اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرنخ جدید از فاجعه منا؛ آگاهی یک یهودی 40 روز پیش در آمریکا



اخبار,اخبار اجتماعی ,حادثه  منا

 اگر پدر، مادر یا دوست و فامیل درجه اولی در حج امسال دارید به آنها بگویید زیاد در جاهای شلوغ و پر تردد رفت و آمد نکنند!

به گزارش جام نیوز، روزنامه نود سرنخ جدیدی از فاجعه منا رو کرده است. گویا یک یهودی در آمریکا در گفتگو با روزنامه نگار ایرانی از این رویداد پرده برداری کرده است. این مطلب را به قلم کامران احمدپور در ادامه می خوانید:

ما یک رسانه ورزشی هستیم و نه سیاسی و شاید پرداختن به موضوعاتی نظیر فاجعه چند روز پیش منا خیلی به ما مرتبط نباشد اما به دو دلیل باید در اینجا به آن بپردازیم؛ اول اینکه جمع زیادی از هموطنان ما در این تراژدی جان باختند و یا دچار مصدومیت شدند و البته تعداد زیادی نیز هنوز مفقود هستند و هیچ نشانی از آنها نیست و به عنوان یک رسانه ایرانی حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم ابراز همدردی با خانواده آسیب دیدگان و قربانیان این فاجعه است.پ
 از طرف دیگر اتفاقی که در حدود 40 روز پیش برای یکی از همکاران ما در دالاس آمریکا رخ داد، ما را موظف می کند به این که پرده از دیالوگ و گفتگوی همکارمان با یک یهودی مقیم آمریکا برداریم.

 آیا حادثه منا محصول سهل انگاری و بی کفایتی مقامات عربستانی در مدیریت حج ابراهیمی است یا بیشتر از آن حاجیان مقصر هستند و اگر در آن روز بیشتر بردباری به خرج می دادند و همدیگر را هل نمی دادند هرگز آن اتفاق رخ نمی داد؟

آیا در پشت پرده این اتفاق و کشتار هولناک توطئه ای بر علیه حجاج بعضی از کشورها به خصوص ایران وجود دارد یا اینکه جنگ قدرت در عربستان این حادثه شوم و دردناک را رقم زد؟ شاید هم موضوع خیلی پیچیده تر از این باشد حداقل خاطره دوست و همکار ما علیرضا وفایی به این فرضیه قوت بیشتری می دهد.
 
وفایی که حدود 40 روز پیش در آمریکا بود، پرده از یک خاطره و دیالوگی برمی دارد که حداقل به عنوان یک سرنخ میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

او گفت: «در دالاس آمریکا در جمع دوستان قدیمی که اکثراً فوتبالی هستند نشسته بودیم. صحبت از همه جا شد از جمله حج و موسم آن که ناگهان یکی از حضار که از دوستان دوستانم بود و با آنها فوتبال بازی می کرد چیزی گفت که آن موقع زیاد به آن توجه نکردم اما حالا مثل زنگ در گوشم می پیچد: "اگر پدر، مادر یا دوست و فامیل درجه اولی در حج امسال دارید به آنها بگویید زیاد در جاهای شلوغ و پر تردد رفت و آمد نکنند!"»

اگر من جای علیرضا وفایی بودم به واسطه کنجکاوی ذاتی و شم خبرنگاری حتماً از آن مرد یهودی عرقچین بر سر می پرسیدم چرا و ده ها چرا و سئوال و جواب دیگر اما وفایی قصه ما بی تفاوت از کنار آن گذشت چرا که هیچ قوم و خویش و رفیق دست اولی در حج امسال نداشت.

 آیا حوادث خونین حج امسال می تواند همانند 11 سپتامبر و ... سازماندهی شده و از قبل برنامه ریزی شده باشد؟
من که می گویم حتی خود عربستان نیز می تواند قربانی این فاجعه تلخ باشد. من می گویم این روزها حتی باید در فحش دادن و لعن و نفرین سعودی ها و انگشت اتهام را به سوی آنها نشانه گرفتن هم احتیاط کنیم چرا که امروز دشمن مسلمانان جنگ های صلیبی را با نقش آفرینی خود مسلمانان طراحی می کند.
 
ضعف های سعودی ها در برگزاری حج را به عنوان یک ایرانی روزنامه نگار حاجی شده دارم اما باید به شدت مراقب وحدت بین مسلمانان و شیعه و سنی هم بود.

 

 اخباراجتماعی  - جام نیوز 


ویدیو مرتبط :
منا بعد از فاجعه روز پنجشنبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

40 روز پس از فاجعه منا



اخبار,اخبار اجتماعی ,فاجعه منا

چهل روز از فاجعه منا می گذرد، فاجعه ای که دوم مهر سال ۱۳۹۴ شمسی مصادف با دهم ذیحجه سال ۱۴۳۶ قمری در سرزمین منا رخ داد و از این تاریخ به بعد هر عید قربان در ذهن مسلمانان مرورخواهد شد. 

به گفته شاهدان عینی حدود ساعت 9 صبح بود که آخرین اعمال مناسک و انجام رمی جمرات ، مراسم حج هفت هزار زائر خانه خدا از سراسر دنیا با قربانی شدنشان در قربانگاه اسماعیل نیمه تمام ماند.
 
فاجعه منا در شرایطی رخ داد که بسیاری از شاهدان عینی مسئولان دولت عربستان را مقصر بروز حادثه می دانند.
 
این فاجعه در خیابان 204 درمنطقه منا به دلیل ازدحام جمعیت بیش از حد حجاج و بسته شدن درهای خروجی که گفته می شود علت آن هم حضور یک مقام ارشد عربستان در محل بوده، قربانگاه حاجیان شد.
 
بنا به اظهارات  شاهدان عینی ، حجاج یکی یکی جان می‌دادند اما مسئولان سعودی هیچ واکنشی نداشتند در حالی که بطور طبیعی باید امکانات لازم را برای مداوا و نجات آنان فراهم می‌کردند و مسیر گشوده می شد و راه‌های اضطراری که بیش از ده خروجی بود باز می‌شد. 
 
همه این ده مسیر اضطراری مسدود بود، درحالی که در کنار راه‌های اضطراری ، چادر‌های حجاج از کشورهای مختلف برپا شده بود و با گشودن این راه‌های اضطراری می‌شد راه انتقال حجاج آسیب دیده به محیط بیرون فراهم شود. مردمی هم که در بیرون از مسیر در میان چادرها قرار داشتند، منتظر بودند تا به حجاج آسیب دیده کمک کنند اما به سبب عملکرد ماموران سعودی این اتفاق نیفتاد و تا آخر حادثه این راه‌های اضطراری  باز نشد. هرچند دولت عربستان تلاش کرد خبر این فاجعه و جان باختن حجاج را بایکوت کند اما تلاش دولت سعودی بیشتر از چند ساعت نتیجه نداد. 
 
بنا بر اظهارات شاهدان عینی، فاجعه منا حدود ساعت 9 صبح رخ داد و با گذشت چند ساعت ماموران سعودی حاضر در منطقه، اقدامی انجام ندادند و حتی از تلاش امدادگران ایرانی برای نجات حجاج جلوگیری می کردند.
 
ایران نخستین کشوری بود که از همان ساعات اولیه پیگیر اوضاع زائران خود شد.
 
با وجود پیگیری های مقامات ایرانی، دولت عربستان در روزهای اولیه از همکاری برای بازگرداندن اجساد قرباینان ایرانی سرباز می زد تا اینکه شش روز پس از فاجعه منا هشدار مقام معظم رهبری ، مقامات عربستان سعودی را به همکاری واداشت.
 
ایشان در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر دراین باره فرمودند: «جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی احترامی به دهها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت».
 
پس از سخنان مقام معظم رهبری بود که روادید وزیر بهداشت برای سامان دادن به مجروحان و شناسایی قربانیان ایرانی در فاجعه منا داده شد و در نخستین گروه انتقال اجساد جان باختگان به کشور ، 104 پیکر از لاله های سپید پرپر شده در منا در مراسمی باشکوه تشییع شدند. درهمین مراسم بود که رئیس جمهور سخنرانی کرد و گفت: « به هر حال باید روشن شود که در این حادثه افرادی مقصر بوده‌اند یا نه ؟ و اگر ثابت شود که عده‌ای از مامورین در این حادثه تقصیر داشته‌اند ما به هیچ عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت» .
 
حالا با گذشت چهل روز از فاجعه منا مقامات ایرانی همچنان پیگیر سرنوشت 28 حاجی ایرانی هستند.
 
 نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی  بعد از پیگیری های چهل روزه مقامات ایرانی خبر از مستند سازی فاجعه منا داده است.
 
حجت الاسلام قاضی عسکر می گوید: از آنجا که فعلا تکلیف بخشی از مفقودان ایرانی حادثه منا مشخص نشده است تلاش می کنیم تا تکلیف این عزیزان روشن شود و همه فعالیت های ما در این بخش متمرکز است.
 
وی ادامه داد : براساس این اقدام با همه عزیزانی که در کاروان های آسیب دیده حضور داشتند و از نزدیک شاهد ماجرا بودند صحبت می شود که چرا این اتفاق افتاد و علل و عوامل آن چه بود و با چه مشکلاتی در امر امدادرسانی روبرو بودند.
 
قاضی عسکر تصریح می کند: این کار مستندسازی همراه با فیلم و تصاویری که از منا وجود دارد می تواند بعدا محل رجوع حقوقدانان باشد که براساس آن بتوانند کارهای حقوقی را دنبال کنند.
 
وی می گوید: پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مجامع بین المللی و پیمان های مشترک ایران و عربستان انجام خواهد شد.
 
 از سویی دیگر کمیته تبیین راهکارها و سیاست های تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی  درخصوص فاجعه منا تشکیل جلسه داده است .
 
رئیس سازمان حج وزیارت در این باره می گوید: کارگروه کارشناسی این موضوع هم در بعثه مقام معظم رهبری با حضور صاحبنظران تشکیل شده است تا بتوانیم راهکارهای پیگیری حقوقی این فاجعه را چه از طریق بین المللی و چه از طریق محاکم عربستان و یا حتی از طریق محافل داخل کشور تبیین و بصورت جدی دنبال کنیم. 
 
سعید اوحدی خاطرنشان می کند که این کمیته ، فرمایشات مقام معظم رهبری را پیگیری خواهد کرد و می کوشد با استفاده از ظرفیت هایی در سطح مجامع بین الملل ، سازمان های مردم نهاد و مجامعی که در راستای حقوق بشر گام بر می دارند، نقشه راهی را تعیین کند.
 
حالا بر اساس آخرین خبرها، پیکر پنج نفر از 33 مفقود ایرانی فاجعه منا شناسایی شده است و کمیته تفحص ایرانی در مکه تلاش می کند  هرچه زودتر تکلیف 28 مفقود باقیمانده را مشخص کند.
 
بر اساس گفته های رئیس سازمان حج و زیارت کشور ، دولت عربستان متعهد شده تا تعیین نتیجه تطبیق دی ان ای به هیچ وجه اقدام به دفن پیکرهایی که هنوز هویت آنها شناسایی نشده است، نکند.
 
بنا بر صحبت های اوحدی با توجه به آزمایش های دی ان ای که از بستگان جان باختگان منا گرفته شده است ، تعدادی از پیکرها را هفته پیش وارد سردخانه مکه کرده اند  که از این تعداد 68 پیکر به علت تغییرات کامل فیزیک و چهره ها، قابل شناسایی نیست که امید آن می رود  با تطبیق دی ان ای بتوان به نتایجی رسید ، نتایجی که شاید پس از چهل روز و شناسایی 28 حاجی مفقود شده ، مرهمی بر جان داغدار خانواده 464  حاجی قربانی شده در منا باشد.

 

اخبار اجتماعی - خبرگزاری صداوسیما