اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرقت مجسمه‌های شهریار، ستارخان ...



 

 

سرقت مجسمه‌های شهریار، ستارخان و باقرخان

 

دزدهای حرفه‌ای به صورت سریالی مجسمه چند مشاهیر را در محله‌های مختلف تهران سرقت كردند.


مجسمه‌های «ستارخان» واقع در خیابان ستارخان،‌ «باقرخان» واقع در خیابان شهرآرا، صنیع‌خاتم واقع در پارك ملت اثر حمید شانس، ۲ مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان، «استاد شهریار» در مقابل تئاترشهر اثر علی قهاری در ایام تعطیلات نوروز سال جاری مفقود شده است.



براساس این گزارش، این مجسمه‌ها همه از جنس برنز بودند و به نظر می‌رسد شاهد نوعی سرقت سریالی مجسمه‌های شهری هستیم.



مسوولان اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران معتقدند كه این مجسمه‌ها احتمالا به دلیل ارزش مواد آنها مورد توجه قرار گرفته است.



مجسمه ابوسعید ابوالخیر نیز كه در میدان منیریه نصب شده است، مدتی است در جای خود قرار ندارد كه موسوی، رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی، دلیل آن را نیاز به مرمت این مجسمه عنوان كرد و گفت كه قرار است بعد از مرمت در جایگاه خود دوباره نصب شود.



موسوی درباره استفاده از جنس برنز و احتمال سرقت این آثار گفت: نمی‌توانیم از جنس برنز در مجسمه‌های شهری استفاده نكنیم چرا كه این ماده در مجسمه‌سازی كاربرد دارد و لازم است بسیاری از آثار برنزی ساخته شوند؛ اما با این حال اگر این مجسمه‌ها پیدا نشدند، برای آنها جایگزین خواهیم ساخت..../ جام‌جم آنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
سرقت مسلحانه از طلافروشی ستارخان و قتل طلافروش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

800 روز با پرونده سرقت مجسمه های تهران/ سکوت پلیس و آمادگی دادستان



800 روز با پرونده سرقت مجسمه های تهران/ سکوت پلیس و آمادگی دادستان

در حالی 800 روز از سرقت مجسمه های پایتخت می گذرد که پلیس هنوز پرونده را به قوه قضائیه ارسال نکرده و دادستان تهران هم می گوید: بروید از پلیس سوال کنید چون اگر پرونده دست ما بود به سرعت رسیدگی می کردیم. ولی در این میان استاندار تهران تنها می گوید: امیدواریم زودتر به نتیجه برسد!

به گزارش خبرنگار مهر، 11 اردیبهشت ماه سال 89 بود که خبر ربوده شدن چند مجسمه زیبا در پارکهای شهر تهران تیتر رسانه ها قرار گرفت. خبرنگاران به سرعت موضوع را از مقامات شهرداری، نیروی انتظامی و حتی قوه قضائیه جویا شدند که هر یک در گفتگوهای خود نظرات متفاوتی را مطرح کردند. ولی تاخیر در برخورد با مقصران این حادثه موجب شد تعداد مجسمه های برنزی ربوده شده به 12 عدد برسد.

این پرونده جنجالی آنقدر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که حتی سایت بین المللی ویکی پدیا هم صفحه ای را در خصوص این پرونده به خود اختصاص داد ولی امروز پس از گذشت 800 روز هنوز این پرونده مفتوح بوده و به دست قوه قضائیه نرسیده است.

 

روز اول: شهرداری تهران: شکایت کردیم/ فیلم یک سرقت دست ماست

یک روز بعد از سرقت مجسمه ها (12 اردیبهشت ماه 89) محمد جواد شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد: از طریق اداره حقوقی شهرداری به دلیل سرقت 9 مجسمه شکایت کرده ایم. همچنین فیلم یکی از سرقتها را از طریق مرکز کنترل ترافیک شهر تهران دست ما است.

رئیس پلیس تهران: آگاهی به دنبال سارقان است

بعد از چند ساعت سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران در مصاحبه ای اعلام کرد: از وقتی که شهرداری تهران شکایت کرده پیگیری پرونده سرقت مجسمه ها در آگاهی تهران در دستور کار قرار گرفته ولی سرقتها از چند روز قبل آغاز شده است.

سخنگوی شورای شهر: سرقت مجسمه ها سازمان یافته بوده

در همان روز خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از نظر شورا سرقت مجسمه های شهر سازمان یافته و با هدف خاصی بوده و هیئت رئیسه شورای شهر تهران موظف شده تا این موضوع را از مراجع قانونی پیگیری کند. محاسبه ارزش ریالی مجسمه‌ها نشان می دهد که این سرقت با انگیزه مالی رخ نداده بلکه سارق اغراض دیگری داشته است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

روز دوم: دادستان تهران: منتظر گزارش پلیس هستیم

روز دوم (13 اردیبهشت ماه 89) عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان نماینده مدعی العموم در پرونده سرقت مجسمه ها وارد می شویم ولی منتظر گزارش پلیس هستیم.

روز چهارم: شهرداری: پیمانکاران مسئول پرداخت قرامت هستند

روز چهارم (14اردیبهشت ماه 89) مجتبی موسوی رئیس اداره حجم سازی سازمان زیباسازی اعلام کرد: چون پیمانکاران مسئول مجسمه ها هستند پس قرامت را هم باید آنها پرداخت کنند.

شهردار تهران: تا روشن شدن موضوع با نیروی انتظامی همکاری می کنیم

محمد باقر قالیباف شهردار تهران هم در روز چهارم با اعلام اینکه دزدی مجسمه های شهری توسط دزدهای عادی و سر راهی انجام نشده بلکه سارقان به صورت باندی عمل می کنند گفت: شهرداری تا زمان روشن شدن موضوع همکاریهای لازم را با نیروی انتظامی انجام می دهد.

استاندار تهران: کارگروه ویژه پیگیری سرقت مجسمه ها تشکیل شد

مرتضی تمدن استاندار تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مجسمه ها سازمان یافته شده به سرقت رفته اند و کارگروه ویژه‌ای در شورای تامین استانداری تهران برای پیگیری سرقتهای اخیر تشکیل شده است و بزودی گزارش آن اعلام می‌ شود.

روز 9: پلیس تهران: پلیس اطلاعات دارد ولی به دلایلی منتشر نمی کنیم

روز نهم از سرقت مجسمه های پایتخت سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران گفت: تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری سارقان 12 مجسمه تهران همچنان ادامه دارد اما در حال حاضر پلیس به دلایلی از اطلاع رسانی در این زمینه خودداری می کند.

روز 225: رئیس پلیس تهران:سرنخهای خوبی به دست آورده ایم

پس از سکوت چند ماهه این بار سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران با حضور در خبرگزاری مهر اعلام کرد: تاخیر در اعلام گزارش سرقت مجسمه ها موجب شد تا بسیاری از سرنخها برای شناسایی سارقان از بین برود. سرقت مجسمه های تهران کاملا با قصد و نیت خاصی بوده زیرا ارزش ریالی مجسمه های به سرقت رفته حدود 10 میلیون تومان بود بر همین اساس سارقان هدف مالی در سرقت مجسمه ها نداشتند. در واقع سرقت تعدادی از این مجسمه ها هزینه و سختی بسیاری برای سارقان داشت که این امر انگیزه سرقت آنان را سوال برانگیزتر می کند اما برخلاف تاخیرها اکنون به سرنخهای قابل توجهی در شناسایی سارقان دست یافته ایم که امیدواریم به زودی به نتایج خوبی منجر شود.

روز 367: دادستان تهران: بروید از پلیس سوال کنید چرا تحقیقاتشان کامل نیست!

پس از گذشت یک سال از پرونده سرقت مجسمه های تهران موضوع دوباره با عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران مطرح شد که وی پاسخ داد: تا امروز سرنخی پیدا نشده است. خبرنگاران بروند از پلیس سئوال کنند که چرا تحقیقات‌شان کامل نیست و چرا این پرونده همچنان مجهول بوده و به دادسرا ارایه نشده است.

روز 820: استاندار تهران:

امروز حدود 800 روز از پرونده سرقت مجسمه های تهران می گذرد. دوباره موضوع را با مرتضی تمدن استاندار تهران که در روز چهارم گفته بود کارگروه ویژه ای برای پیگیری پرونده تشکیل داده ایم مطرح کردیم. استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما وظیفه خودمان را انجام دادیم و اطلاعات مربوطه را دستگاههای انتظامی دادیم. وقتی از استاندار سوال کردیم شما چرا سکوت کرده اید گفت: امیدواریم این پرونده زودتر به نتیجه برسد!/مهر