اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر محرمانه رئیس سیا به اسرائیل در رابطه با ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سازمان سیا

هفته گذشته جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به‌طور «مخفیانه» به اسرائیل سفر کرد تا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

روزنامه هاآرتص اسرائیل خبر داد که هفته گذشته جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به‌طور «مخفیانه» به اسرائیل سفر کرد تا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، هاآرتص به‌نقل از دو مقام اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود این خبر را تأیید کرد و نوشت گفت‌وگوهای جان برنان درباره برنامه هسته‌ای ایران و «مشارکت ایران در فعالیت‌های خرابکارانه(!) در تمام خاورمیانه» بوده است.

بنا به این گزارش، رئیس سیا با تامیر پاردو، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) گفت‌وگو کرده است. او همچنین با ژنرال هرتزل هالوی، رئیس سازمان اطلاعات ارتش و همین‌طور بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل ملاقات کرده است.

اسرائیل مخالف اصلی توافقاتی بود که در نیمه نخست فروردین‌ماه، ایران و کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان در لوزان سوئیس به آن دست یافتند.

پس از مذاکرات لوزان، بنیامین نتانیاهو به حملات دیپلماتیک و رسانه‌ای خود علیه توافق نهایی ایران و کشورهای ۱+۵ که مهلت دستیابی به آن ۳۰ ژوئن جاری اعلام شده، ادامه داد و همچنان از گزینه نظامی علیه ایران سخن گفت.

از سوی دیگر ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز روز دوشنبه ۸ ژوئن / ۱۸ خرداد وارد اسرائیل شد. او قرار است با موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل و گادی آیسنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دیدار کند.

به‌نوشته رسانه‌های اسرائیل موضوع ایران در مرکز گفت‌وگوهای دمپسی با مقام‌های اسرائیلی نیز قرار دارد.

پیش از این در روز پنج‌شنبه ۴ ژوئن / ۱۴ خردادماه مقام‌های بلندپایه اسرائیل و عربستان سعودی درباره «تهدید ایران» در واشنگتن نشست مشترکی برگزار کرده بودند.
از یک سو، مقامات اسرائیلی به شدت با توافق جامع هسته ای میان گروه پنج بعلاوه یک و ایران مخالفند؛ و از سوی دیگر، جان برنن با توافق جامع هسته ای ایران موافق است.

مثلاً برنن در ماه آوریل درپی توافق ایران و گروه پنج بعلاوه یک برسر چارچوب توافق هسته ای گفته بود: من باید به شما بگویم آن اشخاصی که می گویند توافق با ایران راه این کشور به سوی بمب (هسته ای) را هموار خواهد ساخت، کاملاً غیرصادقانه و فریبکارانه برخورد می کنند.

وی افزود: به عقیده من، اگر آنان (منتقدان) حقایق را می دانستند و درک می کردند که برای داشتن برنامه (هسته ای نظامی) به چه چیزهایی نیاز است، چنین انتقاداتی را مطرح نمی کردند.

برنن تأکید کرد: من از آنچه ایرانیان با آن (در خلال مذاکرات هسته ای) توافق کرده اند، بسیار خشنود و شگفت زده شدم.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
سفر محرمانه امیر قطر به اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت سفر محرمانه ی رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل به نیویورک و واشنگتن چه بود



علت سفر محرمانه ی رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل به نیویورک و واشنگتن چه بود؟

یک دیپلمات اروپایی که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: به گفته ی کوچاوی ، سرنوشت اسد مشخص است و تنها سئوال این است که تا سقوط او چه مدت زمان باقی است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 انتخاب : هاارتص به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: دو هفته ی پیش، ژنرال آویو کوچاوی رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل به منظور گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران، بحران سوریه و قدرت رو به افزایش حزب الله در لبنان سفری محرمانه به واشنگتن و نیویورک کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، کوچاوی در واشنگتن با مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا و همچنین مقامات وزارت دفاع دفاع و "سیا" دیدار کرد.

به گفته ی یک مقام ارشد اسرائیلی، ایران محور مذاکرات کوچاوی با مقامات امریکایی بود. وی در این دیدارها در خصوص پیشرفت برنامه هسته ای ایران و وضعیت مذاکرات با تهران گفتگو کرد.

در نیویورک، کوچاوی با چندین نفر از سفرای کشورها در شورای امنیت دیدار کرده و آن ها را از برخی از اخبار مطلع ساخت. گفتگوی وی با انها در خصوص ایران و بویژه سوریه و لبنان بوده است.

یک دیپلمات اروپایی که از محتوای مذاکرات کوچاوی در نیویورک اگاه بود، گفت: کواچی گفته است که موضع جامعه اطلاعاتی اسرائیل در خصوص آینده ی حکومت بشار اسد دچار تغییر شده است. تا چندین ماه پیش، آژانس های اطلاعاتی معتقد بود که حفظ حکومت اسد به نفع اسرائیل است اما هم اکنون همگی بر این باورند که سقوط اسد سود بیشتری برای اسرائیل دارد.

این دیپلمات اروپایی که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: به گفته ی کوچاوی ، سرنوشت اسد مشخص است و تنها سئوال این است که تا سقوط او چه مدت زمان باقی است./انتخاب