اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر آمانو به آمریکا تاکنون تایید نشده


یک منبع آگاه شایعات مربوط به سفر یوکیا امانو به امریکا برای ارائه گزارش در خصوص توافق با ایران را تایید نکرد ولی گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ضامن استقلال این نهاد نباید پاسخگوی گروه های سیاسی کشورهای مختلف باشد.

خبرگزاری ایرنا: یک منبع آگاه شایعات مربوط به سفر یوکیا امانو به امریکا برای ارائه گزارش در خصوص توافق با ایران را تایید نکرد ولی گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان ضامن استقلال این نهاد نباید پاسخگوی گروه های سیاسی کشورهای مختلف باشد.

برخی رسانه های غربی مطالبی منتشر کرده اند که حاکی از سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به آمریکا است. این شایعه بویژه در شرایطی که تندروهای کنگره و سنای امریکا خواهان دستیابی به جزییات توافق ایران و اژانس هستند، احتمال درز اطلاعات محرمانه را تقویت کرده است.

با این حال این منبع آگاه خاطرنشان کرد که تاکنون این سفر تایید نشده است.

وی افزود: آژانس سازمانی مستقل، فنی و بین المللی است که مدیرکل آن به عنوان ضامن این استقلال و بی طرفی نباید پاسخگوی گروه های سیاسی کشورهای مختلف باشد. اگر چنین شود این حق برای بقیه کشورها و مجالس دنیا نیز ایجاد می شود که مدیرکل آژانس پاسخگوی سوالات آنها هم باشد.

این منبع اظهار داشت: به نظر می رسد چنین شرایطی نه تنها مغایر با اصل بی طرفی و استقلال این سازمان است، بلکه سفرهای مکرر مدیرکل اژانس به کشورهای مختلف و پاسخگویی به گروه ها و مجالس مختلف عملا غیرممکن است.


ویدیو مرتبط :
Persona 5 برای آمریکا در سال 2015 تایید شده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابراز نگرانی آمریکا از سفر احمدی نژاد به لبنان



 

ابراز نگرانی آمریکا از سفر احمدی نژاد به لبنان

آمریکا نسبت به خطرات سفر محمود احمدی نژاد به لبنان در روزهای 21 و 22 مهرماه هشدار داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به آنچه که وی آن را "همکاری ایران با حزب الله در توهین به حاکمیت لبنان" توصیف کرد؛ ابراز نگرانی کرد و گفت: بیروت می بایست از ایران و هر کشور دیگری بخواهد تا حاکمیت لبنان را محترم بشمارد.

فلیپ کراولی در عین حال نسبت به اقدامات کابینه لبنان در زمینه سفر احمدی نژاد به این کشور، ابراز احترام کرد و گفت: آمریکا روابط دیپلماتیک کشورها را با یکدیگر محترم می داند.

وی با انتقاد از قصد احمدی نژاد برای سفر به لبنان اضافه کرد: آمریکا امیدوار بود ایران نقش سازنده ای را در منطقه ایفا کند . سنگ پراکنی (به سمت اسرائیل) اقدامی سازنده شناخته نمی شود.

پیش از این برخی رسانه ها گفته بودند که احمدی نژاد در بازدید از مناطق جنوبی لبنان، به صورت نمادین به سمت اسرائیل سنگ پرتاب خواهد کرد. هنوز منابع رسمی این موضوع را تایید نکرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: واشنگتن معتقد نیست که بازدید احمدی نژاد از جنوب لبنان ، ایده خوبی باشد.

وی ادامه داد: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در نیویورک، موضوع سفر احمدی نژاد به بیروت را بررسی کرده بود.

رویترز نیز گزارش داد: جناح 14 مارس در لبنان که مورد حمایت غرب است؛ هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که به سفر احمدی نژاد به لبنان و تبدیل این کشور به پایگاه ایران با بدبینی و سو ء ظن نگاه می کند.

سعد الدین حریری نخست وزیر لبنان و بیشتر اعضای کابینه لبنان از جناح 14 مارس هستند. این جناح همچنین اکثریت پارلمان لبنان را در دست دارد.

گروه های تشکیل دهنده جناح 14 مارس، مخالف سوریه و ایران و حامی عربستان و کشورهای غربی هستند.

در همین حال برنامه سفر احمدی نژاد به لبنان به طور رسمی اعلام نشده اما برخی از منابع لبنانی پیش بینی کرده اند این سفر شامل بازدید از شهر "بنت جبیل" در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز اسرائیل نیز شود.

این شهر در جنگ 33 روزه میان حزب الله و اسرائیل، به شدت خسارت فراوانی دید.

اعلام قصد احمدی نژاد برای بازدید از بنت جبیل باعث ابراز نگرانی تحلیلگران و رسانه های اسرائیلی شده است.

برخی از این رسانه ها حتی ایده استفاده از این فرصت برای قتل احمدی نژاد را نیز مطرح کرده بودند.

اسرائیل همچنین با ارسال پیامی به لبنان اعلام کرد سفر رئیس جمهور ایران به لبنان می تواند منجر به افزایش تنش در منطقه شود.

اسرائیل این پیام را از طریق آمریکا، فرانسه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به میشل سلیمان رئیس جمهور و سعد الدین حریری نخست وزیر لبنان منتقل کرد.

"عوزی اراد "مشاور امنیت ملی اسرائیل هفته گذشته با سفر به پاریس و دیدار با همتای فرانسوی خود جان لافت، از وی خواست تا پیام تل آویو را بیروت منتقل کند.

در این پیام اسرائیل از کابینه لبنان خواسته بود تا به احمدی نژاد اجازه سفر به لبنان را ندهد.

این نخستین سفر احمدی نژاد به لبنان خواهد بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی که خواست نامش اعلام نشود نیز گفت که به دلیل وجود پتانسیل بروز تنش و انفجار اوضاع همزمان با بازدید احمدی نژاد از جنوب لبنان، وزارت امور خارجه و دستگاه های امنیتی اسرائیل رایزنی هایی را در این زمینه انجام می دهند.

همچنین افیگیدور لیبرمن وزیر امور خارجه افراط گرای اسرائیل نیز در سفر به نیویورک و دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد موضوع سفر احمدی نژاد به لبنان را بررسی کرد.

وی دراین دیدار گفته بود: اسرائیل از این سفر نگران است. این موضوع به طور شفاف اقدام تحریک آمیزی از سوی ایران است.

در همین حال "عقاب صقر" نماینده پارلمان لبنان و عضو فراکسیون "اول لبنان" به ریاست سعد حریری (نخست وزیر) در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: می بایست میان سفر احمدی نژاد به خودی خود و موضع حزب المستقبل (حزب حریری) درباره سیاست احمدی نژاد تمایز قائل شد.

وی افزود: موضع ما درباره سیاست احمدی نژاد ، منفی است و این موضع حتی در داخل ایران نیز مشاهده می شود. اما این یک موضوع است و سفر رئیس جمهور ایران به لبنان موضوع دیگری است.

صقر ادامه داد: ما از این سفر استقبال می کنیم و امیدواریم روابط میان دولت های ایران و لبنان را تقویت کند. امیدواریم که احمدی نژاد نیز مواضعی متناسب با چالش های موجود در داخل لبنان اتخاذ کند. به ویژه که احمدی نژاد بر بخش زیادی از گروه های جناح 8 مارس ، نفوذ دارد.

جناح 8 مارس  متشکل از حزب الله ، جنبش امل، جریان آزاد ملی لبنان و دیگر احزاب حامی سوریه و ایران و مخالف غرب و عربستان سعودی است..../تحلیل:عصرایران