اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سالمندترین و جوان‌ترین استان کشور کدامند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,ایران

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی سالمند به تشریح وضعیت سالمندان در ایران و برنامه های این وزارتخانه برای سلامت سالمندان پرداخت.

دکتر پریسا طاهری در نشست خبری که به مناسبت سالروز جهانی سالمند در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بحث سالمندی موضوع جدیدی نیست ولی تغییرات جهانی ایجاد شده، بحث سالمندی را با چالش روبرو کرده است.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: در سال 2015، 900 میلیون سالمند در جهان زندگی می‌کنند که طبق پیش‌بینی‌ها این آمار تا سال 2050 به 2 میلیارد نفر خواهد رسید.

گیلان سالمندترین استان و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور
دکتر طاهری گفت: گیلان سالمندترین استان کشور و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان به شمار می‌رود. همچنین تهران 9.05 درصد سالمند دارد و استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از همه استان‌ها جوان‌تر و استان‌های گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، همدان، اصفهان، سمنان، تهران، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و یزد از سایر استان‌ها سالمندتر هستند.

وی در رابطه با سالمندان پایتخت افزود: تهران بیش از 12 میلیون جمعیت دارد که حدود یک میلیون و 102 هزار نفر آن سالمند هستند، همچنین بیش از هزار سالمند بالای 100 سال در تهران زندگی می‌کنند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: تقسیم‌بندی سالمندان بر اساس سن، زبان، شرایط بیولوژیک و ساکولوژیک است و وزارت بهداشت چندین برنامه کلان جهت حمایت از سالمندان دارد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: تغییرات سال‌های 2000 تا 2050 نشان از دو برابر شدن آمار سالمندان دارد. در حال حاضر تعداد سالمند از کودکان زیر 4 سال پیشی گرفته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050  تعداد سالمندان از افراد زیر 14 سال نیز پیشی خواهد گرفت.


دکتر طاهری اظهار داشت: در حال حاضر از 900 میلیون سالمند جهان 60 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد مستقر هستند که تا سال 2050 این رقم به 80 درصد می‌رسد.


وی افزود: ‌طبق آمارها در سال 2025 در ایران 10 درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد و تا سال 2050 این رقم به 21.7 تا 24 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال بیست و پنجمین سالی است که بهداشت جهانی روز سالمند را گرامی‌ می‌دارد، گفت: در ایران نیز در سال‌های اخیر تلاش شده به موضوع سالمندان توجه بیشتری شود.

وی افزود: براساس مطالعات آماری انجام گرفته در ایران تعداد سالمندان کشور از 6.2 درصد جمعیت در سال 1335 به 8.2 درصد در سال 90 رسیده است. همچنین براساس سرشماری سال 90 از  بیش از 75.5 میلیون جمعیت کشور بیش از 6 میلیون نفر آن سالمند بوده‌اند، همچنین 4.17 درصد سالمندان خانم و 4.02 درصد آنها مرد هستند. بنابراین جمعیت سالمندی وجه‌ای زنانه پیدا کرده است.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه افزایش سالمند در کشور چالش نیست بلکه موفقیت بهداشتی به شمار می‌رود، افزود: در صورتی که به مسئله سالمندان توجه نکنیم موضوع تبدیل به چالش خواهد شد، در حال حاضر امید به زندگی در آقایان 72 سال و در خانم‌ها 74 سال است.

مراقبت ادغام‌یافته مشتمل بر 15 بیماری برای سالمندان
دکتر افزود: وزارت بهداشت موظف به برنامه‌ریزی برای سلامت جسمی و روانی سالمندان است. بر همین اساس برنامه مراقبت ادغام‌یافته مشتمل بر 15 بیماری برای سالمندان از برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و براساس آن سالمند ابتدا توسط غیر پزشک معاینه و در صورتی که عوامل خطر در آن مشاهده شد به پزشک ارجاع داده می‌شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های کلان جهت حمایت از سالمندان براساس طرح نظام سلامت اجرا می‌شود و بیشتر تمرکز در حاشیه شهرها است.

دکتر طاهری:‌ پر فشاری، دیابت، مشکلات بینایی شنوایی، چربی خون، اختلال حافظه، اختلال خواب، افسردگی، واکسیناسیون و سل سالمندان از برنامه‌های یاد شده بررسی می‌شود، گفت: برنامه اصلاح سبک زندگی به شیوه سالم ،همچنین رصد کردن سالمندان جهت جلوگیری از مرگ زودرس از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

تدوین سند ملی تحول نظام سلامت و منزلت سالمندان مبتنی بر الگوی ایرانی  اسلامی
وی از تدوین سند ملی تحول نظام سلامت و منزلت سالمندان مبتنی بر الگوی ایرانی ـ اسلامی خبر داد و گفت:‌ این سند در سال 91، ایجاد شده و ویرایش دوم آن در حال نهایی شدن است.
رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت آلزایمر را از بیماری‌های دوران سالمندی برشمرد و گفت: فردا روز جهانی آلزایمر است که این روز نزدیک روز سالمندان بوده و لازم است به این مسئله در سالمندان توجه شود.

خانم دکتر طاهری افزود: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2015، 46.8 میلیون نفر آلزایمری روی کره زمین زندگی می‌کنند که این میزان تا سال 2050 به 131 میلیون نفر خواهد رسید. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در هر دو تا سه ثانیه یک نفر مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

در ایران هر 7 دقیقه یک نفر مبتلا به اختلال حافظه و شناخت (دمانسی) می‌شود
وی با اشاره به اینکه در ایران هر 7 دقیقه یک نفر مبتلا به اختلال حافظه و شناخت (دمانسی) می‌شود،  گفت: در حال حاضر 600 تا 650 هزار نفر در کشور دچار مشکل دمانس، که شایع‌ترین آن آلزایمر است هستند.

طاهری خاطر نشان کرد: ابتلا به آلزایمر برای فرد هزینه‌های بالایی به همراه دارد و علاوه بر اینکه شرایط زندگی برای فرد مبتلا مشکل می‌شود خانواده وی نیز با دغدغه‌ای همراه می‌شوند که لازم است توجهات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

اخبار اجتماعی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
لطیفه های طیبی - شومن جوان استان فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور کدامند؟



اخبار ,اخبار اجتماعی ,پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

 

اخبار اجتماعی - پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور کدامند؟

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت از تغییر هرم سنی جمعیت کشور به استوانه در سال 2050 خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر پریسا طاهری در سمینار کشوری طب سالمندان که در مشهد برگزار شد، گفت: تا سال 2050 جمعیت سالمندان کشور به 20 تا 30 درصد جمعیت می‌رسد و در واقع هرم جمعیتی کشور به استوانه تبدیل می‌شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی به ایران تذکر داده است تا سال 2046 باید تمام بیمارستان‌های کشور به بخش سالمندان مجهز باشند.

طاهری با اشاره به اینکه 13 استان در کشور بیشترین تعداد سالمند را به نسبت سایر استان‌ها دارند، عنوان کرد: 8.2 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و در حال حاضر پیرترین استان کشور ایلام و جوان‌ترین آن‌ها سیستان، هرمزگان و بوشهر هستند. بیش از 7 درصد جمعیت خراسان رضوی سالمند هستند، پیرترین شهرستان استان خوشاب و جوان‌ترین آن سبزوار و گناباد است.

وی با اشاره به اینکه تعداد سالمندان زن در کشور بیشتر از سالمندان مرد است، اظهارکرد: نباید سالمندی را یک مشکل بدانیم، بلکه سالمندی یک چالش است و باید در کشور به مرحله‌ای برسیم که سالمند توانا و سالم داشته باشیم. به شکلی بدبینانه، در سال 2050 از هر چهار نفر، یک نفر سالمند و در خوشبینانه‌ترین حالت از هر پنج نفر، یک سالمند خواهیم داشت. این درحالیست که سالمندان تنها نیاز جسمی ندارند، بلکه نیازهای دیگری از جمله روحی، روانی، بیمه‌ای،‌ اجتماعی و رفاهی نیز دارند.
اخبار اجتماعی - ایسنا