اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سران جهان در صف احترام



اخبار,باراک اوباما در مراسم مراسم یادبود ماندلا

اخبار بین الملل- آخرین وداع بیش از 90 مقام با ماندلا
سران جهان در صف احترام

 

«نلسون ماندلا» پس از آزادی از زندان، مهم‌ترین سخنرانی خود را در ورزشگاه «اف‌ان‌بی» ارایه داد. مکانی که روز گذشته آهنگ مبارزات ضدآپارتاید در آن طنین‌انداز شد.

 

باران در ورزشگاه «اف‌ان‌بی» شهرک سووتو، در حومه شهر ژوهانسبورگ، جایی که مراسم یادبود ماندلا در آن برگزار شد، در حال باریدن بود و مردم در حال رقص و شادی و نواختن ووووزلا بودند.

 

ورزشگاه 90 هزار نفری اف‌ان‌بی ‌به‌تدریج با حضور سران کشورها پر شد؛ ده‌ها‌هزارنفر از اهالی آفریقای‌جنوبی و 91نفر از سران و مقامات کشورهای جهان در این مراسم حضور یافتند؛ اما دالایی لاما رهبر معنوی تبتی‌ها غایب این مراسم بود.

 

یادبود دیروز، مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا محسوب می‌شد و دولت آفریقای‌جنوبی از کشورهای دیگر درخواست کرده است به دلیل کمبود امکانات در روستای کونو، محل خاکسپاری ماندلا، در این محل حضور نیابند.

 

این مراسم ساعت ۱۱صبح به وقت محلی آغاز شد و حدود چهار ساعت به طول انجامید. همچنین 11هزار نیروی امنیتی، برقراری امنیت مراسم دیروز را برعهده داشتند و بیش از دوهزارو500خبرنگار از سراسر جهان این مراسم را پوشش می‌دادند.

 

در سال ۲۰۱۰، نلسون ماندلا در مراسم آغاز دور نهایی مسابقات جام‌جهانی فوتبال در این استادیوم شرکت کرد که از جمله آخرین مراسم بزرگی بود که رهبر فقید آفریقای‌جنوبی در آنها حضور یافت.

 

باراک اوباما، همراه با جورج بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر، رییسان‌جمهوری سابق آمریکا، رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا، رابرت موگابه رییس‌جمهور زیمبابوه، دیوید کامرون همراه با تونی بلر، گوردون براون و جان میجر، نخست‌وزیران سابق انگلیس و رییسان‌جمهوری افغانستان، فرانسه، چین و تعداد دیگری از کشورهای جهان و همچنین دبیرکل سازمان‌ملل و روسای تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

 

در حاشیه این مراسم اوباما و رائول کاسترو دست دادند به گفته رییس‌جمهور آمریکا، راه طولانی ماندلا به پایان رسید و بالاخره او آرامش یافت.

 

باراک اوباما در آغاز سخنرانی خود گفت که حضور در این مراسم را افتخاری بزرگ می‌داند و خطاب به مردم آفریقای‌جنوبی گفت: «جهانیان به‌خاطر اینکه به آنان اجازه دادید در زندگی ماندلا با شما شریک باشند، از شما سپاسگزارند.»

 

اوباما در ستایش از درک عمیق و انسانیت ماندلا، گفت: «او نه‌تنها زندانی بلکه زندانبانان را هم آزادی بخشید.» و یادآور شد که او از زندانبانان سابق خود خواست تا در مراسم تحلیفش به‌عنوان میهمانان گرانقدر حضور یابند.

 

رییس‌جمهوری آمریکا از ماندلا به‌عنوان «غول تاریخ» یاد کرد و گفت بسیاری از رهبران جهان همبستگی خود را با مبارزات وی برای آزادی اعلام می‌کنند ولی «حاضر نیستند تا دیدگاه متفاوت مردم خود را تحمل کنند.»

 

رییس‌جمهور آمریکا گفت بیش از 30سال پیش به‌عنوان یک دانشجو، از نام ماندلا و مبارزات او آگاه شد و از او الهام گرفت و اگرچه می‌داند که هرگز مانند ماندلا به کمال دست نخواهد یافت اما سرمشق ماندلا، از او انسانی بهتر ساخت. اوباما گفت که هنوز در سراسر جهان، فقر و بیماری باقی است و در نقاط مختلف، افرادی به‌خاطر اعتقاداتشان حبس و فشار را تحمل می‌کنند.

 

او گفت که نلسون ماندلا را باید در کنار کسانی چون مهاتما گاندی، مارتین لوتر کینگ و آبراهام لینکلن قرار داد. اوباما از رهبران جهان خواست تا با مبارزه علیه نابرابری، فقر و تبعیض‌نژادی دنباله‌رو میراث ماندلا باشند.

 

به گزارش خبرنگار نیویورک‌تایمز پس از سخنرانی اوباما تعدادی از مردم، ورزشگاه را ترک کردند. از دیگر شخصیت‌های حاضر در مراسم دیروز «دیلما روسف»، رییس‌جمهور برزیل، «محمود عباس»، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، «کوفی عنان»، دبیرکل سابق سازمان ملل، «اخضر الابراهیمی»، فرستاده مشترک سازمان‌ملل و اتحادیه عرب به سوریه، «ماری رابینسون»، اولین رییس‌جمهور ایرلند و کمیسیونر ارشد سازمان‌ملل در حقوق‌بشر، «مارتی آهتیساری»، رییس‌جمهوری سابق فنلاند، «یواخیم گائوک» رییس‌جمهور آلمان، «خوزه مانوئل‌باروسو» رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، «ویلم الکساندر» پادشاه هلند و «شاهزاده فیلیپ» ولیعهد اسپانیا بودند.

 

از جمله افراد مشهور دیگری که در این مراسم شرکت کردند، می‌توان به «اوپرا وینفری»، مجری برنامه‌های تلویزیونی آمریکا، «بونو»، خواننده و فعال ایرلندی، «ریچارد برانسون» یکی از سرمایه‌گذاران انگلیس، «پیتر گابریل»، موسیقیدان انگلیسی و شاهزاده چارلز به‌نمایندگی از ملکه الیزابت دوم انگلیس اشاره کرد.
اخبار بین الملل - روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
مراسم ادای احترام سران سه قوه به قربانیان فاجعه منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قهرمان جهان برابر برزیل اروپا صف‌آرایی می‌كند



 

 

قهرمان جهان برابر برزیل اروپا صف‌آرایی می‌كند

 

تیم ملی فوتبال اسپانیا که قهرمانی در جام جهانی 2010 را یدک می‌کشد، 17 نوامبر در لیسبون به مصاف پرتغال می‌رود.

این تیم که 22 بازیکن از 23 بازیکن اصلی خود در جام جهانی را در اختیار خواهد داشت، چهارشنبه 17 نوامبر به ساعت محلی 22 در شهر لیسبون پرتغال به مصاف تیم فوتبال این کشور می‌رود.

ویسنته دل بوسکه با توجه به اهمیت این دیدار که به نوعی بین دو میزبان مشترک احتمالی جام جهانی 2018 برگزار می‌شود، تلاش کرد تیمی مشابه قهرمان جام جهانی 2010 را روانه میدان کند.

تنها سانتی کاسورلا بازیکن مطرح ویارئال اسپانیا است که در جام جهانی حضور نداشته؛ اما اکنون در ترکیب بازی خواهد کرد.

اسامی بازیکنان به شرح زیر است:

دروازه‌بانان:

ایکر کاسیاس- په‌په رینا و ویکتور والدس

مدافعین:

آر‌بلوا- راموس- آلبیول- پیکه- پویول- کاپدویلا- مارچنا

هافبک‌ها:

ارناندس- اینیستا- بوسکتس- آلونسو- فابرگاس- ماتا- مارتینس- کاسورلا

مهاجمین:

ویا- رودریگس (پدرو)- یورنته- تورس و داوید سیلوا