اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرنخی از اسرار 4600 ساله اهرام مصر


یک تیم بین‌المللی از دانشمندان مدعی شده‌اند که بزودی کار تحلیل ذرات کیهانی جمع‌آوری شده از داخل هرم خمیده مصر را به دنبال سرنخی از چگونگی ساخته شدن این سازه 4600 ساله و اطلاعات دیگر آغاز خواهند کرد.

ایسنا: یک تیم بین‌المللی از دانشمندان مدعی شده‌اند که بزودی کار تحلیل ذرات کیهانی جمع‌آوری شده از داخل هرم خمیده مصر را به دنبال سرنخی از چگونگی ساخته شدن این سازه 4600 ساله و اطلاعات دیگر آغاز خواهند کرد.

سرنخ اسرار 4600 ساله اهرام مصر در دست ذرات کیهانی

صفحاتی که ماه گذشته در داخل این هرم کاشته شده بودند، اطلاعاتی را در مورد ذرات رادیوگرافی موسوم به موآن‌ها که از جو زمین فرو می‌ریزند، جمع‌آوری می‌کنند.

این ذرات از میان فضاهای خالی عبور می‌کنند اما می‌توانند توسط سطوح سخت‌تر جذب یا منکسر شوند. دانشمندان با بررسی تجمع ذرات ممکن است بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد ساخت هرم که توسط فرعون سنفرو ساخته شده بود، بدست بیاورند.

به گفته محققان، فرضیات زیادی در مورد ساخت این اهرام وجود دارد که هیچ کدام 100 درصد تائید یا بررسی نشده‌اند. آن‌ها قصد دارند با فناوری جدید این فرضیات را تائید کرده، تغییر داده یا اصلاح کرده و ارتقاء دهند.

هرم خمیده در گورستان دهشور در خارج قاهره واقع شده و شیب خمیده یک سوی آن، ظاهری متمایز به این هرم داده است. باورها بر این است که این، نخستین تلاش مصر باستان برای ساختمان یک هرم با جوانب صاف بوده است.

پروژه اسکن اهرام که در ماه نوامبر گذشته از اختلالات حرارتی در هرم 4500 ساله خوفو در جیزه خبر داد، این فناوری حرارتی را با تحلیل‌های موآن‌ها ترکیب کرده تا اسرار ساخت چندین اهرام باستانی مصر را حل کنند.

محققان قصد دارند در ماه آینده، شرایط لازم را برای آزمایشات موآن‌ها در خوفو که بزرگترین هرم از سه هرم جیزه موسوم به چئوپس است، آماده کنند.


ویدیو مرتبط :
اسرار مهندسی اهرام مصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف اسرار چگونگی حرکت‌دادن اهرام مصر



اخبار,اخبار علمی,اهرام مصر


اخبار علمی - کشف اسرار چگونگی حرکت‌دادن اهرام مصر

فیزیکدانان بنیاد FOM و دانشگاه آمستردام به راز چگونگی انتقال سنگ‌های سنگین اهرام توسط مصریان باستان پی بردند.

به گزارش ایسنا ، این دانشمندان دریافتند مصریان باستان از حقه هوشمندانه‌ای برای آسان‌ترکردن انتقال سنگ‌های سنگین اهرام با سورتمه استفاده کرده‌اند.

بر اساس مطالعه جدید، مردمان مصر باستان، شنی را که روی آن سورتمه‌ها حرکت داده می‌شد، خیس می‌کردند. با استفاده از مقادیر مناسب آب آن‌ها می‌توانستند تعداد کارگران موردنیاز را به نصف برسانند.

برای ساخت اهرام، مصری‌ها مجبور بودند بلوک‌های سنگین سنگ و مجسمه‌های بزرگ را در عرض بیابان حمل کنند. آن‌ها این اشیای سنگین را روی سورتمه‌ای قرار می‌دادند و کارگران آن را روی شن حرکت می‌دادند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند مصری‌ها شن بیابان جلوی سورتمه را خیس می‌کردند و آزمایش‌ها نشان داده‌اند مقادیر مناسب خیسی در شن نیروی هل‌دادن را به نصف تقلیل می‌دهد.

فیزیکدانان حاضر نسخه‌ای آزمایشگاهی از سورتمه مصری‌ها را در شن قرار دادند. آن‌ها نیروی کششی موردنیاز و سفتی شن را که در نتیجه وجود مقداری آب در آن بود، تعیین کردند.

آنها برای تعیین سفتی شن از دستگاه رئومتر استفاده کردند که میزان نیروی موردنیاز برای از شکل انداختن حجم مشخصی از شن را نشان می‌دهد.

بر اساس نتایج حاصله، نیروی کششی نسبت به سفتی شن کاهش یافت زیرا با حضور مقدار مناسب آب، شن خیس بیابان دو برابر سفت‌تر از شن خشک است و در این حالت یک سورتمه بسیار آسان‌تر حرکت می‌کند و اینکه در این حالت شن در مقابل سورتمه برخلاف شن خشک جمع نمی‌شود.

جزئیات این کشف در مجله Physical Review Letters منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا