اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرنوشت پایان‌نامه های کپی‌ شده


رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات از کشف پایان‌نامه جعلی و تکراری یک دانشجوی تحصیلات‌ تکمیلی در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: دانشگاه مربوطه که متوجه کپی‌ بودن پایان‌نامه شده بود درباره ابطال مدرک تحصیلی ارائه‌کننده پایان‌نامه اقدام می‌کند.

سید امید فاطمی در این باره گفت: دانشگاهی به "ایران‌داک" اعلام کرد که یک پایان‌نامه در حوزه علوم انسانی شناسایی شده که کاملاً تکراری و محصول یک کپی‌برداری بوده است. این پایان‌نامه یک موقعی دفاع شده بوده ولی چون قبلاً توسط دانشگاه تایید شده بوده است آن را بر روی ایران‌داک قرار داده بودیم. وقتی دانشگاه تکراری بودن این پایان‌نامه را اعلام کرد مرکز ایران‌داک هم آن را از روی پایگاه ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها برداشت.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در تشریح عاقبت فردی که پایان‌نامه تکراری و کپی‌برداری شده تحویل داده است به مهر گفت: دانشگاه مربوطه مدرکش را منتفی می‌کند.

فاطمی درباره اقداماتی که ایران‌داک درباره پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌دهد گفت: تنها کاری که می‌کنیم این است که بعضی دانشگاه‌ها موقع تعیین موضوع پروپزال دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ما پیشینه می‌خواهند لذا با متخصصین جستجویی که داریم موضوع پروپزال را پیدا می‌کنیم و پیشینه‌ای درباره آن تهیه و برای دانشگاه می‌فرستیم.

وی افزود: دانشگاه خودش تصمیم می‌گیرد که این پیشینه نشان‌دهنده تکراری بودن موضوع است یا خیر. لذا تصمیم‌گیرنده نهایی خود دانشگاه است و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات فقط کار مدیریت اطلاعاتش را انجام می‌دهد و فعلاً هیچ کار محتوایی نمی‌کنیم.

فاطمی از ثبت اطلاعات 159 هزار پایان‌نامه تحصیلات‌تکمیلی بر روی پایگاه ایران‌داک خبر داد و در پاسخ به اینکه معیارهای ثبت پایان‌نامه‌ها در این پایگاه اینترنتی چیست به مهر گفت: هر پایان‌نامه‌ای که در هر دانشگاهی دفاع شود بر روی ایران‌داک قرار می‌دهیم. مگر اینکه خود دانشگاه بعدها بگوید این پایان‌نامه باید به دلیل تکراری‌ بودن یا تقلب‌علمی یا هر دلیل دیگری حذف شود.

منبع: خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
موضوع پایان نامه | انجام پایان نامه | نگارش پایان نامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجازات سنگین برای کپی و خرید پایان نامه


در مواردی کپی و فروش پایان نامه که محرز شده حاصل زحمات دانشجو نبوده است و از دانشگاهها خواسته شد تا با این دسته از دانشجویان برخورد شدیدی صورت گیرد.

مهر: مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح علل اصلی ریشه دوانیدن پدیده خرید و فروش یا کپی پایان نامه در دانشگاههای کشور، گفت: برخی از اعضای هیأت علمی در دانشگاهها مسبب اصلی این تخلف بزرگ آموزشی هستند.

رضا عامری از برخی تخلفات که توسط دفاتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی مستقر در استانها به وزارت علوم گزارش شده، خبر داد و گفت: در مواردی کپی و فروش پایان نامه که محرز شده حاصل زحمات دانشجو نبوده است و از دانشگاهها خواسته شد تا با این دسته از دانشجویان برخورد شدیدی صورت گیرد.

اخراج آموزشی؛ نتیجه کپی پایان نامه

به گفته وی به محض مشاهده خرید یا کپی پایان نامه، پس از برخورد با شخص خاطی، نه تنها اخراج آموزشی صورت می گیرد، بلکه دیگر امکان دانش آموختگی نیز برای این افراد وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت علوم که معتقد است باید دید ریشه خرید و فروش پایان نامه بیشتر از کجا سرچشمه می گیرد، تاکید کرد که ابتدا لازم است محرز شود این تخلف در تمام نظامهای آموزشی حتی دانشگاههای مختلف کشور از جمله غیرانتفاعیها و غیردولتیها، دانشگاه آزاد یا پیام نور شیوع دارد یا نه.

عملیات پلیسی بهترین راه نیست

مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: به طور کلی نمی توان سهم دانشگاهها را در تخلفات پایان نامه یکسان دید و مسلماً در دانشگاههایی که هیأت علمی تمام وقت فعال و چارچوب نظام آموزشی مشخص دارند، کپی یا خرید و فروش پایان نامه کمتر دیده می شود اما هر جا که نه تنها هیأت علمی تمام وقت فعال نیست و برعکس استادان مدعو و حق التدریس حضور بیشتری دارند، تعداد این تخلفات نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه برخورد با فروش پایان نامه ها باید ریشه ای باشد، گفت: استفاده از شیوه های پلیسی به منظور جستجو در سطح شهر و زیرزمینها برای یافتن مراکز فروش و کپی پایان نامه رهگشا نیست و سازمانهای مسئول باید با این موضوع برخورد کنند.

هیأت علمی ها؛ مقصران اصلی

مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی در وزارت علوم، بررسی تعداد پایان نامه هایی که یک استاد راهنما همزمان با دانشجویانش به پیش می برد را یکی از راههای کاهش این تخلف آموزشی عنوان کرد و گفت: در دانشگاههایی که استادان راهنما بیشتر از سهم خود دانشجویان کارشناسی ارشد را در پیشبرد پایان نامه راهنمایی می کنند، مشکلات کپی پایان نامه نیز بیشتر خواهد بود.

از یاد بردن موضوع 7 یا 8 پایان نامه ای که استاد راهنما با دانشجویان خود دارد، نتیجه اش همین فروش پایان نامه می شود و مهمترین موردی است که به گفته عامری ابتدا باید در دانشگاهها به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: ارزیابی درون دانشگاهی به ویژه در دانشگاههای غیردولتی باید جدی تر گرفته شود هر چند ممکن است این تخلف در سایر دانشگاهها نیز مشاهده شود.

سرعت دادن به ارزیابیها در دانشگاهها

این مقام مسئول در وزارت علوم، با اشاره به برگزاری آخرین نشست هیأتهای نظارت و ارزیابی دانشگاهها که برای بررسی برخی مشکلات و تخلفات مانند خرید یا کپی پایان نامه تشکیل شده اند، افزود: در آن نشست، پیشنهاداتی از جمله واگذاری نقش و نظارت بیشتر به دفاتر نظارت و ارزیابی استانها مطرح شد از این رو هم اکنون اکثر بازدیدها توسط دفاتر ذکر شده، صورت می گیرد.

وی گفت: همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی و سرعت دادن به ارزیابیها پس از آن نشست در دستور کار قرار گرفت و از تمام دفاتر خواسته شد تا نتیجه نظارتها و ارزیابیها را ارسال کنند که به تدریج این امر صورت می گیرد؛ هر چه از عمر این هیأتها می گذرد نه تنها به وظایف خود آشنا می شوند بلکه دقت و سرعت عملشان نیز افزایش می یابد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی در وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه حدود 600 تا 700 بازدید میدانی از سوی دفاتر نظارت و ارزیابی استانها در دانشگاهها گزارش شده است، اظهار داشت: نتایج این ارزیابیها در تصمیمات وزارت علوم از جمله صدور مجوز رشته های تحصیلی، توسعه دانشگاهها و سایر موارد تاثیر گذار است.