اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سد موصل آزاد شد



اخبار,اخبار بین الملل , آزاد شدن سد موصل

 

اخبار بین الملل - سد موصل آزاد شد

نیروهای عراقی امروز توانستند سد مهم موصل و دو منطقه دیگر را از وجود تروریستهای تکفیری داعش پاکسازی کنند.

نیروهای پیشمرگه(منطقه کردستان عراق) با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق توانستند سد موصل را از گروه تروریستی داعش پس بگیرند.

یک منبع امنیتی عراقی با بیان این خبر تاکید کرد نبرد با تروریستهای داعش در حال حاضر در اطراف سد موصل ادامه دارد.

خبر دیگر اینکه نیروهای پیشمرگه با حمایت نیروی هوایی عراق توانستند ناحیه تل اسقف و باطانیه شهر تلکیف موصل را از وجود تروریستهای داعش پاکسازی کنند.

عملیات پاکسازی این دو منطقه با تلفات سنگین تروریستهای تکفیری همراه بود، در این عملیات تعداد زیادی خودرو وابسته به داعش منهدم شد.

اخبار بین الملل - مهر

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا بازپس‌گیری سد موصل برای تحولات عراق اهمیت راهبردی دارد؟



اخبار,اخبار بین الملل , تحولات عراق

 

اخبار بین الملل - چرا بازپس‌گیری سد موصل برای تحولات عراق اهمیت راهبردی دارد؟

هرچند تروریست های وابسته به گروه تکفیری داعش همچنان بخش هایی از عراق را در کنترل خود دارند و نبرد برای باز پس گیری این مناطق از سوی نیروهای دولتی و مردمی ادامه دارد، اما در تحولی مهم، امروز اخباری مبنی بر باز پس گیری سد موصل از دست تروریست ها منتشر شد. نگاهی به کارکرد و موقعیت این سد، می تواند در درک اهمیت راهبردی این اقدام مفید باشد.

به گزارش «تابناک»، سد موصل به عنوان بزرگترین سد عراق، مدتی پیش به تصرف تروریست های تکفیری درآمده بود. با این حال، خبرگزاری های بین المللی امروز از باز پس گیری این سد توسط نیروهای «پیشمرگه» کردستان عراق خبر دادند. سایت نشریه «تایم» در مطلبی به بررسی اهمیت راهبردی این سد پرداخته است.

در این مطلب آمده است:
زمانی که سه دهه پیش، صدام عملیات ساخت سد موصل را به اتمام رساند، این سد بیشتر به عنوان نمادی از قدرت عراق و همچنین رژیم وی مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان، صدام سنت کلی دیگر دیکتاتورهای مشابه خود در منطقه را دنبال می کرد که انجام پروژه های زیرساختی را نه به عنوان اقدامی برای مردم، بلکه به عنوان نوعی قدرت نمایی فردی در نظر می گرفتند.

اما اکنون سد موصل که بزرگترین سد عراق به شمار می رود، 11 میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره کرده و توان تولید بیش از 1000 مگاوات برق را داراست و به کانون مبارزه نیروهای عراقی و کرد از یک سو و نیروهای گروه تروریستی داعش تبدیل شده است.

به هر حال، نیروهای پیشمرگه کرد توانستند روز گذشته با کمک حملات هوایی ارتش عراق و همچنین آمریکا، بخش های مهمی از این سد را پس بگیرند. آمریکایی ها سخت افزارهای مهمی را برای این نبرد مورد استفاده قرار دادند که شامل تلفیقی از بمب افکن ها، جت های جنگنده، هواپیماهای تهاجمی و پهپادها بود. این نمایش قدرت نشان می دهد که تهدید داعش علیه این سد، بالاخره جدی گرفته شده است.

کنترل قطعی این سد توسط داعش، می توانست خطری بسیار جدی را به همراه داشته و دارای پیامدهایی فاجعه بار باشد. به عقیده کارشناسان، تروریست ها راه های گوناگونی برای بهره بردن از کنترل سد دارند. کریستوفر هارمرف تحلیلگر ارشد در موسسه مطالعات جنگ آمریکا می گوید با کنترل این سد، داعش کنترل جریان آب به سمت بغداد و همچنین زمین های کشاورزی جنوب بغداد را به دست می گیرد. به این ترتیب، آن ها در موقعیتی قرار می گیرند که می توانند خشکسالی را به کل عراق تحمیل کنند.

از سوی دیگر، تروریست ها می توانند با تخریب این سد، حجم بسیار قابل توجهی آب را روانه دجله کرده و به این ترتیب، ضمن زیر آب بردن کل موصل، سبب وقوع سیل در بغداد نیز بشوند. با این حال، تا زمانی که داعش کنترل موصل را در اختیار داشته باشد، انجام این کار محتمل نیست. اما این بدان معناست که نیروهای عراقی باید کنترل کامل این سد را به دست بگیرند.

اما حتی با وجود کمک نظامی آمریکا، باز پس گیری کامل همه بخش های سد موصل، کاری دشوار است. اکنون نگرانی اصلی این است که تروریست های داعش با کنترل آب و برق عراق، به تحقق رویای خود برای تشکیل «خلافت اسلامی» نزدیک تر شوند.

هارمر در این زمینه می گوید: «القاعده همواره یک سازمان صرفاً تروریستی بوده است. دیدگاه القاعده نسبت به تشکیل خلافت اسلامی، معطوف به آینده بود؛ اما آن ها هرگز سودای تحت کنترل گرفتن یک کشور را نداشتند. اما سطح برنامه های داعش متفاوت است. داعش می گوید ما قصد داریم یک دولت را در اختیار بگیریم و در نتیجه، همه کارکردهای یک دولت را در کنترل خواهیم گرفت».

به هر حال، حتی در صورتی هم که داعش از بزرگترین سد عراق به عنوان یک سلاح استفاده نکند، موقعیت شکننده این سد بدان معناست که هنوز تهدیدی عظیم از این ناحیه متوجه عراق است. در سال 2006، «ارتش مهندسان آمریکایی» سد موصل را «خطرناک ترین سد در جهان» توصیف کردند. این سد بر روی زمینی بی ثبات ساخته شده و برای حفظ آب در پشت آن، به مراقبت ها و کنترل های روزانه نیاز است.

همین امر باعث شده که یکی از نمایندگان پارلمان عراق اشاره کند که دولت عراق به تنهایی نمی تواند موضوع سد را حل و فصل کند. به گفته وی، زندگی صدها هزار نفر عراقی از این ناحیه در معرض خطر قرار دارد و برای جلوگیری از این خطر، به کمک و حمایت جامعه بین المللی نیاز است.
اخبار بین الملل - تابناک