اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرماخوردگی نوزاد ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی ,  سرماخوردگی

طبق یک تحقیق جدید، بروز سرماخوردگی و سایر عفونت ها در شش ماه اول زندگی نوزاد احتمال ابتلا کودک به دیابت نوع ۱ را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش  مهر، تردید در مورد اینکه عفونت ها در ابتلا به دیابت نوع ۱ نقش دارند موضوع جدیدی نیست. کارشناسان همواره به نقش عفونت های ویروسی در بروز بیماری مظنون بوده اند.

جسیکا دان، سرپرست تیم تحقیق از موسسه دیابت مونیخ آلمان، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که چقدر اتفاقات دوران اولیه زندگی بر رشد سیستم ایمنی بدن نقش دارند.»

به گفته محققان، «مکانیسم های گوناگونی در مورد تاثیر بیماری های عفونی بر واکنش خودایمنی بدن در دیابت نوع۱ مورد بحث هستند. اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چگونه این عفونت ها در ابتلا به دیابت نوع۱ نقش دارند.»

مطالعات حیوانی نشان داده اند ویروس های متفاوتی بر سلول های بتا در لوزالمعده تاثیر می گذارند. برخی ویروس ها موجب تجزیه سلول ها می شوند. برخی دیگر باعث می شوند که سلول های سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های بتا حمله کنند و آنها را به جای یک بافت سالم، مهاجمان خارجی تلقی نمایند.

در نتیجه وقتی نابودی اتفاق می افتد، نتیجه نهایی آن این است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ دارای سلول های بتا سالمی برای تولید انسولین کافی خواهند بود.

انسولین هورمون مهمی در روند متابولیسم کربوهیدرات هاست. به گلوکز یا قند حاصل از کربوهیدرات ها اجازه می دهد تا سوخت سلول های بدن و مغز را تامین کنند. بدون وجود انسولین کافی، فرد می میرد.

مطالعه جدید شامل اطلاعات بدست آمده از داده های مربوط به نوزادان بدنیا آمده بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ در آلمان بود. به گفته محققان، این پایگاه داده ها در حدود ۸۵ درصد از جمعیت آلمان را پوشش می دهد.

در طول این مدت، در حدود ۳۰۰ هزار نوزاد متولد شدند. در طول یک دوره ۸.۵ ساله پیگیری این نوزادان، ۷۲۰ کودک مبتلا به دیابت نوع۱ تشخیص داده شده بودند.

تقریبا تمامی این کودکان (۹۳ درصد) حداقل یک بار در دو سال اول زندگی شان مبتلا به عفونت شده، و مطالعه نشان داد که ۹۷ درصد آنها مبتلا به دیابت نوع۱ شده بودند.

عفونت ها بر اساس گروه (مجرای تنفسی، روده، پوست و چشم) و علت (ویروسی یا باکتریایی) تفکیک شدند.

کودکانی که در طول شش ماه اول زندگی مبتلا به عفونت تنفسی شده بودند ۱۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع۱ قرار داشتند. آن دسته که در ۶ ماهه اول مبتلا به عفونت ویروسی شده بودند ۱۹ درصد بیشتر در معرض دیابت قرار داشتند.
 


ویدیو مرتبط :
احتمال ابتلا به دیابت بارداری در چه زنانی بیشتر است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف زیاد برنج سفید ارتباط مستقیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت دارد



برنج سفید, درمان دیابت

كارشناسان بهداشتی هاروارد در یك مطالعه جدید به ارتباط نگران كننده و جدی بین مصرف زیاد برنج سفید و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم پی برده اند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، بیماری دیابت نوع دوم در برخی از كشورها در شرف تبدیل شدن به یك اپیدمی است. دكتر كیوئی سان ازمتخصصان دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در این باره اظهار داشت: ما در آزمایشات اخیر خود دریافته ایم كه برنج سفید به احتمال زیاد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به ویژه در جوامعی مثل مردم آسیا كه از این ماده غذایی زیاد مصرف می كنند، تشدید می كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سان تاكید كرد: با این حال مردم باید روی تمام مواد غذایی كه در طول روز مصرف می كنند كنترل دقیق داشته باشند و در مراقبت از تغذیه خود نباید فقط روی یك غذای خاص متمركز نشوند.

شرح این آزمایشات در مجله «طب انگلیس» ارائه شده است.

خبرگزارى ایسنا (www.isna.ir)