اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرکوب شورش شبانه پناهجویان ایرانی در جزیره نزدیک استرالیا



پناهجویان ایرانی در استرالیا,پناهندگی به استرالیا


سرکوب شورش شبانه پناهجویان ایرانی در جزیره نزدیک استرالیا

روزنامه گاردین روز پنج شنبه در گزارشی از افزایش سه برابری ورود پناهجویان ایرانی به سواحل استرالیا در سال 2013 خبر داده است . بنابر این گزارش از بیش از 15 هزار پناهجویی که از ابتدای سال جاری میلادی به طور غیر قانونی وارد سواحل استرالیا شده اند بیش از یک سوم آنها ایرانی است.

خبرگزاری فرانسه از سرکوب شورش شب گذشته (جمعه شب) صدها پناهجوی مستقر در جزیره " نائورو " به دست مردم محلی خبر داد.

به گزارش عصر ایران بر اساس گزارش این خبرگزاری پناهجویان مستقر در اردوگاه پناهندگی جزیره نائورو که بخش بزرگی از آنها ایرانی هستند، جمعه شب در واکنش به تصمیم جدید دولت استرالیا در عدم اعطای پناهندگی به پناهجویان دست به شورش زده و ساختمان‌های اداری مرکز پناهندگی را به آتش کشیدند.

در واکنش به این شورش  مردم محلی جزیره نائورو با استفاده از وسایلی چون ساطور و میله های فولادی به نیروهای پلیس برای سرکوب شورش پناهجویان کمک کردند.

بنا به اعلام رسانه های استرالیا در این شورش ساختمان‌های اداری اردوگاه به آتش کشیده شده و حدود 60 میلیون دلار خسارت بر جای گذاشته است .

هنوز به طور مشخص تعداد پناهجویان ایرانی آسیب دیده یا دستگیر شده در عملیات پلیس برای سرکوب شورش گزارش نشده است اما منابع محلی از زخمی شدن دست کم 6 تن و دستگیری دهها نفر از سوی پلیس نائورو خبر داده اند.
بنا به اعلام بی بی سی بیش از نیمی از 545 پناهجوی مستقر در اردوگاه جزیره نائورو ایرانی هستند.

پناهجویان مستقر در جزیره دورافتاده نائورو که توسط دولت استرالیا به آنجا فرستاده شده‌اند به کندی روند رسیدگی به درخواست پناهندگی شان اعتراض دارند و شورش روز جمعه نیز پس از آن صورت گرفت که کوین راد نخست‌وزیر استرالیا، از وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر تازه برای پناهجویان خبر داد.

دولت استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجو به خاک این کشور گروه‌هایی از پناهجویان را به جزایر دورافتاده اقیانوس آرام ازجمله نائورو می‌فرستد و در قبال آن پولی به حکومت‌های این جزایر پرداخت می‌کند.
نائورو کوچکترین جمهوری جهان محسوب می شود و این کشور جزیره ای با 21 کیلومتر مربع مساحت تنها 9400 نفر جمعیت دارد.

روزنامه گاردین روز پنج شنبه در گزارشی از افزایش سه برابری ورود پناهجویان ایرانی به سواحل استرالیا در سال 2013 خبر داده است . بنابر این گزارش از بیش از 15 هزار پناهجویی که از ابتدای سال جاری میلادی به طور غیر قانونی وارد سواحل استرالیا شده اند بیش از یک سوم آنها ایرانی است.
 
دولت استرالیا این هفته اعلام کرد که این کشور از این پس دیگر هیچ پناهجویی را نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به خاک استرالیا برسانند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.
تا کنون صدها پناهجوی استرالیا که بخش قابل توجهی از آنها ایرانی هستند در سواحل این کشور غرق شده اند.

------------------------------------

ایرانیان در صدر پناهجویان استرالیا
 ایرانیان با پیشی گرفتن از شهروندان سریلانکایی و افغانستانی به صدر فهرست پناهجویان استرالیا راه یافته‌اند.
به گزارش ایسنا خبرگزاری برنامه به نقل از یک روزنامه استرالیایی عنوان کرد که در سال گذشته از هر 20 پناهجو سه پناهجو از ایران بودند و این تعداد در سال جاری به هفت پناهجو از هر 20 پناهجو افزایش یافته است.

بر این اساس در سال جاری مجموع پناهجویانی که خود را به استرالیا می‌رسانند افزایش چشمگیری داشته است و دلیل اصلی این افزایش، فزونی گرفتن شمار پناهجویانی بوده است که از کشورهایی هم‌چون ایران، ویتنام، میانمار، بنگلادش و کشورهای آفریقایی خود را به طور غیرقانونی به استرالیا می‌رسانند.

بنا بر آمارهای منتشره در سال جاری تا کنون 1088 پناهجو از پاکستان، 759 پناهجو از ویتنام، 461 پناهجو از بنگلادش، 222 پناهجو از میانمار، 368 پناهجو از سودان و 219 پناهجو از سومالی خود را به استرالیا رسانده‌اند.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته دولت استرالیا اعلام کرد که از این پس تمامی پناهجویانی که خود را از راه آبی به استرالیا می‌رساند به جزیره پاپوا گینه نو منتقل می‌شوند و این پناهجویان هیچ شانسی برای اقامت در استرالیا نخواهند داشت.

عصرایران/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اعزام اولین پناهجویان ایرانی استرالیا به کامبوج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قایق پناهجویان ایرانی در راه استرالیا غرق شد



اخبار حوادث - قایق پناهجویان ایرانی در راه استرالیا غرق شد

پلیس اندونزی اعلام کرد یک کشتی چوبی حامل پناهجویان به مقصد استرالیا در آب‌های این کشور غرق شده است. تعدادی از مسافران این کشتی ایرانی بودند. پلیس اندونزی ۲۹ نفر را نجات داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله ؛ پلیس اندونزی سه‌شنبه (۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر) اعلام کرد یک کشتی چوبی حامل شماری پناهجو روز گذشته در نزدیکی جزیره جاوه غرق شده است. جاوه یکی از جزایر اندونزی است که که پایتخت اندونزی، جاکارتا در آن واقع شده است.

شمار دقیق پناهجویان اعلام نشده است. مسافران این کشتی چند ایرانی، چند شهروند مسلمان برمه و یک شهروند بنگلاش بوده‌اند که تصمیم داشتند خود را به خاک استرالیا برسانند.

به‌ گزارش پلیس اندونزی در پی غرق شدن این کشتی سه تن از مسافران جان باختند. هویت این افراد اعلام نشده است. پلیس اندونزی موفق به نجات ۲۹ نفر شده است.

اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران