اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سبد ویژه مدرسه کارگران حذف شد/ اختصاص بسته فوق‌العاده به 10درصد کارگران



سبد ویژه مدرسه کارگران ,بازگشایی مدارس

سبد ویژه مدرسه کارگران حذف شد/ اختصاص بسته فوق‌العاده به 10درصد کارگران

افزایش یکباره هزینه‌های انرژی، صعود نرخ ارز، بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و مشکلات نقدینگی در اداره بنگاه‌ها باعث شده تا کارفرمایان بیشتر حمایت‌های جانبی خود از قبیل پاداش‌ها، کمک هزینه خواروبار، سبد محصولات و یا حمایت‌های مناسبتی مانند در نظر گرفتن سبد آموزشی برای فرزندان محصل کارگران در فصل بازگشایی مدارس را از برنامه های خود حذف کنند.

 در سال‌های گذشته به دلیل افزایش مشکلات کارفرمایان، ناتوانی در تامین نقدینگی و بالا رفتن یکباره قیمت انواع ارز در کنار هزینه های انرژی، بسیاری از کارفرمایان ناچار به حذف هزینه هایی شده اند که تحت عنوان کمک به کارگران خود پرداخت می کردند.

کارفرمایان مجبور شده اند برای کاهش هزینه های تولید و برنامه ریزی برای ادامه حیات بنگاه بسیاری از حمایت‌هایی که خارج از چارچوب قانون کار انجام می دادند را متوقف کنند و تنها به آن بخش هایی بپردازند که قانون آنها را موظف به پرداخت کرده است.

حذف کمک‌های ویژه کارفرمایان
در این بین، برخی کارفرمایان خواسته یا ناخواسته دست به تخلف در اجرای قانون کار نیز زده اند و حتی در پرداخت حقوق و دستمزد قانونی نیروی کار نیز با مشکلاتی مواجه شده اند. برخی نمایندگان کارفرمایی عنوان می کنند خلف وعده دولت سابق در پرداخت یارانه سهم تولیدی و خارج شدن بازار ارز از کنترل دولت؛ در نتیجه افزایش یکباره هزینه های مربوط به تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده باعث شده تا تولید در شاریط نامناسبی قرار بگیرد.

این گزارش حاکی است، در سال های دورتر بخشی از کارفرمایان خارج از الزامات قانونی و کاملا به صورت اختیاری در فصل بازگشایی مدارس کمک هایی را برای حمایت از معیشت خانوار کارگری انجام می دادند و بسته هایی را برای کارگران دارای فرزندان دانش آموز در نظر می گرفتند که متاسفانه در سال های اخیر بنا به دلایل ذکر شده، این موضوع بسیار کمرنگ شده است.

حذف کمک‌های جانبی و واگذاری بسته های ویژه به کارگران در سال‌های گذشته در حالی صورت گرفته که هزینه های کارگران به شدت افزایش یافته و قدرت خرید خانوار کارگری نیز دچار افت شده است. در فصل آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده های کارگری کشور که دارای فرزندان مدرسه ای هستند، مجبور به پرداخت هزینه های بالایی برای آماده کردن فرزندان خود جهت حضور در مدرسه از تامین لباس و لوازم التحریر تا هزینه های ثبت نام، سرویس مدرسه و سایر هزینه های جانبی هستند.

حذف هزینه های اختیاری در 90 درصد بنگاه ها
اولیا علی بیگی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال های گذشته تر از سوی برخی بنگاه ها به ویژه واحدهای بزرگ، کمک هزینه تحصیلی به کارگران دارای دانش آموز پرداخت می شد، گفت: با این حال، این نوع کمک ها که البته بدون الزام قانونی و در اختیار کارفرمایان است چند سالی می شود که قطع شده است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: تعداد کارگاه هایی که در حال حاضر اقدام به این نوع کمک ها به فرزندان دانش آموز کارگران می کنند بسیار محدود شده است. می توان گفت هم اکنون تنها 10 درصد بنگاه ها هستند که ممکن است چنین کمک هایی را برای نیروهای کار خود داشته باشند.

علی بیگی تاکید کرد: البته همانگونه که عنوان شد اینگونه کمک ها در قانون پیش بینی نشده و کارفرمایان با نظر خود چنین حمایت هایی را برای کارگران در نظر می گیرند ولی اقدام خوبی بود که در گذشته انجام می شد و اگر کارفرمایان بتوانند اینگونه برنامه ها را دنبال کنند، در بهره وری نیروی کار تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: نباید همیشه به دنبال این باشیم که حتما یک ماده قانونی برای پرداخت‌ها به کارگران وجود داشته باشد و بهتر است تا کارفرمایان این موارد را مدنظر داشته باشند./مهر


ویدیو مرتبط :
واکنش کارگران و فعالان دانشگاهی نسبت به اجرای طرح کارورزی و تضییع حقوق کارگران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اختصاص سبد ویژه رمضان به 10درصد کارگران!


دولت در حالی بزودی سبد ویژه کالایی را به مناسبت ماه مبارک رمضان بین کارمندان توزیع خواهد کرد که میلیون‌ها کارگر از دریافت اینگونه کمک‌ها بی بهره هستند و تنها 10 درصد کل مشمولان قانون کار، حمایت های مناسبتی و کمک های ویژه سالیانه دریافت می کنند.

 خبرگزاری مهر:  دولت در حالی بزودی سبد ویژه کالایی را به مناسبت ماه مبارک رمضان بین کارمندان توزیع خواهد کرد که میلیون‌ها کارگر از دریافت اینگونه کمک‌ها بی بهره هستند و تنها 10 درصد کل مشمولان قانون کار، حمایت های مناسبتی و کمک های ویژه سالیانه دریافت می کنند.

پیش بینی و اختصاص سبد ویژه کالا و حمایت های غیرنقدی از کارکنان در برخی از ایام سال همواره انجام می شود. یکی از این زمان ها ماه مبارک رمضان است که هر ساله به مناسبت آن دولت سبدهای ویژه و فوق العاده کالایی را برای کارمندان دولت در نظر می گیرد و در ایام ماه رمضان و یا قبل از آن بین کارمندان توزیع می شود.


با این حال، بیشتر جامعه کارگری و مشمول قانون کار کشور از اینگونه حمایت های ویژه و مناسبتی در طول سال محروم هستند. کارشناسان می گویند به دلیل اینکه کارفرمای همه کارمندان کشور دولت است و می تواند بر اساس بودجه ها و منابعی که در اختیار دارد برای مناسبت ها مزایایی را در نظر بگیرد، اینگونه برنامه ها همیشه برای کارمندان اجرا می شود و به دلیل اینکه کارگران و مشمولان قانون کار در 3 بخش دولتی، تعاونی و خصوصی فعالیت دارند و کارفرمایان بی شماری در این بخش ها هستند، هر کارفرما به سلیقه خود به این مسئله ورود پیدا می کند.

البته قانون کار نیز چنین الزامی را برای کارفرمایان و صاحبان بنگاه های اقتصادی کشور تعیین نکرده است که موظف به تامین و توزیع اقلام غیرنقدی در مناسبت های سالیانه برای نیروهای خود هستند و در این بخش کارفرمایان بنا به نظر خود و توان مالی قابل پرداخت، عمل می کنند.

در سال های گذشته به دنبال افزایش یکباره قیمت حامل های انرژی و همچنین تشدید تحریم های بین المللی؛ بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور دچار مسائل و مشکلات مالی شده اند. این موضوع باعث افت حمایت های جانبی کارفرمایان از کارگران شده است و به عبارتی در سال های اخیر بسیاری از کارفرمایانی که پیش تر در مناسبت ها کمک هایی را برای نیروهای خود در نظر می گرفتند، امروز مجبور به قطع این حمایت ها شده اند.

علی دهقان کیا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در قانون کار هیچگونه الزامی برای کارفرمایان برای حمایت های مناسبتی از نیروی مشمول قانون کار وجود ندارد گفت: هرگونه تصمیمی که در این بخش گرفته می شود و حمایت هایی که صورت می گیرد صرفا با نظر کارفرما است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: دولت از طریق منابع و بودجه هایی که در اختیار دارد حمایت های ویژه ای را از نیروهای تحت پوشش خود انجام می دهد که یکی از این موارد اختصاص سبد ویژه کالای ماه مبارک رمضان است.

دهقان کیا ادامه داد: اگر کمک های غیرنقدی دولت به کارمندان از بیت المال است که دولت باید آن را در مورد همه افراد جامعه به ویژه قشر حقوق بگیر انجام دهد و این امکانات را برای همه افراد به صورت یکسان در نظر بگیرد.

این مقام مسئول کارگری بیان داشت: متاسفانه بیشتر کارگران و مشمولان قانون کار کشور که در بخش های مختلف تولید تلاش می کنند از اینگونه حمایت ها بی بهره هستند. انتظار جامعه کارگری این است که اگر حمایتی قرار است از منابع کشور صورت گیرد به همه افراد به ویژه کارگران و کارمندان باشد.

وی تاکید کرد: امروز قشر عظیمی از نیروی کار کشور که در کارگاه ها و بنگاه های گوناگون مشغول به کار هستند از این مزایا بی بهره هستند. دولت دهم بیاید حداقل در آخر عمر خود یک یادگاری بگذارد و کارگران را نیز مشمول دریافت سبد ویژه ماه مبارک رمضان کنند.

به گفته دهقان کیا، کارخانجات در حال حاضر با ظرفیت های پایین کار می کنند و درصد بالایی از بنگاه ها نیز در حالت نیمه تعطیل فعالیت دارند. امروز نمی توان به کارفرما گفت به کارگران سبد کالای رمضان بدهند در حالی که بسیاری از واحدها توان تامین دستمزد آنها را ندارند و در برخی موارد پرداخت حقوق افراد در چند ماه به تاخیر می افتد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران افزود: برآوردها نشان می دهد تنها 10 درصد کارگران کشور از کمک های غیرنقدی مناسبتی برخوردار می شوند و سایر کارگران از اینگونه حمایت ها بی بهره اند.