اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی‌، بخشی ازجریان منتسب به آیت الله مصباح رابه دخالت درحادثه 22بهمن قم متهم کرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی‌،
بخشی ازجریان منتسب به آیت الله مصباح رابه دخالت درحادثه 22بهمن قم متهم کرد

روزنامه اعتماد در گفتگو با سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات یک عضو جبهه پایداری درخصوص تشکیل کمیته تحقیق درباره حادثه 22 بهمن قم نوشت:
*{در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از اعضای جبهه پایداری مبنی بر قانونی نبودن نحوه تشکیل کمیته تحقیق حادثه قم}: این حرف‌های آقای کریمی‌قدوسی کذب است. چون کمیته توسط کمیسیون تشکیل شده و مسوولیت آن رسما به آقای حقیقت‌پور واگذار شده است. این مسوولیت را کمیسیون به عهده ما گذاشت و تشکیل کمیته کاملا قانونی و رسمی بوده و این سخن آقای کریمی‌قدوسی کذب محض است.

*اینکه چند صفحه متن است و چند صفحه تصویر که دلیلی برای رد یا اثبات اصل گزارش نیست. شاید ایشان با گزارش‌نویسی آشنا نیست و نمی‌داند که تهیه گزارش از چنین حوادثی نیازمند عکس و فیلم و شواهد عینی و خیلی چیزهای دیگر به عنوان سند است و همه این موارد هم در این گزارش وجود دارد.

*{ در پاسخ به این سوال که کریمی قدوسی گفته که این گزارش در حضور همه اعضای کمیسیون قرائت نشده واعضا از آن بی‌خبر هستند}: این نوع اظهارنظرها خیلی ساده انگارانه و دور از شأن یک نماینده مجلس است. ممکن است در روزی که گزارش قرائت شده، عده‌یی در کمیسیون حضور نداشته‌اند. مگر مثلا وقتی در صحن علنی مجلس لایحه یا طرحی به تصویب می‌رسد، روز بعد افرادی که غایب بوده‌اند می‌توانند بیایند و بگویند چون ما دیروز نبودیم، امروز دوباره برای تصویب این طرح یا لایحه رای‌گیری کنید؟ مهم این است که جلسه کمیسیون با حضور اکثریت اعضا رسمیت داشته، گزارش در آن قرائت شده و رای‌گیری به عمل آمده و تمام شده است.

*بله افراد خاطی آشوبگر نامیده شده‌اند. ایشان نباید بیانات حضرت آقا را تحریف کنند و این بدترین جفا به مقام معظم رهبری است. متاسفانه عده‌یی معدود هستند که فقط خودشان را مفسر نظرات حضرت آقا می‌دانند و نظرات ایشان را هم تحریف می‌کنند و بر اساس این تحریفات، استدلال هم می‌کنند. مقام معظم رهبری فرمودند «اگر» این افراد حزب‌اللهی هستند، اگر مومن هستند! وقتی قید اگر را ایشان بیان می‌کنند، معنایش چیست؟

دوستانی که صاحب نظر تفسیر هستند بفرمایند که وقتی ایشان می‌گوید «اگر هستند» معنایش چیست؟ آیا اگر مومن و حزب‌اللهی بودند این کارها را می‌کردند؟ من که قصد تفسیر بیانات آقا را ندارم اما می‌دانم که حضرت آقا نگفتند که اینها مومن و حزب‌اللهی هستند. اکثریت قاطع نمایندگان مجلس هم خودشان را مطیع دستورات حضرت آقا می‌دانند و این جمع محدودی که خود را تنها مفسران و تنها تابعان نظر آقا می‌دانند، در واقع به ولایت خیانت می‌کنند و ما وظیفه خود می‌دانیم که در مقابل این آدم‌ها از ولایت دفاع کنیم.

*ما معتقدیم که نهادهای انقلابی و از جمله سپاه پاسداران، گل سر سبد انقلاب اسلامی هستند. بیشتر نمایندگان مجلس هم رزمنده و بسیجی هستند و تعدادی از آنها هم از اعضا و سرداران سپاه هستند. حالا اگر در گزارش آمد که یک فردی از سپاه، خطا کرده و به وظایف قانونی خود عمل نکرده، این جفای به سپاه و نهادهای انقلابی است؟ اگر در گزارش آمد که یکی از مسوولان سپاه یک استان تخلف کرده، جفا به سپاه پاسداران است؟ من از این نوع اظهارنظرها تعجب می‌کنم، مگر ما منطق نداریم؟ اگر خدای نکرده یک نماینده در مجلس خطا کرد و اعلام شد که این نماینده خطا کرده، این جفای به مجلس است یا خدمت به مجلس؟

اگر در یک نهاد انقلابی، یک غده سرطانی رشد کرد و فردی پیدا شد که از وظایف و اهداف آن نهاد انقلابی منحرف شد و فاصله گرفت، معرفی این فرد جفا به نهاد انقلابی است یا خدمت به این نهاد. ما معتقدیم اگر خطاکار معرفی نشود به آن نهاد خیانت کرده‌ایم. اگر کسی دلسوز سپاه است باید کوچک‌ترین خطا در این نهاد انقلابی را فریاد بزند و به همه اعلام کند. اینکه آدم‌هایی در سپاه پیدا شوند و به اهداف مقدس این نهاد خیانت بکنند، جفای به سپاه است. کسی که مسوولیت این کمیته را به عهده داشته، سردار سپاه است و عمرش را در سپاه گذرانده، حالا دلسوزی آقای کریمی قدوسی برای سپاه از ایشان بیشتر است؟

*{در پاسخ به این سوال که به گفته آقای کریمی‌قدوسی، در این گزارش به نقل از علمای قم آمده که اگر جلوی اعضای موسسه پرتو و اطرافیان آیت‌الله مصباح گرفته نشود، قم روی آرامش نخواهد دید و این بخش گزارش از سوی نماینده شهر قم تکذیب شده است.}:

حضور و نقش برخی از اعضا و عناصر موسسه پرتو در این حادثه مسلم است ولی اگر کسی ادعا کند که کل حلقه پرتو در این حادثه نقش داشته‌اند این قضاوت اشتباه است. چون حلقه پرتو شامل صدها نفر می‌شود و در این گزارش هم هیچ‌وقت ادعا نشده که همه اعضای پرتو در این حادثه نقش داشته‌اند. اما فعالیت برخی از اعضای پرتو در این بلوا و آشوب کاملا مسلم و اسناد و مدارکش هم کاملا متقن است. نمایندگان محترم قم هم نظرشان این بود که گفته نشود کل حلقه پرتو و تاکید شود که بخشی از اعضای حلقه پرتو در این حادثه نقش داشته‌اند و ما هم این را قبول داریم. ما معتقدیم که پرتو در مجموع از افرادی ولایتمدار و حزب‌اللهی تشکیل شده اما از این حلقه، عناصری هم در این ماجرا نقش مسلم داشته‌اند.

*ما خدمت مراجع و علما رسیدیم و کلیه مراجعی که ملاقات کردیم تاکید داشتند که «بررسی کنید، شناسایی کنید و ریشه این حرکات را در قم بخشکانید.» چرا باید یک عده‌یی خودسر، خودشان تفسیر کنند و خودشان اقدام کنند. این مطالبه مراجع و علما بود و اگر ما مراجع و علما را قبول داریم نباید در مقابل یک بررسی که مطالبه همه مراجع بود، مقاومت کنیم.

* اسناد و مدارک ما کاملا متقن و غیرقابل انکار و پیامک‌ها هم جزئی از این اسناد هستند. کمیته یک کار فنی دقیق کرده و برای کمیته مسلم است که حادثه قم سازماندهی شده بوده و جریاناتی پشت این سازماندهی بوده‌اند. مطابق تمام اسناد و مدارک موجود و تحلیل محتوای تمام مطالبی که جمع‌آوری کرده‌ایم، این جریانات شناسایی شده هستند و سهم و تقصیر هر دستگاه در این حادثه کاملا مشخص شده و این استنادات اصلا قابل انکار و رد شدن نیستند. این حرف‌ها و ادعاهای پوشالی نمی‌تواند این تحقیق علمی و قوی را زیر سوال ببرند.

*نوشتن نامه و درخواست از رییس مجلس که حق همه نمایندگان است. آقای کریمی قدوسی هم می‌تواند برای آقای لاریجانی نامه بنویسد و درخواست خود را مطرح کند و اگر رییس مجلس تشخیص بدهد می‌تواند این گزارش را منتشر بکند یا نکند و این در حوزه اختیارات ما و کمیته و کمیسیون نیست.

*ما فقط وظیفه داشتیم که تحقیق دقیق و فنی و بی‌طرفانه انجام دهیم و هدف‌مان هم این بود که دیگر این اتفاقات نیفتد و منجر به آزردگی قلب مقام معظم رهبری نشود. ایشان بعد از حادثه قم ناراحتی خود را از این حوادث نشان دادند و به حوادث گذشته هم اشاره کردند و اعلام کردند که من با همه آن حوادث مخالف بودم و با این حادثه هم مخالف هستم. این اتفاقات بارها در مقابل منازل علما و ائمه جمعه قم و در نمازجمعه قم تکرار شده، تا کی باید سکوت کرد؟

ما کار دقیق انجام دادیم اما وظیفه ما بررسی فنی، دقیق، بی‌طرفانه و دلسوزانه بود. نتیجه تحقیق را هم در اختیار هیات رییسه محترم مجلس گذاشتیم و انتظار هم داریم که هیات رییسه محترم به این تحقیق احترام بگذارند و موضوع را تا آخر دنبال کنند. امیدواریم که نتیجه این تحقیق در اختیار مراجع و نهادهای مسوول و دستگاه‌های امنیتی قرار بگیرد تا این کار تا انتها دنبال شود. اگر می‌خواهیم جلوی این حرکت‌ها گرفته شود باید کار را تا انتها ادامه دهیم، وگرنه فردا هیچ کس امنیت نخواهد داشت. اینکه بر علیه هرکسی اعم از مرجع تقلید، امام جمعه، رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هر کسی در این نظام، این حرکت‌ها انجام شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ما انتظار داریم که هیات رییسه به زحمات کمیته احترام بگذارد و رسیدگی به موضوع را تا انتها ادامه دهد./خبرآنلاین





 

 


ویدیو مرتبط :
ایمیل ملی زیر ذره بین کمیسیون امنیت ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختلاف آیت‌الله مصباح با علمای قم



اخبار,اختلاف آیت‌الله مصباح با علمای قم

دبیرکل جامعه اصناف و بازار خبر داد

اختلاف آیت‌الله مصباح با علمای قم

مردم نه فقط از سیاست‌های هشت‌ساله محمود احمدی‌نژاد خسته شده بودند که تفکرات شکل‌گرفته اطراف او را نیز نمی‌خواستند. اصولگرایان این پیام را به خوبی گرفته‌اند و برای همین این روزها تلاش می‌کنند تا خود را از جریان به اصطلاح تندرو دور و به جریان اعتدال‌گرایی که توانسته به پاستور راه یابد، نزدیک کنند.

جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح‌یزدی این روز‌ها بیش از هر جریان و شخصیت سیاسی زیر تیغ انتقاد هستند. درواقع بعضی در جریان اصولگرایی شکست خود در انتخابات را بر گردن این جریان انداخته است.

راست‌سنتی یا همان اصولگرایان میانه‌رو در این انتخابات سعی کردند تا آنجا که می‌توانند در مواجهه با رقبا سکوت کنند یا حداقل با نقدهای ملایم مرزبندی خود با اصلاح‌طلبان و رقبا را نشان دهند و فقط در مقابله با دولت بی‌رحم باشند. 

اصولگرایان برخلاف سال‌های 88 و 89 کمتر نسبت به رفتار اصلاح‌طلبان واکنش نشان دادند و حتی متهمان فتنه‌گری را تغییر دادند. واکنش‌ها نسبت به سیدمحمد خاتمی و اصلاح‌طلبان حامی او کمتر شد. اما در مقابل جبهه پایداری و کامران باقری‌لنکرانی قرار داشتند. 

کامران باقری‌لنکرانی از روزی که تصمیم به حضور در انتخابات گرفت در اکثر سخنرانی‌هایش بیشترین حملات را به هاشمی‌رفسنجانی و اصلاح‌طلبان داشت. او بارها به سران جریان اصلاح‌طلبی و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاخت و تاکید کرد که مردم جواب آن‌ها را در انتخابات خواهند داد. 

درواقع کامران باقری‌لنکرانی تنها نبود. او از حمایت آیت‌الله مصباح‌یزدی برخوردار بود. آیت‌الله سال‌هاست که با آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و درمجموع جریان اصلاح‌طلبی مشکل دارد و در مقابل این جریان نیز با آیت‌الله تا به حال وارد چالش‌های اساسی و جدی شده است. آیت‌الله بی‌توجه به دیگر جریان‌های اصولگرا در انتخابات یازدهم خواست که خود به تنهایی تعیین‌کننده انتخابات باشد و اعلام حضور وزیر بهداشت دولت نهم و سپس حمایت از سعید جلیلی خط خود را از دوست و دشمن جدا کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اختلاف با علما را کنار بگذارد

اصولگرایان آمده بودند که بازی انتخابات را تمام کنند. یک رییس‌جمهوری وفادار به اصولگرایان می‌خواستند، اما آنچه تندروی و تک‌روی می‌خوانندش تمام بازی‌شان را به‌هم زد. هرچند باقری‌لنکرانی تلاش می‌کند تا رای حسن روحانی را رای مخالفان دولت بداند که از سیاست‌های جاری ناراضی هستند، اما اصولگرایان به خوبی دریافته‌اند که این رای در واقع «نه» به تفکر تمامیت‌خواه و اقتدارگرایی بوده است.

مردم نه فقط از سیاست‌های هشت‌ساله محمود احمدی‌نژاد خسته شده بودند که تفکرات شکل‌گرفته اطراف او را نیز نمی‌خواستند. اصولگرایان این پیام را به خوبی گرفته‌اند و برای همین این روزها تلاش می‌کنند تا خود را از جریان به اصطلاح تندرو دور و به جریان اعتدال‌گرایی که توانسته به پاستور راه یابد، نزدیک کنند. 

این روزها جبهه پایداری، آیت‌الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری‌ها بیش از همه زیر بار انتقاد تند اصولگرایان قرار دارند. در همین ارتباط دبیرکل جامعه اصناف و بازار به ایلنا گفت: «آیت‌الله مصباح‌یزدی متاسفانه ساز جدایی در بین علمای قم می‌زند که این حرکت ناپسند و ناشایسته است. 

ایشان در انتخابات نیز دچار رفتار‌های متناقض شده بودند به‌طوری که پیش از انتخابات لنکرانی را به عنوان گزینه اصلح معرفی می‌کردند و از ناکارآمدی جلیلی سخن می‌گفتند ولی به محض عدم احراز صلاحیت لنکرانی، جلیلی را به عنوان گزینه اصلح عنوان کردند.»

وی با تاکید بر این‌که دولت در این دو دوره به جای برخورد با فساد همواره حافظ منافع مفسدان بود، گفت: «آیت‌الله مصباح‌یزدی متاسفانه ساز جدایی در بین علمای قم می‌زند که این حرکت ناپسند و ناشایسته است؛ بهتر بود ایشان این اختلاف و جدایی با علما را کنار بگذارند و به جبران آن بپردازند.»

دبیرکل جامعه اصناف و بازار با تاکید بر این‌که باید همه نظرات جامعه را با آغوش باز پذیرفت، گفت: «معتقدیم انتخاب هاشمی در مقام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که وی همواره شخصیت مورد تایید رهبری بوده است و هیچ‌کسی حق اهانت به هاشمی و دیگر شخصیت‌ها را ندارد. این کار، کار افراط‌گرایان است که تلاش می‌کنند کشور را همواره دچار التهاب کنند.»

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره سرنوشت طیف‌های افراطی موجود در جناح اصولگرا گفت: «به نظر می‌رسد جریان افراطی اصولگرا با شرایطی که به‌وجودآمده به دنبال این باشد که تجدیدنظری در تفکر، اندیشه و سازمان خود بکند و شاید ما شاهد چهار سال سکوت و چهار سال تهاجم تبلیغاتی آن‌ها علیه اصلاح‌طلبان باشیم. جریان افراطی از سال 88 و به مدت چهار سال فرصت داشت که به مجموعه اصولگرایی بپیوندد، اما متاسفانه هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری راه خود را رفتند و بعید می‌دانم که آن‌ها گفتمان اصولگرایی را بخواهند ادامه بدهند مگر آن‌که با همان تفکر تندروی و خروج از جریان اصولگرایی باشد.»

احمدی‌نژاد استاد را فراموش کرد

اما فقط این اصولگرایان نیستند که فراموش کردند چطور یک زمان دنبال حمایت آیت‌الله مصباح‌یزدی بودند. محمود احمدی‌نژاد و همراهانش نیز لطف آیت‌الله را فراموش کردند و این روزها بیش از همه علیه حامی دیروز می‌نویسند. 

شبکه ایران نزدیک به دولت در مطلبی روز گذشته نوشت: «نام آیت‌الله مصباح‌یزدی در فضای سیاسی کشور، یادآور یک ادعای بزرگ است. آیت‌الله مصباح‌یزدی و حامیانش در هشت سال گذشته بارهاوبارها مدعی شده‌اند که پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری در پی حمایت‌های آنان محقق شده است. در این مدت رسانه‌های نزدیک به آیت‌الله مصباح برای اثبات مدعای خود به خبر منتشرشده در یکی از سایت‌های ضدانقلاب در سال 84 استناد کرده‌اند.

با نگاهی به وضعیت سیاسی بغرنج و انزوای سیاسی آیت‌الله مصباح در سال 84 که در پی حملات رسانه‌های اصلاح‌طلب پدید آمده بود، میزان صحت ادعای اطرافیان آیت‌الله مصباح روشن می‌شود.

با وجود این ناظران سیاسی، انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و حضور مستقل جبهه پایداری را بهترین آزمون برای روشن‌شدن وزن سیاسی و اجتماعی این حزب نوپا اما پرسروصدا عنوان کردند. درواقع، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی است تا شاید مقاومت شدید پایداری در برابر کسب خودآگاهی سیاسی و فهم واقعیت‌ها شکسته شود.»

 

در بخش دیگری از این نوشته آمده است: «احمدی‌نژاد دو سال قبل شرایط کنونی مصباح‌یزدی و اطرافیانش را پیش‌بینی کرده بود. رییس‌جمهوری در جمع هوادارانش گفته بود: «به آقایی که تندروی کرد و گفت این‌ها بزرگ‌ترین خطر از صدر اسلام تاکنون هستند و هفته بعد گفت این‌ها عددی نیستند، پیغام دادم که نگران شما هستم. آن شخصی که می‌خواست پیام را ببرد گفت به چه دلیلی این حرف را می‌زنی؟ گفتم: دولت نهم را خدا سر کار آورد. احمدی‌نژاد فقط یک فلش جهت‌نما بود. اگر کسی در ذهنش خطور کند که این دولت را او سر کار آورده خدا یک‌جا حالش را می‌گیرد و به او نشان می‌دهد که   هیچ کاره بوده است.»

 

همه اشاره‌ها به او

امروز جریان پایداری و آیت‌الله مصباح مقصر اصلی قلمداد می‌شوند. حتی رییس دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: «شاهدیم به‌دلیل همین وزانت و سابقه حتی حجت‌الاسلام روحانی که در جریان اصولگرایی تعریف نمی‌شدند و حتی آقای عارف که به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان نامزد شده بودند، از چند ماه پیش آمدند و استشاره و احترام کردند، اما بعضی دوستان حتی شده برای حفظ ظاهر هم این کار را نکردند و یک‌دفعه تصمیم گرفتند و وارد صحنه انتخابات شدند. به‌هرحال ما که اعتراض نکردیم ‌چرا نامزد شدید؟ ولی آن‌ها هم نباید اعتراض کنند‌چرا حمایت نکردید؟»

به‌نظر می‌رسد این مشاوره‌نکردن و کنارزدن دیگر علما و روحانیون در قم در گلایه رییس دفتر‌ رییس مجمع خبرگان خودش را نشان داده است.

آیت‌الله مصباح مدت‌هاست که راه خود را جدا کرده و شاگردانی چون آیت‌الله غرویان از او جدا شده‌اند و ترجیح می‌دهند بیشتر انتقاد کنند تا تبعیت./روزنامه بهار