اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سامانه اس 400 در سوریه مستقر شد


روسیه از استقرار سامانه اس 400 در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: روسیه از استقرار سامانه اس 400 در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه خبر داد.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری نووستی روسیه از استقرار سامانه اس 400 در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه خبر داد.

نووستی نوشت: روسیه روز پنج شنبه بیست و ششم ماه نوامبر، سامانه پدافند هوایی اس 400 را در سوریه مستقر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهو روسیه، روز گذشته با درخواست وزارت دفاع این کشور برای استقرار سامانه پدافند موشکی اس 400 در پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه سوریه موافقت کرده بود.

ولادیمیر کوجین، دستیار رئیس جمهور روسیه، در امور همکاری های نظامی و فنی به خبرنگاران گفت: سامانه اس 400 به سوریه فروخته نخواهد شد و این سامانه پس از پایان ماموریت نظامی و پایان عملیات هوایی به روسیه بازگردانده خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
ارسال سامانه دفاع هوایی اس 400 S-400 به سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر مواضع ترکیه درباره سرنگونی هواپیمای روسی/ نگرانی واشنگتن از استقرار «اس 400» در سوریه



اخبار,اخبار بین الملل ,سرنگونی هواپیمای روسی

ادعاهای نخست وزیر ترکیه درباره سرنگونی هواپیمای جنگنده روسی، اعلام آمادگی ارتش ترکیه برای همکاری با روسیه، تأثیرات واقعه اخیر سرنگونی هواپیما بر رویکرد روس ها در سوریه و نگرانی مردم ترکیه از تأثیرات آن بر روابط دوجانبه و نگرانی واشنگتن از استقرار سامانه موشکی جدید روس ها در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 امروز نیز همچنان بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به حواشی و پیامدهای واقعه سرنگونی جنگنده روسی در سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات نخست وزیر ترکیه را بازتاب داده که مدعی شده ارتش این کشور، از ملیت جنگنده سرنگون شده اطلاعی نداشته است. احمد داووداوغلو اظهار داشته: «تا زمان صدور بیانیه روس ها درباره ساقط شدن هواپیما، نمی دانستیم که این هواپیما متعلق به آن ها است. این حقیقت را که هواپیما متعلق به فدراسیون روسیه است، پس از بیانیه های مقامات روسیه متوجه شدیم. من بایستی بر روی این نکته تاکید کنم که به هواپیما زمانی که حریم هوایی ترکیه را نقض کرد، شلیک شد». وی افزوده: «ما بر اساس قوانین تعاملی خود و به طور شفاف به تمامی طرف ها درباره هرگونه نقض حریم هوایی خود از طرف سوریه اطلاع رسانی لازم را کرده ایم».

*****

از سوی دیگر، ارتش ترکیه برای همکاری با روسیه اعلام آمادگی کرده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ارتش ترکیه روز چهارشنبه ضمن اعلام این خبر که با مسئولان نظامی روسیه در مسکو تماس گرفته است، آمادگی خود را برای هر نوع همکاری با این کشور اعلام کرد. در بیانیه ای که ارتش ترکیه در این زمینه منتشر کرد، خاطر نشان ساخت مقامات ارتش ترکیه وابسته‌های نظامی روسیه را به مقر نیروهای مسلح فراخوانده اند تا به آن ها توضیح دهند که خلبانان نیروی هوایی ترکیه در برخورد با جنگنده روسیه مطابق با مقررات عمل کرده اند و پس از آن که پاسخی برای هشدارهای خود دریافت نکرده اند، وارد عمل شده اند. ستاد مشترک ارتش ترکیه در بیانیه خود افزود نیروهای مسلح ترکیه تلاش های زیادی برای کمک به خلبانان هواپیمای روسی سرنگون شده انجام دادند.

*****

با این وجود، ناظران بر این نکته اتفاق نظر دارند که واقعه اخیر، تأثیرات خود را در عرصه های مختلف بر جای خواهد گذاشت. شبکه خبری «المیادین» در گزارش خود می گوید حادثه سرنگون شدن جنگنده روسیه در سوریه نه تنها بر روابط روسیه و ترکیه تأثیرگذار است، بلکه تأثیراتی نیز بر آینده روند سیاسی در سوریه دارد. موضع قاطع مسکو و اتخاذ تدابیر سیاسی و میدانی، نشان می دهد روسیه اجازه نمی دهد ترکیه از این حادثه بهره برداری کند. اظهارات ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه به همراه تأکیدات سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، بیانگر آن است که نقطه عطف جدیدی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه آغاز خواهد شد. از سوی دیگر، سوریه نیز از این اشتباه دولت ترکیه استفاد کرده است.

*****

شاید ابراز نگرانی واشنگتن از اقدامات نظامی جدید روسیه در سوریه را بتوان در همین چارچوب ارزیابی کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکایی آمریکایی اعلام کرد تصمیم روسیه برای استقرار موش کهای پدافند هوایی بسیار پیشرفته در پایگاهی در سوریه، نگرانی نظامیان آمریکایی را به شدت برانگیخته است. پیشتر، وزیر دفاع روسیه از تصمیم مسکو برای استقرار موشک های ضد هواپیمای «اس 400» در پایگاه روسیه در سوریه و اعزام رزمناو موشک انداز «موسکوا» به آب های سواحل سوریه خبر داده بود. برد این موشک ها به 400 کیلومتر می رسد و تهدید حتمی برای جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا به شمار می آید. با این حال، یک مقام آمریکایی دیگر گفته این موشک های روسیه نمی تواند مانع پروازهای هواپیماهای ائتلاف شود.

*****

شبکه خبری «الجزیره» نیز به پیامدهای اتفاق اخیر بر روابط روسیه با ترکیه پرداخته و اشاره می کند که مردم ترکیه از پیامدهای اقتصادی تنش در روابط این کشور با روسیه به شدت نگران هستند. مردم ترکیه از پیامدهای اقتصادی این حادثه نگرانند، به ویژه آنکه دو کشور روابط اقتصادی قوی با یکدیگر دارند. ترکیه بیش از نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می کند. هشدارهای اقتصادی مقامات روس به ترکیه، نگرانی هایی را در این کشور ایجاد کرده است. البته مبادله تجاری دو کشور به سود روسیه است و اگر تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه اعمال شود، بیشتر به زیان روسیه خواهد بود؛ به ویژه آنکه این کشور با تحریم های اقتصادی غرب روربروست. به هر حال، نگرانی های واقعی درباره پیامدهای این حادثه مطرح است و باید منتظر تحولات روزهای آینده و تصمیمات دو طرف باشیم.

 

 اخبار  بین الملل -  تابناک