اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرطان بنزینی ؛ مرگ ما نزدیک است؟



اخبار,اخباراجتماعی,آلودگی بنزین

 

  اخبار اجتماعی - چه کسی راست می گوید؛ سازمان محیط زیست یا مجلس ؟
سرطان بنزینی ؛ مرگ ما نزدیک است؟

کمیسیون اصل 90 بنزین پتروشیمی را آلوده نمی داند اما سازمان محیط زیست بر نظر خود اصرار دارد.

به گزارش  آریا، دهم اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بنزین  تولید پتروشیمی‌ها  با استناد به نمونه‌های آنالیز بنزین جایگاه‌های کلان‌شهر تهران که توسط آزمایشگاهASG  آلمان انجام شده است، "سرطان‌زایی" هستند.


در مقابل برخی گفتند که سازمان محیط زیست به نادرستی نتایج آنالیز را به نفع خود مطرح کرده است.


به گفته سید مهدی موسوی نژاد  نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ، روزانه 70میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که با توجه به تشدید تحریم ها در دولت گذشته تصمیم گرفته شد بنزین در پتروشیمی ها تولید و بهره برداری شود.با توجه به هزینه های کلانی که باید صرف خرید بنزین وعرضه ان به صورت یارانه ای می شد،‌این اقدام به نفع کشور بود اما دولت یازدهم  ناگهان کیفیت این بنزین ها را زیر سووال برد و اقدام به ممانعت ازادامه تولید کرد.


به گفته وی ، ‌نکته جالب توجه این است که در سال 92 وزارت نفت کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را مورد تأیید قرار داده بود اما ناگهان همه چیز برعکس شد و بنزین های تولید داخل در مظان اتهام آلاینده بودن قرار گرفتند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که بارها گفته ام که بنزین های وارداتی استاندارد نبوده و حتی کیفیت آنها به مراتب پایین تر از بنزین پتروشیمی هاست اما نمی دانم چرا باید این محصول بی کیفیت با این حجم وارد کشور شود.


به گزارش آریا، موضوع آلودگی بنزین های تولید داخل به اعتقاد مسوولان دولتی آنچنان اهمیت یافت که دولت تولید این نوع بنزین ها را متوقف و واردات را افزایش داد.مساله ای که از آن زمان تاکنون مورد اختلاف نظر فراوان میان مسوولان دولتی به ویژه سازمان محیط زیست،‌ وزات نفت با نمایندگان مجلس شده است.

1357 میلیارد تومان اضافه پرداخت برای واردات جایگزین بنزین پتروشیمی‌ها
در 6 ماه ابتدایی سال 93 به طور میانگین 3 میلیارد و 900 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است؛ به عبارت دیگر پرداخت 1357 میلیارد تومان اضافه برای جایگزینی بنزینی که ادعای آلایندگی آن در کمیسیون‌های مجلس رد شده است.


 در 6 ماه ابتدایی سال 93 جمعا 3 میلیارد و 900 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت در این مدت 1357 میلیارد تومان پرداخت اضافی نسبت به تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی در داخل کشور صورت گرفته است.


براساس متن قراردادی که بین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نوری به امضا رسیده است قیمت فوب نفتا منطقه خلیج فارس که در نشریه platts منتشر می شود مورد محاسبه قرار می گیرد.

بنزین‌ پتروشیمی از چرخه تولید خارج شد
اما ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه شهروندان از هوای بهتری استفاده می‌کنند اعلام کرد که بنزین‌های پتروشیمی کلا از چرخه تولید خارج شده و  در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت این سازمان نسبت به تولید بنزین‌های آلوده اظهار می کند که دادگاهی که در این زمینه تشکیل شده بر مبنای شکایت شهروندان است . به گفته وی در خصوص بنزین‌های آلوده شکایتی صورت گرفته و ما را نیز به عنوان مطلع دعوت کردند و ما نیز برحسب وظیفه قانونی وظایف خود را انجام می‌دهیم و چیزی به‌عنوان شکایت از سوی ما تنظیم نشده است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بنزین پتروشیمی کلا از چرخه تولید خارج شده است و شهروندان ما در شهرهای بزرگ از هوای بهتری استفاده می‌کنند و شاخص‌های ارائه شده این مطلب را تایید می‌کند، تصریح کرد:دولت گام مهمی را در جهت ارتقای سلامت با این اقدام خود برداشته است.علاوه بر آن نیز در مجلس و در کمیسیون انرژی گزارش دقیق و علمی در این رابطه تهیه شده است.هر چند که کمیسیون‌های دیگر مجلس گزارش‌های متفاوتی داشتند، اما به هر حال ما در مقابل مجلس در خصوص این موضوع پاسخگو هستیم و گزارش و اطلاعاتی را در پورتال سازمان محیط‌زیست و دولت گذاشته‌ایم و علاقه‌مندان می‌توانند به این اطلاعات دست یابند.

نگران نیستیم
عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پرونده بنزین ‌های پتروشیمی گفت: گزارش نهایی برای بنزین های آلوده و وارداتی بزودی اعلام می شود.مهرداد بائوج لاهوتی، با اشاره به بررسی و تعیین تکلیف موضوع آلودگی بنزین های وارداتی گفته که در رابطه با بحث تولید بنزین در پالایشگاه های کشور باید گفت که بنزن از بنزین های تولیدی به طور کامل قطع شده و نگران این موضوع نیستیم چرا که بر اساس اعلام سازمان محیط زیست نتایج آخرین اندازه ‌گیری در جایگاه ‌ها حاکیست که میزان بنزن موجود در هوا به شدت کاهش یافته است.


وی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست باید از سلامت مردم و استفاده از هوای سالم در شهرها دفاع و پیگیری کند، گفت: یکی از موضوعاتی که از نظر ما اولویت دارد بحث استاندارد یورو4 بوده که قرار بود سوخت با استاندارد یورو 4 را در تمامی شهرها داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده و از این استاندارد عقب هستیم.

 کمیسیون اصل 90 بنزین پتروشیمی را آلوده نمی داند
اما در مقابل اظهارات ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین آذین سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در آخرین اظهار نظر در خصوص آلوده بودن  بنزین پتروشیمی اعلام کرده که این کمیسیون گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلوده بودن بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی را صحیح نمی داند و معتقد است که این بنزین ها آلوده نیست.


حسین آذین با اشاره به جلسه روز(یکشنبه)کمیسیون اصل 90 مجلس افزود:در این جلسه پرونده مربوط به کیفیت بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی بررسی شد که گزارش جمع بندی آن در جلسه سه شنبه هفته جاری نهایی می شود.

از خردادماه بنزین توزیع شده فاقد ریفرمیت پتروشیمی بود
به گزارش آریا، از طرفی خسروانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش‌وپخش با تشریح داستان تبدیل شدن بنزین پاک به یورو4، از " احتمال" وجود فلزات در یک محموله بنزین وارداتی خبر داده و می گوید:از خردادماه امسال بنزین توزیعی فاقد ریفرمیت پتروشیمی بود.


وی در خصوص اینکه آیا هم اکنون شرکت پالایش و پخش برای ارتقاء کیفیت بنزین داخل از ریفرمیت پتروشیمی استفاده می‌کند؟ و در کل این شرکت ریفرمیت پتروشیمی ذخیره شده دارد؟ آیا آمار استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در ماههای تیر و مرداد مورد تأیید است؟ اظهار می کند :این اطلاعات درست نیست.

 

از ابتدای امسال دریافت ریفرمیت پتروشیمی را کاهش دادیم، اما بالاخره در انبارها مقداری ذخیره وجود داشت. بر اساس آمار شرکت پالایش و پخش، عدد دقیق "مصرف" ریفرمیت بدین قرار است: فروردین ماه از پتروشیمی بندر امام خمینی هزار و677 متر مکعب (1.677 میلیون لیتر) و از پتروشیمی نوری دو هزار و 298 متر مکعب ( 2.298 میلیون لیتر) ریفرمیت مصرف شده که مجموع آن می شود سه هزار و 965 متر مکعب (3.965) متر مکعب.


اردیبهشت ماه از پتروشیمی بندر امام خمینی هزار و  220 متر مکعب (1.220 میلیون لیتر) و از پتروشیمی نوری هزار و 599 متر مکعب ( 1.599 میلیون لیتر)ریفرمیت مصرف شده که مجموع آن می شود دو هزار و 819 متر مکعب (2.819) متر مکعب.


در خردادماه مصرف ریفرمیت از پترشیمی بندر امام خمینی ماه به صفر رسید و تنها از پتروشیمی نوری دو هزار و 438 متر مکعب ( 2.438 میلیون لیتر) ریفرمیت مصرف شد.بر اساس این آمار، استفاده از ریفرمیت در تیر و مرداد موضوعیت ندارد.

چرا به بنزین یورو4، بنزین اصلاحی گفته می شود؟
وی در پاسخ به اینکه جدول مورد نظر مربوط به مصرف ریفرمیت از ذخایر است نه دریافت این محصول ، می گوید:دریافت ریفرمیت از پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) در دو ماه نخست سال متوسط روزانه 546 هزار لیتر در روز بود که نشان می دهد از آنچه مصرف شده کمتر است. بنابراین ذخایر ریفرمیت دریافتی از این واحد در اردیبهشت ماه تمام شد.


از 21 خرداد ماه امسال نیز دریافت و موجودی ریفرمیت از پتروشیمی نوری صفر شد؛ یعنی از این تاریخ بنزین توزیعی حاوی ریفرمیت پتروشیمی نبود.


خسروانی درباره اینکه چرا به بنزین یورو4، بنزین اصلاحی گفته می شود؟ نیز اظهار کرد:اصلاً اینطور نیست؛ ما از لفظ بنزین یورو4 استفاده می کنیم. بنزین اصلاحی را آقایان خودشان درآوردند.دی ماه 1392، زمانی که می خواستیم توزیع بنزین یورو4 را آغاز کنیم، شرکت ملی پخش اعلام کرد که توان توزیع بنزین یورو4 را ندارد. می دانید، توانایی تولید بنزین یورو4 با توزیع آن دو کار متفاوت است. پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند امکان تولید روزانه 14 تا 15 میلیون لیتر بنزین یورو4 را داشت اما توانایی توزیع در ابتدا دو تا سه میلیون لیتر در روز بود.


در یک ماه نخست توزیع بنزین یورو4، بحثی وجود داشت مبنی بر این که بنزینی که قرار است توزیع شود، به دلیل نبود امکانات ذخیره سازی و خط لوله انتقال مجزا ممکن است برخی از مولفه های آن مطابق با استاندارد یورو4 نباشد به همین دلیل نام بنزین "پاک" یا "اصلاح شده" بر آن نهاده شد.


این نامگذاری از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فقط برای یک ماه تا 1.5 ماه نخست از زمان توزیع در رسانه ها به صورت رسمی مطرح شد. بعد از آن خیلی از دوستان در شرکت ملی پخش، مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت، برخی مسئولان وزارت نفت و حتی دوستانی که نظرات مخالف دارند، در صحبتهای خود از این نام استفاده می کنند.

بنزین پاک یعنی چه؟
این مقام مسئول می گوید:در جلسه ای که در ریاست جمهوری برگزار شد، یکی از آقایان به تمسخر گفت، " بنزین پاک یعنی چه؟". برای آنها توضیح دادیم که شرکت پخش این نگرانی را داشت که نتواند به دلیل نبود امکانات، بنزین یورو4 را توزیع کند، به همین دلیل برای آن که دست ما در این زمینه باز باشد، اصطلاح بنزین پاک را به آن اطلاق کردیم که البته این کار کمتر از دوماه طول کشید. اما این نام در ذهن برخی آقایان باقی ماند؛ هم آنها که در سیستم کاری ما هستند به صورت سهوی و هم آنان که مخالف بودند به قصد تمسخر از این نام استفاده می کردند.


اسفند 1392، تفکیک مخازن در انبارهای شازند و ری صورت گرفت و امکان آلوده شدن و مخلوط شدن بنزین یورو4 با بنزین معمولی منتفی شد، بر این اساس از ابتدای سال 1393،  لفظ بنزین یورو4 به کار گرفته شد. به همین دلیل در گزارشهای شرکت ملی پالایش و پخش دیگر خبری از نام بنزین پاک نیست.


اخیراً هم نامه ای عَلَم شده بود که برخی از آقایان شرکت ملی پخشی، گفتند چرا پالایشگاه شازند در فرم بنزین ارسالی  لفظ بنزین یورو4 را استفاده نمی کند که ما برای آنها توضیح دادیم، زمانی که از این لفظ استفاده می شد هدف این بود که به دلیل تازگی تولید بنزین یورو4، این موضوع در ذهن کارکنان عملیاتی ثبت شود اما اکنون بعد از گذشت دو سه ماه، این موضوع یک امر عادی شده است و از لفظ بنزین استفاده می شود. البته همین موضوع موجب شد از آقای شیرازی زاده؛ مدیرعامل پالایشگاه شازند خواسته شود که به آزمایشگاه این پالایشگاه دستور دهد که دوباره از لفظ بنزین یورو4 استفاده کند.

به هر حال بازهم در فصل سرما قرار داریم و از روزهای گذشته موضوع آلودگی هوا و افزایش آلاینده های جوی مطرح شده و به نظر می رسد بازهم موضوعاتی همچون زوج و فرد از درب منازل  و ... اجرایی شود و اقدامات گذشته تکرار شود .

 

حال با وجود این تقابل دو دیدگاه مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی حل نخواهد شد و اگر هم نظرات یکی باشد بازهم مشکل فعلی حل نمی شود و باید سازمان محیط زیست دوباره تکرار نشود و سازمان سال قبل نباشد و اقداماتی را که برای رفع مشکل آلودگی هوا بویژه در تهران  با کمک مجلس و سایر ارگانها انجام دهد که از جمله آنها می تواند "رفع مشکل آلایندگی  فرودگاه مهرآباد، نقش آفرینی در پرداخت سهم دولت در مترو و حمل و نقل عمومی و ..." باشد.

 

 اخباراجتماعی  - آریا


ویدیو مرتبط :
سرطان مساوی با مرگ نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور



 

 

 افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور

 

رئیس انجمن سرطان ایران نسبت به افزایش موارد مرگ و میر در کشور به دلیل ابتلا به سرطانها در سالهای آینده هشدار داد.

 

دکتر عبدالله فضعلی زاده در گفتگو با مهر گفت: هم اکنون سرطانها سومین علت مرگ و میر در کشور محسوب می شود اما با روند کنونی در سالهای آینده یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورمان ابتلا به سرطان است.

 

وی افزود: هرم جمعیتی کشور در چند دهه آینده به سمت افزایش جمعیت کهنسال پیش می رود و با توجه به اینکه 60 درصد سرطانها، افراد بالای 60 سال را مبتلا می کند ضرورت آگاه سازی خانواده ها بیش از پیش احساس می شود.

 

فضعلی زاده با اظهار نگرانی از رشد فزاینده بیماران سرطانی در کشور گفت: سرطان به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسانها در تمام گروههای سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

وی از سرطان سینه به عنوان اولین و شایعترین سرطان زنان بعد از سرطان پوست در کشور نام برد و افزود: سن ابتلا به این بیماری در میان زنان ایرانی 5 تا 10 سال کمتر از دیگر کشورهاست.

 

رئیس انجمن سرطان ایران با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان می شوند، گفت: بر همین اساس از مجموع جمعیت 75 میلیونی کشور حدود 15 میلیون بیمار سرطانی خواهیم داشت.

 

وی از آمار 30 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطانها در کشور به علت مصرف سیگار خبر داد و گفت: 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان و 90 درصد از دلایل ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطانها ناشی از استعمال مواد دخانی است./عصرایران