اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرمایه اروپایی در راه ایران



اخبار,اخبار اقتصادی ,لغو کامل تحریم‌های ایران

اگرچه توافق نهایی میان ایران و گروه ١+٥ مبنی‌بر لغو کامل تحریم‌ها هنوز به انجام نرسیده است، ولی پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد ایران همچنان، مثبت و امید بخش هستند. اکنون رقابت نفسگیری میان سرمایه‌گذاران اروپایی برای ورود به ایران آغاز شده است. بر اساس گزارش سایت گلوبال اینوستینگ اینسایت، بانک سرمایه‌گذاری انگلیسی به نام «فرست فرانتیر» در نظر دارد تا با یک گروه از سرمایه‌گذاران اروپایی به تهران سفر کند.

پیش از این یک شرکت سرمایه‌گذاری در لندن به نام شارلمانی با شرکتی مستقر در تهران برای تاسیس صندوقی برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار وارد مذاکره شده بود. اینها اولین نشانه‌ها از جریان ورود سرمایه به اقتصاد ایران قبل از رفع تحریم‌های اقتصادی است که نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در سال 94 است. کارنامه بخش تولید در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران بیانگر آن است که در سال 93 در مجموع 828 میلیون دلار سرمایه خارجی برای 42 طرح صنعتی، معدنی و تجاری مصوب شده است. رقمی که وزارت صنعت،معدن و تجارت امیدوار است با بهبود دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کشور از یک‌سو و رفع تحریم‌های بانکی از سوی‌ دیگر در سال جاری به سه میلیارد دلار برسد.

هیات بانک سرمایه‌گذاری بریتانیایی به تهران می‌آید
شهرزاد کاظمی، محمدعلی مختاری:هر چند توافق نهایی میان ایران و گروه ١+٥ مبنی بر لغو کامل تحریم‌ها تا کنون صورت نگرفته است اما پیش بینی‌ها برای اقتصاد ایران همچنان مثبت و امید بخش خواهند بود.

در این حین رقابت نفسگیری میان سرمایه‌گذاران اروپایی برای ایران آغاز شده است. براساس گزارش سایت گلوبال اینوستینگ اینسایت، بانک سرمایه‌گذاری انگلیسی به نام فرست فرانتیر در نظر دارد تا با یک گروه از سرمایه‌گذاران اروپایی به تهران سفر کند.

 

اواخر هفته گذشته نیز یک مقام عضو کمیسیون توسعه و گسترش انرژی اتحادیه اروپا گفت: در حالی که واردات گاز از روسیه به کشورهای اروپایی کاهش چشمگیری داشته است، اتحادیه اروپا با شکستن یخ روابط با تهران سعی دارد طرح واردات گاز مایع از تهران را هرچه سریع‌تر عملی کند. وی پس از لغو تحریم‌ها ایران را نخستین گزینه اتحادیه اروپا برای واردات گاز مایع و کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه در یک برنامه میان‌مدت دانست.

 

یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری انگلیسی به نام «شارلمانی» نیز با شرکتی مستقر در تهران برای تاسیس صندوقی برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار وارد مذاکره شده است. این نشانه‌ای از جریان ورود سرمایه خارجی در اقتصاد ایران قبل از رفع تحریم‌های اقتصادی است. شرکت سرمایه‌گذاری «شارلمانی» در لندن واقع است و یک گروه مدیریت دارایی بازارهای نو ظهور با 2/ 5 میلیارد دلار سرمایه را در اختیار دارد. وی تصریح کرد: در نظر دارد با مشارکت صندوق فیروزه یک صندوق جدید سرمایه‌گذاری را در بورس تهران تاسیس کند.


همچنین در هفته‌های آتی، بانک سرمایه‌گذاری بریتانیایی به نام فرست فرانتیر در نظر دارد در راس یک گروه از موسسات سرمایه‌گذار اروپایی به ایران سفر کند. این اولین سفر مقامات این شرکت به ایران است. بنابر گزارش گلوبال اینوستینگ اینسایت آمریکا برای دهه‌های متوالی ایران را از افق‌های سرمایه‌گذاری خود محو کرده است اما حتی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی، ایران ناشناخته مانده و از قلم افتاده است.


رئیس بانک سرمایه‌گذاری فرست فرانتیر، نیکولاس بنزسکی امید دارد که سفر به تهران منجر به ارتباط بلندمدت و سود بخش با ایران شود، چراکه پتانسیل سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد. وی در ادامه گفت: «این موضوعی است که ما به دنبال آن هستیم و این موقعیت را فرصتی بزرگ می‌پنداریم.»


پیشرفت مذاکرات بین ایران و آمریکا هیجان بسیاری را در میان مجامع سرمایه‌گذاری به وجود آورده است. از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی به این اعتقاد دارند که اگر تحریم‌های ایران برداشته شود فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی است که البته ایران نیز به آن احتیاج دارد.


 چارلز رابرتسون، رئیس استرتژی کلان موسسه «رنسانس کپیتال» در لندن گفت: «در سال‌های گذشته، وضع تحریم‌ها به ایران ضربه بدی وارد کرده است و 40 درصد از صادرات نفت و تقریبا 30 درصد کل صادرات کشور را کاهش داده است.»


 وی افزود: «تولید ناخالص ملی ایران 6درصد کاهش یافت و رئیس‌جمهوری پیشین محمود احمدی‌نژاد با چاپ پول سعی در جبران تمامی مشکلات اقتصادی کشور داشت که این امر منجر به افزایش قیمت مسکن، افزایش 100 درصدی شاخص بورس تهران و کاهش ارزش ریال شد. ایران از رشد توسعه اقتصادی بازماند و قدرت خرید دستمزدها چنان کاهش یافت که به سطح دستمزد‌های کشور‌هایی نظیر ویتنام رسید. حال دولت یازدهم، سیاست‌های پولی انقباضی در پیش گرته و قیمت ارز را تثبیت کرده‌ است. این کار منجر به کاهش تورم از 45 درصد به 15 درصد شده است و رشد اقتصادی در اثر حمایت از سرمایه‌گذاری، به دست آمده است. به این ترتیب ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی اولین گزینه است. وی تصریح کرد: «جز ایران کشور دیگری در جهان وجود ندارد که جزو 30 اقتصاد جهانی باشد و درهای اقتصاد خود را به روی سرمایه‌گذار جهانی بسته باشد و بعید می‌دانم که چنین فرصت دیگری به دست آوریم.»


سرمایه‌گذارانی نظیر آلیسون گراهام، موسس و مدیر اطلاعات مدیریت سرمایه «والتان» برای سرمایه‌گذاری در ایران انگیزه بسیاری دارند. از دیدگاه اقتصاد کلان، ایران برای رشد از عوامل بازار‌های پیشرو مانند جمعیت جوان و تحصیلکرده برخوردار است. این گروه بعد از لغو تحریم‌ها، خواستار اشتغال و برخی از کالاهای مصرفی هستند که به آنها در گذشته دسترسی نداشته‌اند. همچنین ایران از نفت و بازارهای سهام نقد شونده بهره می‌برد.


وی گفت: «هرچند مذاکرات بین ایران و آمریکا به نظر می‌رسد که در حال پیشرفت هستند، اما بسیاری چنین می‌اندیشند که تحریم‌ها لغو خواهند شد. انگیزه‌های ایران بسیار است و مردم ما را فرا می‌خوانند و می‌خواهند بدانند که در خارج از مرز‌ها چه اتفاقی می‌افتد اما از آنجا که ایران بازاری بزرگ و نقد شونده با اوراق بهادار مختلف و ارزان است، از اکنون نمی‌توان گفت که شرایط چگونه خواهد بود گراهام گفت: حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران در آینده نزدیک برداشته شود بازارهای سرمایه در لیست اولویت‌ها نیستند و ایران از زیرساخت‌های لازم برای حمایت از فعالیت در بازار سرمایه و پرتفولیو سرمایه‌گذاری برخوردار نیست. وی درخصوص مشکل نبود زیر ساخت‌های مالی در ایران گفت: بسیاری از شرکت‌های نقد شونده، دولتی یا وابسته به نهاد‌های دولتی هستند و اگرچه تصویر بزرگ به نظر جذاب می‌آید، اما ما خواستار سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی نیستیم.


ایرانیان امیدوارند که لغو احتمالی تحریم‌ها به سرعت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز را همراه بیاورد. رابرتسون گفت: ایران نتوانسته است از میادین مشترک نفت و گاز با عراق بهره‌برداری کند.


وی افزود: «طولانی شدن انتظارات می‌تواند موجب خالی شدن این منابع شود، چرا که رقیبان با سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه وارد شده‌اند. اقتصاد ایران نیاز شدید به سرمایه‌گذاری دارد و اگر این امر محقق نشود این کشور به شدت از رقبایش عقب می‌ماند.» اکنون که سرمایه‌گذاران «فرست فرانتیر» به تهران خواهند آمد، نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در ایران بالاست در این حال ایران نیز بستر‌ها را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کند.

 

بنزسکی گفت: سرمایه‌گذاران به شرکت‌ها مراجعه می‌کنند و پس از انجام مراحل ابتدایی، سرمایه‌گذاران پیشرو قادر خواهند بود با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی ایران مرتبط شوند. گروه «آگاه» اکنون موافقت‌نامه‌ای امضا کرده است که گزارشی به زبان انگلیسی در مورد شرکت‌های پیشرو ایرانی تهیه کند.

 

در همین حال یک گروه از سرمایه‌گذاران با مدیران این شرکت‌های ایرانی ملاقات می‌کنند. آنها معتقدند اگرچه این اولین قدم برای حضور در ایران است اما بازار ایران بسیار جذاب است و به نظر می‌رسد کمتر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده است. بنزسکی افزود: هنگامی که بررسی دقیق تحقیقات ما پایان یابد بهتر می‌توان فرصت‌های مناسب را شناسایی کنیم.


وی تصریح کرد: «فرست فرانتیر همچنین در تلاش است تا نقل‌وانتقال سرمایه از اروپا به ایران را قبل از لغو تحریم‌ها به نحوی امکان‌پذیر کند که حتی از نظر قوانین اتحادیه اروپا نیز هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد. البته هرچند عملکرد بازار داخلی ایران بسیار مناسب است، اما فقدان زیرساخت‌های مناسب نقل‌وانتقالات مالی در ایران، یک مانع بزرگ تجارت برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.»

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
حضور پررنگ سرمایه گذاران اروپایی در بورس تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضای جدید در بازار ایران؛ هتل های تهران پر از سرمایه داران اروپایی و آمریکایی شده است



اخبار,اخباراقتصادی , شرکت  شارلمانی کپیتال

شرکت سرمایه گذاری شارلمانی کپیتال [Charlemagne Capital] اخیرا از همکاری خود با شرکت فیروزه ایران خبر داد. اکنون که شرکت شارلمانی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کرده است، این پرسش مطرح می شود که گروه های بعدی کدام هستند؟

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به قلم کوان هریس به بررسی اوضاع اقتصادی ایران در دوران تحریم ها و پس از لغو آنها پرداخته است.

به گزارش  «تیک»، فضای جدید در بازار ایران ایجاد شده است. هتل های تهران پر است از گروه هایی از سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی که پیش از عزیمت به شهرهای گردشگری شیراز و اصفهان از مزایای بلند مدت سرمایه گذاری در ایران اطمینان می یابند.

شرکت سرمایه گذاری شارلمانی کپیتال [Charlemagne Capital] اخیرا از همکاری خود با شرکت فیروزه ایران خبر داد. اکنون که شرکت شارلمانی برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کرده است، این پرسش مطرح می شود که گروه های بعدی کدام هستند؟

درحالی که دستیابی به توافق هسته ای با ایران نزدیک می شود، تجار خارجی به دنبال راهی برای ورود به بازار این کشور هستند.

البته این مسئله آن اندازه که ما فکر می کنیم جدید نیست. پس از سال 2011هم که تحریم های شدیدی برضد ایران اعمال می شد، همسایه های آسیایی این کشور بدون توجه به فشارهای آمریکا هیچگاه روابط اقتصادی خود را با ایران به طور کامل قطع نکردند.

ترکیه و ایران اخیرا به منظور افزایش تجارت مرزی خود به یک توافق کاهش تعرفه دست یافتند. تلفن های همراه چینی و سیگارهای پاکستانی و ماشین لباسشویی های کره ای همچنان به سمت ایران سرازیر هستند. شهرهای جنوبی عراق با فولاد و سیمان ایران بازسازی می شوند. شرکت اماراتی مجید الفوطین نیز یک فروشگاه پر زرق و برق بزرگ را در غرب تهران اداره می کند.

نویسنده در ادامه افزود در سفرهای خود به ایران بین سال های 2011 و 2013 هم وی با مدیران هندی فعال در صنعت پتروشیمی در اهواز، فعالان ساختمانی چینی در یزد و مالکان روسی معادن در تبریز برخورد کرده است.

به اعتقاد نویسنده حتی با وجود اعمال تحریم های شدید برضد ایران در مورد خودکفایی بازار این کشور بزرگنمایی شده است.

یکی از وقایع دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (2005 تا 2013) این بود که وی مرزهای کشور را به روی واردات کالاهای مصرفی گشود و در عین حال دولت او میزان بی سابقه ای پول نقد وارد اقتصاد کرد. در سال 2006 خیاط ترک من در جنوب تهران از من خواست از ترکیه یک روغن زیتون کمیاب و گرانقیمت برای همسرش بیاورم. در سال 2011 همان روغن زیتون در تهران به راحتی پیدا می شد. به گزارش بانک مرکزی ایران ارزش کلی واردات کالا و خدمات بین سال های 2005 تا 2011 همواره افزایش داشته و پس از آن شروع به کاهش یافتن کرده است. اما حتی در سال های 2012 و 2013 هم ارزش کلی واردات بیش از یک دهه پیش از آن بوده است.

این روند لزوما به نفع اقتصاد ایران نبوده است. به اعتقاد نویسنده در سه سال گذشته حباب سرگردان مصرف و تردیدهایی که درمورد بازار وجود داشته است به اقتصاد ایران آسیب زیادی رسانده است.

باوجود آن که دولت حسن روحانی از طریق مذاکره با غرب برای رفع تحریم های ایران تلاش می کند به آهستگی کشور را از مشکلات عبور دهد، اما اقتصاد ایران همچنان با ده سال پیش کاملا تفاوت دارد.


  اخبار اقتصادی  -  تیک