اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایه سنگین هزینه ها بر درمان ناباروری



اخبار,اخباراجتماعی,درمان ناباروری

هشت سال است که ازدواج کرده و در این مدت در آرزوی شنیدن صدای فرشته‌ی کوچکی به نام فرزند است، در آرزوی شنیدن صدای کودکی که چراغ قلب و خانه‌اش را روشن کند.

سمانه می‌گوید حدود سه سال من و همسرم با مراجعه به مراکز درمان ناباروری در تلاش بودیم این آرزوی خود را به ثمر برسانیم و حالا پس از یکسال درمان در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی خداوند با هدیه کردن پسری لذت مادر و پدر شدن را به من و همسرم چشاند.

وی با اشاره به فرآیند و اقدامات اصلی درمان می‌گوید حدود شش ماه از روش IVF برای باردار شدن من استفاده شد.

این مادر با اشاره به سختی‌ها و مشکلات مراحل درمان اظهار می‌کند: بزرگترین مشکل در مراحل درمان مربوط به مسائل مالی بود و کل هزینه‌های درمان و آمپول‌هایی که به من تزریق شد، حدود پنج الی شش میلیون تومان شد.

وی اضافه می‌کند: روش تهیه آمپول‌ها آزاد بود و بیمه آنها را تحت پوشش خود نداشت، البته برخی داروها و آزمایشات مشمول بیمه می‌شد، اما درصد کمی از هزینه را بیمه پرداخت می‌کرد. تأمین کامل هزینه عمل جراحی نیز که بیش از حدود سه میلیون تومان بود نیز برعهده خودمان بود.

سمانه که این مشکلات و سختی‌ها را در برابر شیرینی مادر شدن ناچیز می‌داند، بیان می‌کند: پول درمان هر طور شده فراهم می‌شد، گاهی دست به دامان وام و قرض گرفتن از دوستان و آشنایان می‌شدیم و گاه اشیا قیمتی خود را می‌فروختیم و بخشی از هزینه‌ها را تأمین می‌کردیم که اینها همه سختی خودش را داشت.

وی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات ما این بود که برخی داروها در اراک نایاب بودند و باید آنها را از استان قم تهیه می‌کردیم.

 

 افزایش سن ازدواج و به تبع آن افزایش احتمال ناباروری در بین زوجین، تنها یکی از ده‌ها عاملی است که فرزندآوری را تحت‌الشعاع خود قرار داده و موجب پیر شدن جمعیت کشور شده است.

در راستای افزایش جمعیت جوان و پویایی جامعه و جلوگیری از کاهش جمعیت، سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ابلاغ و مورد تأکید قرار گرفت.

اما تا چه حد شرایط برای اجرایی کردن این سیاست‌ توسط مسئولین ذیربط فراهم شده است؟ شاید بتوان یکی از راهکارهای مهم و مغفول جهت افزایش جمعیت را علاوه بر تسهیل ازدواج جوانان، حذف یا کاهش موانع فرزندآوری و فراهم کردن شرایط مناسب برای باروری از جمله درمان زوج‌های نابارور دانست.

با پرس‌وجویی مختصر در بین زوج‌های جوان نابارور می‌توان جای خالی توجه به این مهم را در سطح جامعه به خوبی حس کرد، بویژه اینکه این زوج‌ها که زندگی‌شان از نبود فرزند در خانه متأثر شده است، با هزینه‌های سرسام‌آور درمان ناباروری مواجه هستند.

با کمی دقت در این قضایا به این مهم می‌رسیم که نوع اجرایی کردن سیاست‌های افزایش جمعیتی با نوع اقدامات، امکانات و تسهیلات موجود در جامعه چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی در عمل متناقض است و زوجین نابارور از هزینه‌های بالای درمان و تحت پوشش بیمه نبودن درمان ناباروری گلایه‌های بسیار دارند.

ناباروری بیماری نیست
براساس بخشنامه دکتر ربیعی وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی براساس بند ۳ سیاست‌های جمعیتی موظف هستند علاوه بر ارائه پوشش موثر بیمه‌ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر در این زمینه را مورد توجه قرار داده و امکانات خود را جهت حل مشکلات زوج‌های نابارور تمهید کنند.

 

 کیومرث طهماسبی، مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی استان مرکزی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای اجرایی کردن سیاست ابلاغی افزایش جمعیت در این سازمان، گفت: در این راستا، سازمان تأمین اجتماعی موظف است در ارتباط با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، تسهیلات لازم را جهت رفع موانع بیمه‌ای فرزند سوم به بعد فراهم کند.

وی افزود: همچنین این سازمان موظف است در ارتباط با پرداخت هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تسهیلات لازم را فراهم آورد.

طهماسبی در خصوص عدم بیمه شدن درمان زوجین نابارور گفت: پوشش درمان ناباروری جزو تعهدات سازمان تأمین اجتماعی نیست چراکه ناباروری جزو بیماری‌ها شمرده نمی‌شود. این موضوع به سازمان تأمین اجتماعی که یک سازمان بیمه‌ای است مرتبط نمی‌شود.

10 نوع داروی ناباروری تحت پوشش بیمه است
 دکتر بابک عدلی، مدیر درمان بیمه تأمین اجتماعی استان مرکزی نیز با اشاره به خدماتی که در این حوزه برای زوج‌های نابارور ارائه می‌شود، گفت: پوشش بیمه‌ای 10 داروی پرمصرف نازایی در تعهد سازمان تأمین اجتماعی است.

وی افزود: این تعداد دارو، 90 درصد از موارد مصرف در درمان ناباروری را تشکیل می‌دهند. همچنین در راستای حمایت از بیمارانی که در فرآیند درمان هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند، از بودجه غیرشمول استان‌ها نیز کمک گرفته می‌شود.

عدلی با بیان اینکه داروهای ناباروری شامل داروهای ساخت داخل و خارج هستند، تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید داخلی، سازمان تأمین اجتماعی تعهد پوشش بیمه‌ای داروهای ساخت کشور را دارد و نسبت به پوشش هزینه‌ای داروهای خارجی تعهدی ندارد.

وی ادامه داد: در خصوص حق ویزیت نیز در مجموع همانند سابق، فرانشیر مختصری با درصدهای متفاوت برای این بیماران وجود دارد.

نرخ باروری 22 درصدی در ایران
 دکتر علی‌اصغر غفارزاده، مسئول مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: به طور کلی درصد ناباروری را در دنیا بین 10 الی 15درصد درنظر می‌گیرند، اما در کشور طبق تنها تحقیق قابل استنادی که سه سال گذشته توسط پژوهشگاه ابن‌سینا صورت گرفت، مشخص شد که نرخ باروری در ایران نزدیک به 22 درصد است که نسبت به میانگین جهانی در رده بالاتری قرار داریم.

وی افزود: در استان مرکزی هنوز به صورت رسمی و علمی این رقم اندازه‌گیری نشده است، اما با توجه به مراجعاتی که به این مرکز می‌شود، به نظر می‌رسد درصد ناباروری در استان به حدود 20 الی 25 درصد برسد که از میانگین کشوری در سطح بالاتری است. این موضوع می‌تواند به مسائل زیست‌محیطی موجود در استان نیز مرتبط باشد.

غفارزاده ادامه داد: به هر حال محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم از عوامل تأثیرگذار در کل فیزیولوژی بدن از جمله در باروری است، اما درصد این تأثیر هنوز به صورت علمی مشخص نشده است.

بررسی تأثیر مسائل زیست‌محیطی بر ناباروری به زودی
وی تصریح کرد: مقرر است در آینده نزدیک یک گروه پژوهشی در این زمینه راه‌اندازی شود که تمرکز این گروه بر روی مسائل زیست‌محیطی و ارتباطات آن با ناباروری خواهد بود.

مسئول مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه درمان و تحقیقات با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت، گفت: بخش درمان ناباروری مستثنی از سیستم درمان کشور نیست. خوشبختانه در یک یا دو سال اخیر موضوع تحول نظام سلامت تأثیر بسیار مثبتی در بخش‌های درمانی دیگر داشته، اما متأسفانه هنوز درمان ناباروری تحت تأثیر این سیستم قرار نگرفته است.

وی افزود: با این‌حال، از طرف وزیر بهداشت و درمان قول‌هایی در این زمینه داده شده و حتی گام‌هایی عملی در این زمینه برداشته شده است که درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

غفارزاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: درمان ناباروری یک فرآیند درمانی طولانی‌مدت با درصد موفقیت نسبتاً پایین و از طرفی بسیار هرینه‌بر است، همچنین تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای نیست و اکثر بیمه‌های تکمیلی نیز آنرا تحت پوشش قرار نمی‌دهند و اگر می‌هند بسیار جزئی است.

وی بیان کرد: نیاز است که دولت با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به جمعیت کلی کشور و پیر شدن جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج که اثر مستقیمی بر افزایش نرخ باروری دارد، توجه خاصی در زمینه درمان ناباروری مبذول کند.

غفارزاده تصریح کرد: بخش‌های بیمه‌ای وزارت بهداشت و وزارت رفاه در این زمینه دخیل هستند و باید نسبت به پوشش بیمه‌ای تکمیلی و پایه این مهم اقدام کنند.

سه الی پنج میلیون زوج نابارور در کشور
وی مشکلات بودجه‌ای را عامل عدم پوشش‌دهی بیمه دانست و افزود: باید بودجه خاصی برای این مهم در نظر گرفته شود، در حال حاضر به طور میانگین نزدیک به سه الی پنج میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که درمان آنها نیاز به اختصاص بودجه جداگانه جهت پوشش بیمه‌ای دارد.

غفارزاده تصریح کرد: بیمه‌ها اغلب پوشش بیمه‌ای داروها را متعهد شده‌اند، اما بیمه‌های پایه هیچ پوششی در اعمال جراحی مستقیم ناباروری همچون IVF تدارند. بیمه‌های پایه هیچگونه مسئولیتی را در این خصوص قبول نکرده‌اند و بیمار مجبور است همه هزینه‌ها را خودش بپردازد.

وی ادامه داد: برخی بیمه‌های تکمیلی نیز پرداخت بخشی از درمان را متقبل شده‌اند، اما در مجموع پوشش بیمه در حوزه درمان ناباروی بسیار ضعیف است.

مسئول مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی بیان کرد: مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی، تنها مرکز درمان ناباروری در استان مرکزی و استان‌های همجوار به جز استان قم است.

هزینه‌های درمان ناباروری و درصدهای موفقیت؟
وی با بیان اینکه میانگین هزینه‌ای که یک زوج نابارور متحمل می‌شود بستگی به روش درمان دارد، افزود: مشکل برخی از زوجین گاهی با مصرف یک دارو حل می‌شود که ممکن است بین 50 تا 100 هزار تومان هزینه‌ بردارد.

غفارزاده با اشاره به پوشش بیمه‌ای در حوزه داروها، اظهار کرد: بخشی از داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، اما خیلی چشمگیر نیست. هزینه دارویی اگر در مرحله لقاح آزمایشگاهی باشد، حدود 700 هزار تا یک میلیون تومان خواهد بود، اما دارو درمانی اولیه هزینه خاصی ندارد.

غفارزاده اضافه کرد: گاهی نیاز است اعمال ابتدایی ناباروری بر روی زوجین صورت بگیرد که با حدود 300 الی 400 هزار تومان قابل انجام است، اما در روش‌های پیشرفته بین سه الی چهار میلیون تومان هزینه بر دوش آنها تحمیل می‌شود که این رقم به تناسب تعداد مراحلی که از درمان انجام می‌گیرد، متفاوت است.

وی بیان کرد: یک زوج ممکن است مجبور شود، مراحل درمانی را دو تا سه بار تکرار کند چراکه درصد موفقیت برای انجام هر بار عمل ناباروری حدود 30 درصد است.

موارد انصراف از درمان، دلایل و درصدها
غفارزاده دلیل اصلی موارد انصراف از درمان را در این مرکز، مربوط به مسائل مالی دانست و گفت: در این زمینه سعی شده است براساس سیاست‌های جهاد دانشگاهی که از ابتدا به این موضوع دید اقتصادی نداشت، تا جای ممکن تخفیفات خاصی لحاظ شود.

وی ادامه داد: حتی هزینه‌های درمانی مرکز درمانی مذکور از ابتدا نسبت به مراکز دیگر پایین‌تر در نظر گرفته شده است، اما با توجه به مواد مصرفی و محیط‌های کشت که بیش از 95 درصد از آنها وارداتی هستند و با توجه به تأثیرات مسائل اقتصادی و وارداتی در کشور، قادر نیستیم بیش از این بر هزینه‌ای که بیماران پرداخت می‌کنند تأثیرگذار باشیم.

غفارزاده بیان کرد: بسیاری از موارد انصراف از درمان به مشکلات مالی بر می‌گردد. هرچند نمی‌توان درصد خاصی از این موارد ارائه داد، اما آمار انصراف‌ها نسبتاً بالاست و بخش اعظم آن مربوط به مشکلات مالی بوده است.

وی با اشاره به نوع داروهای مصرفی از نظر خارجی بودن یا داخلی بودن و بیشترین موارد مصرف، بیان کرد: برخی از داروها از برندهای ایرانی خوب هستند و یکی الی دو شرکت که تولیدکننده داروهای اصلی هستند، همردیف شرکت‌های بزرگ اروپایی هستند.

غفارزاده گفت: عموماً به بیماران توصیه می‌شود از داروهای ایرانی یا اروپایی استفاده کنند و برند‌های چینی، هندی یا کره‌ای معمولاً به دلیل نتایج منفی یا ضعیفی که داشته‌اند توصیه نمی‌شوند، اما داروهای ما بیشتر اروپایی هستند.

وی افزود: بیماران با توجه به شرایطی از جمله شرایط سنی، موقعیت اجتماعی و شرایط خانوادگی ترجیح می‌دهند از داروهایی استفاده کنند که نتایج بهتری برای آنها به ارمغان می‌آورد، بسیاری از آنها حتی با وجود مشکلات مالی نیز ممکن است این داروها را ترجیح دهند و بیشتر تمایل دارند از برندهای اروپایی استفاده کنند. با این حال، در مواردی که برندهای ایرانی قابل رقابت با برندهای اروپایی هستند انواع ایرانی را توصیه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در راستای کمک به مراجعان، صندوق حمایت از ناباروران تشکیل شده است، گفت: سعی شده است در این رابطه با بانک‌ها تعامل داشته باشیم، اما صندوق نیاز به پشتوانه مالی و حمایت بنگاه‌های دولتی و خیریه دارد.

غفارزاده تصریح کرد: در کل تلاش می‌کنیم با برخی بانک‌ها ارتباط گرفته و افرادی را جهت دریافت وام‌های قرض‌الحسنه یا وام با سودهای کم معرفی کنیم، همچنین سعی بر این است با برخی کارحانه‌ها یا شرکت‌ها مذاکره شود تا با اخذ معرفی‌نامه از مرکز درمانی مذکور هزینه‌های درمان به صورت اقساط از حقوق کارمندانی که مشکلات ناباروری دارند، کاسته شود.

وی با بیان اینکه اصل ایجاد صندوق نیاز به حمایت بخش خیریه و بخش دولتی دارد، افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد غیردولتی است و بودجه خاص دولتی در این زمینه ندارد، اما پیگیر بهره‌گیری و تعامل با نهادهای دیگر است.

میزان موفقیت تکنیک لقاح مصنوعی
غفارزاده با اشاره به میزان موفقیت تکنیک لقاح مصنوعی در درمان ناباروری، گفت: یکی از روش‌های درمان ناباروری لقاح مصنوعی یا همان IVF است که میزان موفقیت آن در مرکز درمانی مذکور طی یک سال تأسیس آن بسیار دور از انتظار بود.

وی با بیان اینکه ارقام مربوطه در پایان سال تهیه می‌شوند، افزود: به جرأت می‌توان گفت این میزان موفقیت نزدیک به میزان موفقیت مراکز مطرح کشور با سابقه فعالیت 15 تا 20 ساله است. استفاده از نیروهای مجرب و متخصص از ابتدای کار و بهره‌گیری از مشورت‌های مراکز درمانی بزرگی همچون رویان، ابن‌سینا و مرکز ناباروری اصفهان دلیلی بر این مهم است.

غفارزاده در رابطه با نحوه حمایت‌های دولت از درمان و تحقیقات در این زمینه بیان کرد:‌ توجه خاص و ویژه‌ای به این بخش نشده و حمایت‌ها برابر با بخش‌های دیگر پژوهشی است اما، با توجه به اینکه علم درمان ناباروری یک علم جدید است و پتانسیل زیادی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی دارد، دولت می‌تواند با اختصاص بودجه خاص به این موضوع، به مراکز مطرح موجود و زیرمجموعه‌های این پژوهشگاه‌ها کمک شایان توجهی در پیشرفت درمان ناباروری و در نهایت افزایش جمعیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: از ابتدا مقرر بود این مرکز که یک مرکز درمانی پژوهشی است در کنار فعالیت‌های درمانی فعالیت‌های پژوهشی نیز داشته باشد و نتایج پژوهش‌ها در درمان به کار گرفته شود، به همین منظور به ایجاد گروه‌های پژوهشی در مرکز توجه شده است و درصدد هستیم در آینده‌ای نزدیک، گروه‌های پژوهشی با محوریت ناباروری مردان و به تبع با محوریت زنان تشکیل داده و در تحقیقات ناباروری گام‌های بلندتری برداریم.

غفارزاده بیان کرد: از آنجاکه بخش تحقیقات بویژه در این حوزه هزینه‌بر است و نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات و مواد گرانقیمتی دارد، نیاز به حمایت‌های جدی بخش‌های دولتی بسیار بیشتر احساس می‌شود. در غیر اینصورت مراکز نمی‌توانند به آنچه که مدنظرشان است دست پیدا کنند.

تفاهم‌نامه همکاری علوم پزشکی اراک با مرکز درمان ناباروری استان مرکزی
 دکتر حسین سرمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: وزارت بهداشت در راستای اجزایی کردن سیاست مذکور، بسته‌ای تحت عنوان بسته "کمک به درمان زوج‌های نابارور" تعریف کرده است که به لحاظ کمبود منابع مالی ناقص مانده و اجرایی نشده است، همچنین به دلیل این مشکل نحوه اجرایی کردن آن نیز مشخص نشده است.

وی افزود:‌ دانشگاه علوم پزشکی اراک در این راستا جلسات همکاری با مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان ترتیب داده است که طی آن در راستای کاهش مشکلات این بیماران اقداماتی می‌شود.

سرمدیان اضافه کرد: جهاد دانشگاهی استان راه‌های مختلفی برای کم کردن سنگینی هزینه‌ها از دوش بیماران ارائه داده است که پرداخت هزینه درمان از طریق تقسیط و اخذ وام از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: طی این همکاری، مرکز درمان ناباروری در درمان بیماران ما کمک کرده و ما نیز ابزار و تجهیزات لازم را در اختیار مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قرار می‌دهیم.

سرمدیان گفت: مبلغی که مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی از بیماران اخذ می‌کند حدود 20 درصد پایین‌تر از نرم کشوری است و در مواردخاص پرداخت‌ها به صورت تقسیط و یا وام صورت می‌گیرد.

معاون علوم پزشکی اراک بیان کرد: تخفیف 20 الی 30 درصدی فقط در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود و حتی برای افراد بی‌بضاعت پرداخت‌ها قسط‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: طی یک تفاهم‌نامه‌ که در حال پیگیری است، مقرر است نیروی انسانی شامل فوق‌تخصص‌های نازایی دانشگاه علوم پزشکی را برای درمان زوج‌های نابارور در اختیار مرکز درمان جهاد دانشگاهی بگذاریم.

سرمدیان دلیل اصلی سنگینی هزینه‌ها را ناشی از گرانی داروها بخصوص داروهای خارجی دانست که بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
هزینه سنگین درمان سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت هزینه جراحی ناباروری فقط در بیمارستانهای دولتی/ دلایل بیمه ها برای پوشش ندادن درمان ناباروری



اخبار,اخباراجتماعی,جراحی ناباروری

 اخباراجتماعی - پرداخت ۹۰ درصدی هزینه جراحی ناباروری در بیمارستان‌های دولتی/ داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای ناباروری تا پایان مرداد ماه خبر داد و گفت: ۹۰ درصد هزینه اعمال جراحی مربوط به ناباروری را بیمه تقبل می‌کند.

محمد باقر هوشنگی در گفتگو با مهر افزود: با توجه به اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به زودی داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و در این خصوص باید لیست داروهای مورد نیاز درمان ناباروری برای زنان و مردان مشخص و سپس این موضوع عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: هنوز نامه کتبی بیمه داروهای ناباروری به هیات مدیره ارسال نشده اما محسنی بندپی این موضوع را اعلام کرده که قطعا اجرایی خواهد شد.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت در مورد اعمال جراحی ناباروری نیز گفت: این اعمال جراحی از قبل تحت پوشش بیمه قرار داشته به طوری که بیمه‌ها در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های مربوط به جراحی ناباروری را می‌پردازند و ۱۰ درصد باقی مانده را فرد بیمه شده پرداخت می‌کند که البته به تازگی این درصد نیز کاهش یافته و در روستاها هزینه پرداختی بیمه‌شده ۵ درصد است.

به گفته هوشنگی، پرداخت این هزینه در بیمارستان‌های دولتی بر اساس تعرفه دولتی و در بیماستان‌های خصوصی طبق تعرفه خصوصی است به همین دلیل فقط در بیمارستان‌های دولتی بیمه هزینه‌های جراحی ناباروری را تقبل می‌کند.

وی به سیاست افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: پوشش داروها و درمان ناباروری در راستای اجرای سیاستهای افزایش جمعیت انجام می شود و هنگامی که در موارد پیشگیری از بارداری با تصوبیب قوانین سخت گیری می شود طبیعتا در درمان نازایی نیز باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود به همین دلیل درمان ناباروری با شدت بیشتری اجرایی خواهد شد.

هوشنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج‌ها نابارورند، گفت: در گذشته درمان ناباروری و خدمات مورد نیاز آن جزء خدمات گران‌قیمت محسوب می‌شد و بیمه‌ها ورود پیدا نمی‌کردند اما این موضوع با برنامه‌ریزی سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت رفع شده است و دیگر مانند قبل با آن برخورد نمی‌شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت در مورد اینکه چرا بیمه‌ها زیر بار درمان ناباروری نمی‌روند، گفت: هر خدمت جدیدی که تحت پوشش بیمه می‌آید و دولت مصوب می‌کند باید منابع مالی مورد نیاز آن نیز محاسبه و ابلاغ شود در غیر اینصورت در اجرا به مشکل بر می‌خورد.

وی افزود: خواسته بیمه‌ها نیز اجرای مصوبات و تعهدات جدید است اما متاسفانه کمبود منابع مالی این امکان را نمی‌دهد و در صورت تخصیص منابع بیمه‌ها برای اجرای خدمات جدید مشکلی ندارند.

هوشنگی اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند وزارت بهداشت با سازمان بیمه سلامت تفاهم‌نامه‌ای در مورد بیمه ناباروری امضا کرده و منابع لازم نیز تخصیص داده شده است.

 اخباراجتماعی - مهر