اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایت «فردو» در امنیت کامل است


فرمانده پایگاه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) قم گفت: تمام فضای آسمان قم به‌ویژه سایت هسته‌ای فردو (شهید علی‌محمدی)تحت پوشش حفاظت راداری پدافند هوایی ارتش در امنیت کامل است.

خبرگزاری ایسنا: سرهنگ محمدحسین ابارشی روز شنبه در آستانه 10 شهریور سالروز تاسیس تشکیل قرارگاه هوایی خاتم‌الانبیاء در جمع خبرنگاران افزود: سراسر آسمان استان و تاسیسات هسته‌ای شهید علی محمدی (سایت فردو) در قم، مورد پایش پدافند هوایی است و عبور هر ریزپرنده‌ای از رادارهای پایگاه مخفی نیست.

وی با بیان اینکه تمام سامانه‌های پایگاه در حوزه درگیری و کشف تقویت شده است، تصریح کرد: رادارهایی با توان عملیاتی بالا در فضای آسمان قم وجود دارد که عبور هر ریز پرنده‌ای را مورد ارزیابی و پایش قرار می‌دهد.

فرمانده پایگاه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) قم، تاکید کرد: در قم لحظه‌ای حالت سکون نداشته و رادارهای پایگاه مدام در حال کاوش آسمان قم هستند و با بهره‌گیری از سامانه‌های زمین به هوا و موشکی کاملا در وضعیت جنگی قرار داریم.


ویدیو مرتبط :
چه بلایی در لوزان بر سر فردو آوردند؟(نابودی کامل فردو )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله به ایران فایده ندارد/سایت «فردو» در عمق زمین است



حمله به ایران,حمله آمریکا به ایران,سایت فردو,عکس سایت فردو,اخبار سایت فردو

 

محققان کنگره آمریکا:

حمله به ایران فایده ندارد/سایت «فردو» در عمق زمین است

محققان کنگره آمریکا با اشاره به چالش های اسرائیل در اقدام نظامی علیه ایران اعلام کردند که تعدد و نامشخص بودن کارگاه‌های تولید سانتریفیوژ در ایران برنامه‌ریزی تل آویو در حمله به ایران را پیچیده می‌کند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری "بلومبرگ"، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی محققان کنگره آمریکا، کارگاه‌های تولید سانتریفیوژهای هسته‌ای و اجزای تشکیل دهنده دستگاه‌ها (ی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای) در ایران به طور گسترده‌ای پراکنده و مخفی هستند که این امر به دشواری‌های اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران می‌افزاید.

تحلیلگران در مرکز خدمات تحقیقاتی کنگره آمریکا در قالب گزارشی که پنجشنبه منتشر شده است، اعلام کردند که نه اسرائیل و نه آمریکا درباره مکان‌های تاسیسات هسته ای ایران یقین ندارند؛ در ادامه این گزارش آمده است که پراکنده بودن تاسیسات هسته ای ایران هرگونه ارزیابی از موفقیت مربوط به حمله احتمالی به این کشور را پیچیده می کند و پراکنده بودن این تاسیسات تعیین تاثیر نهایی حمله به ایران در زمینه دستیابی احتمالی ایران به تسلیحات هسته ای را در پرده ای از ابهام قرار می دهد.

محققان کنگره آمریکا به سرپرستی "جیم زانوتی" از کارشناسان امور خاورمیانه در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه "مایکل هیدن" مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده است که نه آمریکا و نه اسرائیل از مکان تاسیسات مهم هسته ای ایران اطلاعی ندارند، آورده اند: حمله به ایران که تاسیسات تولید و تبدیل سانتریفیوژهای این کشور را دست نخورده باقی بگذارد به طور قابل توجهی زمانی را که ایران برای از سرگیری فعالیت هسته ای خود به آن نیاز دارد را کاهش می دهد.

 

محققان کنگره آمریکا در ادامه با اشاره به متنوع بودن ارزیابی های مربوط به تاثیر اقدام نظامی روی تاسیسات سانتریفیوژ ایران، به اظهارات ماه گذشته یکی از مقامات اجرایی ناشناس آمریکا اشاره کرده‌اند که گفته بود ایران اجزاء و سانتریفیوژهای اضافی و یدکی کافی را برای تاسیس سریع دستگاه های جدید ندارد؛ و این در حالیست که یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده است که ایران احتمالا می تواند بیشتر کارگاه های سانتریفیوژ خود را در مدت 6 ماه بازسازی و یا تکثیر کند.

محققان کنگره آمریکا در ادامه گزارش خود به ارائه برخی از چالش های پیش روی تل‌آویو در برنامه ریزی اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران اشاره کرده و اعلام کرده اند: سایت فردو که عمیقا در زیر زمین قرار دارد یک چالش منحصر به فرد برای اسرائیل تلقی می شود؛ اسرائیل بمب های بتن شکن 30 هزار پوندی آمریکا را در اختیار ندارد و مهمات نفوذ کننده زمینی تل آویو نیز بیهوده و بی اثر خواهند بود.

 

تحلیلگران کنگره آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه نیازی به از بین بردن یک تاسیسات برای ایجاد اختلال در عملیات آن نیست، مدعی شده اند: سانتریفیوژها به دقت زیادی برای عملکرد نیاز دارند و بنابراین حتی ایجاد یک شوک نسبتا کوچک در عملکرد آنها و یا سایر رویدادها می تواند کارایی یک سانتریفیوژ را نابود کند.

 

بلومبرگ در ادامه نوشت که "پیتر کریل" تحلیلگر کنترل تسلیحات و منع تکثیر سلاح های هسته ای آمریکا نیز با اشاره به اینکه تاسیسات تولید سانتریفیوژ به دلیل اینکه مکان بازسازی برنامه هسته ای هستند، دارای اهمیت می باشند، اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد که ایران به دنبال اقدام نظامی اسرائیل بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج کند و مستقیما شروع به غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای تولید تسلیحات هسته ای نماید؛ اقدامی که تاکنون مقامات ایرانی از انجام آن دوری کرده اند.

 

کریل در ادامه گفته است: این امر به دانشمندان ایرانی این اجازه را می دهد که هزاران سانتریفیوژ دیگر بیشتر از ده ها هزار سانتریفیوژی تولیدی حال حاضرشان بسازند و تاسیسات جدید غنی سازی را با هدف تولید اورانیوم مورد نیاز تسلیحاتی را به جای بازسازی تاسیسات هسته ای موجود مانند آنچه در نطنز است و باید نابود شود، برپا کنند./قدس آنلاین