اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سالروز تولد معمار مرموز



اخبار,اخبار اجتماعی,کنستانتین ملینکوف

سوم اوت سالروز تولد کنستانتین ملینکوف، معمار بزرگ روسی است. از ملینکوف به‌عنوان یکی از معماران اثرگذار در قرن بیستم یاد می‌شود. او یکی از چهره‌های اصلی جریان موسوم به معماری «کانستراکتیویسم» به شمار می‌رود.

معماری کانستراکتیویسم یکی از سبک‌های مهم معماری مدرن است خاستگاه این معماری شوروی بود. این جریان در بین عده‌ای از نخبگان هنری که عمدتا شامل نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران بودند بعد از انقلاب اکتبر مطرح شد، آنها همچون فوتوریست‌ها و سایر مدرنیست‌ها اعتقاد به تکنولوژی،صنعت و عملکرد داشتند.

 

کانستراکتیویست‌ها خود را مدرنیست‌های شوروی محسوب می‌کردند. ولادیمیر تاتلین که از بانیان این نهضت بود از فرهنگ مواد سخن می‌گفت و مرادش این بود که باید ماهیت مواد و مصالح حاصل صنعت در عرصه هنر، پژوهش و شناخته شود.

کانستراکتیویست‌ها خواستار دگرگونی بنیادی در روش‌های ساخت و ساز سنتی و به‌طور کلی نگرش جدید نسبت به هنر و زیبایی بودند. یکی از اولین شعار‌های آنان دراوایل دهه 1920 چنین بود: «مرگ بر هنر، زنده باد تکنولوژی... زنده باد تکنسین‌های کانستراکتیویسم.» کنستانتین ملینکوف اولین معمار روس بود که شهرت بین‌المللی کسب کرد.

از جمله کار‌های مهم وی طراحی غرفه شوروی در نمایشگاه هنرهای تجسمی در پاریس 1925 بود. از دیگر آثار او می‌توان طراحی پنج باشگاه کارگران در مسکو بین سال‌های 1927 تا 1929 اشاره کرد.  یکی از آثار مهم ملینکوف، خانه‌ای است که او برای خود و خانواده‌اش ساخته است. این بنا به‌عنوان اثری غیرمعمول و عجیب تلقی می‌شود و بیشتر شبیه یک کلیسا یا افلاک نماست. از این خانه به‌عنوان یکی از بناهای رازآمیز قرن بیستم یاد می‌شود. ملینکوف در 28 نوامبر سال 1974 در مسکو درگذشتو

 

اخبار,اخبار اجتماعی,کنستانتین ملینکوف

 


اخبار اجتماعی -دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تولد هادی سریال عملیات 125-مجتبی رجبی معمار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدوسومین سالروز‌ تولد‌ «جان وین»



 

 

صدوسومین سالروز‌ تولد‌ «جان وین»

 

صدوسومین سالروز‌ تولد‌ «جان وین»؛ سینماگری كه به سینمای وسترن هویت داد .ا مروز ۲۶می(۵ خرداد )‌ مصادف با یك‌صد وسومین سالروز‌ تولد‌ «جان وین» بازیگر و كارگردان اسطوره‌ای سینمای وسترن است.


جان وین ( John Wayne) در سال ‌۱۹۶۹ با فیلم «سنگریزه واقعی » موفق به دریافت اسكار بهترین بازیگر مرد شد.



بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی ای ام دی بی ، این بازیگر بزرگ هالیوود در ۲۶ می ۱۹۰۷ در ایالت ایووا در شمال شرقی آمریکا به دنیا آمد و در ۱۱ ژوئن ۱۹۷۹ بر اثر سرطان در لس‌انجلس درگذشت.



جان وین تجسم ایده‌آل‌های سنتی یا به اصطلاح ارزش‌های اصیل آمریکایی بود که شاید امروزه برای بسیاری از مردم جهان ناخوش‌آیند باشد.



آمریکای جان وین جولانگاه آزادمردان است و قلمرو نظم و قانون. نظمی که چه بسا ظالمانه است و قانونی که می‌تواند طرفدار زورمندان باشد. این آمریکا اعتماد فراوان و اراده قوی دارد و تا حدی هم قلدر و زورگوست. از هرچیز و هرکسی برتر است و چون از دیگران قوی‌تر است، پس به خود حق می‌دهد که حرف و نظر خود را با زور هم پیش ببرد.



● سخنگوی راست‌گرایان

جان وین از زمانی که در سینما به شهرت رسید، همیشه نماینده‌ی اندیشه‌های کهنه و محافظه‌کارانه بود. در جریان جنگ داخلی اسپانیا که بیشتر شهروندان آزادیخواه آمریکا و جهان از بنیادهای جمهوری حمایت می‌کردند، جان وین سرسختانه از ناسیونالیست‌های سلطنت‌طلب که قاتلان دموکراسی جوان اسپانیا بودند پشتیبانی می‌کرد و برای آنها کمک مالی می‌فرستاد.



در جنگ جهانی دوم جان وین با ورود آمریکا به جنگ و گشودن جبهه شرق اروپا مخالف بود، زیرا عقیده داشت که جنگ فرصتی است تا آلمان نازی حساب « اتحاد شوروی» را یکسره کند تا جهان از «شر کمونیسم » راحت شود.



به همین ترتیب جان وین از عملیات ارتش آمریکا در کره و ویتنام نیز دفاع کرد، زیرا جنگ‌طلبی و برتری‌جویی ایالات متحده را دفاع موجه به اصطلاح «جهان آزاد» در برابر تهاجم کمونیسم می‌دانست.

در دورانی که روشنفکران آمریکا لشکرکشی بیرحمانه به خاک ویتنام را محکوم می‌کردند، جان وین در سال ۱۹۶۸ فیلم «کلاه سبزها» را ساخت که به حملات بیرحمانه‌ی ارتش آمریکا، سیمایی عادلانه و اخلاقی می‌داد.



● قهرمان جدال با شر


بیشتر سینمادوستان تصویر جان وین را بیشتر از خود او دوست دارند. او را نه پشت تریبون‌های تبلیغاتی بلکه روی پرده‌ی سینما می‌پسندند. او روی اکران زنده‌تر و شاداب‌تر و انسان‌تر است. در تاریکی سینما او را روشن‌تر می‌بینیم.



جان وین تنها بازیگر آمریکایی بود که در زمان حیاتش سیمای اسطوره‌ای پیدا کرد. او با هیکل تنومند، حرکات نرم و صدای کلفت و دورگه‌اش از ابعاد انسانی بزرگتر بود. وقتی تفنگ به دست می‌گرفت و بر پشت اسب به سوی افق‌های دور می‌تاخت، تماشاگر می‌دانست که از او کارهایی بر می‌آید كه فراتر از توش و توان ماست. در عین حال او در بیشتر نقش‌ها انسانی بود معمولی با تمام ضعف‌ها و محدویت‌های بشری، برای همین هم می‌توانستیم با او همدردی داشته باشیم و گاه در جلد او فرو برویم. تماشاگر می‌پذیرفت که او نماینده‌ی خیر است و باید بر شر پیروز شود. چند و چون در ماهیت خیر و شر و موشکافی‌های حقوقی یا اخلاقی از حوصله سینمای وسترن بیرون است.



● قهرمان غرب وحشی

سینمای وسترن روایت بخشی از گذشته‌ی آمریکاست که زیاد هم دور نیست. مقطعی که ایالت‌های شرقی کرانه‌ی اقیانوس اطلس می‌روند تا ایالت‌های جنوب غربی آمریکا را تا کرانه‌ی اقیانوس آرام فتح کنند. این دوران از التهابات اجتماعی و سیاسی سرشار است، با انبوه حوادث تکان‌دهنده و ماجراهای پرهیجان. گنجی بی‌کران از حکایات غریب و داستان‌های پرکشش. زمینه‌ی تاریخی این داستان‌های پرتب و تاب از ده پانزده سال فراتر نمی‌رود و تنها برشی باریک از گذشته‌ی آمریکا را در برمی‌گیرد. دوره‌ای پرآشوب در حوالی سالهای ۱۸۶۵ تا ۱۸۸۰ که پس از پایان جنگ‌های داخلی فرا رسید.



هیچ بازیگری در سینمای آمریکا مانند جان وین به ژانر یا شاخه‌ی سینمای وسترن هویت نداده است. همه بزرگان هالیوود از گری کوپر و کرک داگلاس تا برت لنکستر و جیمز استوارت و در سالهای نزدیک‌تر پل نیومن و رابرت ردفورد و استیو مک‌کویین و کلینت ایستوود و کوین کوستنر به قهرمانان غرب وحشی جان داده‌اند، اما هیچ یک از آنها به برازندگی و استواری جان وین در دل دره‌های غریب و دشت‌های پهناور و آسمان‌های درخشان آن دیار ناآشنا جا نیفتادند.



● کابوی اسطوره‌ای

جان وین با قد افراشته، چهره‌ی سوخته و نگاه عمیق با چشم‌اندازهای بکر و غریب غرب وحشی یگانه بود. او در قالب گاوچران یا کلانتر، در سیمای ششلول‌بند یا سواره‌نظام، مرد تیپیک دنیای وسترن بود که گویی همان دم از دل چشمه‌های رخشان و صخره‌های سخت برجوشیده بود.



او خود یکپارچه وسترنر یا مرد اصیل غرب بود. یل آشنای دشت‌های بی‌کران غرب، که نیاز نداشت نقش کابوی را بازی کند. درست برعکس: این کابوی بود که نیاز داشت از او تقلید کند تا به یک کابوی واقعی بدل شود.



● بدویت فرد در برابر مدنیت

جان وین در نزدیک ۲۰۰ فیلم ایفای نقش کرده، اما سیمای واقعی او در سینمای وسترن است که به کمال جان می‌گیرد. در پهندشت‌های فراخ و دره‌های پرسنگلاخ است که این «یکه سوار» سرشار از سرزندگی و شادابی، با تمام قامت در افق قد می‌کشد. غولی زیبا که از بطن طبیعت وحشی زاده می‌شود، آماده، تا بر افق‌ها و افلاک چیره شود.



یکی از نمایه‌های اصلی سینمای وسترن ترسیم تضاد فرهنگ مدنی (شهرنشینی مدرن) با مناسبات و ساختارهای سنتی (خانه‌بدوشی بدوی) است.



جان وین در جان دادن به این بعد از جهان وسترن بی‌نظیر است. در قیافه مردانه، در منش و رفتار او چیزی مرموز، بدوی و دست‌نیافتنی هست که او را از الگوهای عرفی و مدنی دور و به سرشت وحشی وسترن نزدیک می‌کرد.



در رفتار او پویه‌ای غریزی هست که او را از تکرار و ابتذال دور می‌کند. سیمای او در سایه روشن عواطف و انگیزه‌های گوناگون تغییر رنگ می‌دهد. خشم و خشونت مردانه‌ی او در یک آن به عطوفت و مهربانی بدل می‌شود، گویی در پیکر زمخت این «غول بیابانی»، کودکی معصوم و بی‌آزار کز کرده است.



● پنجاه سال در سینما

جان وین در سال ۱۹۲۶ در زمان سینمای صامت بازیگری را شروع کرد. سالها بعد در سال ۱۹۳۹ بود که با وسترن برجسته‌ی جان فورد به نام « دلیجان» به شهرت رسید.



در فیلم‌های حماسی جان فورد بود که سیمای جان وین تا حد اسطوره‌ای زوال‌ناپذیر قوام گرفت. در فیلم‌هایی مانند «قلعه»، «آپاچی» ، «ریو گرانده»، «جستجوگران»، «دختری با روبان زرد»، « آخرین فرمان» ، « مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام». این فیلم‌ها امروزه به گنجینه‌ی کلاسیک سینما پیوسته‌اند.



سینماگر بزرگ دیگری که در تکوین سیمای اسطوره‌ای جان وین سهم داشت هاوارد هاکز است. او پس از ساختن وسترنی زیبا به نام «رود سرخ» به سال ۱۹۴۸، در سالهای بعد با سه گانه‌ای ظریف و استادانه موفق شد بلوغ بازیگری جان وین را به نمایش بگذارد. این سه گوهر سینمای وسترن عبارتند از: ریو براوو، ریو لوبو و الدورادو. ‌



جان وین دو فیلم نیز کارگردانی کرد: وسترنی به نام آلامو در سال ۱۹۵۹ ساخت و فیلم جنگی « کلاه سبزها» را به سال ۱۹۶۸. اما در ستایش از او لازم نیست از این دو فیلم سخنی گفته شود. به سادگی باید گفت که او بازیگری توانا بود که سینمای وسترن به او مدیون است.



آخرین نقش‌آفرینی «جان وین»، ستازه نام‌دار سینمای آمریكا ۳۱ سال بعد از مرگ او، در قالب دی‌وی‌دی عرضه می‌شود.



فیلم «توفان‌سواران غرب طلایی» آخرین فیلم «جان وین» است كه پیش از این هرگز به‌روی پرده سینما نیامده بود.



این وسترن علمی – تخیلی محصول سال ۱۹۸۴ است كه آخرین نقش‌آفرینی «جان وین» پیش از مرگ در سال ۱۹۷۹ است.



«جان وین» طی چند دهه فعالیت سینمایی در بیش از ۱۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی داشت كه اولین آنها در ۱۹ سالگی با نام «سرخ‌پوستی از هاروارد» بود.


همزمان با یك‌صدمین سال‌روز‌ تولد‌ « جان وین»، بازیگر نامی فیلم‌های وسترن هالیوود، مجسمه‌ی برنزی ‌۲/۵ متری از وی در موزه‌ ملی میراث وسترن و كابوی آمریكا رونمایی شد.



مجسمه‌ی برنزی « جان وین» درحالی در حضور دو نوه‌ی او در موزه‌ی ملی وسترن واشنگتن نمایش داده شد كه این مجسمه‌ی، وین را در پوشش چكمه، دستكش و كلاه مخصوص كابویی‌ها به‌همراه تفنگی در دست چپ‌اش نشان می‌دهد.



اگرچه ‌۳۱ سال از درگذشت این بازیگر بزرگ هالیوود می‌گذرد، اما محبوبیت وی به‌واسطه بازی در فیلم‌های وسترن و كابوی همچنان حفظ شده است. انجمن فیلم آمریكا در سال ‌۱۹۹۹، او را به‌عنوان یكی از ‌۱۳ بازیگر بزرگ تمام دوران هالیوود انتخاب كرد. فروش یك‌میلیون دلاری فیلم «ریو لوبو» در سال ‌۱۹۷۰ تنها به‌خاطر ایفای نقش او بوده است.



جان وین سی و یك سال پیش درگذشت، دوستداران سینما مرد بزرگ وسترن را فراموش نمی‌کنند...../ گزارش : خبرگزارى ايسنا