اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سردار مومنی: جاده‌های کشور برای متخلفان ناامن می‌شود/ گواهینامه‌ها 10 ساله شد



گواهینامه‌ها,اعتبار گواهینامه‌ها

آغاز زودهنگام سفرهای تابستانی و تمهیدات ویژه پلیس

سردار مومنی: جاده‌های کشور برای متخلفان ناامن می‌شود/ گواهینامه‌ها 10 ساله شد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش 15 درصدی توان دستگاه‌های اجرایی برای طرح تابستانه خبر داد و گفت: سامانه نظارت مردمی پلیس راهور در تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار دکتر اسکندر مومنی  درجلسه هماهنگی طرح تابستانه که با حضور دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، با اشاره به اینکه افزایش دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و سیار در جاده‌های کشور در دستور کارهای اصلی پلیس در طرح تابستانه است، گفت: تلاش می‌کنیم تا قبل از تابستان 200 کیلومتر از راه‌های اصلی کشور را به سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری مجهز کنیم.

وی از راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خبر داد و گفت: بسترهای لازم در این خصوص فراهم شده که با راه‌اندازی این سیستم، مردم می‌توانند تخلفات رانندگی را به هر شکلی اعم از فیلم و عکس، برای پلیس ارسال کنند تا پلیس نسبت به برخورد با رانندگان متخلف اقدام کند.

مومنی یکی از زیرساخت‌های این سامانه را ایجاد آزمایشگاه صحت اطلاعات دریافتی عنوان کرد و گفت: در تلاشیم تا این آزمایشگاه هر چه سریعتر راه‌اندازی شود که در صورت راه‌اندازی این آزمایشگاه، سامانه مذکور در تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، راه‌اندازی این سامانه می‌تواند تمام جاده‌های کشور را برای مختلفان ناامن کند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خودروها و رانندگان در کشور، گفت: قطعا کاهش تصادفات در سال جاری با راهبردهای قبلی امکان‌پذیر نیست و باید راهبردها را در این خصوص تغییر دهیم.

به گفته مومنی، آمارها نشان می‌دهد تا پایان دهه 90 افزایش تقاضای سفر، افزایش تقاضای خودرو و افزایش ورود رانندگان را خواهیم داشت.

طرح تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با طرح تابستانی 92

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اجرای طرح تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی را پیش از نوروز امسال بسیار موثر خواند و گفت: ‌این امر موجب شد تا در طرح نوروزی تصادفات خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافته و در بخش راهیان نور نیز حتی یک فقره تصادفات فوتی در نوروز امسال نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس طرح تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با طرح تابستانی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

مومنی با اشاره به اینکه مرکز هماهنگی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در ایام ویژه پذیرای نمایندگان دستگاه‌های مختلف است، گفت: در این جلسه توافق شد تا این مرکز به صورت دائمی فعالیت خود را ادامه دهد.

استقرار کمپ‌های بین راهی در طرح تابستانه پلیس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین از استقرار کمپ‌های بین راهی در طرح تابستانه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با همکاری سازمان راهداری کمپ‌هایی را برای محل استراحت رانندگان در طول مسیرهای طولانی پیش‌بینی کنیم.

دور جدید شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 و تک ایربگه با مصوبه دولت

به گزارش ایسنا، وی همچنین در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوالی در خصوص شماره‌گذاری خودروها در کشور، گفت: شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 و تک ایربگه بر اساس نامه سازمان محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد متوقف شده بود که همان‌طوری که پیش‌بینی می‌کردیم، مسوولان سازمان محیط زیست تصمیم خود را تغییر داده و با مصوبه جدید دولت، شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 با اعطای مهلت چند ماهه تمدید شد و خودروهای تک ایربگه نیز بر اساس مصوبه دیگری شماره‌گذاری‌شان تا تیرماه بلامانع اعلام شد. لذا پلیس نیز شماره‌گذاری این خودروها را مجددا آغاز کرده است.

آزمون گواهینامه از تابستان توسط افسران کادر انجام می‌شود

گواهینامه‌های جدید 10 ساله هستند

مومنی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شیوه جدید صدور گواهینامه در کشور، گفت: پیش از این شش نوع گواهینامه در کشور داشتیم که با نظام جدید صدور گواهینامه، تعداد گواهینامه‌های صادره به سه نوع گواهینامه و مدت اعتبار آنها به 10 سال تغییر کرد که بر این اساس افراد تا 65 سال سن گواهینامه‌هایشان 10 ساله، 65 تا 70 سال سن، پنج ساله و بالای 70 سال، دو ساله صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش مدت اعتبار گواهینامه‌ها و کاهش تنوع آنها به سه نوع در سال گذشته اجرایی شد، گفت: در تلاشیم تا پایان فصل بهار موضوع آزمون دریافت گواهینامه که قرار بود توسط افسران کادر انجام شود را اجرایی کنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کاتالیست و کنیستر خودروها، گفت: متاسفانه خودروهایی که در دوره‌ای بدون کنیستر تولید شدند، همچنان بدون اینکه توسط شرکت‌ تولیدکننده خودرو مورد فراخوان قرار گیرند، در سطح شهر تردد می‌کنند، از سوی دیگر مشکل در بخش کاتالیست نیز نبود و کمبود این قطعه در بازار است.

مومنی با اشاره به اینکه خودروهای دارای کاتالیست پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد، باید این قطعه را تعویض کنند، گفت: در صورتی که این قطعه تعویض نشود، شتاب موتور کاهش و میزان آلایندگی خودرو افزایش می‌یابد، این در حالی است که به دلیل نبود این قطعه در بازار، بعضا رانندگان نسبت به برداشتن کاتالیست بعد از حدود 60 هزار کیلومتر کارکرد اقدام نکنند که این امر ضمن افزایش آلودگی هوا، مشکلات دیگری نیز در پی دارد که ضروری است شرکت‌های تولیدکننده خودرو در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به تعطیلات ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حجم زیادی از زائران در این ایام به سمت تهران آمده و حجم سفرهای دیگری نیز متقابلا به شهرهای دیگر خصوصا شهرهای زیارتی داشته باشیم که بر این اساس پیش‌بینی‌های لازم برای این ایام در نظر گرفته شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: در عین حال پیش از ماه مبارک رمضان و بعد از ماه مبارک رمضان نیز دو تعطیلی دیگر خواهیم داشت که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی پلیس و سایر دستگاه‌ها برای این ایام نیز صورت گرفته است.

آغاز زودهنگام سفرهای تابستان و تمهیدات پلیس

مومنی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سفرهای تابستان امسال زودتر آغاز شود و حجم آنها نیز در طرح تابستانه افزایش یابد، گفت: مدارس از 20 خرداد ماه تعطیل می‌شوند که همین امر موجب می‌شود حجم سفرهای بالایی در تابستان داشته باشیم.

کاهش 4.9 درصدی کشته‌های تصادفات در سال 91

به گزارش ایسنا، شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی نیز در این جلسه از کاهش 4.9 درصدی کشته‌های تصادفات در سال 91 نسبت به سال 90 خبر داد و گفت: بر این اساس شمار کشته‌های تصادفات رانندگی از 20 هزار و 68 نفر در سال 90 به 19 هزار و 89 نفر در سال 91 کاهش یافت، این در حالیست که در بخش مجروحان با افزایش 7.2 درصدی روبرو بودیم که در استان البرز میزان افزایش شمار مجروحان در سال گذشته بسیار قابل توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اولیه در نوروز امسال 5.2 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش داشته است، گفت: در عین حال پیشنهاد می‌کنیم تعداد تلفات نوروزی را بر اساس یک روز مبنا قرار داده و هر سال به جای یک ماه تاخیر در اعلام آمار، آمار همان روز را اعلام کنیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی در عین حال گفت: اگر تعداد خودروها و سفرها را در نظر بگیریم، قطعا آمار کاهش کشته‌های تصادفات در نوروز امسال خیلی بیشتر از این عدد خواهد بود.

حضور اورژانس در طرح سالم‌سازی دریا

به گزارش ایسنا، طالبیان، رییس اورژانس کشور نیز در این جلسه یکی از برنامه‌های اصلی اورژانس در طرح تابستانه را طرح سالم‌سازی دریا عنوان کرد و گفت: سه مرکز در استان گلستان، پنج مرکز در استان گیلان و 30 مرکز در استان مازندران برای امدادرسانی در دریا در طرح تابستانه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به افزایش تجهیزات اورژانس در طرح تابستانی، گفت: تلاش خواهیم کرد تا آمبولانس‌ها را در مسیرها مستقر کنیم. از سوی دیگر اورژانس‌های بیمارستانی هم در آماده‌باش کامل خواهند بود.

به گفته رییس اورژانس کشور، تعداد کمپ‌ها و پایگاه‌های تابستانی اورژانس نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش خواهد یافت.

افندی‌زاده، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه گفت: در طرح تابستانی امسال موضوع ساماندهی علائم خصوصا علائم اخطاری و افزایش هوشمندسازی جاده‌ها و نظارت تصویری در کنار افزایش رضایتمندی شهروندان در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفته است./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫10 کشور با بیشترین تلفات جاده ای در جهان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتبار گواهینامه‌های رانندگی 10 ساله شد



اعتبار گواهینامه‌های رانندگی 10 ساله شد

جزئیات تغییرات گواهینامه‌های رانندگی اعلام شد.

سردار مومنی رییس پلیس راهور ناجا روز سه‌شنبه در این باره گفت: گواهینامه‌ها از 6 به 3 نوع تبدیل شده است.

وی افزود: اعتبار گواهینامه‌ها برای افراد تا سن 65 سال، از پنج سال به 10 سال تبدیل شده است. البته از 65 تا 70 سال هر پنج سال و بالای 70 سال هر دو سال نیازمند تمدید گواهینامه‌ است.

مومنی اظهار كرد: آزمون گواهینامه رانندگی از این پس توسط افسران شاغل در پلیس راهور گرفته می‌شود.

این مقام مسئول اعلام كرد كه گواهینامه‌های قدیمی از نیمه دوم امسال طی دو مرحله تبدیل به گواهینامه‌های جدید می‌شود و افزود: گواهینامه‌های 886 راننده به دلیل رسیدن به حد نصاب نمره منفی ضبط شد و از رانندگی در تابستان امسال محروم شدند.

وی اعلام كرد: 3790 راننده در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند و نمره منفی آنها بین 20 تا 30 است./ایسنا