اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایه سنگین استیضاح بر سر مردان روحانی


سایه سنگین استیضاح در حالی طی دو سال گذشته بر سر وزرای روحانی سنگینی می کند که در دولت احمدی نژاد اولین استیضاح موفق، سه سال پس از آغاز به کار دولت نهم اتفاق افتاد.

خبرآنلاین: سایه سنگین استیضاح در حالی طی دو سال گذشته بر سر وزرای روحانی سنگینی می کند که در دولت احمدی نژاد اولین استیضاح موفق، سه سال پس از آغاز به کار دولت نهم اتفاق افتاد.

با روی کارآمدن دولت یازدهم، کمتر کسی فکر می کرد که نمایندگان مجلس نهم  بخواهند پیش از سالگرد یک سالگی دولت، اولین استیضاح را برای یکی از کلیدی ترین وزرای حسن روحانی رقم بزنند.

نمایندگان مخالف با روش مدیریتی رضا فرجی دانا بسیار زودتر از انتظار، استیضاح وی را کلید زدند تا اولین وزیر دولت تدبیر و امید نیامده، از قطار دولت یازدهم پیاده شود.

طی دو سال گذشته از آغاز به کار دولت، همواره سایه استیضاح بر سر بسیاری از وزرای دولت سنگینی کرده به طوری که به جز تعداد انگشت شماری از وزیران از جمله حسین دهقان وزیر دفاع؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه؛ مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری؛ سید محمود علوی وزیر اطلاعات و محمد فرهادی که کمتر از یک سال است به جمع دولتی ها پیوسته و در حاشیه امن تری قرار دارند، در این مدت وزرای دیگر یا از مجلس کارت زرد گرفته و یا استیضاح آن ها از سوی برخی نمایندگان مطرح و پیگیری شده است.

یکی از این وزراء که استیضاح وی در مجلس پیگیری و در صن علنی نیز برگزار شد، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش است که با رای اعتماد مجدد اکثریت نمایندگان در راس این وزارتخانه باقی ماند اما در نطق دفاع خود به نمایندگان استیضاح کننده قول داد که مشکلات موجود در وزراتخانه اش را حل کند.

پس از استیضاح وزیر آموزش و پرورش که نتوانست نتیجه دلخواه منتقدان دولت را رقم بزند، آن ها  طرح استیضاح سه وزیر دیگر از جمله عباس آخوندی، علی ربیعی و بیژن زنگنه را در دستور کار قرار دادند و به گفته برخی نمایندگان مجلس یکی از مهم ترین دلایل رای مجدد به فانی به سرانجام رساندن استیضاح یکی از این سه نفربوده است.

ابوذر ندیمی، عضو فراکسیون اکثریت مجلس(رهروان ولایت) همان زمان به خبر آنلاین گفت: گروهی در مجلس تبلیغ می کنند که فانی را حفظ کنیم تا بتوانیم آخوندی را استیضاح کنیم. به گفته وی، معنی استیضاح آخوندی در واقع، زمینه چینی برای استیضاح زنگنه و ربیعی است .(متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید)

همچنین طی روزهای گذشته نیز طرح استیضاح علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی که به تازگی سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرده است، با 25 امضاء کلید خورده و قرار است هفته آینده اعلام وصول شود. (اینجا)

در همین حال؛ با نگاهی به گذشته مشخص می شود که نمایندگان اصولگرا در مجلس هفتم، رفتاری به غیر از این با دولت محمود احمدی نژاد داشتند. به طوری که اولین استیضاح در دولت نهم مربوط به محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در مهرماه 1385، یعنی یک سال و چند ماه پس از روی کار آمدن دولت بود که با رای منفی نمایندگان به سرانجام نرسید اما فرجی دانا تنها 8 ماه پس از آنکه سکان هدایت وزارت علوم را به عهده گرفته بود که از سوی نمایندگان استیضاح شد.

دومین استیضاح دولت احمدی نژاد نیز در اردیبهشت 86 اتفاق افتاد و محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش نیزاستیضاح شد که این استیضاح نیزرای نیاورد تا اولین استیضاح موفق مجلس در قبال دولت نهم، مربوط به وزارت کشور و علی کردان در آبان سال 87 باشد که سه سال بعد از روی کار آمدن دولت رخ داد.

در جدول زیر همه استیضاح هایی که ورزای دولت یازدهم با آن مواجه شدند آمده است:

زمان درخواست استیضاح

اسامی وزرا

متقاضیان استیضاح

علت استیضاح

سرنوشت استیضاح

14 آبان 92

رضا فرجی دانا/علوم

51 نماینده از جمله زاکانی، نادران، زارعی، نوباره، نقوی و ...

انتصابات/ لغوبورسیه غیرقانونی دولت گذشته بازگشت دانشجویان ستاره دار و...

با 145 رای موافق برکنار شد

25 فروردین 93

حمید چیت چیان/وزیر نیرو

14 نماینده از جمله کامران، اخوان، حیدرپور، قاضی پور، ایران پور، فولادگر، سالک، صرامی، ابوترابی و ....

عدم توجه کافی به پیگیری، اجرا و تکمیل پروژه‌های انتقال‌ آب به مناطقی دچار بحران آب ،عدم پیگیری و عدم توجه به آبرسانی روستایی و ...

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

4 تیر 93

محمود حجتی/ وزیر کشاورزی

30 نماینده از جمله برومند، ایرانپور، زارع و ...

فقدان بیمه محصولات کشاورزی ، پرداخت نکردن خسارت حوادث غیرمترقبه و افزایش بی‌رویه قیمت برخی محصولات کشاورزی و دامی

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

6 شهریور 93

محمود واعظی/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

نصرالله پژمانفر

افزایش پهنای باند اینترنت

تهدید به استیضاح

4 آبان 93

علی جنتی/ وزیر فرهنگ و ارشاد

20 نماینده از جمله حمید رسایی، سالک، طاهری و ...

دغدغه های فرهنگی، محدودیت رسانه های منتقد دولت

در حال بررسی در کمیسیون فرهنگی

24 دی 93

محمدرضا نعمت زاده/ وزیر صنعت معدن و تجارت

60 نماینده از جمله لاهوتی، قاضی پور، بذرپاش، طبیب زاده، آلیا و ...

واردات بی رویه و غیر ضروری کالا ، مطالبات کارگران واحدهای صنعتی، بی توجهی به تولیدات داخلی و ...

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

10 اسفند 93

علی ربیعی/ وزیر کار و رفاه اجتماعی

40 نماینده از جمله قاضی پور، پورابراهیمی و ....

عدم توانایی اداره وزارتخانه به ویژه رفع مشکل کارکنان بازنشسته صنعت فولاد، مشکلات بیمه کارگران ساختمانی

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

19 خرداد 94

علی اصغر فانی/ آموزش و پرورش

64 امضا از جمله قاضی پور، قادرمرزی، انصاری، علیمردانی، شکری، نقوی، کوچکی نژاد، بشیری و ...

ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش و تأمین معیشت فرهنگیان و...

با 167 رای مخالف ابقاء شد

20 خرداد 94

عباس آخوندی/ وزیر راه وشهرسازی

30 نماینده از جمله کامران، کوثری، هاشمی، طبیب زاده، فلاحی، طباطبایی و ...

نبود برنامه در حمل و نقل ریلی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی و حل مشکلات مسکن مهر

تقدیم به هیئت رئیسه مجلس شده است

23 خرداد 93

بیژن زنگنه/ وزیر نفت

40 نماینده از جمله موسوی، سلطانی، شفیعی و ...

بکارگیری برخی مدیران مرتبط با کرسنت درپست‌های حساس وزارتخانه، بهره‌بردای امارات از میادین مشترک نفتی و در اختیار قراردادن دکل‌های ایران به هندی‌ و چینی‌ها

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

24 خرداد 94

محمود گودرزی/ وزیر ورزش و جوانان

30 نماینده از جمله شریف حسینی، بذرپاش، هاشمی، اسدالهی و ...

عملکرد ضعیف در اداره ورزش کشور،علت عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی،لایحه وزارت ورزش و جوانان،علت به پایان نرسیدن طرح‌های نیمه کاره و دخالت در فدراسیون‌های ورزشی و...

در دست بررسی نمایندگان استیضاح کننده است

24 تیر 94

عبدالرضا رحمانی فضلی/ وزیر کشور

52 نماینده از جمله قادری، دوگانی، ذوالانوار، صادقی و ....

بی توجهی وزارت کشور به نظرات مجمع نمایندگان استان فارس در انتصاب استاندار جدید

تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است

19 مرداد 94

علی طیب نیا/ وزیر اقتصاد

25 امضا که اسامی آنها اعلام نشده

گرفتن سه کارت زرد از مجلس/ عدم وصول معوقات بانکی / عدم شفافیت درآمدهای مالیاتی و...

اعلام وصول نشده است


ویدیو مرتبط :
سایه سنگین قاچاق پوشاک همچنان بر سر تولید داخل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه سنگین اعتیاد بر سر تحصیلکرده‌ها



افزایش معتادان تحصیلکرده,افزایش آمار معتادان تحصیلکرده,علت اعتیاد تحصیل کرده ها

سایه سنگین اعتیاد بر سر تحصیلکرده‌ها

همه از تحصیلکرده‌ها انتظار بیشتری دارند اما با وجود این باور، 37درصد معتادان تحصیلات عالیه دارند و تنها 7 درصد از دومیلیون معتاد کشور بی‌سواد هستند. 58 درصد مصرف‌کنندگان شیشه، 20 تا 30ساله‌ها هستند و البته 75 درصد آنان تحصیلات دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس دارند.

اینها نتایج پژوهش انجام شده توسط سازمان بهزیستی در مناطق 22 گانه شهر تهران است که چندی پیش توسط پایگاه خبری «فرارو» منتشر شد.

گذشته از آن اعلام آمار 7 درصدی معتادان بی‌سواد از سوی معاون مقابله با تقاضا در ستاد مبارزه با موادمخدر به این معناست که 93 درصد از آنها، پیش از آنکه به دوران مصرف اجباری پا بگذارند با درک تبلیغات و خواندن جراید حتما از خانمان سوز بودن این بلا آگاه بوده‌اند.

 

پس چه چیز سبب می‌شود تا همچنان مرگ، روزانه 11 نفر از معتادانی که به آخر خط رسیده‌اند را به کام خود فرو برد و 8.2 درصد پایتخت‌نشینان، مصرف شیشه را حداقل برای یکبار تجربه کنند؟ کارشناسان می‌گویند وقتی افراد، آموزش درباره مهارت‌های زندگی ندیده باشند؛ سر در گم و مستاصل در برابر امواج زندگی، نه تنها گام نخست را به سمت مصرف مواد بر می‌دارند بلکه تا به خود می‌آیند، مرز مصرف اجباری را رد کرده و رسما معتاد شده اند!

 

آموزش مهارت‌های زندگی تنها راه است

به گفته دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری«تنها آموزش مهارت‌های زندگی به تحصیلکرده‌هاست که سبب می‌شود آنها در برابر موادمخدر ایمن شوند.» او  می‌گوید: «اگر به‌فرض محال به جوانی که مهارت‌های زندگی را آموخته بگویند سوپرمارکت سر کوچه شما 100 کیلو هروئین را به قیمت 1000 تومان به شما می‌فروشد، او حاضر به خریداری موادمخدر حتی به قیمت پایین نیست. اما کسی که مهارت‌ها را نیاموخته در مقابل کوچک‌ترین مشکلی نمی‌داند چگونه رفتار کند و شرایطش بحرانی می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «انواعی از موادمخدر وجود دارد که تولیدکنندگان، آنها را تنها برای جوانان تحصیلکرده وارد بازار کرده‌اند.»

 

دانشجویان و کنکوری‌ها گروه هدف هستند

دکتر ابهری می‌گوید: «برای برخی از این مواد تبلیغ می‌شود که نیاز به خواب را کاهش می‌دهد و ساعات بیدار ماندن را افزایش؛ این تبلیغات برای جلب توجه دانشجویان در شب‌های امتحان و همچنین برای داوطلبان کنکور انجام می‌شود. پس تولیدکنندگان قشر تحصیلکرده ما را هدف گرفته‌اند. مواد دیگری هم هستند که آنها به نوعی مصرف آنها را در میان روشنفکران ترویج می‌کنند و اینطور جا انداخته‌اند که با مصرف آن می‌توان ژست روشنفکری گرفت.»

 

مدیریت عواطف و توانایی تصمیم‌گیری با آموزش امکان‌پذیر می‌شود

دکتر مریم رامشت، روان‌شناس و مشاور ترک اعتیاد در این زمینه می‌گوید: «موادمحرک صنعتی کاربری متفاوتی از خود عرضه کرد و به‌دنبال آن، جوانانی که در پی هیجان بودند و بیشتر قشر جوان تحصیلکرده را تشکیل می‌دادند، درگیر آن شده‌اند. این موضوع برمی گردد به آموزشی که باید به آنها داده می‌شد اما مغفول ماند.» به‌گفته او «تحصیلات بالا داشتن به معنای توانایی و مدیریت احساسات و عواطف و رفتار نیست.

 

این موضوع باید از مهدکودک‌ها آموزش داده ‌شود تا دانشگاه ها که دست رد زدن به سینه مواد مخدر در وجود آنها نهادینه شود‌.گذشته از آن افراد با یک ناراحتی و یا حتی شرایط بحرانی از زندگی مایوس نمی‌شوند و به مواد مخدر پناه نمی‌برند.»

 

او ادامه می‌دهد: «فردی که مهارت‌های زندگی را نیاموخته، هوش هیجانی بالایی ندارد. هوش هیجانی رمز موفقیت انسان است.

امروز مهم‌ترین آموزش در سطح جهان آموزش مهارت‌های زندگی است.این آموزش‌ها در قالب برنامه پیشگیری موفق شناخته شده است.

از سطوح مهد کودک تا دانشگاه انجام می‌شود و قدرت و توانایی تصمیم‌گیری، مدیریت استرس و کنترل خشم و تفکر نقادانه را به افراد یاد می‌دهند تا در شرایط بتوانند خود را با محیطی که در آن زندگی می‌کنند وفق دهند.»

 

اغلب مراجعه کنندگان تحصیلکرده هستند

مشاهدات درمانگران نیز مهر تاییدی می‌زند بر آمارهای ارائه شده. رویا نوری، پژوهشگر و درمانگر اعتیاد می‌گوید: «در حال حاضر اکثریت معتادانی که برای درمان مراجعه می‌کنند و حتی معتادانی که هنوز مصرف‌کننده هستند، تحصیلات عالیه دارند.

اصلا گروه هدف موج جدید اعتیاد در کشور که همان محرک‌ها هستند، تحصیلکرده‌ها را نشانه رفته است. اگر نخواهیم از کلمه اکثریت استفاده کنیم، باید بگوییم تعداد تحصیلکرده‌ها بسیار زیاد است.»

خبرآنلاین