اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ستاد مدیریت بحران پول، بنزین و گازوئیل ندارد!



اخبار,ستاد مدیریت بحران کشور


اخبار اجتماعی -  ستاد مدیریت بحران پول، بنزین و گازوئیل ندارد!

وی با اشاره به خسارت سیل گذشته و عدم رفع مشکلات تاکنون خاطرنشان کرد: مسئولین نباید بعد از آب شدن برف مشکلات مردم را فراموش کنند درحالیکه مشکلات سیل هنوز در منطقه باقی است و بطور کامل رفع نشده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات پیشگیرانه با توجه به حادثه خیز بودن کشور عنوان کرد: هنوز یک ریال از اعتبارات سال 91 و سال 92 به مدیریت بحران پرداخته نشده است و بنزین و گازوئیل هم نداریم.

به گزارش مهر، حسن قدمی بعد از ظهر سه شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران مازندران در نوشهر متاسفانه در شرایط فعلی پول بنزین و گازوئیل هم نداریم و لازم است تا نمایندگان مجلس در فصل بودجه با توجه به حادثه خیز بودن کشور با نگاه ویژه به اعتبارات حوادث و بحران بنگرنند.

امام جمعه چالوس نیز با اشاره به اهمیت برپایی این جلسات گفت: انتظار مردم این است که مدیران در این نشست ها و جلسات تصمیمات دقیق و قابل اجرا بگیرند.

حجت الاسلام محمد مهدی راشدی افزود: زمانی این جلسات موثر و ثمربخش خواهد بود که شیرینی و نتایج آن برای حل مشکلات مردم باشد.

وی با اشاره به خسارت سیل گذشته و عدم رفع مشکلات تاکنون خاطرنشان کرد: مسئولین نباید بعد از آب شدن برف مشکلات مردم را فراموش کنند درحالیکه مشکلات سیل هنوز در منطقه باقی است و بطور کامل رفع نشده است.

وی افزود : با وجود این که مسئولان دو شهرستان نوشهر و چالوس  تمام توانشان را از نخستین ساعات بارش برف برای رفع این مشکلات به کارگرفته اند، اما بخش عمده ای از مشکلات موجود در منطقه همچنان پا برجاست. 

اخبار اجتماعی -  مهر


ویدیو مرتبط :
ستاد مدیریت بحران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالف: شایعاتی هست که نمی‌گویم اما می‌خواهم لیست اموالتان را ارائه دهید/هاشمی: ستاد مدیریت‌بحران دارو تشکیل می‌دهیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قاضی‌پور مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت: شایعاتی هست که نمی‌گویم اما می‌خواهم لیست اموالتان را ارائه دهید

نادر قاضی‌پور و آصفری نماینده دیگری بودند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن می‌گفت.

قاضی‌پور که برای مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت پشت تریبون آمده بود، حرف‌هایش را اینطور شروع کرد: همکاران عزیز، به خاطر بهداشت درمان و جان مردم حرف‌هایم را گوش کنید. اگر این وزیر مستضعف بود هم از او حمایت میکردید یا به خاطر پول از او حمایت میکنید؟


این گفته‌های قاضی‌پور مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت. این اعتراض به جایی کشیده شد که در تذکری از این نماینده مجلس خواسته شد جمله‌‌اش را اصلاح کند و او در پاسخ به این اعتراض گفت: من عضو فراکسیون کارگری هستم و از مجلس هشتم تا امروز هوادار و طرفدار افراد مستضعف و کارگران هستم. منظور من این بود که در تمامی تصمیم گیری‌ها حق و حقوق مردم مستضعف رعایت شود.

 

همکاران عزیز از گفته‌های من ناراحت شدند و فکر میکنند من آنها را آدم ناسالمی میدانم در حالی که اینطور نیست و من از نمایندگان که با رای واقعی مردم و به خاطر قرآن و اسلام آمده‌اند این سنگر را حفظ کرده اند تشکر میکنم و اگر از من ناراحت هستند عذرخواهی میکنم.


این نماینده آذری‌زبان در ادامه مخالفت‌هایش گفت: بحث ما بحث بهداشت، درمان و علوم پزشکی است یعنی بازی کردن با جان انسانها. ما اینجا می‌خواهیم درباره وزارتخانه ای صحبت کنیم که بسیار مهم است و در صورت اشتباهاتی مانند وارد کردن خون آلوده جان هزاران نفر ممکن است به خطر بیفتد، بیماری ایدز شیوع پیدا کند، برای یک اشتباه کوچک هزارها میلیارد هزینه شود و نتیجه ای نداشته باشد.


نماینده مردم ارومیه اضافه کرد: من راجع به جان انسانهای پاک، شجاع و ولایتمدار حرف میزنم که هر اشتباهی ممکن است آثار جبران ناپذیر برای آنها باقی بگذارد.
او ادامه داد: دکتر قاضی زاده هاشمی از کسانی است که تخصص و دانش عالی ایشان باعث میشود در بعضی جاها فعالیت داشته باشند و از وظایف اصلی وزارتخانه غافل شود به خصوص بیماران اورژانسی، تهیه مواد اولیه اتاق عمل ها، نظارت بر حوزه دارو و غذا و داروی بیماران خاص که بسیار مهم هستند.

او سپس به برنامه هاشمی اشاره کرد و گفت: ما توقع داشتیم آقای وزیر در بند هفت برنامه‌شان به نظارت، کنترل و برنامه ریزی و حق موسسات و واحدهای پزشکی و درمانی اشاره می‌کردند اما این موضوع نیامده است.


او در ادامه با بیان این که به مسائل شخصی آقای هاشمی کاری ندارم، گفت: به من گفتند در زمان جنگ کارهای خوبی انجام داده‌اید و من هرچند مسائلی دارم که بگویم اما به احترام نمایندگان مشهد که همکاران من هستند چیزی نمی گویم. شایعاتی هست که نمیگویم اما میخواهم لیست اموالتان را ارائه دهید و توضیح دهد که خمس و مالیات آنها رعایت شده یا نه تا جواب بعضی از ما داده شود.


قاضی‌پور همچنین گفت: شما گفته‌اید عدالت را رعایت خواهید کرد و سوال من این است که در تهران و مراکز استانها مراکز نیمه تمام در شهرهای کوچک کامل خواهد شد؟ در مراکز روستایی پزشک و پرستار مقیم خواهد شد؟ برنامه شما در رابطه با تهیه دارو چیست؟ به تولیدات داخلی توجه خواهید کرد؟


او با بیان این که با راه انداختن یک کمیته مشکل حل نمیشود چنانچه در زمان وزرای سابق هم حل نشد، گفت: با افرادی که در بیمارستانهای خصوصی تخلف خواهند کرد برخورد خواهید کرد؟ آنهایی که در بیمارستان‌ها به دست پزشکان کشته میشوند به شکایت خانواده هایشان رسیدگی میشود؟ برنامه شما برای تامین اجتماعی چیست؟ بیمارستانهای تامین اجتماعی را تصاحب می‌کنید یا کمکشان می‌کنید؟

آصفری نماینده مردم اراک: میدانیم که ایشان رای اعتماد می آورد اما باید مسائل گفته شود
آصفری، نماینده مردم اراک هم مخالف دیگری بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن گفت. او با بیان این که واقعیت این است که کسی مخالف شخصیت علمی آقای دکتر قاضی زاده هاشمی نیست، گفت: کسی مخالف سابقه درخشان ایشان در بحث دفاع مقدس نیست و نسبت به رشدی که ایشان در بخشهای مقاله های مختلف و تولید علمی داشته اند کسی مخالفتی ندارد، اگر صحبتی میشود به این جهت است که مردم باید متوجه باشند که نمایندگانشان نسبت به مسائل بهداشت و درمان اطلاع دارند. با جوی که در مجلس حاکم است همه میدانیم که ایشان رای اعتماد می آورد اما باید مسائل گفته شود.

او ادامه داد: ما برنامه هایشان را که مطالعه میکردیم به مواردی اشاره شده بود اما بعضی از این موارد مغفول است که چطور میخواهد عملیاتی شود. اصل 29 قانون اساسی موضوع بهداشت و درمان را یک وظیفه همگانی مشخص کرده و موظف کرده دولت بهداشت و درمان را برای همه مردم جامعه نه فقط کسانی که در پایتخت و شهرهای بزرگ هستند فراهم کند و این اصل برای روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته هم هست.

 

در ماده 33 قانون برنامه پنجم توسعه هم به صراحت به موضوع بهداشت اشاره شده است. همکاران ما در حوزه های انتخابیه در جریانند که بیماران خاص ما با چه هزینه ای دارو را تامین میکنند و برای تهیه یک آمپول چه مبالغ سنگینی را باید هزینه کنند؟ بعضی از این داروها برابر بیشتر از یک برج حقوق کارمندی ماست اما در برنامه از این موضوع گذشته شده و اشاره نشده چطور این موضوع تامین می‌شود.


نماینده مردم اراک ادامه داد: در بحث دو شغله بودنها واقعیت این است که وقتی به بیمارستان دولتی مراجعه میکنیم وقتی دکتر آن بیمارستان دارای یک شغل خصوصی است علیرغم این که به صراحت منع شده اما میبینیم وقتی مراجعه میشود به او آدرس مطب خصوصی داده میشود و میگوید بیا آنجا مشکلت را حل کن. تعرفه های بیمارستانی و بیمه تکمیلی هم یک موضوع جدی است ولی در برنامه آن را نمی‌بینیم.
او حرف‌هایش را اینطور پایان داد: آقای قاضی زاده به این سوالات و شبهات پاسخ دهند و اگر قانع کننده بود مدافع ایشان خواهیم شد.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت: ستاد مدیریت‌بحران دارو و لوازم‌پزشکی تشکیل می‌دهیم/ ۱۵ سال زمان برای پزشک خانواده

بعد از حرف‌های موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی، نوبت حسن هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت بود که از برنامه‌هایش دفاع کند.

به گزارش خبرآنلاین؛ او در ابتدای صحبت‌هایش با ابراز امیدواری از این که این دولت، دولتی باشد که در زمینه بهداشت موثر واقع شود، گفت: از حسن توجه شما به بخش بهداشت و درمان کشور خوشحالم خصوصا حضور اعضای محترم پیشنهادی دولت و معاون اول رییس جمهوری و سایر عزیزانی که سکاندار کارهای اجرایی کشور هستند نشان‌دهنده مسئولیت مهمی است که باید بتوانم آن را به انجام برسانم و آن هم توجه بیش از پیش به بخش سلامت و درمان است.

هاشمی در ادامه با ابراز ناراحتی از این که صدای آقای قاضی‌پور به دلیل اعتراض‌هایی که امروز انجام داده‌اند دچار مشکل شده بود، گفت: تشکر می‌کنم از کسانی که فرصتی را فراهم کردند که من بیشتر بتوانم توضیح دهم و تردید ندارم که بعد از حرفهایم آنها هم موافق برنامه میشوند.


او با اشاره به این که حرف‌هایش را در چهار محور اهمیت سلامت، موفقیت‌ها، چالش‌ها و اهداف و راهبردها مطرح می‌کند، گفت: درباره اهمیت سلامت باید بگویم بر اساس اصل 29 قانون اساسی سلامت حقی است همگانی که دولت مکلف است برای تمامی افراد کشور تامین کند. تامین سلامت مثل امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا و امنیت محتاجند به سلامت هم محتاجند و وظیفه حاکمیت تامین سلامت است.


این چشم‌پزشک شناخته‌شده در ادامه گفت: انتظار حداقلی مردم این است که حاکیمت زیرساخت‌های اولیه را برای تامین سلامت مردم فراهم کند ضمن این که معتقدیم انسان سالم، محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه پایدار بدون داشتن انسانهایی با سلامت جسمی، روحی و معنوی امکان پذیر نیست.


او با بیان این که امکان ندارد در جامعه‌ای که بیمار است به رشد و شکوفایی دست پیدا کنیم، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون موفقیت‌های زیادی رد توسعه شبکه‌های بهداشت داشته است، در زمینه ارتقای سطح خدمات مدیریتی و دسترسی درصد زیادی از جمعیت روستایی و شهری هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم.


هاشمی با اشاره به این که مدیران دلسوز و کارگزار حوزه سلامت باعث افزایش امید زندگی برای خانمها به بیش از 72 سال و آقایان به بیش از 70 سال شده‌اند گفت: کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر یک سال در سایه احداث و توسعه بیش از 18 هزار خانه بهداشت و همچنین تربیت نیروی ماهر بهداشتی حاصل زحمات عزیزان قبلی و نماینده‌های مجلس در ادوار مختلف بوده است.


او در ادامه گفت: رشد خیره کننده علمی و تولید قابل توجهی از اقلام دارویی جزو همین پیشرفتهاست اما با این توفیق‌ها هنوز نظام سالمت ما با چالشهای عمده مواجه است و اشکالات متعدد آن پوشیده نیست.

او سپس به رتبه شاخصهای بهداشتی ایران بین 189 کشور اشاره کرد که در جایگاه 99 هستیم در حالی که کشورهایی مانند ترکیه، بحرین، قطر، الجزایر و لبنان در رده‌های بهتری هستند.
وزیر پیشنهادی بهداشت در ادامه به شاخص‌های بهداشت در عمل سزارین، مرگ و میر کودکان، فوت مادران باردار، امید به زندگی و مرگ شیرخواران اشاره کرد که در گذشته در رتبه‌های اول بودیم.


هاشمی با اشاره به این که طبق سند برنامه توسعه ادعا شده ایران باید در افق 1404مقام اول باشد، گفت: این در حالی است که رشد اعتبارات وزارتخانه در برنامه مصوب از اعتبارات سال 92 پنج درصد منفی است و همینطور مشکلاتی را در عدم اختصاص بودجه سال گذشته داشتیم به طوری که شش هزار میلیارد کسری این وزارتخانه است و بدهی بیمه ها شرایطی را برای بیمارستانها فراهم کرده که اداره مجموعه تحمت مدیریتشان به سادگی امکان پذیر نیست.


او ادامه داد: به این دلایل معتقدم در این وزارتخانه به تحول اساسی نیاز داریم و با راه حل‌های علمی و منطقی که در برنامه پنجم هست و با سماجت باید تلاش کنیم این مشکلات را حل کنیم که این کار بدون حمایت و کمک شما نمایندگان و راهنمایی کمیسیونهای تخصصی و قبل از همه لطف الهی، صبوری مردم و تلاش کارکنان خدوم حوزه سلامت امکان پذیر نیست.

هاشمی در ادامه به برنامه‌ ارائه شده‌اش اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای را که تقدیم کردم با اصول فنی و علمی و مشارکت نخبگان و کارشناسان و کاملا اجرایی شده در سه سطح زمان بندی شده تدارک دیده‌ایم؛ یکی برنامه‌های فوری، دیگری برنامه‌های میان مدت تا پایان دولت یازدهم و بخشی درازمدت که پایه ریز برنامه هایی است که در دولت بعدی باید باشد.
او تاکید کرد: هدف اصلی برنامه پیشنهادی ما تامین و حفظ و ارتقای سلامت همگانی با اصرار بر مراقبت‌های اولیه سلامت و ایجاد بیمه فراگیر برای آحاد مردم است.


وزیر پیشنهادی بهداشت در ادامه با بیان این که به علت محدود بودن زمان تنها به تعدادی از این برنامه‌ها اشاره می کند، گفت: استفاده از برنامه پنجم یکی از برنامه هاست، تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو و لوازم پرشکی و دندان پزشکی که برای راهکارهای آن با رییس جمهور صحبت شده هم یکی دیگر از برنامه های اصلی بنده است.

او همچنین برنامه بعدی خود را اجرای گام به گام پزشک خانواده بیان کرد و گفت: البته پس از آسیب شناسی پزشک خانواده را پیش می بریم. به نظر می رسد اصرار در سرعت باعث ایراداتی شده است. اطلاع دارم در استان هایی هایی که بیش از بقیه هزینه کرده ایم مشکلات عدیده ای برای پزشکان و خدمت گیران بوجود آمده است. برای اجرای پزشک خانواده به ۱۰-۱۵ سال زمان نیاز داریم نه اینکه در یک یا دو سال کامل اجرا کنیم

هاشمی گفت: برنامه بعدی برای تربیت پزشک و نیروی انسانی در مناطق محروم است. بازسازی شبکه های درمانی کشور که میراث گرانقدر دوران مدیریت دکتر مرندی است. باید جوان شوند. برنامه بعدی تشکیل دبیرخانه شورای عالی سلامت است.

او همچنین گفت: ۷۵ درصد ماموریت ما فرابخشی است. امیدواریم بتوانیم سهم سلامت را مطالبه کنیم.

گزینه وزارت بهداشت دولت یازدهم در ادامه گفت: لازم می دانم ضمن احترام به مخالفان محترم و تشکر از موافقین باید بگویم من هم با اصرار رییس جمهور محترم پا در این میدان گذاشته ام.

او درباره سابقش گفت: ۲۱-۲۲ سالم بود که در کنار آقای احمد توکلی در وزارت کار مشغول شدم. ۴ سال دبیر شورای اموزش پزشکی بودم. مدتی هم رییس دانشکده پزشکی بودم. با توجه به این سوابق تصور می کنم توان مدیریت این بخش ها را دارم.

هاشمی گفت: باید قبول کنیم کشور در شرایط خاصی است. باید قبول کنیم که باید از همه توانمان استفاده کنیم. آنچه که وظیفه من و سبقه من هم رسیدگی به محرومین است. تقویت بیمارستان های دولتی است. من اهل اینکه بخواهم به جامعه پزشکی کشور پرخاش کنم نیستم؛ با روحیه من و دولت اعتدال همخوان نیست.

او گفت: قصد داریم بخشی از توان مدیریتی را در بهبود اوضاع تعرفه ها و هم مقوله نامطلوب زیرمیزی و تعرفه های غیرواقعی صرف کنیم.  امیدوارم از حمایت شما نمایندگان عزیز برخوردار باشم. امیدوارم بتوانیم به بسیاری از خواسته های شما جامه عمل بپوشانیم و با کمک همه بخش های درمانی و نظام های صنفی بتوانیم در رسیدن به اهداف عمل کنیم.
او همچنین در پایان وعده داد: تلاش می کنیم به توصیه های مجلس عمل کنیم و همکاری و تعامل لازم را خواهیم داشت.
خبرآنلاین