اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سازمان‌های آمریکا چه اطلاعاتی از شما دارند؟


این روزها همه فقط به دنبال پیدا کردن ادوارد اسنودن،افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا هستند و کمتر کسی دیگر سراغ اصل ماجرا می‌رود. اسنودن افشاگر بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعات جهان بوده است اما بر اساس اسنادی که این مامور سابق سیا افشا کرده فکر می‌کنید اطلاعات شما به دست سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا افتاده است؟

مجله مهر: این روزها همه فقط به دنبال پیدا کردن  ادوارد اسنودن،افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا هستند و کمتر کسی دیگر سراغ اصل ماجرا می‌رود. اسنودن افشاگر بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعات جهان بوده است اما بر اساس اسنادی که این مامور سابق سیا افشا کرده فکر می‌کنید اطلاعات شما به دست سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا افتاده است؟

 پروژه مشهور به «هرم» را اکنون بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعاتی در جهان می‌دانند؛ پروژه‌ای که در آن هر ایمیل،هر اظهار نظر یا پیام خصوصی در فیس بوک،متن چت‌ها،مکالمه با اسکایپ و هزاران نوع اطلاعات دیگر ضبط و شنود شده است.

ادوارد اسنودن عامل افشای این پروژه اکنون در حال فرار برای بازداشت نشدن از سوی نیروهای امنیتی آمریکاست. او را اکنون به خاطر این افشاگری بزرگ تحت تعقیب‌ترین مرد جهان می‌دانند.

دولت آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مجددا خواسته است که  او را به «بدون تاخیر» به این کشور مسترد کند. پوتین اعلام کرده است اسنودن در محوطه ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد. وزارت دادگستری آمریکا این‌ مرد جوان را به جاسوسی و سرقت اسناد محرمانه متهم کرده و  گذرنامه او را باطل کرده است. چرا اما اطلاعات این مرد این‌قدر مهم است؟
 


خبرنگاران از مسافران فرودگاه مسکو درباره دیدن افشاگر آمریکایی سوال می‌کنند
 
از سال ۲۰۰۷ همه کاربران سرویس‌های مشهور اینترنتی جهان از جمله گوگل و فیس‌بوک هدف این جاسوسی بوده‌اند. بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا افراد خاصی را در این پروژه در نظر نداشته‌اند بلکه هر آنچه کاربران این سرویس‌ها انجام داده‌اند در دسترس سازمان امنیت ملی آمریکا بوده که یکی از سری‌ترین نهادهای اطلاعاتی این کشور است.

اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن افشا کرده اطلاعات زیر از همه کاربران زیر نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا بوده است:

- متن کلیه ایمیل ها در سرویس های فوق مانند ایمیل های یاهو، جیمیل، آمریکن آنلاین، هات میل، ام اس ان ، آدرس گیرنده و فرستنده های ایمیل ها و کلیه فایل های پیوست.

- متن همه چت ها و گفتار های متنی، صوتی و ویدیویی در سرویس هایی مثل یاهو مسنجر، اسکایپ، پال تاک، گوگل تاک و …

- کلیه فعالیت ها و معاشرت ها در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک در کنار کلمه‌های عبور افراد مورد هدف در شبکه های اجتماعی و سرویس های اعلام شده.

- اطلاعات دقیق تر و بررسی های اطلاعاتی در مورد افراد خاص یا مشکوک
 
 

اما همه آنچه تاکنون از بزرگترین جاسوسی جهان منتشر شده  تنها ۴ صفحه از فایل ۴۱ صفحه ای است که در اختیار روزنامه گاردین قرارگرفته است. همین ۴ صفحه هم اما خیلی‌ها را شوکه کرده است.

پیش از این هرچند گزارش های متعددی در مورد استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت برای ردیابی افراد مورد نظر آمریکا منتشر  شده اما  اطلاعات فاش شده در گاردین نشان می‌دهد اطلاعات همه کاربران و نه فقط تعداد محدودی افراد مشکوک توسط سازمان امنیت ملی آمریکا ذخیره و بررسی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
شکایت ایرباس از سازمان اطلاعاتی آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از حمله پاریس خبر نداشتند / اعزام نیروی زمینی برای مقابله با داعش اشتباه است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس‌جمهور آمریکا در ارزیابی قدرت سازمان‌های امنیتی کشورش می‌گوید که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات دقیقی در خصوص وقوع حمله تروریستی در پاریس نداشته‌اند که بتوانند آن را با فرانسوی‌ها در میان بگذارند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که در اجلاس جی-20 در آنتالیا شرکت کرده بود، در آیین اختتامیه این اجلاس، در خصوص مباحث مطرح شده در اجلاس و مسائل منطقه سخن گفت.

به ائتلاف کمک کنید/منابع می‌خواهیم
وی ابتدا در خصوص حملات تروریستی پاریس سخن گفت و گفت «فرانسه تنها نیست.»

اوباما در ادامه داعش را یک تهدید برای همه و صورت شیطان خواند و گفت که این تروریست‌های وحشی باید نابود شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا به ائتلاف هوایی تحت رهبری کشورش در عراق و سوریه پرداخت و گفت که در این 2 کشور، با حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف، داعش به عقب رانده شده است.

اوباما البته برای مبارزه موثر با داعش درخواستی هم داشت؛ اوباما گفت که برای ادامه مبارزه با این گروه تروریستی، «کشورهای بیشتری باید به صف تأمین‌کنندگان نیازهای مبارزه بپیوندند.»

نشست وین تحت رهبری آمریکا بود/هنوز بر سر بشار اسد، اختلاف داریم
رئیس کابینه دولت آمریکا به اجلاس وین هم اشاره کرد و گفت که در این نشست، پیشرفت نه‌چندان زیادی حاصل شد؛ اوباما گفت که این نشست تحت رهبری آمریکا برگزار شده است.

باراک اوباما به نقطه‌نظر شرکت‌کنندگان در کنفرانس حل بحران سوریه در وین هم پرداخت و گفت هنوز بر سر سرنوشت بشار اسد، اختلاف وجود دارد.

وی مانند همیشه، بشار اسد را به کشتار مردم خود متهم کرد و گفت که وی نمی‌تواند در آینده سوریه جایی داشته باشد.

مخالفان حضور پناهجویان در آمریکا خودشان پناهنده‌اند
اوباما که قول داده روزی آوارگان سوری را در کشورش بپذیرد، به بحث پناهجویان هم پرداخت و گفت: «کوبیدن در به صورت پناهجویان، خیانت به ارزش‌های آمریکا است.»

وی در ادامه به مخالفان حضور پناهجویان در آمریکا پرداخت و به آنها یادآور شد که برخی از آنها، پیش از این به دلیل جرم سیاسی تحت تعقیب بوده‌اند و خود به آمریکا پناه آورده‌اند.

سرباز نمی‌فرستیم سوریه
باراک اوباما باز هم به مخالفت این افراد با حضور پناهجویان در خاک آمریکا اشاره کرد و گفت: «این (رفتار) آمریکایی نیست؛ ما چنین مردمانی نیستیم.»

باراک اوباما در ادامه به بحث «جدی‌تر شدن مبارزه با داعش» پرداخت و ابتدا هرگونه قصد برای اعزام نیروی نظامی برای جنگ رو در رو با داعش را رد کرد.

اوباما گفت: «من یک نوجوان 15 ساله را دیدم که پای خود را از دست داده بود؛ من سیاسی‌بازی برخی ها را نمی‌کنم، ما به سوریه نیرو نمی‌فرستیم.»


مخالفت با اردوغان در خانه اردوغان
رئیس‌جمهور آمریکا میهمان «رجب طیب اردوغان» بود، رئیس دولتی بود که بارها درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را مطرح کرده و بارها هم با مخالفت شرق و غرب روبرو شده؛ اوباما برای چندمین بار دست رو به سینه اردوغان زد.

باراک اوباما گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از غیرنظامیان، کار غیرسازنده‌ای است. منطقه پرواز ممنوع در عمل، یک منطقه جذاب برای تروریست‌ها ایجاد خواهد کرد.»

اوباما به صورت ویژه به خود داعش هم پرداخت. اوباما گفت که این گروه، گروه تروریستی بی‌همتایی نیست و مانند دیگر گروه‌های این‌چنینی عمل می‌کند ولی از دو جهت با دیگر گروه‌ها تفاوت دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که داعش سرزمین گسترده‌ای در اختیار دارد و بر همین اساس توانایی جذب نیروهای بیشتری را نسبت به دیگر تروریست‌ها دارد.

اوباما گفت که این گروه با این توانایی، تهدیدی برای روسیه، ایران و آمریکا است.

«سیا» از حملات پاریس خبر نداشت
یکی از خبرنگاران در خصوص ضعف دستگاه‌های امنیتی آمریکایی در صورت نبود هشداری در خصوص حملات پاریس از اوباما پرسید.

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پاسخ داد: «هر روز گزارش‌هایی از تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا به ما می‌رسد و در جلسات مربوط، آنها را با اعضای تیم امنیت ملی و ارتش بررسی می‌کنیم.»

اوباما ادامه داد: «البته در خصوص حملات پاریس، مورد خاصی از تهدید به ما گزارش نشده بود که آن را به فرانسه انتقال بدهیم.»

داعش نماینده اسلام نیست
باراک اوباما باز هم به داعش‌شناسی پرداخت و گفت: «اکثریت قریب به اتفاق قربانیان داعش مسلمانان‌اند. داعش نماینده اسلام نیست.»

وی ادامه داد: «وقت آن است که مسلمانان دنیا، رهبران دینی و مردم عادی از خود بپرسند که دلیل ریشه‌دار شدن داعش چیست.»

اوباما به 14 سال قبل برگشت و گفت: «من با جورج دابلیوبوش اختلاف‌نظرهای سیاسی فراوانی دارم ولی حس غرور به من دست داد وقتی او گفت جنگ با تروریسم، جنگ با اسلام نیست.»

در اروپا، آنگلا مرکل انسان‌دوست است
اوباما در انتها باز هم به بحث پناهجویان سوری پرداخت. وی که دقائقی پیش در خصوص «ارزش‌های آمریکایی» برای پناه دادن به آوارگان سوری در آینده سخن گفته بود، در اینجای سخنان خود نوک پیکان ارزش‌گذاری اخلاقی را به سمت اروپا چرخاند.

اوباما با لحنی کنایه‌دار گفت: «در اروپا، صدراعظم (آلمان آنگلا) مرکل موضعی انسانی گرفت و گفت که کمک به پناهجویان، وظیفه ماست.»

 

اخبار بین المل - فارس