اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرطان ناباروری می‌آورد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی، میزان ناباروری برای مردان 40 و برای زنان را 60 درصد اعلام کرد و افزود: تقریبا از هر شش زوج ممکن است یک زوج مبتلا به ناباروری باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر ساغر صالح پور در نشست خبری کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی در خصوص وضعیت ناباروری در ایران و جهان گفت: ناباروری مساله شایعی در دنیا است و طبق آمارهای جهانی 15 درصد از زوجین مبتلا به ناباروری هستند. تقریبا از هر شش زوج ممکن است یک زوج نابارور باشد. 40 درصد از موارد ناباروری مربوط به مردان و 60 درصد نیز مربوط به زنان است. اما ممکن است در 10 تا 15 درصد موارد مرد و زن مشکل عمده‌ای نداشته باشند.

وی افزود: ایران در درمان ناباروری از نظر تکنولوژی‌های این حوزه تفاوتی با کشورهای پیشرفته ندارد. یکی از مسائلی که مورد توجه ما قرارگرفته است حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های خود ایمنی و کسانی است که در برابر اشعه رادیواکتیو قرار می‌گیرند. با توجه به شیوع سرطان و کاهش سن ابتلا به آن، ما باید قبل از درمان سرطان به فکر راه‌هایی باشیم که توان باروری فرد را حفظ کند. تمام درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی، توان باروری را مختل می‌کنند.

صالح پور، مسائل ژنتیک قبل از لانه گزینی و عدم لانه گزینی مکرر را در مساله حفظ باروری در بیماران سرطانی چالش برانگیز عنوان کرد.

در ادامه نشست، دکتر فرح فرزانه، دبیر علمی این کنگره با تاکید بر اینکه درمان سرطان و ناباروری باید تیمی انجام شود، ادامه داد: علم امروز به سمت کمتر تهاجمی رفتار کردن با سرطان حرکت کرده است. درحال حاضر تکنولوژی درمان سرطان و ناباروری تنگاتنگ همدیگرند.

وی درصد موفقیت در هر سیکل درمان را 40 تا 45 درصد عنوان کرد و افزود: درمان زوجین در سنین بالا، پاسخ ناکافی به درمان، تخمدان ضعیف، لانه گزینی جنین، سقط مکرر در درمان و .. از چالش‌هایی است که ما در درمان ناباروری با آن روبرو هستیم. سه سرطان تخمدان، رحم و دهانه رحم جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان است.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم سادات حسینی، استاد تمام گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم در زنان گفت: درحال حاضر ثابت شده است ویروس HPV عامل ایجاد کننده 99 درصد موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است که بیشترین راه انتقال آن بیماری‌های مقاربتی است. اگر واکسیناسیون برای آن انجام شود تا حدی از ابتلا به آن جلوگیری می‌شود. در دنیا برای بعضی مناطق واکسیناسیون علیه این بیماری را جزو برنامه‌های کشوری قرار می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر این واکسن در کشور وجود دارد، ولی در دسترس همه نیست و لزومی ندارد برای همه تجویز شود. در ایران غربالگری برای سرطان دهانه رحم توسط تست پاپ اسمیر که در همه نقاط دوردست کشور نیز وجود دارد، انجام می‌شود.

حسینی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که اگر رفتارهای پرخطر کنترل شود، می‌توان آن را ریشه‌کن کرد، ادامه داد: افرادی که شریک جنسی متعدد دارند، ازدواج زیر 16 سال و همچنین مصرف سیگار و قلیان از عوامل ابتلا به این سرطان هستند. افرادی که سیگار می‌کشند، 14 برابر بیشتر از دیگران مبتلا به سرطان می‌شوند.

وی تاکید کرد: این ویروس چون قابلیت مهار شدن دارد، ارزش دارد که روی آن کار شود. باید به دختران و پسران در سنین جوانی آموزش‌های لازم را داد، این ویروس در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان می‌شود و از همان ابتدا علائم را نشان نمی‌دهد. اوج سن بروز آن نیز 55 تا 60 سالگی زنان است.

استاد تمام گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این سرطان را زودتشخیص معرفی و توصیه کرد: هر خانمی که با خونریزی‌های غیرطبیعی و نامنظم روبه‌رو شد باید از نظر سرطان رحم بررسی شود. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن قطعی است.

کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در تهران برگزار می‌شود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ناباروری در مردان درمان دارد ؟؟ بهترین راهکار گیاهی درمانی ناباروری در زنان و مر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع تکنیکهای جدید برای مبارزه با سرطان / مبارزه با ناباروری



بهترین دستاوردهای پزشکی در حوزه درمان بیماری های لاعلاج با بهره بردن از تکنیک های منحصر به فرد منتشر شدند.

به گزارش مهر، سال ۹۴ آوردگاه روش های فوق العاده و زنده شدن امید در درمان بعضی از بیماری های لاعلاج بود از این رو تعدادی از بهترین دستاوردهای سال را در این حوزه مرور می کنیم.

در سالی که گذشت محققین دانشگاه Wisconsin آمریکا موفق به تولید تارهای صوتی در محیط آزمایشگاهی شدند که بعنوان یک رویداد مهم پزشکی در جهان شناخته می شود.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

در سال ۹۴ محققین دانشگاه Salamanca اسپانیا موفق شدند برای اولین بار در عمل پیوند قفسه سینه از سینه «پروستتیک» سه بعدی چاپ شده استفاده کنند که در نوع خود در جهان بی نظیر بود.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

در این سال محققین بریتانیایی اعلام کردند با تجویز دو دارو توانسته‌اند تومورهای سرطان پستان را در برخی از بیماران در عرض ۱۱ روز بسیار کوچک یا از بین ببرند.  این دو دارو «لاپاتینیب» و «تراستوزامب» هستند که به هرسپتین شهرت دارند. این داروها پروتئینی را که در بسیاری از موارد سرطان پستان عامل رشد تومور شناخته می‌شوند، هدف می گیرند.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

سال ۹۴ محققین دانشگاه «Warwick» انگلیس با انجام آزمایشات متعدد بر روی ۱۸۳ بافت رحمی متوجه شدند در آن دسته از رحم هایی که سلول های بنیادی لایه رحم کمتر است، سقط جنین متعدد بیشتر یه وجود می آید. این دانشمندان اعلام کردند با افزایش سلول های بنیادی لایه رحم می توان به سقط جنین های متوالی در خانم ها پایان داد.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

محققین آمریکایی با ارتقاء روش مهندسی سلول های ایمنی، توانستند رکوردی بی سابقه در علم پزشکی و درمان سرطان خون از خود به جای بگذارند.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

در سالی که گذشت محققین آمریکایی در تازه ترین دستاورد خود با استفاده از چاپ گر سه بعدی پیشرفته موفق به ساخت گوشی شده که دارای بافت ماهیچه ای و عضلانی است.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

محققین دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا برای اولین بار در جهان توانستند دست مصنوعی که با رشته های عصبی کنترل می شود و همچنین با استخوان دست ترکیب شده است را بسازند. این دست مصنوعی به باقی مانده بافت دست یک بیمار که ۸ سال پیش به دلیل سرطان دست خود را از دست داده بود، متصل شد که از توانایی بالایی در حرکت بر خوردار است.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

سال ۹۴ محققین مرکز تحقیقاتی «IFW Dresden» آلمان موفق به ساخت نسل جدیدی از ربات های شتاب دهنده اسپرم در مقیاس میکروسکوبی شده اند که این روش می تواند ناباروی در مردان را به صفر برساند.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

برای اولین بار در جهان محققین دانشگاه «راچستر» آمریکا موفق به شناسایی سلول های بنیادی شده اند که قادر به شکل دادن جمجمه هستند و همچنین استخوان صورت را ترمیم می کنند.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

در سالی که گذشت محققان مرکز زیست مهندسی و نانو فناوری سنگاپور موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از DNA می توان به شناسایی و درمان بیماری های عفونی و سرطان پرداخت. در این شیوه با استفاده از نوعی مولکول DNA موسوم به aptamer (پپتید) می توان به درمان سرطان پرداخت.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

محققین مرکز باروری «ساوت هامپتون» انگلیس موفق به ابداع شیوه جدیدی در نوع باروری آزمایشگاهی، معروف به «آی وی اف» شده اند که «AneVivio» نام دارد و در این روش سلول های تخمک و اسپرم داخل کپسول سیلیکونی که تقریبا اندازه یک دانه برنج است قرار می گیرد و سپس در رحم مادر مستقر می شود.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

در سال ۹۴  محققان مرکز تحقیقات پزشکی «والتر اند الیزا» استرالیا موفق به کشف پروتئینی در بدن با نام Hhex شده اند که موجب فرآیند تکثیر سلول های سرطان خون از نوع لوسمی میلوئید حاد در بدن می شود و با متوقف کردن فعالیت آن می توان از تکثیر این سلول های مرگبار جلوگیری کرد.

 

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

 

اخبار پزشکی - مهر