اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سازمان ملل دریافت اولین بخش از اسناد سلاح های شیمیایی سوریه را تایید کرد



سلاح های شیمیایی در سوریه,بررسی  سلاح‌های شیمیایی سوریه توسط واشنگتن

 سازمان ملل دریافت اولین بخش از اسناد سلاح های شیمیایی سوریه را تایید کرد

سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی اعلام کرد، دمشق برخی از مدارک سلاح های شیمیایی خود را ارائه کرده و به احتمال زیاد در چند روز آینده بقیه مدارک نیز به این سازمان تحویل داده می شود.

 به نقل از سایت اینترنتی النشره، مایکل لوهان، سخنگوی سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی اعلام کرد: نشست شورای اجرای این سازمان که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است.


وی همچنین تاکید کرد که این سازمان اسنادی را درباره سلاح های شیمیایی سوریه دریافت کرده و به احتمال زیاد این جزئیات که از سوی دمشق ارائه شده ظرف چند روز آینده افزایش یابد.


لوهان پیش از این نیز اعلام کرده بود که نشست روز یکشنبه شورای اجرای سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی قرار است به بررسی موضوع پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی و آغاز برنامه نابودسازی این سلاح ها بپردازد.

واشنگتن: اطلاعات ارائه شده توسط دمشق در مورد سلاح‌های شیمیایی را بررسی می‌کنیم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با توجه بسیار اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، "ماری هاف"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: سوریه در خصوص زرادخانه شیمیایی خود اسناد اولیه‌ای را به سازمان منع استفاده سلاح‌های شیمیایی ارائه داده است و ما با دیگر اعضای این سازمان با توجه بسیار این اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز جمعه اعلام کرد که دمشق فهرست اولیه‌ای در خصوص سلاح‌های شیمیایی خود به این سازمان ارائه داده است.

از سوی دیگر، سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی نشست خود را که قرار بود روز یکشنبه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه برگزار شود، به تاخیر انداخت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: گام بعدی این است که این اسناد به هیات اجرایی سازمان ارجاع داده شود و این فهرست دقیق که برای اجرای معاهده‌های ژنو بسیار مهم و حیاتی است، مورد بررسی قرار گیرد. / ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
گزارش سی ان ان از خروج اولین محموله ی سلاح شیمیایی از سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دبیرکل سازمان ملل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را تایید کرد



سازمان ملل,استفاده سوریه از سلاح حهای شیمیایی

دبیرکل سازمان ملل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را تایید کرد

بان کی مون گفت گزارش سازمان ملل که انتظار می‌رود طی روزهای آینده توسط این سازمان منتشر شود، به طور کاملا قانع کننده‌ای تایید خواهد کرد که ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نگفت که چه کسی مسئول حملات در روز ۲۱ اوت در غوطه در حومه دمشق پایتخت سوریه است و تصریح کرد تعیین مسئولیت آن حمله اصولا جزو وظایف تیم بازرسان سازمان ملل نبوده است.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل پیش‌بینی کرد که گزارش بازرسان سازمان ملل هفته جاری منتشر شود.

بنا به گزارش شبکه الجزیره بان کی مون بدون اینکه مستقیما شخص بشار اسد را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بداند، مدعی شد که وی جرایم زیادی را در سوریه مرتکب شده است.

بان کی مون درباره گزارش بازرسان سازمان ملل نیز گفت: به رغم آنکه من نمی‌توانم علنا و در حال حاضر پیش از صدور گزارش این مساله را اعلام کنم اما پیش‌بینی می‌کنم که در این گزارش تا حدود زیادی تاکید خواهد شد که سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده شده‌اند.

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که سازمان اطلاعات فرانسه موفق شده است روز جمعه یک حمله شیمیایی در سوریه را رصد کند.

وی در پی دیدارش از یکی از پایگاه‌های نظامی شمال پاریس تاکید کرد: با استفاده از تجهیزات اطلاعاتی‌مان موفق شده‌ایم صد درصد اوضاع سوریه را ارزیابی کنیم.

پیش از این نیز سازمان ملل اعلام کرده بود در حمله شیمیایی اطراف دمشق 1429 تن کشته شده‌اند.


توافق فرانسه و سه کشور عربی برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه

دولت فرانسه اعلام کرد که با سه کشور عربستان، اردن و امارات برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه به توافق‌هایی دست یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری العربیه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با وزیران خارجه سه کشور عربستان،‌اردن و امارات با ‌آنها درباره لزوم حمایت بیشتر از مخالفان "میانه‌رو" سوریه توافق کرد.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این دیدار که با محوریت سوریه در پاریس برگزار شد، اولاند و وزیران خارجه عربستان، امارات و اردن توافق کردند حمایت‌های خود از مخالفان سوریه را بیشتر کنند تا بدین وسیله آنها توانایی رویارویی با ارتش سوریه را داشته باشند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین ادعا شده است که "لجاجت‌های" سوریه به نفع جنبش‌ها و گروه‌های تندرو حاضر در این کشور است و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

توافق فرانسه و سه کشور عربی مذکور برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه پس از آن صورت گرفت که سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد، آمریکا توزیع سلاح‌های "تاثیرگذار" میان مخالفان را برای کمک به براندازی هر چه سریعتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آغاز کرده است.

ماه ژوئن نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم دارد کمک‌های نظامی به مخالفان ارائه دهد.

علاوه بر این دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که روز دوشنبه نشست سه جانبه‌ای با حضور لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور و جان کری، همتای آمریکایی وی به همراه ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس برای بررسی اوضاع سوریه برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را غیرکافی خوانده و بر لزوم صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: پیوستن سوریه به این کنوانسیون اقدامی بسیار مفید است اما کافی نیست و ما نمی‌توانیم تنها به اینکه نظام سوریه اعلام کرده نیت انجام این کار را دارد اکتفا کنیم بلکه سوریه باید متعهد شود و این تعهدات تحت نظارت، عملی شوند.

وی در ادامه بر لزوم مشخص کردن جدول زمانی کوتاهی برای تحت کنترل درآوردن زرادخانه شیمیایی سوریه و مجازات عاملان استفاده از سلاح‌ها در "غوطه دمشق" تاکید کرد.