اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سال 94، سال سخت مالی کشور


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال 94 سال سخت مالی کشور است ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به راحتی از این مرحله عبور کرده و این مشکلات مالی را پشت سر بگذاریم.

خبرگزاری ایلنا: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از تمامی واحدهای نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور با اشاره به اینکه ما با اعتماد به ملت ایران توانستیم در مقابل دشواری‌ها مقاومت کرده و بر سختی‌ها غلبه کنیم، اظهار داشت: جایی که دشمنان متحد می‌شوند تا ملت ایران را به زانو در آورند ملت با حضور در تمامی صحنه‌ها نقش ایفا کرده و اجازه سیطره از دشمنان سلب می‌کنند.

وی با اشاره به ساخت سد و نیروگاه سیاه‌بیشه، تصریح کرد: این نیروگاه برای اولین بار با فناوری جدید ایرانی ساخته شده که مرهون زحمات مهندسین و کارشناسان زبده کشور است به طوری که ارائه 16 مقاله علمی در سطح بین‌الملل دال بر عظیم بودن این پروژه است.

جهانگیری ادامه داد: پروژه یاد شده مجموعه‌ای استثنائی و بزرگ است که نه تنها باعث افتخار مهندسان ایرانی و رهبری و ملت و دولت ایران است بلکه ملتهای مسلمانی که به دنبال اثبات قدرت جامعه اسلامی به لحاظ فناوری هستند نیز خرسند شده‌اند.

وی با بیان اینکه سد نیروگاه سیاه‌بیشه از سال‌های اول انقلاب و در دولتهای مختلف طرح و عملیات اجرای آن در حال انجام بود اظهار داشت: سرانجام این سد و نیروگاه در دولت یازدهم به بهره‌برداری کامل رسید.

جهانگیری با اشاره به شرایط ویژه صنعت آب و برق کشور، اظهار داشت: در حال حاضر در بخش آب با چالشهای جدی مواجه هستیم که نیازمند مدیریت دقیق منابع و مصارف آب کشور است.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی آب و گزارشاتی که سازمان محیط‌زیست راجع به تغییر اقلیم و چالشهای جدی آب در برخی مناطق کشور داده بود تصریح کرد: با توجه به این شرایط باید طوری برنامه‌ریزی شود که اگر منابع آب کشور بدتر شود بتوانیم آن را مدیریت کنیم و برای مناطق مهم کشور مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به طرح‌های مناسب دولت یازدهم در بخش مدیریت منابع آب، خاطر نشان کرد: برای مدیریت در برخی مواقع باید محدودیت ایجاد کرد و یا در جایی باید سد و آبخیزداری را فعال کنیم.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید مشکل کم آبی را جدی بگیرد چرا که در حال حاضر 90 درصد آب کشور در این بخش مصرف می‌شود لذا باید تغییر الگوی کشت جز اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به شدت وخامت اوضاع آب کشور گفت: وقتی استان مهمی مانند مازندران با محدودیت منابع آب روبرو است تکلیف استانهای کویری روشن می‌شود.

وی ادامه داد: باید تغییر الگوی کشت داده شود یعنی تولید محصولات را به سمت تولید گلخانه‌ای ببریم تا با مصرف آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه باید مصرف آب در بخشهای شرب و صنعتی نیز صرفه‌جویی شود ادامه داد: آمایش سرزمینی از جمله اقداماتی است که باید به صورت جدی دنبال شود چرا که نمی‌توانیم در هر نقطه از کشور صنایع را مستقر کنیم.

وی با یادآوری اینکه صنایع باید در کنار سواحل استقرار یابد تصریح کرد: در حال حاضر سواحل بزرگی مانند عمان و یا چابهار بکر باقی مانده لذا این دولت مصمم است که جهت بهره برداری از این سواحل اقدام کرده و نسبت به احداث صنایع در این مناطق مبادرت ورزد.

وی با اشاره به مشکلات وزارت نیرو در بخش برق تصریح کرد: حجم بالای بدهی وزارتخانه ای که مهمترین بخش را در اختیار دارد مشکل بزرگی است که باید حل شود.

جهانگیری با بیان اینکه منابع در اختیار کشور محدود است تصریح کرد: این وزارتخانه درحال حاضر ماهیانه 220میلیارد تومان بابت یارانه ها پرداخت می‌کند که اگر این میزان نقدینگی جهت توسعه آب و برق در نظر گرفته می‌شد می‌توانست بسیار موثر واقع شود چرا که آینده کشور به این دو بخش وابسته است.

وی همچنین بدهی به پیمانکاران را از جمله مشکلات وزارت نیرو برشمرد و گفت: ما با تمام مشکلاتی که پیمانکاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آشنا هستیم اما منابع ما نیز محدود است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال 94 سال سخت مالی کشور است ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به راحتی از این مرحله عبور کرده و این مشکلات مالی را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو با حجم بدهیها و تاخیر در سرمایه‌گذاریهایی که داشته باید به طور متوسط 5هزار مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کند خاطر نشان کرد: اگر هر 5هزار مگاوات دو تا سه سال به طول بیانجامد ما باید 15 هزار  مگاوات برق در دست ساخت داشته‌باشیم.

وی همچنین به تابستان سال جاری و پیک مصرف برق اشاره و تصریح کرد: با وجود تابستان گرم امسال تصور بر این بود که با خاموشی‌های زیادی مواجه شویم به طوری که پیک مصرف برق تا 50 هزار مگاوات رسید اما با مدیریت خوب وزارت نیرو توانستیم از پیک مصرف برق با خاموشی اندک به سلامت عبور کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم سرمایه گذاری جدی در بخش برق کشور داشته باشیم اظهار داشت: ما درحال حاضر در ماههای خاصی به سر می‌بریم زیرا تاکنون با مشکل تحریمهای ظالمانه غرب علیه کشورمان مواجه بودیم که با تدبیر رهبری و مدیریت رئیس جمهور توانستیم با دنیا به توافق خوبی برسیم و در حال حاضر نیز منتظریم که ظرف روزها و هفته‌های جاری توافق به مرحله اجرایی برسد زیرا این روزها ما و غرب باید یک سری اقداماتی انجام دهیم که توافق نهایی شود.

جهانگیری با ابراز امیدواری از اینکه طی ماههای آتی بخش عظیمی از تحریم‌ها برطرف خواهد شد به دوران پسا تحریم و فرصت‌ها و تهدیدهای آن اشاره و اظهار داشت: در شرایط کنونی دولت به نظرات نخبگان و کارشناسان نیازمند است ضمن اینکه نباید اجازه دهیم دستاوردهای بزرگ علمی کشور که طی سالها داشته‌ایم بر اثر بازشدن فضای کشور مورد کم توجهی واقع شود.

وی ادامه داد:در دوران تحریم علیرغم فشارها دستاوردهای بزرگی نیز داشته‌ایم که از جمله آنها توان فنی و مدیریتی کشور است لذا نباید اجازه دهیم بازار ایران به بازار کالای مصرفی غرب تبدیل شود.

وی یادآور شد: باید از بازار و دستاوردهای مهندسی کشور حراست کرده و آنها را ارتقا دهیم و در عین حال از دانش روز جهانی بهره مند شویم.

وی با اشاره به محدودیتهای منابع مالی وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت اظهار داشت:در این فضای بوجود آمده بعد از توافق باید به گونه‌ای عمل کنیم که از منابع خارجی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای 76 تا 83 رشد سرمایه‌گذاری 8.9 درصدی داشته‌ایم گفت: در سالهای بعد از آن با وجود وفور درآمدهای نفتی و 950 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور سرمایه‌گذاری در کشور به 5.5 درصد رسید و ارز و کالا به شدت وارد کشور شد و رفاه و توسعه کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و این در حالی است که باید تا پایان سند چشم‌انداز  به قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل می‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بعد از توافق فرصت‌های سرمایه‌گذاری و منابع در کشور افزایش می‌یابد خاطر نشان کرد: در این شرایط ما باید از تکنولوژی روز استفاده کرده و برنامه دقیقی برای آن داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه اخیر هیات دولت با مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: بنا به فرمایشات رهبری اولویت اول کشور در این دوره اقتصاد است و ایشان اقتصاد مقاومتی را نیز مورد تاکید قرار داده‌اند لذا باید تمام توان کشور را برای تحقق این اهداف بکار بندیم.


ویدیو مرتبط :
حکیم 3- ایجاد سال مالی و بک آپ سال جدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تدوین نقشه فقر کشور در سال 94



اخبار,اخباراجتماعی ,علی ربیعی

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تصویب آیین نامه تشکیل و راهبری پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی پس از جلسه امروز شورای عالی رفاه گفت: جلسه امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که در این جلسه در مورد موضوعاتی تصمیم‌گیری و برخی موارد برای کار کارشناسی بیشتر به جلسات آینده موکول شد.

ربیعی با اشاره به این که متاسفانه یکی از مشکلات در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های رفاهی فقدان آمار اطلاعات لازم است تصریح کرد: تکالیف قانونی متعددی برای تشکیل بانکهای اطلاعاتی و شناسایی خانوارها صورت گرفته بود که هزینه‌های زیادی در دستگاههای مختلف اجرایی برای جمع آوری اطلاعات آن انجام شده بود. بنابراین قرار شد بانکها به صورت متمرکز برای امر سیاست‌گذاری رفاهی یا اجتماعی با آیین نامه تشکیل پایگاه اطلاعات فعالیت کند و از این طریق می‌توانیم برای برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های رفاهی مثل یارانه و مسکن و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، بیمه و مسئولیت دستگاه‌های حمایتی بهره بگیریم.

وی افزود: این شورای راهبردی دارای کمیته‌های مختلف با حضور دستگاههای مختلف دولتی است که زیر ساختهای آن در وزارت مخابرات وجود دارد و وزارت مخابرات مسئولیت ایجاد زیر ساختهای فنی آن را بر عهده دارد.

وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی با بیان اینکه دومین مصوبه امروز جلسه شورای عالی رفاه، تدوین نقشه رفاه و فقر کشور بود توضیح داد: برای این که سیاست‌گذاری رفاه منسجم باشد نیازمند نقشه رفاه و فقر کشور با همکاری مرکز آمار بودیم که قرار شد تا نیمه دوم سال 94 بتوانیم این نقشه را برای کاهش نابرابری ها تدوین کنیم و برنامه ریزی‌های آن را انجام دهیم چرا که یکی از مشکلات اساسی موجود تاکنون نداشتن نقشه و بانک منسجم برای سیاست‌گذاری‌ها بوده است.

ربیعی همچنین با اشاره به این که در جلسه‌ امروز در مورد تابعیت دادن و نوعی کارت شناسایی به افرادی که مادران ایرانی دارند، تصمیم‌گیری شد گفت: مطالعات نشان داده است بخشی از فرزندانی که مادرانشان ایرانی هستند حتی از تحصیل باز می‌مانند لذا در جلسه امروز قرار شد برای این نوع از افراد طرحی در دبیرخانه شورای عالی رفاه تهیه شود تا در جلسات آتی ارائه شود.

وی با اشاره به این که در جلسه امروز گزارشی از سوی آموزش و پرورش برای سیاست‌های رفاهی درآموزش و پرروش و مبارزه با بی‌سوادی نیز ارائه شد، تصریح کرد: در جلسه امروز نظام چند لایحه تامین اجتماعی نیز کلیاتش مطرح شد که در جلسات آتی تصویب خواهد شد.

ربیعی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز شورای عالی رفاه موضوعی با وزارت مسکن در مورد نحوه چگونگی حمایت از بخش‌هایی که توانایی حاضر شدن در بازار پرقیمت مسکن را ندارند نیز مطرح شد که تصویبش به جلسه‌ هیات دولت در روز چهارشنبه موکول شد و بعد از جلسه هیات دولت به تفسیر در رابطه با آن توضیحات لازم ارائه خواهد شد.


  اخبار  اجتماعی - ایسنا