اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساندویچ مسموم 50 دانشجوی دانشگاه شیراز را روانه بیمارستان کرد



ساندویچ مسموم 50 دانشجوی دانشگاه شیراز را روانه بیمارستان کرد

این مسمومیت به گفته یکی از همراهان این بیماران برای دانشجویان خوابگاه های 3 تا 14 ارم و به دلیل مصرف خوراک سوسیس روی داده است.

بسیاری از این دانشجویان در بیمارستان شهید فقیهی بستری و تحت مداوا قرار گرفته اند در عین حال آن ها خواستار حذف فست فودهایی مانند سوسیس از وعده غذایی دانشجویان این خوابگاه هستند.

یک دانشجوی 22 ساله مقطع کارشناسی این دانشگاه که در بیمارستان شهید فقیهی بستری شده است ماجرا را این گونه شرح می دهد: یکشنبه شب بود که سلف دانشگاه خوراک سوسیس را به عنوان شام دانشجویان در نظر گرفت و بعد از خوردن غذا بود که دچار سرگیجه و ضعف شدید شدم و مجبور شدم خودم را به بیمارستان برسانم. در آن جا پس از چند ساعت مرا مرخص کردند اما دیروز علائم مسمومیت در من شدت گرفت باز به ناچار دوباره به بیمارستان مراجعه کردم و این بار بستری شدم.

 این دانشجوی ترم هفت دانشگاه شیراز ادامه می دهد: سلف دانشگاه از اول ترم هفته ای یکبار به دانشجویان خوراک سوسیس داده است و ما خواستار حذف کلی این غذا در دانشگاه هستیم.

یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز که در بیمارستان بستری است، در حالی که نای صحبت کردن ندارد به خبرنگار ما می گوید: شب گذشته تا ساعت 3 بامداد در بیمارستان بستری و بعد مرخص شدم اما به دلیل ضعف شدیدی که داشتم دوباره به بیمارستان آمدم و بستری شدم.

 همراه یکی از دانشجویان با اشاره به وضعیت دانشجویان مسموم شده می گوید: تعدادی از این دانشجویان در یک روز مجبور شده اند دو بار به بیمارستان مراجعه کنند، وضع به گونه ای بود که شب مجبور شدیم تاکسی تلفنی بگیریم و به بیمارستان برویم و مسئول خوابگاه با تعجب نظاره گر این اتفاق بود.

اما معاون دانشجویی دانشگاه شیراز می گوید ممکن است این 50 دانشجو همگی مسموم نشده یا سوسیس نخورده باشند این امکان هم وجود دارد که بر اثر آنفلوآنزا تحت مداوا قرار گرفته اند زیرا سرپایی درمان شده اند.

غلامرضا رخشنده رو می افزاید: باید منتظر نتیجه آزمایش دانشجویان شد و بعد در این باره اظهار نظر کرد./عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
حسینیان بعد از آرزوی مرگ روانه بیمارستان شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهار نظر رسمی درباره مسمویت ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه شیراز/ سوسیس مقصر نیست



دانشگاه علوم پزشکی شیراز,علت بیماری دانشجویان دانشگاه شیراز

اظهار نظر رسمی درباره مسمویت ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه شیراز/ سوسیس مقصر نیست

  دو نفر از مسوولان دانشگاه شیراز توضیحاتی درباره مسمومیت ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه ارایه دادند.

رییس مرکز طبی دانشگاه شیراز در خصوص ابتلای 150 دانشجو به علائم مسمومیت و مراجعه آنان به مراکز درمانی در شیراز، گفت: با توجه به آزمایش‌هایی که در بیمارستان شهید فقیهی انجام شده، تاکنون ردی از بیماری وبا، در دانشجویان بیمار دانشگاه شیراز که مراجعه کرده‌اند، دیده نشده است.

به گزارش ایسنا دکتر داوری با بیان اینکه از 15 نمونه گرفته شده از دانشجویان بیمار دانشگاه شیراز توسط بیمارستان، تنها سه نمونه حاکی از اسهال خونی بود، خاطرنشان کرد: در هیچ یک از موارد ابتلا، علائم وبا مشاهده نشده است، مبتلایان با علائم مختلفی به پزشک مراجعه می‌کردند که بعضا با قرص، آمپول و به‌شکل سرپایی درمان شده و بعضا نیاز به بستری شدن برای چند ساعت یا یک شب و در موردی نیز دو شب، وجود داشته است.

وی با تاکید براینکه پیمانکاران طبخ و توزیع غذای دانشگاه شیراز همگی دارای کارت‌های معاینه معتبر از سوی مرکز بهداشت شیراز هستند، گفت: این افراد همگی از ابتدای مهر آغاز به‌ کار کرده‌اند و سلامت آنان براساس کارت‌های بهداشتی، تایید شده است.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: نمی‌توان یک علت خاص ویروسی، انگلی یا میکروبی را عامل بروز بیماری در دانشجویان دانست، اما با توجه به شرایط زندگی جمعی، بی‌تردید اگر یک‌نفر به یک بیماری قابل سرایت مبتلا شده و بهداشت فردی را رعایت نکند، دیگران نیز در خطر ابتلا قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: تمام توصیه‌های بهداشتی اعم از شست‌وشو و ضدعفونی کردن روزانه سرویس‌های بهداشتی و بخش‌های عمومی دانشگاه، در دستور کار قرار داشته و انجام می‌شود و دانشجویان بیمار نیز دوزهای موثر و لازم از داروهای مورد نیاز که توسط پزشک تجویز شده بود را دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز طبی دانشگاه شیراز گفت: تاکنون هیچ علت اثبات شده‌ای که به‌ صورت عام عامل بیماری در همه باشد، مشخص نشده است.

وی در عین‌حال توصیه خبرنگاری در خصوص لزوم گرفتن آزمایش از پرسنل آشپزخانه را پذیرفت، اما تاکید کرد که تعداد این افراد زیاد بوده و انجام آزمایش زمان‌بر است.

سوسیس عامل این اتفاق نبود
معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با برگزاری نشستی خبری درباره سرایت یک بیماری ناشناخته در میان دانشجویان خوابگاهی جدیدالورود این دانشگاه، توضیحاتی را ارائه داد.

 غلامرضا رخشنده رو درباره علت بیماری 150 دانشجوی دانشگاه شیراز، گفت: در تاریخ 15 مهرماه، 9 دانشجوی دختر با علائم ضعف عمومی و حالت تهوع به بیمارستان شهید فقیهی شیراز مراجعه کرده و تعداد از آنان بستری شدند، اما طی چند روز بعد تعداد این افراد به 150 نفر رسید که البته اکثریت آنها به طور سرپایی مداوا شدند.

وی ادامه داد: از تاریخ 16 مهر ماه اقدامات پیشگیرانه را شروع کردیم و تا به امروز مباحث بسیار زیادی را مدنظر قرار دادیم. در 15 نفر نمونه روز اول تنها سه نفر دارای اسهال خونی و عفونت روده ای بودند و یک نفر نیز التهاب روده بزرگ را داشته است.

وی با بیان اینکه شخصا با حضور در محل بیمارستان در جریان موضوع قرار گرفته و با دانشجویان بیمار صحبت کرده‌ام، گفت: با توجه به اینکه غذای دانشگاه در هر وعده دو نوع است،‌ از میان مراجعه کنندگان به بیمارستان تعدادی از یک نوع و تعدادی از نوع دیگر غذا استفاده کرده بودند.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز، ادامه داد: از روز 16 مهر ماه که بر تعداد دانشجویان بیمار افزوده شد با تجهیز مرکز درمانی در خوابگاه‌های دانشگاه، کمتر از 130 دانشجو در دو روز به‌ شکل سرپایی ویزیت و درمان شدند و بیش از 20 نفر آنان به بیمارستان ارجاع داده شدند که تنها یکی از آنان نیاز به دو شب بستری پیدا کرد و عمدتا بعد از دریافت درمان‌های سرمی، ترخیص شدند.

به گفته وی، با مکاتباتی از مرکز بهداشت والفجر کمک درخواست کرده و اقدام به بررسی تمام سه واحد آشپزخانه و امکان انتقال از طریق غذاهای سلف سرویس کردیم که پاسخ کارشناسان بهداشتی آن مرکز نشان‌دهنده این بود که علت اصلی غذا نبوده است.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلاء سایر دانشجویان انجام شده و این اقدامات تداوم دارد، خاطرنشان کرد: عمده دانشجویان مبتلا از میان دانشجویان جدید‌الورود خوابگاهی هستند، اگرچه بیماری در میان برخی پرسنل دانشگاه و حتی فرزند یکی از پرسنل نیز دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه شاید این بیماری در سطح جامعه در شیراز نیز ظهور و بروزی داشته باشد، تاکید کرد: به‌ اعتقاد بنده گرفتن انگشت اتهام به سمت یک عامل یا یک دستگاه خاص، اقدامی صحیح نبوده و خارج از اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اخبار درج شده برخی رسانه‌ها، علت بروز بیماری، خوردن ساندویچ عنوان شده است،‌ گفت: در دانشگاه، ساندویچ به‌ عنوان غذا سرو نمی‌شود، بلکه تنها یکی از دو نمونه غذای ارایه شده به دانشجویان در روز یکشنبه 14 مهرماه یعنی یک شب قبل از آغاز تظاهر بیماری، خوراک سوسیس بندری بوده که همه دانشجویان مبتلا هم از آن مصرف نکرده‌اند.

رخشنده‌ رو ابراز امیدواری کرد که ضمن متوقف کردن روند ظهور و بروز این بیماری،‌ علت اصلی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان متولی سلامت جامعه، مشخص شده و به شکل کامل از بین برود.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "دلیل وجود چنین بیماری در دانشگاه شیراز چیست؟"، گفت: نمی توان نوع بیماری مشخصی را عنوان کرد زیرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز نوع بیماری خاصی را برای ما عنوان نکرده و هیچ چیز ثابت نشده است.

وی تاکید کرد: روزانه 15 هزار پرس غذا توسط سه پیمانکار در سه آشپزخانه جداگانه پخت می شود و درب غذاخوری های ما برای بازدید همگان باز است زیرا نظارت کامل بر وضعیت بهداشتی آشپزخانه را انجام می دهیم./ایسنا