اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرقت «مایه حیات» توسط آمریکایی ها!


به دنبال خشکسالی‌های گسترده در ایالت کالیفرنیا کمپانی‌های صاحب‌نام صنایع غذایی، متهمان اصلی زیاده‌خواهی در مصرف آب شرب و دست‌درازی به سهم آب کشاورزان و روستاهای محروم هستند.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال خشکسالی‌های گسترده در ایالت کالیفرنیا کمپانی‌های صاحب‌نام صنایع غذایی، متهمان اصلی زیاده‌خواهی در مصرف آب شرب و دست‌درازی به سهم آب کشاورزان و روستاهای محروم هستند.

کمپانی‌های «کوکاکولا» و «نستله» در مناطق کم‌آب جهان به طور مداوم بر سر دریافت سهم بیشتری از آب آشامیدنی می‌جنگند. با وجودی که این دو کمپانی‌ معاهدات سختگیرانه‌ای را در زمینه حفاظت از منابع آبی پذیرفته‌اند اما هر دو شرکت از دیرباز به سودجویی و دست‌درازی به منابع آبی محدود در جوامع نیازمند و در معرض خطر کم‌آبی متهم بوده‌اند.

با این حال «پیتر برابک لتمیث»، ‌مدیرعامل کمپانی نستله چاره کار را خصوصی کردن آب می‌داند.

وی مدعی است: فعالان محیط زیست آب را جزو حقوق اساسی بشر قلمداد می‌کنند. کجای این حرف را می‌شود باور کرد؟ از همه مهمتر اینکه تاکنون کدام یک از تلاش‌ها منجر به بهبودی دسترسی مردم نیازمند آب به این ماده حیاتی شده است؟

بنابر این گزارش، بسیاری از مردم تصور می‌کنند آب نیز مانند هوا یک منبع نامحدود و پایان‌ناپذیر است اما در واقع این منبع با ارزش به ویژه آب شرب سالم برای بسیاری از مصارف محدود و پایان‌پذیر است. این وضعیت به دنبال رسیدن جمعیت کره زمین به 9 میلیارد نفر وخیم‌تر خواهد شد چرا که توسعه کشاورزی و استخراج نفت، آب بیشتری را طلب کرده و تغییرات جوی نیز مشکلات بیشتری را برای منابع آبی حاضر ایجاد می‌کند.

«رابرت گلنون» نگارنده این مقاله با عنوان «تشنگی پایدار: بحران آب در آمریکا و راهکار مقابله با آن» می‌گوید: مردم آمریکا در حال غارت هستند و دسترسی به آب آشامیدنی باکیفیت در ازای پرداخت مبلغ اندک باعث شده مردم کمتر به این مایع حیاتی اهمیت بدهند. مردم آمریکا برای خرید تلویزیون و تلفن همراه بیشتر از آب هزینه می‌کنند اما آیا خصوصی‌سازی منابع آب راهکار مناسبی است و آیا کمپانی‌هایی نظیر کوکاکولا و نستله منجی کمبود آب آشامیدنی خواهند بود؟ در واقع خیر. زیرا خود این کمپانی‌ها بخش بزرگی از این مشکل هستند.

 جدال این کمپانی‌ها با جوامع آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بسیار نابرابر و سودجویانه است. حقیقت ساده این است که این کمپانی‌ها آب‌های زیرزمینی را در یک نقطه می‌مکند، در بطری می‌کنند و برای فروش به مناطقی صادر می‌کنند که این نواحی خودشان آب آشامیدنی سالمی را برای نوشیدن دارند. این کار در واقع بی‌تدبیرانه‌ترین کاری است که می‌توان با این مایع حیاتی و محدود کرد.

حقیقت دارد «کوکاکولا» و «نستله» به شکل زیرکانه‌ای آب آشامیدنی ما را در شیشه می‌کنند و در واقع در ابعاد وسیع‌تر از کشاورزی‌های پیشرفته و استخراج‌های نفت و گاز، منابع آبی را مصرف می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
آب مایه حیات است نه جاروی حیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرقت مسلحانه توسط دو کودک آمریکایی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سرقت مسلحانه توسط دو کودک آمریکایی

دو پسر بچه هفت و 11 ساله آمریکایی به اتهام اقدام به ربودن یک زن با اسلحه در ایالت ارگان آمریکا دستگیر شدند.

پلیس اعلام‌کرد: در محوطه پارکینگ کلیسا پسربچه 11 ساله‌ای را در حالی که یک اسلحه کالبیر 22 به همراه داشت مشاهده کرد. پلیس در حال تحقیق درباره چگونگی تهیه اسلحه توسط این کودک است.

پلیس پورتلند در بیانیه‌ای عنوان‌کرد: این پسربچه دستان خود را از جیب خارج کرد، اما هنگامی که پلیس قصد داشت وی را بازرسی بدنی کند به مقاومت پرداخت که در پی آن ماموران پلیس یک تفنگ مسلح کالبیر 22 از جیب وی کشف کردند.

این دو کودک متهم هستند که اقدام به ربودن یک زن 22 ساله کردند که در خودروی خود واقع در پارکینگ کلیسا منتظر والدینش بود. این زن خطاب به پلیس گفت: این دو کودک سپس از وی طلب پول و تلفن همراهش را کردند که با مخالفت و فرار او مواجه شدند.

این زن گفت:‌ وقتی در حال فرار بود مشاهده کرده کودک 11 ساله از جییب خود اسلحه‌ای خارج کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری فاکس‌نیوز، پلیس اعلام کرد این دو کودک پس از دستگیری به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند اما کودک 11 ساله که قصد فرار از خانواده‌اش را نیز داشت دوباره توسط ماموران دستگیرشد./ایسنا