اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سازوکار انتخاباتی اصولگرایان


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان مشخص شده است، گفت: علما و سیاسیون اصول‌گرا در زمینه وحدت به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره آخرین وضعیت اصو‌ل‌گرایان برای رسیدن به وحدت، اظهار داشت: اصول‌گرایان در زمینه وحدت تقریباً به نتایجی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: اگر عده‌ای از خنّاسانی که به‌دنبال بر هم زدن وحدت هستند کارشکنی نکنند، علما و سیاسیون اصول‌گرا در زمینه وحدت به توافق رسیده‌اند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره آخرین وضعیت تعیین سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان، افزود: قرار است سازوکاری برای انتخاب کاندیداها ایجاد شود، اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و این مسائل در چارچوب‌هایی است که به نتیجه رسیده است.

حجت‌الاسلام حسینیان توضیح داد: سازوکار انتخاباتی اصول‌گرایان مشخص شده، اما هنوز اجرا نشده است؛ سازوکار به این صورت است که گروهی از میان اصول‌گرایان تشکیل شوند و به‌عنوان تصمیم‌گیرندگان برای کاندیداها فعالیت کنند و لیست انتخاباتی را ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز اعضای گروهی که قرار است برای کاندیداها تصمیم‌گیر باشند، مشخص نشده‌اند.


ویدیو مرتبط :
سازوکار کوانتومی مغز و خودآگاهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقشه انتخاباتی اصولگرایان چیست؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نقشه انتخاباتی اصولگرایان چیست؟

دولت ولایتی با كابینه ائتلافی

از آن روزی كه حداد عادل ائتلاف سه نفره 1+2 را بدون هماهنگی با علی اكبر ولایتی و باقر قالیباف افشا كرد، گمانه دلخوری دیگر اصولگرایان بی‌خبر و غایب در این نشست‌های انتخاباتی سه نفره قابل حدس بود؛ دلخوری‌هایی كه باعث شد تا از هر گوشه اردوگاه به هم ریخته اصولگرایان ندای مخالفت و انتقاد به گوش برسد.

حبیب‌الله عسگراولادی اعلام كرد كه به ولایتی گفته‌ام حداقل هفت، هشت نفر باید به این جمع اضافه شوند و دیروز هم محمدرضا باهنر یكی دیگر از چهرهای پر نفوذ اصولگرایان نتوانسته ناراحتی خود از بی‌توجهی ولایتی (مبدع اولیه ائتلاف 1+2) را پنهان كند، او در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: «كاندیداها از جریان‌ها، گرایش‌ها و قطب‌های مختلفی هستند و برای رسیدن به وحدت نظر و انسجام هیچ كدام از این ظرفیت‌ها را نباید فراموش و رها كرد، این جلسه سه نفره نیروهای خوب و قابل تاملی هستند شاید هم نهایتا یكی از آنها رییس‌جمهور شود اما این مجموعه اصلا جامع و مانع نیست و ما فكر می‌كنیم كه باید حداقل شش یا هفت نفر دیگر نیز به این ائتلاف اضافه شوند و بنشینند و با یكدیگر گفت‌وگو كنند، خصوصا كه مقام معظم رهبری نیز طی چند روز گذشته فرمودند كه كار اجرایی بسیار سخت است و به تدبیر، برنامه، تیم، خرد جمعی و عقل نیاز دارد.»

گذشت چند ساعتی از این اظهارات باهنر كافی بود تا خبر احتمال اضافه شدن محسن رضایی به ائتلاف سه نفره منتشر شود. این خبر تایید نشده بود كه مشخص شد ولایتی، قالیباف و حداد عادل، حسین مظفر را به عنوان رییس ستاد انتخابات ائتلاف 1+2 انتخاب كرده‌اند. مجموع قرائن و شواهد حاكی از آن است كه این سه نفر (ولایتی، قالیباف و حداد عادل) در روزهای درگیری اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد به فكر حل بحران جانشینی محمود احمدی‌نژاد افتاده‌اند و برگزاری نشست با آیات مهدوی كنی، شیخ محمد یزدی، جنتی و عسگراولادی در همین رابطه بوده است.

اما سوال اصلی این است كه آیا كاندیدای نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری فردی است كه در نهایت از این ائتلاف1+2 بیرون می‌آید یا آنكه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد؟با توجه به فعل و انفعالات این روزهای اصولگرایان پاسخ به این پرسش كه نقشه انتخاباتی اصولگرایان چه خواهد بود بدون توجه به این نكات غیر ممكن است كه؛

1- غلامعلی حداد‌عادل از طراحی ساز‌و‌كاری سخن گفته بود كه قرار است جلوی تعدد كاندیدا را بگیرد و به قول او «اصولگرایان نباید با بیش از یك كاندیدا در انتخابات شركت كنند زیرا رقابت بین اصولگرایان منجربه شكست می‌شود». این در حالی است كه حداد عادل پیش از این گفته بود اگر احساس تكلیف كند به میدان 

2- باقر قالیباف هم كه سال‌هاست در پی ریاست‌جمهوری است، فعالیت‌های زیرپوستی انتخاباتی خود را آغاز كرده است.

3- علی‌اكبر ولایتی با موتوری روشن و چراغی خاموش در حال حاضر میاندار اصلی هیات اصولگرایان است وفعلا ترجیح داده سكوت پیشه كند و به شایعات حضورش دامن نزند تا وقت مقتضی.

پرسشی كه پیش می‌آید این است كه با توجه به اظهارات محمدرضا باهنركه گفته است: «شاید نهایتا یكی از این سه نفر رییس‌جمهور شوند. «چه كسی در میان این سه نفر «كاندیدای محبوب»، «گزینه معقول» و «فرد رای‌آوری» خواهد بود كه بتواند:

1- از هزینه‌های حاصل شده مدیریت پر شبهه كشور بكاهد.

2- فصل الخطاب دوئل اصولگرایان با یكدیگر باشد.

3- دولتی را تشكیل دهد كه از پتانسیل گردهم آوری همه دلسوزان دل‌نگران كشور را فارغ از خط كشی‌های سیاسی داشته باشد.

4- مرد محترم، مقبول و معقول جناحین سیاسی و نظام باشد كه بتواند تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل سازد.

5- مرد میدان‌های سخت با داشتن مولفه‌های رفتارهای غیر باندی، معتدل، میانه رو، عقلگرا و دوراندیش باشد.

6- دلخوری‌های به وجود آمده پس از انتخابات 88 را كمرنگ كند.

7- توان حل مشكلات درونی و مصایب بیرونی را داشته باشد.

بر حسب ظواهر شخصیتی و هویت فردی نه تنها این سه نفر كه هیچ یك از اسامی مطرح شده دارای تمامی این مولفه‌ها نیستند اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه از میان این افراد كدام یك مولفه حداكثری را دارد. بر همین اساس باید از نام باقر قالیباف و حداد عادل گذشت و در غیاب اجباری چهره‌های محبوب اصلاح‌طلب تنها نام علی‌اكبر ولایتی باقی می‌ماند.

مساله‌یی كه چندی پیش امیرمحبیان نیز به آن اشاره كرده بود: «ولایتی مبدع مدل ?+? است و تحركات اخیر او نشان می‌دهد كه در این انتخابات قصد دارد با اتكا به مدل‌های تركیبی در دولت آینده حضور یابد، حال به عنوان نفر نخست یا نفر دوم.»

برخی اخبار حكایت از آن دارد كه علی اكبر ولایتی با راه‌اندازی ائتلاف سه نفره درصدد اعلام آمادگی خود برای ایفای نقش برادر بزرگ‌تر برای اصولگرایان و عملیاتی كردن شكل دیگری از آرزوی دیرینه علی اكبرناطق نوری و هاشمی‌رفسنجانی برای دولت وحدت ملی تحت عنوان كابینه ائتلافی است.

ولایتی در غیاب چهره‌هایی مانند ناطق نوری، علی لاریجانی و حسن روحانی جدی‌ترین گزینه كابینه ائتلافی است. ولایتی گویا به دنبال دور هم نشاندن تمامی ژنرال‌های اصولگرا و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در كابینه یازدهم است. این دیپلمات كهنه كار هم رابطه خوبی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارد و هم درون نظام از موقعیت ویژه‌یی برخوردار است. 

اصلاح‌طلبان او را چهره‌یی معتدل می‌شناسند و اصولگرایان برنامه‌ریزی‌های تشكیلاتی خود را وابسته به نظر او می‌دانند. اما اینكه آیا علی‌اكبر ولایتی می‌تواند منطقه الفراغ موجود میان جریان‌های سیاسی كشور را پر كند یا نه باید با گذر زمان مشاهده كرد اما آنچه از مجموعه اتفاقات می‌توان مشاهد كرد، چراغ سبزی است كه علی اكبر ولایتی دیده است. هر چه هست به نظر می‌رسد دولت ولایتی با كابینه ائتلافی تنها راهكار اصولگرایان برای دولت بعدی ایران است تا كه شاید اتفاق ناگواری رخ ندهد./اعتماد