اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سانسور اعضای منتقد شورای نظارت بر صدا و سیما در رسانه این شورا + عکس




اخبار سیاسی - آیا با این شیوه می توان به پایان تک صدایی امیدوار بود؟
سانسور اعضای منتقد شورای نظارت بر صدا و سیما در رسانه این شورا + عکس

حال در شرایطی که پایگاه خبری شورای 6 نفره نظارت بر عملکردصدا و سیما که قرار است برای شکستن تک صدایی و حفظ و تقویت آزادی بیان در رسانه ملی بکوشند، نظرات اعضای همین شورا را هم سانسور می‏کند، چگونه می‏توان به پایان تک صدایی در صدا و سیما امیدوار بود؟

پایگاه خبری مربوط به شورای ۶ نفره نظارت بر صدا و سیما که قرار است در خصوص اخبار این شورا اطلاع رسانی کند، تنها اخبار مربوط به اعضای همسو با سیاست‏ های عزت الله ضرغامی را منتشر می‏ کند و  اثری از انتقادهای اخیر عضوی چون حسام الدین آشنا در این سایت نیست.

شورای نظارت بر صدا و سیما یک ترکیب ۶ نفره از نمایندگان سه قوه کشور است که بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی برای بررسی و رفع مشکلات و مسایل این سازمان و همچنین نظارت بر عملکرد آن تشکیل شده است. اصل ۱۷۵ قانون اساسی تاکید دارد که «در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد». اتفاقی که خیلی‏ ها معتقدند نمی‏ افتد.

اخبار,اخبار سیاسی,سانسور اعضای منتقد شورای نظارت بر صدا و سیما

 برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.

 

تا قبل از تشکیل دولت یازدهم، همسویی نسبی سه قوه با رسانه ملی باعث شده بود تا عملا شورای نظارت بر صدا و سیما تلاشی برای اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی و به عبارت دیگر خروج صدا و سیما از تک صدایی نداشته باشد. تفاوت جنس سیاسی دولت یازدهم با دو قوه دیگر و سازمان صدا و سیما اما آغازگر بروز اختلافات شد؛ اختلاف دولت و صدا و سیما و اکنون اختلاف نمایندگان قوا در شورای نظارت.

بعد از آنکه حسام الدین آشنا در مقام نماینده دولت در شورای نظارت انتقادات جدی را نسبت به مجموعه تحت امر عزت الله ضرغامی مطرح کرد، بیژن نوباوه خواستار برکناری مشاور رئیس جمهوری از شورای نظارت بر صدا و سیما شد.

 

حسام الدین آشنا نیز در پاسخ به این درخواست بیژن نوباوه در گفت و گو با سایت خبری تدبیر گفت: « وظیفه اعضای شورای نظارت بر صداوسیما مصاحبه علیه یکدیگر نیست بلکه صیانت از جایگاه این شورا و انجام مطالبات به حق مقام معظم رهبری و سران سه قوه از رعایت انصاف، توازن، کیفیت و به صرفه بودن فعالیت‏های خبری و تولیدی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.»

او تاکید کرد:« حرف من این است که سازمان صداوسیما باید به نظرات و جایگاه شورای نظارت توجه بیشتری داشته باشد. زیرا امکانات نظارتی از شورای نظارت گرفته شده است و صداوسیما پاسخگوی درخواست‏ های نظارتی این شورا نیست.»

اما به نظر می‏ رسد قاطبه شورای نظارت هم نسبت به اتوبان یک طرفه اطلاع رسانی صدا و سیما تمایل بیشتری داشته باشند تا آنچه که در اصل ۱۷۵ قانون اساسی با عنوان تامین «آزادی بیان» به عنوان یکی از وظایف صدا و سیما مورد تاکید قرار گرفته است.

طبیعی بود که سخنان انتقاد آمیز حسام الدین آشنا بازتابی در برنامه ‏های صدا و سیما نداشته باشد. اما اینکه پایگاه خبری شورای نظارت هم با چشم پوشیدن بر نظرات او تنها به انتشار نظر مخالفان اقدام کند، به تنهایی می‏ تواند نشانگر این موضوع باشد که چرا در تمام این سال‏ ها شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما نتوانسته به وظیفه اصلی خود عمل کند.

در پایگاه خبری مربوط به این شورا هیچ نشانی از انتقادات اخیر حسام الدین آشنا به چشم نمی‏ خورد، حال آنکه نظر افرادی چون بیژن نوباوه  در تیترهای اصلی این سایت بازتاب پیدا می‏ کند. با کنکاشی سریع در محتوای این سایت به راحتی همخوانی این محتوا با محتوای مورد پسند صدا و سیما خود نمایی می‏ کند.

 

اخبار,اخبار سیاسی,سانسور اعضای منتقد شورای نظارت بر صدا و سیما

 برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.

 

در بخش نظرات این سایت که با عنوان «دیدگاه مردمی» معرفی شده است عملا هیچ نشانی از انتقادات جدی و گسترده ‏ای که به صدا و سیما مطرح می‏ شود، نیست. قالب انتقادها هم یا از جنس مسئول پسند است که به عنوان نمونه می ‏توان به موضوع سریال سرزمین کهن اشاره کرد و یا انتقاد فنی از برخی برنامه‏ ها.

حال در شرایطی که پایگاه خبری شورای ۶ نفره نظارت بر عملکردصدا و سیما که قرار است برای شکستن تک صدایی و حفظ و تقویت آزادی بیان در رسانه ملی بکوشند، نظرات اعضای همین شورا را هم سانسور می‏ کند، چگونه می ‏توان به پایان تک صدایی در صدا و سیما امیدوار بود؟
اخبار سیاسی - پیام نو
 


ویدیو مرتبط :
اعضای شورا نظارت بر فعالیت های مجازی( بازاریابی شبکه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما: "صدا و سیما ۳۰ هزار تخلف داشته‌ است"



تخلفات در شبکه های تلویزیونی,صدا و سیما

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما:
"صدا و سیما ۳۰ هزار تخلف داشته‌ است"

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما میزان تخلفات شبکه‌های مختلف صدا و سیما را اعلام کرد. در شش ماه دوم سال ۹۱ شبکه یک سیما ۸۵۰۳ / شبکه دو سیما ۷۶۵۰/ شبکه سه سیما ۸۴۶۱/ شبکه تهران ۸۶۲۴ تخلف داشته است.

به گزارش ایلنا، یکی از مهم‌ترین مبناهای بررسی عملکرد سازمان صداوسیما، میزان تقید خروجی‌های برنامه‌ای سازمان به رعایت ضوابط رسانه‌ای و هنجارهای محتوایی است. مبنای این بررسی دستورالعمل «سیاست‌ها و ضوابط تولید، تأمین و پخش» است،

 

که توسط سازمان صداوسیما تهیه و ابلاغ شده‌است. در این راستا گزارش «بررسی روندی شاخص‌های سبک زندگی در شبکه یک سیما در شش‌ماهه دوم سال ۹۱» در شورای نظارت تهیه شده‌است.
 
شاخص‌های سبک زندگی در این گزارش «پوشش و حجاب»، «آرایش»، «نحوه تعامل و روابط افراد نامحرم»، «ناسزاگویی و الفاظ نامناسب»، «موسیقی‌های نامناسب و رقص»، «استفاده از خط و زبان بیگانه» است.
 
بر این اساس مواردی تخلفات هر شبکه به شرح زیر اعلام می‌شود: 
در شبکه یک
 تعداد تخلفات شاخص‌های «آرایش» و «پوشش و حجاب» نسبت به دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است. شبکه یک در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تأمین‌برنامه» و «سریال‌های تلویزیونی» درخصوص هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌است.
 
در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریباً در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «خبر» بوده‌ است.
 
در شبکه دو
 تعداد تخلفات شاخص‌های «آرایش» و «پوشش و حجاب» نسبت به دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است.

در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تأمین‌برنامه» و «کودک و نوجوان» در هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند.

در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریباً در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «کودک و نوجوان» بوده‌است.
 
در شبکه سوم
تعداد تخلفات شاخص‌های «آرایش» و «پوشش و حجاب» نسبت به دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است.


در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تأمین‌برنامه» و «سریال‌های تلویزیونی» درخصوص پنج شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند.

در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریباً در اکثر شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «ترکیبی» بوده‌است
 
در شبکه پنجم
 تعداد تخلفات شاخص‌ «آرایش» نسبت به دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است.

در بین گروه‌های برنامه‌سازی گروه‌های «تأمین‌برنامه» و «کودک و نوجوان» درخصوص هر شش شاخص بیشترین تخلفات را داشته‌اند.

در بین ساختارهای برنامه‌سازی بیشترین تعداد تخلفات تقریباً در همه شاخص‌ها مربوط به ساختارهای «نمایشی» و «کودک و نوجوان» بوده‌است.
/ایلنا