اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرگردانی اجساد قربانیان حادثه تهران - قم


روز از حادثه تصادف اتوبان تهران – قم می گذرد و خانواده قربانیان خود را برای برگزاری چهلمین روز درگذشت آنها در آخر هفته آماده می کنند. اتفاق دردناکی که هنوز از سوی مردم فراموش نشده و در حالی که همه منتظر هستند بالاخره علت قطعی تصادف مشخص شود، امروز کمیسیون قضایی مجلس از اتفاق دیگری درباره این حادثه خبر داده است.

مجله مهر: روز از حادثه تصادف اتوبان تهران – قم می گذرد و خانواده قربانیان خود را برای برگزاری چهلمین روز درگذشت آنها در آخر هفته آماده می کنند.  اتفاق دردناکی که هنوز از سوی مردم فراموش نشده و در حالی که همه منتظر هستند بالاخره علت قطعی تصادف مشخص شود، امروز کمیسیون قضایی مجلس از اتفاق دیگری درباره این حادثه خبر داده است.

براساس اعلام کمیسیون قضایی مجلس، پزشکی قانونی در انجام آزمایشاتDNA  برای شناسایی بقیه اجساد این حادثه، سهل انگاری کرده و به همین دلیل برخی اجساد به جای اصفهان به یزد منتقل شده اند و خانواده هایی همچنان منتظر تحویل گرفتن اجساد عزیزان خود هستند. به همین دلیل این کمیسون به وزیردادگستری یک ماه فرصت داده تا دلیل این سهل انگاری را توضیح دهد و پاسخی برای خانواده های داغدار و منتظر پیدا کند.

الهیار ملک شاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این باره گفت: «چنانچه نمایندگان از توضیحات وزرای مربوطه قانع نشوند کارت زرد خواهند گرفت. در این تصادف بسیاری از اجساد به علت شدت سوختگی قابل شناسایی نبودند و باید پزشکی قانونی هویت کشته ها را اعلام می کرد ولی متاسفانه سهل‌‌انگاری سازمان پزشکی قانونی باعث جا به جایی اشتباه اجساد شده است. »

چند روز پیش هم پورمحمدی وزیردادگستری همراه وزیر کشور، در كمیسیون قضایی مجلس حاضر شد و هر دو در مورد روند بررسی پرونده حقوقی و قضایی در دادستانی و موارد تحقیقی قوه قضائیه و تحویل دیرهنگام اجساد به خانواده قربانیان، توضیح دادند . همان موقع تابش (نماینده سوال کننده) و اعضای كمیسیون اعلام کردند که با پاسخ های پورمحمدی قانع شده اند.
اما امروز ابوالفضل ابوترابی عضو دیگر کمیسیون قضایی مجلس گفت:«بار اول تابش به دلیل اینکه وزیردادگستری نمی تواند پاسخگوی عملکرد قوه قضائیه باشد، گفت قانع شدم ولی در مورد سهل انگاری پزشکی قانونی گفته که پاسخ قانع کننده نیست و باید پاسخگو باشند.»



تاخیر دراعلام دلیل حادثه

از سوی دیگر بسیاری از مردم و به خصوص خانواده های جانباختگان همچنان منتظر هستند تا علت اصلی این تصادف مرگبار اعلام شود.

با اینکه اوایل مهرماه سردار محمدرضا مهماندار رئیس‌ پلیس راه نیروی انتظامی اعلام کرده بود که تا به حال دو علت؛ 2 پوسته شدن و ترکیدن لاستیک جلو سمت چپ اتوبوس و نقص فنی در هر 2 اتوبوس ، شناسایی شده اما روز ششم مهر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت که کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل شده و قرار است دو جلسه به فاصله‌ هر دو هفته یک بار برگزار شود تا علت دقیق حادثه یک ماه دیگر در گزارشی رسمی به مردم اعلام شود. هرچند که رییس سازمان استاندارد گفته بود براساس بررسی های آنها سرعت زیاد راننده اتوبوس اسکانیایی که از اصفهان به سمت تهران حرکت می کرده عامل اصلی تصادف بوده ، اما او هم همه چیز را بررسی های کمیسیون ایمنی راه ها موکول کرد تا این کمیسیون دلایل اصلی را اعلام کند.

با فرارسیدن دهه آخر مهرماه، درباره تعلل در اعلام دلیل حادثه اعتراض هایی می شود. به خصوص اینکه اوایل اتوبوس های اسکانیا مقصر شناخته شدند و چندین بار جوابیه هایی بین پلیس و شرکت نماینده اسکانیا در ایران رد و بدل شد، اما مدتی است که خبری از اسکانیا و تقصیرش در این حادثه نیست.

ضمن اینکه چند روز پیش احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری درباره شایعه خواب آلودگی راننده  گفت:«طبق بررسی هایی که انجام شده، متوجه شدیم این اتوبوس یک راننده اضافی و کمکی داشته و راننده هم 30 ساعت قبل از حادثه استراحت کامل داشته است. »

او توپ را به زمین آتش نشانی و شرکت سازنده انداخت و گفت:«متاسفانه همیشه مسئولان دیر به صحنه سانحه می رسند و نکته دیگر این است که آتش نشانی در جاده‌ها نداریم و این خود در سوانح رانندگی موثر است. اگر پرده اتوبوس را مقصر بدانیم پس باید مسافران را هم مقصر بدانیم چراکه لباس آنها نیز آتش افروز می شود؛ از موسسه استاندارد و سازنده اتوبوس باید سوال کنید که چرا این وسائل منجر به آتش سوزی شده است!»

هنوز کسی نمی داند عامل اصلی تصادفی که 44 مسافر را به کام مرگ فرستاد چیست؛ سرعت بالا، ترکیدگی لاستیک، خواب آلودگی راننده یا نقص فنی اسکانیاها؟!


ویدیو مرتبط :
جمع آوری اجساد قربانیان حادثه ی (منا) با جرثغیل!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسامی قربانیان حادثه دلخراش اتوبان قم-تهران


مدیرکل پزشکی قانونی استان قم از شناسایی 11 جسد دیگر از اجساد ارجاعی حادثه تصادف دو دستگاه اتوبوس در آزادراه قم - تهران خبر داد و گفت: جمع اجساد شناسایی شده تا كنون به 21 نفر رسیده است.

خبرگزاری مهر: مدیرکل پزشکی قانونی استان قم از شناسایی 11 جسد دیگر از اجساد ارجاعی حادثه تصادف دو دستگاه اتوبوس در آزادراه قم - تهران خبر داد و گفت: جمع اجساد شناسایی شده تا كنون به 21 نفر رسیده است.

پزشكی قانونی كشور اسامی اجسادی كه تا كنون شناسایی شده اند را به شرح زیر اعلام كرد:

1. محمد امین میانجی

2. فاطمه هاشمی

3. عاطفه بناپور ده آبادی

4. زهرا سادات کلوشانی

5. عرفان امین الرعایا

6.حسین دوسریان جزی

7. اصغر دهقان میری

8. عصمت نریمانی

9. صاحبه شاهدی

10. فاطمه شیخ علی شاه

اجساد جدید شناسایی شده

11- بهاره حسنی

12- یكتا مشاور

13- الهام موسوی

14- اقدس خداوندی شهركی

15- زهرا كرمی

16- امیر مشاور

17- محمود شیخ كوپایی

18- صدیقه محمدپور

19- مسعود فرزان

20-محمد حسین نعیمی قصابیان

21- جواد دهقان میری

گفتنی است از كل اجساد ارجاعی این حادثه به پزشكی قانونی 25 جسد زن كه دو تن از آن‌ها دختر بچه و 19 جسد مرد بودند كه دو تن از آن‌ها نیز خردسال هستند. همچنین از مجموع اجساد شناسایی شده 12 جسد مربوط به اتوبوس اصفهان - تهران و نه جسد دیگر مریوط به اتوبوس تهران - یزد است.

یادآور می شود كار تشخیص هویت اجساد قربانیان حادثه آزادراه قم- تهران همچنان ادامه دارد.