اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخنان مهم ظریف درباره تمدید مذاکره با 1+5


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: قصد نداریم از همه 7 ماه مدت تمدید مذاکرات استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به تفاهم برسیم.

خبرگزاری ایرنا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: قصد نداریم از همه 7 ماه مدت تمدید مذاکرات استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک ترین زمان به تفاهم برسیم.

 رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران دوشنبه شب به وقت محلی پس از ارائه بیانیه مشترک با کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: تلاش ها در طول یکسال گذشته موجب شده است که راه حل های مختلفی امروز در دسترس باشد که نمای توافق نهایی را تصور کنیم.

* از تمام 7ماه و 7 روز استفاده نمی کنیم

ظریف گفت: من اعتقاد دارم مذاکراتی که در چند ماه گذشته به ویژه از هفته گذشته در وین داشتیم کمک زیادی به ما کرده که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم اگر امروز زمان توافق را تمدید می کنیم با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم .

وزیر امور خارجه افزود: ما به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام هفت ماه و هفت روزی که تا پایان مذاکرات و یا تا پایان زمان تمدید توافق ژنو دیده شده استفاده کنیم بلکه تلاشمان این است که در نزدیک ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم بصورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم .

وی خاطرنشان کرد: ما در یکسال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داشتیم . مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته ای که نتیجه تلاش دانشمندان ما و نتیجه مقاومت مردم ما است امروز بصورت کامل ادامه می دهیم .

ظریف گفت: اگر امروز در مذاکرات راجع برنامه هسته ای ایران صحبت می شود راجع میزان و اندازه غنی سازیست نه راجع اصل غنی سازی. اگر راجع رفع تحریم های ظالمانه صحبت می شود راجع نحوه رفع تحریم ها آنهاست نه حفظ تحریم ها یا افزایش روزمره این تحریم های ظالمانه که روندی بود که در سال های گذشته شاهد آن بودیم.

*شکست پروژه ایران هراسی

وی گفت: امروز ما در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی شکست خورده و تمام تلاشهایی که برای نشان دادن ایران بعنوان یک نگرانی برای جامعه بین المللی بوده رنگ باخته و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخوردار نیست .

وزیر امور خارجه افزود: این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان دربرابر هر فشاری مقاومت کرده و می کنند اما با دنیا سرجنگ و ستیز ندارند و می خواهند با دنیا بر اساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل رفتار کنند .

ظریف گفت: این وضعیت که حاصل یک سال تلاش بی وقفه دیپلماتیک و حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهوری و مردم خوب کشورما است به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشاء الله مردم ما در حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همه جامعه بین المللی از روش های بی فایده ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته ای شان را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین المللی ادامه خواهند داد.

ظریف گفت: من احساس می کنم تا آن روز فاصله زیادی نداریم گرچه می دانم تعداد قابل توجهی از گروههای فشار و برخی گروههایی که آینده خود را در خصومت، تنش و درگیری می بینند امروز خوشحال نیستند و انشاءالله در اینده هم کمتر خوشحال خواهند شد.

* شکست پروژه هراس افکنی

خبرنگار اعزامی ایرنا به وین درباره اظهارات جان کری وزیر امور خارجه پرسید که واکنش شما به این اظهارات که بیان شد جهان نسبت به یک سال پیش امن تر شده و امروز پیشرفت برنامه هسته ای ایران متوقف شده است، چیست؟

ظریف پاسخ داد: توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک مشخص است.

وزیر امور خارجه با خنده گفت: البته ما خوشحالیم که دنیا کمتر نگران باشد چون معتقدیم که دنیا برای نگرانی از ابتدا نداشت.

وی گفت: برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران از ابتدا صلح آمیز بود. گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک معرفی کنند و امروز خوشحالیم که صدای آن گروه امروز بسیار کوتاهتر شده و بازی سیاسی ای که برای هراس افکنی در روابط بین المللی انجام می دادند تا اینکه بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد .

وزیر امور خارجه اظهار داشت: دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافقند بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که با آن بتوانند دنیا را به هراس بیندازند و سیاست های خود را توجیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود برای اینکه نشان دهیم برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است و فرصتی را فراهم کنیم که توافق بدست بیاید.

ظریف افزود: بسیار خوشحالیم آنچه را توافق کردیم بر اساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزیی از دین، مرام و آیین خودشان چه بعنوان مسلمان و چه بعنوان ایرانی می دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است ما در یک سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است .

وزیر امور خارجه اضافه کرد: لذا من احساس می کنم که مردم ایران همه چیز را به دست آوردند .امروز برنامه هسته ای ما توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی برای بستن برنامه غنی سازی ما و از بین بردن برنامه صلح آمیز ایران صحبت نمی کند و اینها همه توفیق هایی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار آن ایستادند و با حمایت رهبری ان را ادامه دادند، امروز دارند بهره آن را می برند.

خبرنگار اعزامی ایرنا به وین از ظریف همچنین پرسید: برغم تلاش هیات مذاکره کننده ایران برای رسیدن به توافق و عدم تمایل به تمدید چرا به رغم پیشرفت عالی مذاکرات که همه وزرای خارجه درباره آن سخن می گویید، مذاکرات برای 7 ماه دیگر تمدید شد؟

ظریف پاسخ داد: همانطور که در بیانیه مشترک هم خواندیم همه

علاقه مند بودیم که امروز برای شما اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که درباره تمام نکات ریزی که در بعضی از موضوعات وجود دارد درباره برخی موضوعاتی که به شدت فنی و پیچیده است، صحبت کنیم.

وی گفت: هر پیشنهادی در این زمینه ها ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داشتیم، در این کسی شکی نداشت و این را از ابتدا همه وزرا به صراحت گفتند.

ظریف افزود: این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم اما همین میزان پیشرفت ما هم پیشرفت قابل ملاحظه ای است. اینکه هر وزیری که از جلسه خارج شد اعلام کردیم که پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم و اعلام کرد یم می توانیم و می خواهیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: این پیشرفت قابل توجهی است . اگر یکسال پیش را نگاه کنیم کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را نمی توانست در عالم واقعیت داشته باشد.

لذا به لطف خدا و با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می دهیم و انشاء الله به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

* حقایقی که جامعه بین المللی در مورد ایران یافته

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره علت نرسیدن به توافق و نیز زیاده خواهی های طرف مقابل گفت: فکر می کنم که جامعه بین المللی مخصوصا کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران مشغول مذاکره هستند به چند حقیقت پی برده اند .

وی افزود: اول به این حقیقت پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش پایبند است و این توفیق بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که نشان داده به رغم همه تلاش های ایران هراسانه مردم ما همواره نشان دادند اگر توافقی را امضا کنند و یا نمایندگانشان نقض نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه گفت: دومین نکته این است که مردم ما دنبال درگیری نیستند اما همزمان مردم ما از حقوقشان نمی گذرند و سومین نکته ای که برای جامعه بین المللی و مخصوصا کشورهای غربی کاملا روشن شده این است که درست است تحریم ها بر مردم تاثیر منفی می گذارد ولی نمی تواند مردم ایران را از پیگیری حقوقشان باز دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: همانطور که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند احساس می کنیم که جامعه بین المللی به این ادراک رسیده که تنها از مسیر تفاهم و توافق سازنده عادلانه متوازن امکان حل این موضوع وجود دارد و می توان به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: یقین دارم برای رسیدن به راه حل باید از هر گونه زیاده خواهی دست برداشت، باید به واقعیات توجه کرد باید توجه کرد که برنامه هسته ای و دانش هسته ای دانشمندان ما واقعیتی است که در روی زمین قرار دارد و نمی توان آن را انکار کرد و ما به این دستاورد رسیده ایم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای مردم ما است.

* نیازمند بازی با حاصل جمع مثبت هستیم


وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز در مورد اینکه رهبر ایران تا چه میزان در جریان تصمیمات تیم ایرانی بوده و اینکه ایده های جدیدی که در مذاکرات مطرح شده، چه بود؟ گفت: «بگذارید این را بگویم که همه طرفین ایده هایی را مطرح کرده اند، و مجموعه ای از ایده های مختلف روی میز مذاکره آمده و تنها یک طرف نیست که پیشنهاد آورده باشد، ما نیز طرح ها و ایده های تازه ای آورده ایم.

وزیر امور خارجه افزود: همانطور که آقای کری هم خواست، می خواهم که در این رابطه گمانه زنی نشود. تیم ما انعطاف پذیری و منطق زیادی نشان داده است.

ظریف تاکید کرد: این درست نیست که ما دستمان بسته است، البته همه طرف ها به دنبال تامین امنیت ملی خود هستند، اما انعطاف پذیری به معنی کوتاه آمدن از حقوق خود نیست بلکه تلاش برای رسیدن به توافقی است که طرفین منافع خود را به صورتی منطقی در آن ببینند که آن یک توافق برد-برد است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر به توافق برد-باخت فکر شود، و یک طرف بخواهد طرف مقابل شکست بخورد، مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و این شیوه درستی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: تلاش برای راه حل برد-باخت و بازی حاصل جمع صفر همان چیزی است که 10 سال قبل اتفاق افتاد و موجب شد تا همه طرف ها ضرر کنند و کسی نتواند ادعای پیروزی کنند. ما به سمتی حرکت می کنیم که همه بتوانند برنده شوند و به همین خاطر هم اینجا آمده ایم.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه قرار است در چهار ماهه بعدی اگر به نتیجه نرسیدید، روش های بعدی چه خواهد بود؟ گفت: فکر نمی کنم اصولا نیازی باشد راجع به این صحبت کنیم چون احساس می کنم برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق یا توافق کلی یا چارچوب توافق حتما چهار ماه وقت بیشتری از وقت مورد نیاز است.

هیات ما از همین امروز آمادگی دارد مذاکرات جدی را ادامه دهد برای اینکه توافق سیاسی فراهم شود ما هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده و نخواهیم کرد. معتقدم نگرانی درباره آنچه که ممکن است چهار ماه آینده اتفاق بیفتد الان جای صحبت درباره آن نیست.اطمینان داریم که ظرف چند هفته و اگر اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد ظرف چند روز امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد و بعد باید از آنجا به سمت جزییات اجرایی برویم..


ویدیو مرتبط :
مدرس اصول و فنون مذاکره - نتیجه مذاکره برای مذاکره کنندگان مهم است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: مذاکره محرمانه‌ای با جان کری نداشته‌ام/ سخنان کری اشتباه ترجمه شده است



مذاکره ظریف و جان کری

ظریف: مذاکره محرمانه‌ای با جان کری نداشته‌ام/ سخنان کری اشتباه ترجمه شده است

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که هیچ مذاکره محرمانه‌ای با وزیر خارجه آمریکا نداشته است.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اظهارات منتشر شده از جان کری، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که مذاکرات محرمانه‌ای با ظریف دارد که نمی‌خواهد جزییاتش را منتشر کند، تصریح کرد: هیچ مذاکره محرمانه‌ای بین ما وجود نداشته است. یک جلسه در نیویورک داشته‌ایم و پس از آن نه تماس تلفنی بوده و نه مذاکره دیگری.

او با انتقاد از ترجمه اشتباه سخنان وزیر خارجه آمریکا افزود: متن سخنان جان کری را در مالزی دیده‌ام که در آن وی اشاره‌ای به مذاکرات محرمانه نمی‌کند.

سایت ایران هسته‌ای امروز نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت که هم اکنون در حال مذاکرات محرمانه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است. /ایسنا