اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرنوشت نامعلوم گارانتی‌های رایانه‌ای


دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به مصوب نشدن حداقل‌های گارانتی کالاهای IT اعلام کرد که حداقل زمان برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش لوازم خانگی و کالاهای الکترونیکی ۱۸ ماه است

zoomit.ir - حامد قاسمی نراقی: دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به مصوب نشدن حداقل‌های گارانتی کالاهای IT اعلام کرد که حداقل زمان برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش لوازم خانگی و کالاهای الکترونیکی ۱۸ ماه است که برای کالاهای IT کمتر از این خواهد بود.

سرنوشت نامعلوم گارانتی‌های رایانه‌ای

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای ساماندهی خدمات پس از فروش کالاهای بازار کامپیوتر و IT و شناسایی شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، با کمک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران طرحی را برای اعطای مجوز به شرکت‌های واجد شرایط اجرا می‌کند. در این راستا مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران توضیحاتی را ارائه داده و به پرسش‌های متداول پاسخ دادند.

فروشگاه‌ها باید از نظام صنفی مجوز بگیرند

ناصر علی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به قانون که فروشگاه‌ها باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استفاده مجوز بگیرند، تاکید کرد که اتحادیه‌ها باید برای اعطای پروانه کسب به فروشگاه‌های حوزه‌ی IT، مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را درخواست کنند. این کار در ۱۰ سالی که از عمر سازمان گذشته اجرا نشده است؛ اما با مذاکراتی که با اتحادیه صنف فناوران رایانه صورت گرفته، در آینده این کار به مرحله اجرا می‌رسد. این دریافت مجوز به این خاطر است که اگر فرد حقیقی یا حقوقی به شورای انتظامی شکایت کند، سازمان بتواند به این شکایت رسیدگی کند.

قانون اجازه‌ی بازرسی و نظارت بر شرکت‌ها را به اتحادیه نمی‌دهد

به گفته سعادت، اتحادیه‌ها می‌توانند بر فروشگاه‌ها نظارت کنند و نظارت بر شرکت‌ها جزء وظایف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. بدین ترتیب طرحی که اتحادیه صنف فناوران رایانه به تازگی اجرا کرده و می‌خواهد شرکت‌های گارانتی را بازرسی کند، خلاف قانون است و باید این کار زیر نظر سازمان و توسط یک یا چند شرکت بازرسی انجام شود.

سازمان حمایت مسئول صدور مجوز شرکت‌های گارانتی

حجت‌الله مسعودی عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در رابطه با ساماندهی گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش شرکت‌های فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرح ساماندهی خدمات پس از فروش و کارت‌های گارانتی یکنواخت از مدت‌ها پیش در سازمان کلید خورد، بیان کرد که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مسئول اصلی صدور مجوز ارائه‌ی خدمات پس از فروش در همه حوزه‌ها و صنایع است و اتحادیه‌ی صنف فناوران رایانه و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان دو بازوی اجرایی به سازمان حمایت کمک می‌کنند. در حقیقت نظام صنفی رایانه‌ای وظیفه دارد مراحل بررسی و نظارت بر شرکت‌های خدمات پس از فروش را انجام داده و پرونده شرکت‌ها را برای دریافت مجوز ارائه‌ی خدمات پس از فروش به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کند تا بر این اساس مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت‌ها توسط سازمان حمایت صادر می‌شود.

مسعودی توضیح داد:

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برای بررسی و ممیزی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش باید بخشی از این کار را به شرکت‌های بازرسی بی‌طرف و بی بهره از مزایای طرح ارائه می‌کرد که متاسفانه به دلیل وجود تنها یک شرکت در این بخش، بازرسی این طرح به شرکت مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک واگذار شد.

علیرضا پورنقشبند یکی دیگر از اعضای کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد طرح ساماندهی شرکت‌های ارائه‌ی خدمات پس از فروش بیان کرد که به خاطر وجود تحریم‌ها و عدم حضور شرکت‌های صاحب برند دنیای دیجیتال، شرکت‌های خدمات‌دهنده در ایران با هزینه و دانش خود، خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند؛ اما در این رابطه سال‌هاست که خلأ قانونی وجود دارد.

خلأ قانونی گارانتی‌های IT رفع می‌شود

به گفته پورنقشبند به علت وجود خلأ قانونی در یک دهه‌ی اخیر، هیچ شرکتی موفق به دریافت تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پس از فروش نشده‌است. طرح جدید ساماندهی شرکت‌های خدمات پس از فروش، بازکردن راهی برای فعالیت قانونی شرکت‌های خدمات پس از فروش معتبر و با کیفیت در کشور است.

هزینه‌ی ممیزی ۹۶ درصد کاهش یافت

علیرضا پورنقشبند عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در این رابطه توضیح داد:

آیین‌نامه‌‌ای توسط کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای طراحی و تدوین شده است تا راهکارهای موجود برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات اصلاح شود. تا کنون در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با کالاهای IT مانند کالاهای لوازم خانگی برخورد می‌شد و آیین‌نامه‌ی موجود بین این کالاها یکسان بود. یک گره‌ای که در ممیزی و بازرسی شرکت‌های خدمات پس از فروش وجود داشت هزینه‌ی بازرسی ۲۵ میلیون تومان بود که با همکاری نظام صنفی رایانه‌ای و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک این مبلغ به یک میلیون تومان کاهش یافته است.

برندها بیایند مجوزها باطل می‌شود

این عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مورد حضور شرکت‌ها در ایران طی دوران پساتحریم تاکید کرد که اگر شرایطی فراهم شود که برندهای معتبر به ایران بیایند، چاره‌ای جز ابطال مجوز شرکت‌هایی که مورد تایید این برندها نیستند، نداریم.

آیا این طرح به نفع مردم است؟

مسعودی به سوال خبرنگار زومیت مبنی بر اینکه «آیا این طرح به نفع مردم است یا مانند گارانتی‌های دیگر حوزه‌ها و اصناف راهی برای تامین منافع سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شرکت‌های خدمات پس از فروش است؟» پاسخ داد که با توجه به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و هم اتحادیه‌ی صنف فناوران رایانه این شرکت‌ها را فیلتر و ممیزی می‌کنند و شرکت‌ها باید از دو فیلتر رد شوند، مطمئنا کارت‌های گارانتی تقلبی حذف شده و این به نفع مردم و شرکت‌های خدمات دهنده معتبر است.

اصغر رضانژاد دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در پاسخ به سوال زومیت گفت:

اجرای قوانین دغدغه‌ی ماست. ما به این جریان وارد شدیم تا با نظارت خود، قانون به درستی اجرا شود تا مصرف‌کنندگان متضرر نشوند و از طرفی هزینه‌ی شرکت‌ها هم کاهش یابد.

زمان گارانتی کالاهای IT کمتر از ۱۸ ماه می‌شود

رضا نژاد در پاسخ به سوال دیگر زومیت در مورد اینکه حداقل‌ زمان در نظر گرفته شده برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر است، توضیح داد:

آیین‌نامه هنوز مصوب نشده و شرایط آن به صورت قانونی اعلام نشده است. اما این زمان برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش لوازم خانگی و کالاهای الکترونیکی ۱۸ ماه است که برای کالاهای IT کمتر از این زمان خواهد بود. البته یک سری شرایط حداقلی هم برای شرکت‌های خدمات پس از فروش تعیین شده است که باید تمام شرکت‌ها آنها را رعایت کرده و در کارت ‌گارانتی نیز به این قوانین اشاره کنند.


ویدیو مرتبط :
سرنوشت نامعلوم یک زن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرنوشت نامعلوم بیانیه فرهاد مجیدی خطاب به هواداران



 

 

سرنوشت نامعلوم بیانیه فرهاد مجیدی خطاب به هواداران

 

کاپیتان سابق آبی پوشان قصد داشت طی یک بیانیه ضمن دلجویی از هواداران این تیم، علت جدایی از استقلال را منتشر کند که گویا این امر برای مدتی مسکوت خواهد ماند.