اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سبقت «یقه بنفش»ها از «یقه صورتی»ها



اخبار,اخبار اجتماعی,كارگران

شغل در جایگاه اجتماعی و شخصیت افراد تاثیرگذار است. هر شخصی در هر جایگاهی بنابر شغلی كه دارد شخصیتش شكل می‌گیرد. البته كم نیستند افراد سطح پایینی كه به واسطه رابطه به جایگاه‌های ارزشمند و بیش از حد خود رسیده‌اند و بالعكس بسیارند افرادی با توانایی و قابلیت‌های فراوان كه مجبورند به شغل‌های كم‌اهمیت به بهانه گذران زندگی و كسب درآمد تن دهند.

«جامعه‌شناسی صنعتی» یكی از حوزه‌های مهم جامعه‌شناسی است كه به توصیف و تبیین روند و كمیت و كیفیت توسعه صنعتی از دیدگاه جامعه‌شناختی در جامعه بشری می‌پردازد. در این علم اصطلاح‌هایی همچون «یقه آبی» و «یقه سفید» به تمایز طبقه‌بندی‌های شغلی كارگرانی كه كار یدی می‌کنند از آنهایی كه مشاغل حرفه‌ای انجام می‌دهند، اشاره دارند.

 

به‌طور تاریخی، كارگران یقه آبی یونیفرم‌هایی معمولا آبی، می‌پوشیدند و در مشاغل فنی كار می‌كردند. كارگران یقه سفید، معمولا پیراهن‌های اتوكشیده با یقه سفید می‌پوشیدند و در دفاتر كار اداری مشغول به كار بوده‌اند. سطح درآمد و تحصیلات و دیگر جنبه‌ها، كارگران یقه آبی و یقه سفید را از یكدیگر متمایز می‌كنند.

 

در این بین در سال‌های اخیر به مشاغل زنان تحت عنوان مشاغل یقه صورتی با این تعریف كه این شغل مربوط به زنان تحصیلكرده است اما در مقایسه با شغل‌های یقه سفید از جایگاه پایین‌تری برخوردار است، اشاره شده است. بنابر تعریف مشاغل «یقه بنفش» هم به اشتغال سطح پایین زنان در جامعه گفته می‌شود. هم‌اكنون در جامعه آن‌طور كه مشخص است اشتغال زنان چه در گروه‌های یقه صورتی و یقه بنفش‌ها چندان مساعد نیست.


 جایگاه پایین مشاغل یقه صورتی در جامعه
یك استاد ارتباطات دانشگاه، با اشاره به شرایط جامعه، حضور اكثریت زنان را در مشاغل یقه صورتی دسته‌بندی كرد و گفت: مشاغل یقه صورتی از دید جامعه حتی از مشاغل خدماتی نیز در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

 

اعظم رادور راد با اشاره به آخرین اطلاعات آماری درباره حضور زنان در عرصه رسانه و مطبوعات گفت: مشاغل به سه دسته مشاغل كارگری به عنوان یقه سیاه و مشاغل خدماتی به عنوان یقه سفید در نظر گرفته می‌شوند در حالی كه مشاغلی كه اكثرا زنان در آن حضور دارند مشاغل یقه صورتی نامگذاری می‌شوند و نشان صورتی در ادبیات نظری به مشاغلی اطلاق می‌شود كه پایگاه و جایگاه آنها از مشاغل یقه سفید پایین‌تر است.

 

به گزارش آنا، او ادامه داد: 60 درصد ورودی دانشگاه‌های ما را زنان تشكیل می‌دهند در حالی كه تنها 16 درصد از زنان مشغول به كار هستند. بنابراین بسیاری از زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها خانه‌دار باقی می‌مانند.


 در زندگی حق را ناحق نمی‌كنم
در حوالی فلكه دوم تهرانپارس میان شلوغی‌های مسافربران شخصی، چند زن نیز مشغول مسافركشی هستند. یكی از آنها با دیسیپلین و برش خاص كار می‌كند كه حتی مردان آن خط نیز به خود حق هیچگونه دخالت بیجا به كار او را نمی‌دهند. سوار ماشین مریم می‌شوم؛ زنی 40 ساله با چهره‌ای مهربان اما جدی. سخت می‌توان سر صحبت را با او باز كرد. این مسافركش زن به دلیل بیماری همسرش مجبور به این كار است و از درآمدش هم رضایت نسبی دارد.

 

او در پاسخ به این سوال كه چرا همكارها از شما حساب می‌برند به «آرمان» می‌گوید: من همیشه سعی می‌كنم در كارم حق را ناحق نكنم و زیر بار حرف ناحق نروم. او در پاسخ به این سوال كه چه احساسی ازسرو كله زدن با این همه آدم، از صبح تا شب دارید، می‌گوید: هر كاری مشكلات خاص خود را دارد اما این را كه برخی از افراد آن‌طور كه باید و شاید از بینش لازم برای تعامل و همكاری برخوردار نیستند می‌توان از رانندگی‌ها متوجه شد.

 

فقط كافی است در یك مسیر همراه من باشید آن وقت می‌بینید كه در روز كلی حرف زور را باید تحمل كنم، در آن شرایط است كه افراد می‌توانند باانصاف‌تر درباره این شغل قضاوت كنند. به گفته او برخی افراد در هنگام رانندگی انگار می‌خواهند انتقام نداشته‌های زندگی را از طرف مقابل بگیرند و رفتارهایی ازشان سر می‌زند كه منشأ بسیاری از تصادفات و نارسایی‌های ترافیكی است.


 قضاوت‌های دیگران مهم نیست
ویدا در مترو شال‌های نخی به قیمت مناسب می‌فروشد. او درباره شغلش به«آرمان» می‌گوید: صبح تا شب از ترس اینكه مبادا یك آشنا یا فامیل من را در این كار ببیند، صد بار می‌میرم و زنده می‌شوم. البته كار عار نیست و هدف كسب درآمد است.

 

این فروشنده مترو می‌افزاید: هر روز با چندین نفر بر سر شلوغی مترو، جاگیری وسایل، قیمت وسایل و... سروكله می‌زنم اما چندان مهم نیست. به گفته او خودتان قضاوت كنید؛ اگر من از طریق این بساط كسب و كار نكنم چه كسی می‌آید و هزار تومان به من می‌دهد؟!


 باید زیرساخت‌ها مهیا شود
مشاور امور زنان و خانواده وزیر صنعت درباره كیفیت اشتغال زنان در جامعه به «آرمان» می‌گوید: نارسایی‌های اشتغال در جامعه فقط ویژه خانم‌ها نیست بلكه مردان هم به شغل‌های نامناسب تن می‌دهند.

 

سهیلا جلودارزاده می‌افزاید: البته شغل‌های سطح پایین برای افراد به دلیل داشتن بیمه و درآمد مناسب عیبی ندارد اما هر شخصی باید مناسب با توانایی‌ها، استعداد و علاقه‌مندی‌ها، شغلش را انتخاب و حقوق مناسب دریافت كند اما هم‌اكنون این استنباط وجود ندارد و اگر خانمی امروز با داشتن مدرك فوق لیسانس در یك كارخانه یك كار خیلی ساده انجام دهد و از تخصصش نیز استفاده نشود چندان مساله عجیبی نیست.

 

به گفته او برای احیای كسب و كار در جامعه باید زیرساخت‌ها احیا شود و به این ترتیب باید برنامه‌ریزان و مدیران كشور به ایجاد كسب و كار پرداخته و بر اساس آن به برنامه‌ریزی بپردازند. این نماینده پیشین مجلس تاكید می‌كند: تحقق این مهم ملاحظات سیاسی، اقتصادی و برنامه‌ریزی ویژه‌ای می‌طلبد. در ضمن، برای راه‌اندازی یك كسب و كار، ‌به صنعت، درآمد و تكنولوژی پیشرفته نیاز است.

 

او می‌افزاید: برای مثال اگر پتروشیمی برای ایجاد درآمد توسعه یابد از سوی دیگر باید صنایع فرودستی همچون نساجی، پلیمری و... را ایجاد كرد چرا كه این اقدامات در احیای اشتغال در جامعه ثمربخش خواهد بود. اما برای اشتغال زنان می‌توان با سرمایه‌های كوچك زمینه‌های اشتغال خانگی را ایجاد كرد.

 

جلودارزاده می‌افزاید: تحقق این مهم منوط به بهبود شرایط اقتصادی دولت است تا بتوان این كار را به‌طور جدی پیش برد؛ در این زمینه اگر صندوق حمایت از كارآفرینی زنان با تسهیلات و اعتبارات مناسب و شرایط اشتغال زنان مهیا شود می‌توان شاهد بهبود وضعیت اشتغال در این قشر بود.

 

او با بیان اینكه در چند سال اخیر تعداد مشاغل سطح پایین برای زنان از جمله مسافركشی، فروشندگی و... افزایش یافته است، تصریح می‌كند: افزایش این مشاغل به دلیل تقاضای آن است و این امر اگر با حقوق و مزایای مناسب همراه باشد چندان بد نیست.

 

این نماینده پیشین مجلس می‌افزاید: جوامع امروزی به این شغل‌ها به شكل سازمان یافته و آموزش‌دیده نیاز دارند ولی نه اینكه تنها شغلی كه زنان می‌توانند داشته باشند این است، بلكه باید در همه زمینه‌های علمی و تخصصی با توجه به تعداد زنان تحصیلكرده در جامعه شغل‌های متناسب با آن ایجاد شود.

 

باید توجه داشت كه اشتغال زنان در كارهای با درآمد پایین شریف است اما به دلیل درآمد اندك موجب افزایش بهره‌كشی و زنانه شدن فقر در جامعه می‌شود.


اخبار اجتماعی - آرمان


ویدیو مرتبط :
هاشف یقه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا باید یقه اسکی بپوشید؟


اگر سر تان بزرگ‌تر از بدن‌تان است، به این پیشنهاد‌ها عمل کنید.