اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر صالح به عربستان برای امضای طرح انتقال قدرت



 

سفر صالح به عربستان برای امضای طرح انتقال قدرت

 

علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن برای امضای طرح انتقال قدرت به عربستان سعودی سفر کرد.

شبکه تلویزیونی دولتی یمن اعلام کرد علی عبدالله صالح صبح امروز چهارشنبه به دعوت پادشاه عربستان سعودی برای امضای توافقنامه انتقال قدرت وارد شهر ریاض شد.

براساس این طرح که از سوی شورای همکاری خلیج فارس تدوین شده، صالح پس از مدت زمان معینی از قدرت کنار می رود و در مقابل از مصونیت قضائی برخوردار خواهد بود.

علاوه بر صالح، مخالفان حکومت یمن موسوم به احزاب " لقاء المشترک " (دیدار مشترک) نیز این طرح را امضا خواهند کرد.

براساس این طرح، صالح قدرت را به معاون رئیس جمهور واگذار خواهد کرد. این در حالی است که او به تازگی گفت که قدرت را به گارد ریاست جمهوری مجموعه نظامی وفادار به صالح منتقل می کند.

زمان دقیق انتقال قدرت هنوز مشخص نیست ولی بحث انتقال قدرت در 90 روز مطرح است.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از 6 کشور جنوب خلیج فارس یعنی کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان است.

صالح قبل از این چند بار ، امضای این طرح را به تعویق انداخته بود.

وی چند ماه پیش پس از نجات از حمله موشکی به کاخ ریاست جمهوری یمن، برای معالجه به عربستان سعودی سفر کرد.

یمن از هشت ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات مردمی برای کناره گیری صالح از قدرت، روبه رو است.

صالح 69 ساله از 33 سال پیش تاکنون قدرت را در یمن در دست دارد.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
امضای بهشت از سفر شام گرفتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح مشترک «سیا» و عربستان برای سوریه/ بازتاب سفر رئیس‌جمهور چین به تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

دیدار معاون رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر ترکیه، طرح مشترک «سیا» و عربستان سعودی علیه سوریه، طرح جدید سعودی ها برای منطقه پس از انتخابات آمریکا، برنامه رئیس جمهور ایران برای سفر به دو کشور اروپایی و بازتاب سفر رئیس جمهور چین به تهران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

  اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر به ترکیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آناتولی» در این زمینه می نویسد جو بایدن در کنفرانس خبری مشترک با احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه گفته داعش با گروه هایی چون «پ.ک.ک» و جبهه النصره هیچ تفاوت ماهوی ندارد، زیرا تمام آن ها گروه های تروریستی هستند و «ما باید، با کمک یکدیگر، همه آن ها را نابود کنیم». وی همچنین اظهار داشته اگر راه حل سیاسی ممکن نباشد، آمریکا آماده استفاده از راه حل نظامی برای شکست تروریست ها است. بایدن گفته: «بهتر است بتوانیم به راه حل سیاسی دست پیدا کنیم؛ ولی ما آماده ایم که اگر آن (راه حل سیاسی) ممکن نباشد، راه حلی نظامی در این عملیات و شکست داعش داشته باشیم».

*****

در مطلبی درباره سوریه، روزنامه«نیویورک تایمز»از همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با عربستان سعودی به منظور حمایت از معارضان مسلح در سوریه خبر داده است. این روزنامه می نویسددر یک عملیات سری و مشترک، عربستان سعودی و سیا با استفاده ازمیلیاردها دلار از درآمد های نفتی آل سعود، پس از تأمین تسلیحات برای تروریست ها، سوریه را به آتش کشیدند.تلاش عربستان سعودی با رهبری بندر بن سلطان، رییس اداره استخبارات وقت عربستان سعودی انجام گرفت و وی دستور خرید هزاران قبضه سلاح کلاشینکف ومیلیون ها خشاب از کشورهای اروپای شرقی به منظور مسلح کردن شورشیان سوری را صادر کرد.رئیس سازمان سیا زمینه شماری ازاین معاملات تسلیحات ازجمله معامله تسلیحاتی بزرگی درسال 2012 میلادی از کشور کرواسی را برای دولت عربستان فراهم کرد.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، روزنامه «تایمز» از اقدام آمریکا و روسیه در ایجاد پایگاه های نظامی مخفی در سوریه خبر داده است. این روزنامه مدعی استروسیه و آمریکا اقدام به ایجاد پایگاه های هوایی نظامی مخفی در شمال شرق سوریه به فاصله در حدود 50 کیلومتری از یکدیگر کرده اند که می تواند سبب افزایش خطرناک تنش ها در طول مرز ترکیه شود.براساس گزارشی های منتشر شده، در حدود 200 تن از کارکنان نظامی روسیه شروع به تقویت باند هوایی در یک پایگاه هوایی در قامشلی در یک منطقه تحت کنترل دولت سوریه کرده اند.نیروهای آمریکایی نیز برای اولین بار محلی را برای استقرار در خاک سوریه (استان حسکه) ایجاد کرده اند.ده ها تن از نیروهای نظامی آمریکا یک پایگاه در فرودگاه کشاورزی سابق در چند کیلومتری مرزهای عراق و ترکیه تأسیس کرده اند.

*****

در همین حال، پایگاه خبری «العهد» به نقل از برخی معارضین سوری، از طرح جدید عربستان سعودی برای منطقه، به ویژه سوریه سخن گفته است. در این چارچوب، یکی از سرکردگان سابق گروه مخالفان خارج نشین نظام سوریه موسوم به «ائتلاف مخالفان سوری» از قصد عربستان برای تداوم پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت و انتظار سعودی ها برای روی کار آمدن جمهوری خواهان در کاخ سفید به منظور آغاز هجوم عملی خود در منطقه سخن گفته است.عربستان به طور مستقیم در پس پرده خواهان کاهش قیمت های نفت در بازارهای جهانی است و هم اکنون تجربه ای را که با توافق با دولت رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 1986 میلادی اجرا کرد، دوباره تکرار می‌کند که به فروپاشی اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 میلادی منجر شد.

*****

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به اولین سفر خارجی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بعد از اجرای برجام می نویسد رئیس جمهور ایران قرار است با سفر به ایتالیا و فرانسه در اوایل هفته جاری، در پی افزایش مراودات اقتصادی در اولین تور اروپایی خود بعد از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران باشد.این سفر از دوشنبه هفته جاری آغاز شده و تا چهارشنبه طول می‌کشد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ایران در پی احیا روابط اقتصادی با رم و پاریس که از عمده شرکای اقتصادیش قبل از شدت یافتن تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه 2012 بودند، برآمده است.قرار است در این سفر رییس جمهور ایران را یک هئیت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی همراهی کند.

*****

در نهایت، در ادامه گزارش های مربوط به سفر رئیس جمهور چین به تهران، خبرگزاری «شین هوا» توافقات اخیر میان تهران و پکن را گامی به جلو در مسیر روابط 2 هزار ساله چین و ایران دانسته است. این خبرگزاری با اشاره به اینکه ایران و چین دو تمدن باستانی هستند حالا با توافق جهت ارتقا روابط راهبردی فصل جدیدی از روابط دو جانبه خود آغاز کرده‌اند. شین هوا در ادامه می‌نویسد: «دو ملت در طول تاریخ جنگ و منازعه‌ای نداشته‌اند و تاریخی دوستانه که دربردارنده همکاری است به مدت دو هزار سال در امتداد جاده ابریسم میان دو کشور برقرار بوده است».این خبرگزاری چینی با اشاره به سخنان رئیس جمهور این کشور در نشست خبری با حسن روحانی همتای ایرانی خود، نوشت: «چین نقش مثبتی در فرآیند مذاکرات میان ایران و 5+1 ایفا کرده تا توافق حاصل شود».


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک