اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایه مثبت مذاکرات روی «مسکن»



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت  مسکن

بازار معاملات مسکن در روزهای فینال مذاکرات 1+5، به‌شدت تحت‌تاثیر رخدادهای سیاسی عرصه دیپلماتیک قرار گرفته و نوع اثرگذاری این متغیر بیرونی بر رفتار بازیگران بازار ملک به‌گونه‌ای شده که سمت عرضه بیشترین حساسیت را از خود بروز داده است.

تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» و اطلاعاتی که طی روزهای گذشته مشاوران املاک برخی مناطق پرتقاضا در تهران، ارائه کرده‌اند، حاکی است فروشنده‌های آپارتمان در یک هفته اخیر، تحت‌تاثیر پایان مهلت مذاکرات 1+5 و نزدیک شدن به موعد توافق نهایی – که قرار است حداکثر تا پایان هفته جاری اتفاق بیفتد- کاملا متفاوت از قبل عمل کرده‌اند طوری که از یکسو برای فروش سریع واحدها تعجیل می‌کنند و از سوی دیگر نسبت به «قیمت پیشنهادی» روز اول خود تجدیدنظر کاهشی انجام داده و حاضر شده‌اند با تخفیف دو تا 5 درصدی ملک را به خریدار واگذار کنند.

 

دلالان ملک می‌گویند: تخفیف در قیمت‌های پیشنهادی عمدتا مربوط به فایل‌هایی است که از اواخر سال گذشته و حداکثر ظرف 45 روز اول امسال، در بنگاه‌ها تشکیل شده و فروشنده‌های تازه‌وارد (فایل‌های جدید) هنوز تصمیم به تغییر نرخ نگرفته‌اند. مطابق آنچه مشاوران املاک درباره جو روانی نقش بسته در بازار می‌گویند، رفتار فروشنده‌ها را این‌طور می‌شود تحلیل کرد که انتظار غالب در سمت عرضه مسکن نسبت به دوره «پساتوافق»، بر مدار «ثبات و عدم جهش قیمت» پایه‌ریزی شده است.

فروشنده‌های آپارتمان تحت‌تاثیر استرس ناشی از «زیان بیشتر در اثر تاخیر معامله»، مصمم شده‌اند با اندکی تخفیف، دارایی ملکی آماده فروش خود را به بازار عرضه کنند. این در حالی است که طی چند روز پیش شایعاتی درباره جهش قیمت بعد از توافق مطرح شد. اما واکنش کنونی فروشنده‌های مسکن حکایت از کشش‌ناپذیری سمت تقاضا برای قبول صعود تند قیمت مسکن در ماه‌های آتی را دارد. با این حال پیش‌بینی‌ها از ثبات یا نوسان قیمت،‌پایین‌تر از تورم طی ماه‌های آتی حکایت می‌کند.

 

جو موجود در بازار ملک، تمدید و ادامه مذاکرات را نیز «مثبت» می‌داند و آن را باعث پایداری سطح قیمت مسکن در مرز متری 4 میلیون تومان ارزیابی می‌کند. به این ترتیب، در فضای کنونی عملا محرکی برای صعود منحنی قیمت مسکن وجود ندارد اما در مقابل، سایه مثبت روزهای پایانی این دور از مذاکرات هسته‌ای، باعث شده فایل‌های تابستانی فروش آپارتمان با قیمت‌های کمتر از فصل بهار عرضه شود. بهار امسال متوسط قیمت مسکن در تهران 7/ 2 درصد نسبت به زمستان93 کاهش یافت تا روند کاهشی قیمت، 24 ماهه شود. به گفته مشاوران املاک این هفته بازار مسکن بیش از گذشته منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای است و برخی مالکان که پیش‌بینی به سر انجام رسیدن مذاکرات را می‌کنند، تخفیف‌های خوبی برای فروش املاکشان می‌دهند و این هفته بیش از هفته‌های گذشته آپارتمان‌هایی با موقعیت و قیمت ویژه در فایل‌های فروش پیدا می‌شود.

 اخبار اقتصادی  - دنیای ا قتصادی


ویدیو مرتبط :
1392/11/29:آخرین اخبار..فضای مذاکرات کمی مثبت تر شده...!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گام مثبت در مذاکرات «وام خرید مسکن»



اخبار ,اخبار اقتصادی ,وام خرید مسکن

 

اخبار اقتصادی - گام مثبت در مذاکرات «وام خرید مسکن»

مذاکرات چندین ماهه بین وزارت راه‌وشهرسازی و بانک‌مرکزی برسر توافق نهایی برای افزایش سقف وام خرید مسکن، یک گام به جلو رفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، معاون اقتصادی بانک‌مرکزی روز گذشته درباره نتیجه نشست‌های مشترک با مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد: بانک مرکزی با کلیات طرح ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن موافق است.

دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، طرح «ایجاد صندوق‌های پس‌‌انداز مسکن در بانک‌ها» در جلسات میان بانک‌مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی مطرح شده است، افزود: بانک‌مرکزی با کلیات این طرح موافق است، اما هر اقدامی باید با تعادل‌بخشی میان مصارف و منابع صورت گیرد تا در آینده، نیازی به ارجاع منابع بانک‌مرکزی نباشد.

طرح تشکیل صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن حدود 8 ماه پیش از طرف مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهاد شد. این طرح، متقاضیان مسکن در دهک‌های میان‌درآمدی جامعه را به سپرده‌گذاری و پس‌انداز میان‌مدت در بانک‌ها –صندوق‌های وابسته به بانک‌ها- تشویق می‌کند و با فعالیتی که توسط صندوق‌ها روی منابع جذب‌شده صورت می‌گیرد، در نهایت بین سه تا چهار برابر اصل سپرده‌‌ها، تسهیلات خرید مسکن به سپرده‌گذاران ارائه می‌شود.

روز گذشته حسین عبده‌تبریزی مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه «منظور از موافقت بانک‌مرکزی با کلیات طرح صندوق پس‌انداز مسکن چیست؟» اعلام کرد: مقامات بانک‌مرکزی با اصل قضیه «تامین مالی خریداران مسکن از محل پس‌انداز خانوار» موافق هستند اما همچنان مذاکره برای میزان تسهیلاتی که توسط صندوق‌ها می‌تواند پرداخت شود، بحث و گفت‌وگوهای کارشناسی ادامه دارد.

پیش‌تر، گزینه مدنظر وزیر راه‌وشهرسازی و مسوولان این وزارتخانه برای وام خرید مسکن، رقم 90 تا 100 میلیون تومان اعلام شده بود، اما ظاهرا در جریان نشست‌های مشترک با مسوولان بانک‌مرکزی، این پیشنهاد تاحدودی مورد تعدیل قرار گرفته است.

مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی در این باره گفت: در شرایط کنونی با توجه به میانگین قیمت آپارتمان‌های مورد نیاز اقشار هدف، لازم است تسهیلاتی که باید توسط صندوق‌های پس‌انداز مسکن پرداخت شود، بین 70 تا 75 میلیون تومان ارزش داشته باشد.

عبده‌تبریزی تصریح کرد: قیمت خرید آپارتمان‌های معمولی مورد نیاز اقشار هدف به‌طور متوسط 150 میلیون تومان است و در این حالت باید نیمی از آن توسط تسهیلات بانکی و به کمک سپرده‌گذاری خود متقاضیان، تامین شود.

تاکیدی که بانک‌مرکزی درباره «ضرورت رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها» در قضیه وام خرید مسکن مطرح می‌کند، بیشتر ناشی از تجربه تلخی است که در سال‌های نه‌چندان دور در صندوق سپرده‌گذاری بانک‌مسکن اتفاق افتاد.

در حال‌حاضر انحصار پرداخت وام خرید مسکن در اختیار بانک‌مسکن است. صندوق پس‌انداز مسکن این بانک، در دوره‌ای، برای پاسخ به تعهد سپرده‌گذاران، مجبور شد از خط‌اعتباری بانک‌مرکزی استفاده کند تا بتواند تسهیلات خرید را سرموقع پرداخت کند.

این سابقه وابستگی صندوق به منابع بانک‌مرکزی باعث شده در حال‌حاضر احتیاط حداکثری نسبت به توانایی بانک‌ها از بابت راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن صورت بگیرد.

در صورت موافقت نهایی با راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری، ضمن شکست انحصار بانکی در پرداخت وام خرید، امکان خرید و فروش و رونق معاملات مصرفی در بازار مسکن فراهم می‌شود.

معاون اقتصادی بانک‌مرکزی روز گذشته اعلام کرد: 43درصد پایه پولی کشور مربوط به خط‌اعتباری اختصاص داده شده به مسکن‌مهر است و قرار شده برای تکمیل واحدهای نیمه‌تمام از راه‌های سالم و غیرتورمی استفاده شود. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد