اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سریال «مارمولک» با اقتباس از فیلم تبریزی


مخاطبان شبکه «‌ای تی وی» ترکیه این روزها شاهد پخش تیزرهایی از سریال جدید این شبکه به نام «مارمولک» هستند.

روزنامه شهروند: مخاطبان شبکه «ای تی وی» ترکیه این روزها شاهد پخش تیزرهایی از سریال جدید این شبکه به نام «مارمولک» هستند. سریالی که به گزارش روزنامه وطن ترکیه با اقتباس از فیلم‌ «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی که در‌ سال ٨٢ ساخته شد و حواشی بسیاری بر سر اکران آن به وجود آمد، ساخته شده است و به‌زودی از این شبکه به نمایش در خواهد آمد.

البته گفته می‌شد «مارمولک» کمال تبریزی هم اقتباسی از «ما فرشته نیستیم» به کارگردانی نیل جردن و با بازی رابرت دنیرو، شن پن و دمی مور بود که در‌سال ١٩٨٩ ساخته شده بود. فیلمی که درباره دو محکوم فراری از زندان بود که مجبور می‌شوند برای عبور از مرز، برای مدتی در یک شهر مرزی نقش کشیشان را بازی کنند.

فیلم‌ «مارمولک» نوشته پیمان قاسم‌خانی با بازی پرویز پرستویی درباره رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه‌داری است که بارها دستگیر و زندانی شده؛ او در حادثه‌ای مجروح می‌شود و به بیمارستان خارج از زندان منتقل می‌شود. در آن‌جا لباس یک روحانی بیمار را می‌رباید و در لباس روحانیت موفق به فرار از زندان می‌شود. او با مصونیتی که در لباس تازه پیدا کرده به یک شهرک مرزی می‌رود تا از این طریق و با گذرنامه جعلی از کشور خارج شود اما با همان روحانی‌ای که لباس او را ربوده اشتباه گرفته می‌شود و امامت جماعت محلی را برعهده‌اش می‌گذارند.

این فیلم اولین‌بار در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، چیزى كه همه روى آن اتفاق نظر داشتند، ركورد شكنى‌اش در گیشه بود و كمتر كسى دردسرسازشدن آن را پیش‌بینى مى‌كرد. این‌كه سازندگان «مارمولك» به شوخى با روحانیت پرداخته و به نوعى از خطوط قرمز گذر كرده بودند در ایام جشنواره چندان با واكنش‌هاى منفى مواجه نشد. با توجه به محبوبیت فیلم در میان تماشاگران جشنواره، سازندگان «مارمولك» تصمیم گرفتند تا در اولین فرصت فیلم را اكران كنند. كمى جرح و تعدیل هم روى فیلم اعمال شد تا مشكل براى نمایش عمومى پیش نیاید.

«مارمولك» با تمام اما و اگرها در دوم اردیبهشت در ۲۶ سینماى تهران اكران شد و پس از چندروز در شهرهاى مشهد، شیراز، اصفهان، زنجان، قزوین، كاشان و ارومیه نیز بر پرده رفت. «مارمولك» چنان با استقبال مردم مواجه شد كه در سه روز اول صدمیلیون تومان فروخت.

در حالى كه تنها یك روز از نمایش «مارمولك» در مشهد مى‌گذشت، رئیس شعبه دادگسترى این شهر حكم توقیف فیلم را صادر كرد. دامنه واكنش‌ها به «مارمولك» روز به روز افزوده شد و به تدریج فیلم در دیگر شهرهایى كه اكران شده بود نیز از پرده برداشته شد.  روحانیون بلندمرتبه زیادى هم به اظهارنظر درباره فیلم پرداختند، چنانكه در روز ۸ اردیبهشت امامان جمعه چند شهر در خطبه‌هاى نمازجمعه از مارمولك انتقاد كردند.

«مارمولك» به‌تدریج سینماهاى اكران شهرستانش را از دست مى‌داد اما نمایش فیلم همچنان در تهران دنبال مى‌شد و ركوردهاى تازه‌اى در زمینه فروش روزانه و فروش كل را از خود به‌جاى گذاشت. وقتى اصفهان هم «مارمولك» را از پرده برداشت، فیلم، دیگر در هیچ شهرى جز تهران روى پرده نبود و زمزمه مخالفت‌ها علیه فیلم همچنان ادامه داشت.

فیلمى كه خیلى زود از دایره سینماى ایران خارج و بحث و نظر درباره‌اش به سطح جامعه و تریبون‌هاى سیاسى، مذهبى كشیده شد. حالا شبکه «‌ ای تی وی» ترکیه این فیلم جنجالی سینمای ایران را مورد اقتباس قرار داده و باید منتظر باشیم تا ببینیم این سریال در ترکیه چه واکنش‌هایی به همراه خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
قسمتی از فیلم مارمولک اثر کمال تبریزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمال تبریزی؛ از مارمولک تا هوس فیلم ترسناک


کمال تبریزی می‌گوید که اگر یک فشار غیرمعقول به هنرمند وارد شود، او خودبخود مجبور می‌شود خودسانسوری کند یا اصلا کار نکند.