اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سازمان غذا و دارو پاسخ می دهد،آیا سوسیس و کالباس حرام در برخی از فروشگاه ها عرضه می شود؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان غذا و دارو

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص عرضه سوسیس و کالباس حیوانات حرام گوشت در برخی از فروشگاه های پایتخت، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سازمان غذا و دارو هدایت حسینی در واکنش به عرضه سوسیس و کالباس حیوانات حرام گوشت در برخی فروشگاه های تهران، گفت: با قاطعیت می توان گفت نه تنها در مورد فرآورده های حیوانات حرام گوشت، بلکه هیچگونه مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو برای واردات سوسیس و کالباس صادر نشده است.

او با بیان اینکه پس از راه اندازی آزمایشگاه‌های هیستولوژی تقلب گوشت توسط آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو و دو آزمایشگاه همکار، قادریم منشا فراورده هایگوشتی حیوانات مختلف را تشخیص دهیم تصریح کرد: این فرآورده ها در زمان ورود به کشور آزمایش می شود.

حسینی با اشاره به استقرار بازرسان سازمان غذا و دارو در گمرگ، گفت: بازرسی از محموله جهت بررسی وضعیت بهداشتی، نمونه برداری از محموله های وارداتی، بررسی گواهی حلال بودن با حضور نماینده ولی فقیه از جمله وظایف بازرسان سازمان غذا و دارو مستقر در گمرک کشور است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: وجود هرگونه سوسیس و کالباس بدون مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در سطح عرضه، نشان دهنده این است که این کالا به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و از آنجایی که ایمنی و سلامت آنها مورد تایید نیست به مصرف کنندگان اکیداً توصیه می کنیم از خرید و مصرف چنین فرآورده هایی خودداری کنند.

حسینی ادامه داد: این قبیل فرآورد های غیر مجاز، به دلیل اینکه توسط سازمان غذا و دارو، آزمایش و کنترل نشده اند، نمی توان سلامت آنها را تایید کرد.

او گفت: اگر مصرف کنندگان با مواردی اینچنینی مواجه شدند می توانند پس از تماس با شماره 1490، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراتب را اطلاع دهند تا نسبت به جمع آوری و برخورد با متخلفان در اسرع وقت اقدام لازم بعمل اید.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
پرسش و پاسخ از مدیر کل آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سازمان غذا و دارو به شائبه‌ها درباره حلال یا حرام بودن دو محصول



 اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی,فرآورده‌های غذایی

 مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره حلال یا حرام بودن دو محصول "میگو کریل" و "رنگ کارمن"، گفت: برخی افراد اطلاعات غلط به مردم می‌دهند. طبق آخرین اطلاعات ما "کریل"، میگو نیست و اکنون بر اساس محصولی حرام با آن برخورد می‌کنیم.

دکتر بهروز جنت در گفت‌وگو با ایسنا ، در پی انتشار خبری مبنی بر حرام اعلام شدن دو محصول حلال با عنوان "رنگ کارمن" و "میگو کریل"، گفت: رنگ "کارمن" در گذشته بررسی شده و از ابتدا نیز حرام اعلام نشده بود. بنابراین کسی نگفته بود این رنگ حرام است که اکنون بخواهیم حلال بودن آن را اعلام کنیم.

"میگو کریل" حرام است، چون...

وی درباره "میگو کریل" با بیان اینکه هنوز هیچکس حلال بودن این محصول را اعلام نکرده است، افزود: برخی افراد اطلاعات غلط به مردم می‌دهند. فتوایی که در این زمینه وجود دارد این است که میگو حلال است. بنابراین در اینجا بحث کارشناسی مطرح می‌شود که آیا "کریل" جزو خانواده و رسته میگو هست یا خیر؟

جنت با اشاره به تعریف "کریل"، اظهار کرد: کریل از شاخه بندپایان است، کلاس نرم زرهیان بوده و به راسته آن "Euphausiacea" می‌گویند. حال میگو نیز از شاخه بندپایان و کلاس نرم زرهیان است اما راسته آن را " Decapoda" می‌خوانند.

وی با بیان اینکه از طرفی خرچنگ و خرچنگ دراز نیز از راسته "decapoda" هستند و ما آن را در فقه شیعه حرام می‌دانیم، تاکید کرد: بنابراین "کریل" نیز از راستای خرچنگ دراز بوده و میگو محسوب نمی‌شود. بنابراین حلال و حرام در این زمینه تغییر نکرده، بلکه ممکن است بحث کارشناسی تغییر کند.

جنت با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع رسمی این موارد را از شیلات سوال می‌کند، گفت: اگر من داروساز هستم در حوزه داروسازی نظر می‌دهم و حق ندارم در زمینه گونه‌های جانوری اظهار نظر کنم. بر این اساس میگو همیشه حلال بوده و بحثی در آن نیست اما بحث بر سر این است که آیا کریل میگو هست یا خیر؟. پاسخ این سوال را باید سازمان شیلات ارئه دهد. بنابراین ما اطلاعات را از ارگانی که دارای صلاحیت است، دریافت می‌کنیم.

وی تاکید کرد که در حال حاضر طبق آخرین اطلاعاتی که از سازمان شیلات داریم، "کریل"، میگو نیست. بنابراین ما اکنون بر اساس حرام با آن برخورد می‌کنیم. حال اگر چند سال دیگر متخصصان به این نتیجه رسیدند که "کریل" هم نوعی میگو ست، می‌گوییم حلال است. بنابراین قانون فقهی تغییر نکرده است بلکه ممکن است متخصصان به نتایج جدیدی دست یابند.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه نحوه بیان این مسائل در رسانه‌ها بسیار مهم است، گفت: خیلی بد است این بحث مطرح شود که محصولی که تا دیروز حلال بوده، اکنون حرام شده است. این بحث‌ها تخصصی‌ است و اعلام اشتباه چنین مسائلی، به مردم آسیب می‌رساند. بنابراین بد است بحثی را در رسانه مطرح کنیم که برای آن موضوع واجد صلاحیت نباشیم.


اخبار اجتماعی  -  ایسنا