اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایت آنتی وار : اتهام واشنگتن به ایران غیر واقعی و افسانه ای است!



 

 

سایت آنتی وار : اتهام واشنگتن به ایران غیر واقعی و افسانه ای است!

 

برای بسیاری از ناظران، اتهام واشنگتن در مورد توطئه ایران با شرکت اعضای سپاه پاسداران، برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا، غیر واقعی، اگر نگوئیم افسانه ای، به نظر می رسد.»

متن خبر:

سایت "روزآنلاین" در چهارشنبه 9 نوامبر(18آبان) یادداشتی از سایت "آنتی وار" با عنوان "درآمدی برحمله نظامی" منتشر کرد و در آن اتهامات آمریکا علیه ایران را غیر واقعی برشمرد.

نویسنده این یادداشت در این باره می نویسد: «برای بسیاری از ناظران، اتهام واشنگتن در مورد توطئه ایران با شرکت اعضای سپاه پاسداران، برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا، غیر واقعی است، اگر نگوئیم افسانه ای است.

در مقطع فعلی هرگونه اظهار نظر قاطع در مورد صحت یا سقم اتهامات وارد شده ناممکن است، ولی دلایل کافی برای اینکه فکر کنیم این اتهامات کوششی تازه برای منزوی کردن بیشتر ایران است، در دست داریم. در مقیاس بزرگ تر این اتهامات را می توان بخشی از استراتژی آمریکا برای "تغییر رژیم" در ایران به شمار آورد.»

نویسنده به تحلیل پیرامون این داستان ساختگی از جانب آمریکا پرداخته و می نویسد: «از نظر استراتژی جعرافیایی، این اتهامات راه را برای جنگ سرد میان ایران از یک سو و آمریکا و متحدانش در منطقه، از جمله عربستان سعودی از سوی دیگر، باز می کند. با خروج نیروهای آمریکا از عراق و گسترش انقلاب های مردمی در خاورمیانه، احتمالا آخرین چیزی که واشنگتن به آن نیاز دارد، قطع امید از مذاکرات هسته ای با تهران است. برعکس، واشنگتن باید از تمایل ایران به از سرگیری مذاکرات هسته ای استقبال کند. این تنها راه جلوگیری از یک تنش دیگر در منطقه است که باعث درگیر شدن آمریکا در یک جنگ دیگر خواهد شد. مسلم است که روابط میان ایران و عربستان سعودی را به زحمت بتوان دوستانه توصیف کرد. این دو قدرت اصلی منطقه، سابقه طولانی رقابت و تنش های ژئوپولیتیک را پشت سر گذاشته اند. از سال 2003 با سقوط صدام حسین در عراق، دو کشور ایران وعربستان سعودی به عنوان دو قدرت اصلی منطقه خلیج فارس ظاهر شدند.»

نویسنده مقاله با اشاره به نقش عربستان در ایجاد تنش در منطقه ادامه می دهد: «علی رغم تلاش های ایران برای برقراری روابط عادی با همسایگان عرب خلیج فارس، شورای همکاری کشورهای خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی همواره باعث دامن زدن به سوءظن نسبت به ایران و نفوذ بیشتر این کشور درعراق شده است. در سال 2010، زمانی که یمن شاهد یک سلسله تنش های فرقه ای بود، سربازان عربستان سعودی به نفع حکومت سنی یمن دخالت کردند. این امر باعث شد ایران، عربستان را به نقض تمامیت ارضی یمن متهم کند. ایران همچنین عربستان را به هدف گرفتن جامعه شیعه یمن متهم کرده است. این موضوع دور جدیدی از مخاصمات میان دو کشور را باعث شد.»

نویسنده سایت آنتی وار به بی ثمر بودن ترور سفیر عربستان در آمریکا برای ایران خاطر نشان کرد: «قتل یک مقام سعودی درخاک آمریکا نه تنها خلاف منافع ملی ایران است بلکه مغایر محاسبات استراتژیک ایران نیز هست. ایران در برابر چالش های داخلی و بین المللی در موقعیتی نیست که عربستان سعودی و آمریکا را تحریک کند. اگر ایران می خواست به عربستان صدمه بزند این کار را به راحتی از طریق نمایندگان خود در خاورمیانه انجام می داد. انجام این عملیات در خاک آمریکا تنها به معنی دامن زدن به تنشی است که ایران دهه ها از آن حذر کرده است.»

این نویسنده به ابهامات این اتهام اشاره کرده و ادامه می دهد: «علاوه بر این مطالب، ماهیت این توطئه هم تردید برانگیز است. ایران دارای بوروکراسی اطلاعاتی و امنیتی پیچیده ای است،"توطئه" یاد شده نه تنها با شیوه کار عناصر اطلاعاتی ایران تفاوت دارد، بلکه تا حد زیادی غیر حرفه ای و ابتدایی به نظر می رسد. رجوع ایران به یک کارتل قاچاق مواد مخدر مکزیکی بعید به نظر می رسد. این عناصر معمولا زیر نظر شدید سرویس های اطلاعاتی آمریکا هستند. همچنین این ادعا که "افراد ایرانی" مقدار قابل توجهی پیش پرداخت را از مجاری مالی قانونی انتقال داده باشند نیز خود مورد تردید است. معمولا برای این گونه عملیات ها از شخص ثالث استفاده می شود. و بالاخره آنکه، تنها فرد دستگیر شده در ارتباط به این موضوع "منصور ارباب سیر"، ظاهرا یک "عامل" بی عرضه محسوب می شود که دارای اعتبار کمی است. او سابقا هم به دلیل قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است.»

به نوشته این سایت خبری؛ شاید بتوان این ماجرا را در چشم انداز وسیع تری تفسیر کرد. واشنگتن در مقابل رشد توانایی هسته ای ایران و افزایش نفوذ منطقه ای آن، سعی کرده است این کشور را هرچه بیشتر منزوی کند. با توجه به مشکلات اقتصادی داخلی آمریکا و عدم محبوبیت باراک اوباما دولت آمریکا سعی دارد اولویت های سیاست خارجی خود را بیشتر مد نظر قرار دهد. احتمالا در نظر دولت آمریکا معرفی ایران به عنوان عامل شرارت، نه تنها وسیله ای مطمئن برای این هدف به شمار می آید بلکه این امر می تواند سکویی برای اعمال برنامه های دیگر به حساب بیاید.

آنتی وار در پایان افزود: «آمریکا هم اکنون افرادی را به کشورهای اروپایی اعزام کرده است تا در مورد تحریم های بیشتر ایران به توافق برسند. اگر تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا انجام می شد، این تقریبا به مثابه اعلام جنگ، نه تنها علیه رهبری ایران بلکه علیه مردم ایران بود. این امر مسلما با قول اوباما در مورد کمک به مردم ایران مغایرت پیدا می کرد. به این ترتیب منزوی کردن بیشتر مردم ایران و تحریک رژیم این کشور می تواند یک اشتباه استراتژیک اوباما به شمار آید. دولت اوباما چاره ای ندارد جز تلاش برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته ای و همکاری با ایران برای تحقیق در مورد اتهام توطئه. این بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل یک توطئه فیلم گونه به یک تراژدی بین المللی است.».../جام نیوز


ویدیو مرتبط :
سایت توتال وار ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن: درب سایت‌های نظامی ایران به روی بازرسان باز شد/ایران باید بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,جان کربی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که بازدید از پارچین نشانه‌ای از باز شدن در سایت‌های نظامی ایران به روی بازرسان آژانس است و بازرسی اخیر از پارچین هم بر طبق روند معمول انجام شده است.

به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امشب در خصوص نحوه بازدید دیروز «یوکیو آمانو» مدیرگل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین و بازتاب آن در دستگاه دیپلماسی ایالات‌متحده سخن گفت.

خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید که آیا ورود آمانو به سایت پارچین نشانه‌ای از باز شدن در سایت‌های نظامی ایران به روی بازرسان آژانس است؟ سخنگو پاسخ داد: «بله»

کربی در خصوص کیفیت نمونه‌برداری‌های دیروز از پارچین هم به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکیه کرد و گفت: «بازرسی‌ها بر اساس روند معمول آژانس انجام شده است.»

«رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس البته گفته که بازرسی‌های دیروز و حضور آمانو در پارچین، بدون حضور بازرسان خارجی بوده؛ خبرگزاری‌های غربی اما می‌گویند که بازرسان خارجی بر روند کار نمونه‌گیری در پارچین نظارت داشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره صریح به حضور و یا عدم حضور بازرسان خارجی در هنگام کار، بحث بازرسی‌های دیروز را به توافق محرمانه میان ایران و آژانس برای حل موضوع پی‌ام‌دی ربط داد و گفت: «راستی‌آزمایی بازرسی انجام گرفته در پارچین، بر اساس پادمان‌های آژانس انجام شده و شخص یوکیو آمانو هم این را تأیید کرده است.»

کربی ادامه داد: «انتظار داریم ایران باز هم با روند اجرای تعهدات هسته‌ای خود، همکاری داشته باشد.»

سخنگو در ادامه به گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای حل بحران سوریه پرداخت و در موضعی نادر گفت: «ایران باید بخشی از تلاش‌ها باشد.»


  اخبارسیاست خارجی  -  فارس