اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرعت‌گیر در مسیراوراق وام مسکن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اوراق وام مسکن

 

اخبار اقتصادی - سرعت‌گیر در مسیراوراق وام مسکن

فروش اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس با محدودیت 2 ماهه پس از خرید مواجه شد.

به‌دنبال تشدید سفته بازی در بازار این اوراق که طی ماه‌های گذشته موجب افزایش بیش از 100 درصدی قیمت این اوراق شده و اهداف تامین مالی تسهیلات مسکن را با انحراف مواجه کرده است، مقامات بازار فرابورس فروش آن را تا 2 ماه پس از خرید ممنوع کردند. این دومین اقدام پس از محدودیت خرید 90 برگه‌ای این اوراق در بازار فرابورس است که از نیمه ماه قبل توانست 10 درصد از نرخ «تسه» هارا بکاهد.


تازه‌ترین اقدامات برای كاهش قیمت «تسه»‌ها در فرابورس
تازه‌ترین تصمیم فرابورس برای كاهش سفته‌بازی در بازار اوراق تسهیلات مسكن، محدودیت 2 ماهه در فروش اوراق خریداری شده اعلام شد. دست به دست شدن اوراق تسهیلات مسكن از زمان افزایش مبلغ وام خرید مسكن به 35 میلیون تومان، موجب شد تا قیمت این اوراق بیش از 100 درصد افزایش یابد و روزانه با افزایش 5درصدی در قیمت، به شرایطی برسد كه سازمان بورس و فرابورس با اعمال تغییر در نحوه معامله این اوراق، سقف خرید 90 برگی را برای این اوراق تعیین كرد. با این حال به نظر می‌رسد این تصمیم هنوز كارساز نشده و تنها به افت حدودا 10 درصدی میانگین قیمت منتهی شده است. بر این اساس در تازه‌ترین قواعد وضع شده خریداران باید اوراق خریداری شده را نیز حداقل 2 ماه نزد خود نگه دارند.


 این اقدام تلاش تازه‌ای برای كنترل سفته‌بازی بر این اوراق است كه البته به نوعی به عقیده كارشناسان، در درجه اول اصل مالكیت را زیر سوال می‌برد و حتی ممكن است كه به خروج این اوراق از بازار فرابورس منجر بشود؛ چراكه مانع از دخل و تصرف در كالایی می‌شود كه خریدار مالك آن است. به علاوه تاكنون آزادی خرید و فروش این اوراق در بازار سهام خود تامین‌كننده منابع ریالی وام‌های مسكن نیز بوده است؛ با این حال به نظر می‌رسد اهداف اولیه انتشار این اوراق با تشدید سفته‌بازی‌ها زیر سوال رفته است. این در حالی است كه آزادی ورود و خروج به بازارها به عنوان یك اصل باید مورد توجه قرار بگیرد.


در این بین مدیر‌عامل فرابورس از برنامه‌ریزی جدی برای ممانعت از سفته‌بازی در اوراق تسهیلات مسكن با همكاری شركت مدیریت فناوری اطلاعات، سپرده‌گذاری مركزی و فرابورس خبر داد. امیر هامونی با اشاره به جلسه‌ای كه دیروز برگزار شده بود، گفت: در این جلسه مقرر شد با همكاری شركت مدیریت فناوری اطلاعات و سپرده‌گذاری مركزی و فرابورس برای معاملات برگه‌های تسهیلات مسكن، دوره نگهداری تعریف شود. وی در تشریح این تصمیم گفت: بر اساس این محدودیت، از اول تیرماه هر شخصی كه این اوراق را خریداری كند تا دو ماه اجازه فروش آن را ندارد.


هامونی با تاكید بر اینكه ساز و كار این محدودیت معاملاتی از ابتدای تیرماه اجرایی خواهد شد، گفت: این مكانیزم به بازار این اوراق كمك می‌كند تا فقط كسانی اقدام به خرید كنند كه نیاز به این اوراق برای دریافت تسهیلات مسكن دارند. وی افزود: این موضوع در راستای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسكن تصمیم‌گیری شده است، به این ترتیب زمانی كه نتوان روزانه اقدام به خرید و فروش این اوراق كرد فقط خریداران واقعی وارد این بازار می‌شوند.


هامونی كه با «سنا» گفت‌وگو كرده است همچنین در‌خصوص سایر برنامه‌های فرابورس برای ساماندهی به بازار برگه‌های تسهیلات مسكن، گفت: در حالی بحث سقف خرید 90 برگه در حال حاضر توسط كارگزاران اجرایی می‌شود كه مقرر شد این موضوع نیز از ابتدای تیرماه سیستماتیك شده و تحت سیستم معاملاتی قرار بگیرد. مدیر‌عامل فرابورس همچنین در‌خصوص نوسان قیمت برگه‌های «تسه» گفت: با ایجاد محدودیت دو ماهه در فروش این اوراق به‌طور خودكار نوسان قیمت آن نیز كاهش پیدا می‌كند.

 سایه كندی معاملات در فصل مجامع
روز گذشته شاخص كل فرابورس تنها با 2 واحد كاهش به 774 واحد رسید. در بازار دیروز 81 میلیون و 577 هزار برگه بهادار به ارزش بیش از 664 میلیارد ریال داد و ستد شد. این حجم از معاملات در 23 هزار و 117 دفعه معامله صورت گرفت. نبود عرضه‌های بلوكی نیز از جمله دلایلی است كه حجم و ارزش معاملات فرابورس را نسبت به روزهای قبل با كاهش همراه ساخته است.


روند حركتی شاخص این بازار در روز گذشته در همان اولین دقایق معاملات ریزشی بود، به طوری كه آیفكس از 777 واحد تا 773 واحد پایین آمد. فشار تاثیرات منفی نمادهای مارون، سمایه، میدكو، توریل و وزمین، به ترتیب موجب كاهش شاخص شد. در مقابل با افزایش فشارهای ناشی از تاثیر مثبت نمادهای شرانل و شاوان و برخی دیگر از نمادها رقم شاخص از محدوده 774 واحد بالاتر رفت. پتروشیمی مارون دیروز توسط حقوقی‌ها با فروش عمده مواجه شد و بیش از 30 تومان كاهش قیمت ثبت كرد كه در راس تاثیر‌گذار‌ترین نمادها برای كاهش شاخص كل نقش بازی كرد. در مقابل نماد شرانل (نفت ایرانول) با افزایش 68 تومانی قیمت سهم و داد‌و‌ستد یك میلیون و 348 هزار سهم بیشترین تاثیر را در بالا بردن شاخص بر عهده گرفت. در مجموع اغلب نمادهای دیروز در بازار فرابورس قرمز بودند. نمادهای شرانل و شاوان به ترتیب با 67/4 درصد و 35/2 درصد افزایش قیمت در راس بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار گرفتند. در مقابل نمادهای كرمان و سبزوار به ترتیب با 3/9 درصد و 89/4 درصد كاهش قیمت در میان بیشترین كاهش قیمت‌ها قرار گرفتند. در بازار دیروز بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره ماهانه 20 درصدی رایتل اختصاص یافت و بیشترین حجم معامله نیز به نماد شركت سرمایه‌گذاری مسكن تهران اختصاص یافت. اوراق مشاركت 3 ماهه 20 درصدی گل‌گهر نیز در راس برترین عرضه و تقاضای دیروز بازار فرابورس قرار گرفت.


 تقسیم سود 200 ریالی و افزایش سرمایه 33 درصدی
در دو مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده شركت فرابورس ایران كه عصر روز شنبه سوم خردادماه با حضور بیش از 84 درصد سهامداران برگزار شد، تقسیم سود 200 ریالی به ازای هر سهم و افزایش سرمایه 33 درصدی این شركت از محل اندوخته به تصویب رسید. در این مجمع علیرضا عسكری مارانی به عنوان رئیس جلسه، احمد جاویدی و صادق عجمی به نمایندگی از شركت‌های بورس اوراق بهادار تهران و كارگزاری آبان به عنوان ناظرین و ابوالفضل متین نیز به عنوان دبیر جلسه انتخاب شدند. همچنین محمودرضا خواجه نصیری به عنوان نماینده سازمان بورس در هیات‌ رئیسه مجمع حضور یافت و میزان و نحوه تقسیم سود عملكرد سال 1392 مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه در نهایت تقسیم 200 ریال سود به ازای هر سهم به تصویب رسید. در این جلسه كه انتخاب اعضای هیات مدیره نیز یكی از دستورات آن بود سهامداران از بین كاندیداهای موجود، شركت‌های بانك پارسیان، سرمایه‌گذاری صباتامین، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، بورس اوراق بهادار تهران، كانون كارگزاران بورس اوراق بهادار، گروه مالی ملت و مركز مالی ایران را به‌عنوان 7عضو اصلی و شركت‌های سپرده‌گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان و توسعه اقتصادی آروند را نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب كردند.


در ابتدای جلسه، امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ارائه گزارش فعالیت هیات‌‌مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1392، گفت: ارزش بازار فرابورس با رشد 94 درصدی به بیش از 954 هزار میلیارد ریال و ارزش معاملات بازارهای آن با رشدی معادل 98 درصد به بیش از 291 هزار میلیارد ریال رسید. وی در پایان سخنان خود زمان توزیع سود سهامداران حقیقی را از 17 خرداد و زمان توزیع سود سهامداران حقوقی را از ابتدای دی‌ماه اعلام كرد. در ادامه مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس ایران، میزان و نحوه تقسیم سود عملكرد سال مالی 1392 مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه تقسیم 200 ریال سود به ازای هر سهم به تصویب مجمع رسید به‌طوری‌كه از میزان سود محقق شده برای هر سهم پس از كسر اندوخته قانونی و احتیاطی، 200 ریال به صورت نقدی تقسیم خواهد شد و باقیمانده سود انباشته، به ازای هر سهم 333 ریال به‌عنوان سهام جایزه به حساب افزایش سرمایه می‌رود.  موسسه حسابرسی بهراد مشار به عنوان حسابرس اصلی و بازرس قانونی و موسسه حسابرسی بیات رایان نیز به عنوان حسابرس علی‌البدل برای سال مالی 93 برگزیده شدند.
اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
جزئیات وام مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش وام مسکن در سال ۸۹ قطعی است



 

افزایش وام مسکن در سال ۸۹ قطعی است

 

 

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی گفت: نظام بانکی در حال بررسی افزایش تسهیلات ساخت مسکن برای سال آینده تا سقف ۷۵ درصد هزینه ساخت و ساز است.

 


ابوالفضل صومعلو در گفتگو با فارس افزود: نظام بانکی در حال بررسی افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۷۵ درصد است که اتفاقاً وزارت مسکن و شهرسازی نیز در جریان این بررسی قرار دارد.

 


صومعلو گفت: در حال حاضر وام ساخت مسکن ۱۵ میلیون تومان و برای واحدهایی که با فناوری نوین احداث شود ۲۰ میلیون تومان است، اما قطعاً میزان وام ساخت با این بررسی های صورت گرفته از سوی نظام بانکی برای سال آینده افزایش خواهد یافت.معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا نظام بانکی توانایی پرداخت این افزایش وام را دارد، تأکید کرد: به هر حال با اصلاح الگوی مصرف می توان این وام را پرداخت کرد.