اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر غیر منتظره کاترین اشتون به مصر



سفر کاترین اشتون به مصر,سفر اشتون به مصر



اشتون در مصر: از آغاز روند انتقالی فراگیر در مصر حمایت می‌کنیم

کاترین اشتون بعد از ورود خود به قاهره در سفری غیرمنتظره در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مصر آمده تا حمایت خود را از روند انتقال سیاسی فراگیر در مصر اعلام کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این سفر دو روزه خود با مسئولان مصری و نمایندگان اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت دیدار خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در ابتدای سفر خود به قاهره که عصر روز یکشنبه آغاز شد خواستار روند انتقالی سیاسی با مشارکت تمامی احزاب از جمله گروه اخوان المسلمین شد.

وی در بیانیه‌ای بعد از ورودش به قاهره و بعد از دیدارش با عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر تاکید کرد: به مصر آمده‌ام تا با همه گروه‌ها صحبت کنم و پیام خود را در زمینه حمایت از روند انتقالی فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی از جمله اخوان المسلمین اعلام کنم.
وی تاکید کرد: این روند انتقالی باید هر چه سریعتر آغاز شود و به انتخابات آزاد، شفاف، دولت مدنی منجر شود.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد: امروز (دوشنبه) با محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و دیگر اعضای دولت مذاکره خواهد کرد.
اشتون همچنین گفت: با مسئولان حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین و مسئولان سازمان‌های جامعه مدنی نیز دیدار خواهم داشت.
وی توقف خشونت‌ها در مصر را خواستار شد.

دفتر محمد البرادعی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مسئولان مصری موضع خود را در خصوص اتخاذ تدابیر لازم جهت بازگرداندن ثبات و امنیت به کشور و تحقق مجدد دموکراسی تشریح خواهند کرد.

بعد از تماس تلفنی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با محمد البرادعی و دعوت سران سیاسی و مردم این کشور به حفظ خویشتنداری البرادعی در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بر پایبندی خود به پایان دادن به خشونت‌ها در مصر تاکید کرد.

دفتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز صادر شد، اعلام کرد: بان کی مون در تماس تلفنی با محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور مصر در روابط خارجی از او خواست تا مقامات دولت موقت مصر، مسئولیت کامل برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور و دفاع از شهروندان مصری را صرف نظر از گرایش‌های حزبی‌شان بر عهده بگیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است که بان کی مون در این تماس تلفنی بار دیگر بر مسالمت‌آمیز و فراگیر بودن روند انتقال قدرت در مصر تاکید کرد و افزود که با هر کشتار و جنایت جدیدی که در مصر اتفاق می‌افتد، محقق ساختن آشتی پایدار و طولانی مدت، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل از تمامی رهبران مصری خواست حامیان‌شان را به حفظ خویشتنداری و ترجیح دادن منافع کشور به منافع شخصی، اجتماعی و سیاسی خودشان دعوت کنند تا از این طریق روند آشتی آغاز شود.

بان کی مون در پایان از مسئولان دولت انتقالی مصر خواست تا محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور و رهبران اخوان المسلمین را آزاد کنند و یا پرونده‌های آنان را با شفافیت تمام بررسی کنند.

از سوی دیگر، البرادعی در دو تماس تلفنی با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون بر تمایل خود به پایان دادن به خشونت‌ها و رسیدن به یک راهکار مسالمت‌آمیز برای برون رفت از بحران کنونی مصر تاکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات مصری بر اساس نقشه راه آینده مصر که در سوم ژوئیه جاری اعلام شد برای بازگرداندن دموکراسی به مصر که طی چند ماه گذشته از ‌آن بی‌بهره بوده است تلاش خواهند کرد تا موضع خود را نسبت به آماده کردن آینده مصر و بازگشت ثبات و امنیت به جامعه مشخص و روشن کنند.

در این بیانیه البرادعی تاکید کرد که به رعایت حقوق همه شهروندان مصری جدای از اینکه عضو چه احزابی هستند پایبند است و یکی از مصادیق این پایبندی اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان در چارچوب قانون است.

در همین راستا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر از تماس تلفنی نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر و وزیر امور خارجه چین خبر داد.
در این تماس تلفنی همکاری‌های دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک دو کشور بررسی شد.

از سوی دیگر، دبیرخانه اتحادیه عرب با ابراز نگرانی و تاسف از قربانیان وقایع اخیر قاهره، پایتخت مصر و دیگر شهرهای این کشور بر اهمیت تصمیم‌گیری مقامات مصری در خصوص رسیدگی سریع به این حوادث و مجازات مسئولان و عاملان آن تاکید کرد و از تمامی طرف‌های مصری خواست با پایبندی به صلح و عدم تحریک‌ به خشونت که به ثبات و امنیت مصر صدمه می‌زند تا جایی که می‌توانند خویشتنداری خود را حفظ کنند.

اتحادیه عرب همچنین به برخی رسانه‌ها گوشزد کرد که در خبررسانی و انتقال پیام دقت نظر داشته باشند و از غرض‌ورزی‌هایی که می‌توانند منافع مصر و ملت آن را تهدید کنند، دوری کنند. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد شدیداستاد ازغدی درخصوص سفر کاترین اشتون به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه کاترین اشتون در پایان سفر به ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,سفر اشتون به ایران


اخبار سیاست خارجی - بیانیه کاترین اشتون در پایان سفر به ایران: طیف های سیاسی در تهران از مذاکرات وین حمایت می کنند/تمرکزم بر حقوق بشر جای تعجب ندارد

مهمترین هدف سفر داشتن فرصت برای صحبت درباره احتمال و امکان روابط دو طرف در آینده بود. بسیاری از وزرای کشورهای اروپایی در حال سفر به ایران هستند و بسیاری از اعضای اتحادیه روابط تاریخی با این کشور دارندو این سفر من در راستای پیوستن به دیگر اعضای اتحادیه برای فکر کردن درباره مواردی است که ما میخواهیم با ایران گفتگو کنیم.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر به ایران بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش تیک متن این بیانیه در زیر می آید:


مهمترین هدف سفر داشتن فرصت برای صحبت درباره احتمال و امکان روابط دو طرف در آینده بود. بسیاری از وزرای کشورهای اروپایی در حال سفر به ایران هستند و بسیاری از اعضای اتحادیه روابط تاریخی با این کشور دارندو این سفر من در راستای پیوستن به دیگر اعضای اتحادیه برای فکر کردن درباره مواردی است که ما میخواهیم با ایران گفتگو کنیم.

جای تعجب نیست که تمرکز زیادی بر حقوق بشر در این سفر بود و من با فعالان زن در روز بین المللی زن دیدار داشتم و با آنها درباره وضعیت زنان از انواع آنها شامل خبرنگار، زنانی که در موضوع پناهندگان افغان کار میکنند و دیگر زنان فعال در جامعه مدنی گفتگو داشتم.

و پس از آن در این سفر درباره برخی موضوعات منطقه صحبت کریدم برای مثال خطرات واقعی تجارت مواد مخدر از افغانستان. ایران در این موضوع با مشکلات زیادی مواجه است. راه هایی وجود دارد که ما میتوانیم با همکاری با هم، با این مشکلات مقابله کنیم. سپس ما به آینده نگاه کردیم به احتمال انواع گفتگوها و مذاکرات. برای مثال درباره محیط زیست.

 

در نتیجه گروهی از موضوعات مختلف وجود دارد که ما اکنون توان گفتگو درباره آنها را داریم چون آنها برای اتحادیه اروپا مهم است البته مسائل مهمتر بسته به این دارد که مذاکرات اتمی به کجا می انجامد؛ موضوع اتمی به ناچار در پشت گفتگوهایی که من در تهران داشتم حضور داشت.

یکی از مسائلی که بسیار روشن بوده، حمایت طیفهای سیاسی(ایرانی) از کاری بوده که در وین به منظور نیل به توافق جامع در جریان است البته این به معنای آن نیست که ما به توافق خواهیم رسید و به این معنا نیست که افراد به هر نتیجه منتج از این گفتگوها متعهد هستند بلکه منظور این است که من این حس واقعی را داشتم که افراد متعهد به مذاکرات اتمی هستند که این موضوعی تشویق کننده و دلگرم کننده است.

این برای من جالب بود که افراد از طیفهای سیاسی خواستار گفتگو درباره موضوعات مختلف و نیز خواستار ملاقات با من بودند و من فکر میکنم این موضوع، مهم است. البته برخی موضوعات منطقه مورد تاکید بیشتر بود. من از این مساله که ما توانستیم به صراحت صحبت کنیم خوشحالم و امیدوارم اگر ما در مذاکرات(اتمی) موفق شویم که این اگر، اگر بزرگی است، قادر به شروع پیش بردن مسیر مذاکرات در موضوعات مختلف باشیم.
اخبار سیاست خارجی - تیک