اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخنگوی شورای نگهبان: مجلس می‌تواند مجری انتخابات را تغییر دهد



سخنگوی شورای نگهبان:

مجلس می‌تواند مجری انتخابات را تغییر دهد 

آغوش نظام برای بازگشت کسانی که تخلف کرده‌اند، باز است

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

عباسعلی کدخدایی با حمایت از اقدام مجلس در اصلاح قانون انتخابات، در عین حال از تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی انتقاد کرد.سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی و نیز استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: شورای نگهبان این هیات را قبول ندارد.

مهم‌ترین بخش‌های گفت‌و‌گوی این عضو حقوقدان شورای نگهبان با مشرق را در ادامه می‌خوانید:

* قانون انتخابات موجود متعلق به اواسط دهه 60 است و هنوز مدت زیادی از انقلاب نگذشته بود و یك فضای سیاسی دیگری در كشور حاكم بود و قانون فعلی بر اساس اقتضائات آن زمان نوشته شد و قانون خوبی هم بود و نیاز‌های وقت را تامین می‌كرد و در این دو سه دهه‌ای هم كه این قانون اعمال شد و بر پایه آن انتخابات متعددی برگزار شد مشكل اساسی ای در برگزاری انتخابات‌ها به وجود نیامد. اما چند دوره‌ای است كه با توجه به تحولاتی كه ایجاد شده و فضای سیاسی جدیدی كه درحال شكل‌گیری است، به نظر می‌رسد این قانون نمی‌تواند جوابگوی نیازهای امروزی جامعه باشد و طبعا وقتی که قانون پاسخگوی نیازهای روز ما نیست، ما هم نباید اصراری بر حفظ آن داشته باشیم.

* اولین قدم(اصلاح قانون انتخابات) این است كه اگر دیدیم قانون ابهام یا نقص یا عیبی دارد آن را در آن بخش‌هایی كه كامل نیست یا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های جدید باشد اصلاح كنیم. در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی كه همه آن به قانون عادی واگذار شده این اصلاحات می‌تواند به طور جامع صورت بگیرد. از جمله شرایط رای دهندگان و كاندیدا‌ها و نحوه بررسی صلاحیت‌ها و نحوه تبلیغات كه واقعا قانون ما در این زمینه ساكت است و جای كار بیشتری دارد و همچنین بحث تخلفات انتخاباتی و رسیدگی به این تخلفات. اینها بخش‌هایی است كه قانون فعلی پاسخگوی نیاز‌های جدید نیست.

* بسیاری از رسانه‌ها از ما سوال می‌كنند كه فلان كاندیدا در فلان زمان فلان كار را انجام داده، آیا این تخلف است یا نه؟ واقعا ما هم پاسخی نداریم. چون قانون در اینجا ساكت است. یا مثلا اگر فلان تخلف صورت گرفت چه نهاد یا مرجعی باید با این تخلف برخورد كند؟ یا شاید نیاز باشد در برخی شرایط انتخاب شوندگان تجدید نظری صورت بگیرد. در انتخابات ریاست جمهوری هم باز ایراداتی شبیه همین ایرادات احساس می‌شود با این تفاوت كه در قانون انتخابات ریاست جمهوری شرایط كاندیداها را قانون اساسی صراحتا در اصل 115 ذكر كرده و تفسیر اعضای شورای نگهبان هم این بوده كه این شرایط حصری است و قانونگذار نمی‌تواند در آن ورود كند. ولی در نحوه برگزاری قانونگذار می‌تواند ورود كند و قانون اساسی هم این اجازه را به قانونگذار داده است.

* (در پاسخ به این سوال که مجلس می‌تواند مجری را تغییر دهد؟) هم مجری را می‌تواند تغییر دهد و هم درمواردی به بحث‌های نظارتی ورود کرده است.

* ما می‌گوییم قانونگذار این تفسیر را نداشته كه انتخابات امری اجرایی است و انحصارا در حیطه وظایف قوه مجریه است. بلكه با این تركیب قانونگذار خواسته بحث انتخابات را از مقوله اجرا و قضا و تقنین جدا كند و بگوید این یك امر خاص است و همه باید در آن نقش داشته باشند.

* پیشنهادم به شورای نگهبان این است كه اعضای محترم یا اصل 115 را تفسیر كنند و یا برداشت خودشان را از این اصل در قالب آیین نامه اجرایی یا دستور عمل داخلی برای خود شورای نگهبان تهیه كنند تا زمانی كه كاندیداها مراجعه می‌كنند و ثبت نام می‌كنند ما بتوانیم با معیار‌های روشن تری آنها را ارزیابی كنیم.

* برای ریاست جمهوری هم مانند مجلس اختلاف نظر بین اعضای محترم شورای نگهبان وجود دارد و اینطور نیست كه وقتی می‌گوییم آقای زید یا عمر تایید صلاحیت شد یعنی هر 12 نفر به او رای مثبت دادند. یك كاندیدا اگر 7 رای مثبت داشته باشد كافی است. یعنی حتی وقتی یك كاندیدا تایید صلاحیت می‌شود ممكن است آرای مخالف جدی ای در شورا داشته باشند.

* (در پاسخ به این سوال که آیا اعضایی كه به کروبی و موسوی رای مثبت دادند پشیمان هستند؟) آنها تكلیف خودشان را انجام دادند. كار آنها خطا نبوده كه الان پشیمان باشند. اولا فكر می‌كنم در رابطه با ریاست جمهوری آرا مخفی است و ثانیا اصلا ضرورتی ندارد چون در آن مقام بعضی اعضای محترم تشخیص شان این بوده كه اینها صلاحیت داشته اند و رای مثبت دادند. دوستان دیگری هم تشخیص شان این بوده كه صلاحیت ندارند و رای منفی دادند.

* (در پاسخ به این سوال که آیا نامزدهای فتنه 88 می‌توانند در انتخابات شرکت کنند) الان البته من نمی‌توانم دقیقا مطلب را تبیین كنم و نیازمند یك بحث مصداقی است. اما به طور كلی می‌توانم بگویم كه اولا آغوش نظام باز است برای همه كسانی كه تخلفی داشته‌اند و می‌خواهند به آغوش نظام بازگردند. اما این را هم قبول كنیم كه اگر كسی تخلفاتی را انجام بدهد دیگر ممكن است پذیرشی برای او نسبت به بعضی از پست‌ها وجود نداشته باشد. اما منعی ندارد كه در جاهای دیگر فعال باشند. شما پست‌های كلانی چون ریاست جمهوری و مجلس را مد نظر دارید كه اینها ویژگی‌های خاصی دارند و هیچ نظامی هم نمی‌آید اركان اصلی خودش را در اختیار كسانی بگذارد كه اصلا با آن ركن مخالف هستند.

* (در پاسخ به این سوال که علت هجمه‌هایی كه نسبت به آیت‌الله جنتی صورت می‌گیرد چیست؟) خب مقاومت ایشان در تحمل این مسائل و اراجیفی كه برخی عناصر ضد انقلاب مطرح می‌كنند بسیار بالا است و من فكر می‌كنم علت همه این هجمه‌ها همین پایداری و مقاومت بالای ایشان است كه برسر اصول انقلاب با هیچ كس نه معامله‌ای می‌كند و نه عقب نشینی انجام می‌دهد.قطعا پیداكردن جایگزین برای ایشان كار آسانی نیست. میزان ولایتمداری آقای جنتی را در شخص دیگری ندیدم./مردم سالاری

 


ویدیو مرتبط :
سخنگوی شورای نگهبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: گزارش سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید مجلس نیست



 

لاریجانی: گزارش سخنگوی شورای نگهبان مورد تایید مجلس نیست

 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از هیات رئیسه خواست که در جهت دفاع از حقوق مجلس و نمایندگان و تنویر افکار عمومی گزارشی را در خصوص نتایج کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان ارائه کند.

به گزارش خانه ملت در جلسه علنی روز دوشنبه اول آذر 1389 "محسن کوهکن" نماینده لنجان در تذکری آیین نامه ای با استناد به بند 11 ماده 23 اظهار داشت: از آنجا که من سمت سخنگوی هیات رئیسه را بر عهده دارم این تکلیف را دارم که درخصوص مطالبی که از طریق رسانه ها مطرح می شود و برای همکاران ایجاد سوال و شبهه می کند پاسخ دهم.

وی به مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان درخصوص نتایج مذاکرات کارگروه مشترک دولت، مجلس و شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: به دنبال مصاحبه آقای کدخدایی که صرفا بخشی از رسانه ها آن را منعکس کردند دوستان سوال می کردند آنچه از سوی ایشان به عنوان جمع بندی نتایج جلسات این کارگروه مطرح شده است نظر چهار نماینده مجلس حاضر در این جلسات هم هست یا نه؟

کوهکن با بیان اینکه آقای دهقان اعلام کردند آنچه از سوی آقای کدخدایی مطرح شده مطالبی نیست که در آن جلسه و روی آن اجماع شده باشد، از هیات رئیسه خواست در جهت دفاع از حقوق مجلس و نمایندگان و و تنویر افکار عمومی مطالب مطرح شده در این جلسات و نتایج نهایی را در جلسه ای برای سایر نمایندگان هم تشریح کنند.

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کوهکن با بیان این که مطالب منعکس شده در رسانه ها به عنوان نتیجه نهایی جلسات این کارگروه مورد تایید ما نیست گفت: نظر نمایندگان مجلس که در این جلسات حضور داشتند به صورت رسمی ارائه شده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: دغدغه های مجلس برای عدم اجرای قانون ارائه شده است و برخی برداشتها مربوط به خودشان است و ربطی به کارگروه ندارد.

لاریجانی در ادامه از توکلی خواست به عنوان نماینده حاضر در  این جلسات توضیحاتی را ارائه دهد.... / تحلیل :عصر ایران