اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سارکوزی هنگام خروج از بازداشتگاه/تصاویر



اخبار بین الملل - سارکوزی هنگام خروج از بازداشتگاه/تصاویر

عکسی از نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه به هنگام خروج از مرکز تحقیقات پلیس فرانسه در پاریس. وی به اتهام سوء استفاده از قدرت بازداشت شده بود.

 

اخبار,اخبار بین الملل ,نیکولا سارکوزی

 

اخبار,اخبار بین الملل ,نیکولا سارکوزی

 اخبار بین الملل - بهار

 


ویدیو مرتبط :
تصاویر واقعی لحظه ی خروج روح از انسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خروج مقتدا صدر از ایران پس از چهار سال+تصاویر



 

خروج مقتدا صدر از ایران پس از چهار سال+تصاویر

 

همزمان با آغاز زمینه خروج نظامیان آمریکایی از عراق و افول قدرت آل سعود در این کشور، سید مقتدا صدر، پس از چهار سال اقامت در ایران و تکمیل دروس فقهی، برای همیشه به مقر فرماندهی خود در نجف بازگشت.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و فرمانده ارشد سپاه "المهدی(عج)" است که مدت هاست بصورت خفته و آماده باش به سر می برد تا در صورت خلف وعده باراک اوباما و عدم خروج اشغالگران، بار دیگر مبارزات مسلحانه با نظامیان بیگانه را آغاز کند.

سید مقتدا بتازگی با حضور در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی و پنجمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران، با شخصیت های فکری و جهادی جهان اسلام، دیدارهای متعددی داشته است.

یک منبع در جریان صدر که خواست نامش فاش نشود، گفت: مقتدی اوائل هفته، به همراه تعدادی از مشاورانش از جمله "مصطفى الیعقوبی"، "محمد الساعدی" و "حیدر الجابری" به نجف بازگشته است.

این منبع افزود: وی پس از ورود به خانه‌اش در منطقه "الحنانه" در مرکز نجف گفت که این یک سفر نیست بلکه برای همیشه به نجف برگشته است.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که هنگام ورود مقتدی به نجف، هزاران نفر از هوادارانش در میان تدابیر شدید امنیتی، مقابل منزلش تجمع کرده و از وی استقبال کردند.

پس از آن، صدر در میان محافظان شخصی خود، به زیارت حرم امیرالمؤمنین امام علی(ع) رفت و به گفته یکی از مسؤولان دفترش، انتظار می‌رود به دیدار آیت الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق هم برود.

گفته می شود قرار است پس از چهار سال، مقتدا بار دیگر از این هفته، بار دیگر به عنوان خطیب جمعه، امامت جمعه مسجد کوفه را بر عهده گیرد. وی ظرف چند سال اخیر یکی دو بار بطور اتفاقی در جریان سفر به عراق، در نماز جمعه مسجد جامع کوفه حضور یافته و خطبه ها را ایراد کرده بود.

 

خروج مقتدا صدر از ایران پس از چهار سال+تصاویر

 

به گفته دوستان و همراهان صدر، او چهار سال را در ایران برای تکمیل تحصیلات فقهی خود در حوزه علمیه قم سپری کرد.

بر پایه این گزارش، صدر از اواخر سال 2006 میلادی از حضور در محافل عمومی خودداری کرده و هیچ‌کس از محل اقامت وی مطلع نبود تا اینکه در آوریل سال 2008 میلادی، یک پایگاه خبری به نقل از یک منبع اعلام کرد که این روحانی شیعی عراقی برای ادامه تحصیلات فقهی خود هم اکنون در حوزه علمیه قم است.

وی سپس برای نخستین بار در سال 2009 میلادی در جریان دیدارش از ترکیه در مجامع عمومی ظاهر شد و پس از آن به سوریه و لبنان نیز سفر کرد.

جریان صدر از 325 کرسی پارلمان، 39 کرسی را در اختیار دارد و هفت پست وزارتی (مسکن، کار، منابع آبی، گردشگری، آثار باستانی و دو وزیر دیگر) از دولتی را که چند هفته پیش تشکیل شد، در اختیار دارد.

سپاه "المهدی(عج)"، ‌شاخه نظامی جریان صدر، حضور فعالی را در نبرد و مبارزه علیه نظامیان آمریکایی در بهار سال 2008 میلادی در بصره و شهرک صدر، بویژه در بخش شرقی بغداد که شیعه نشین است، داشت اما در آگوست 2008 میلادی، مقتدا دستور انحلال موقت آن را صادر کرد.

 

خروج مقتدا صدر از ایران پس از چهار سال+تصاویر

 

آمریکا بیم و واهمه بسیاری از سپاه المهدی(عج) داشت و ادعا می‌کرد که این جریان شبه نظامی، مخل امنیت این کشور است و در پس بسیاری از عملیات هایی قرار دارد که در عراق رخ داده لذا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، سپاه المهدی(عج) را بزرگترین خطر برای نظامیان خود در عراق اعلام کرد.

صدر در اوائل، از جمله معارضان نوری المالکی، ‌نخست‌وزیر عراق بود اما موضع خود را به دنبال صدور فتوای آیت الله "سید کاظم حائری" از مراجع عراقی مقیم ایران مبنی تأیید مالکی، موضع خود را تغییر داد.

وی همچنین دو انتفاضه در سال 2004 میلادی را علیه نظامیان آمریکایی رهبری کرده است.

صدر که در دهه چهارم عمر خود به سر می برد، محبوبیت مردمی بسیاری میان فقرای شیعه بویژه شیعیان شهرک پر جمعیت صدر و نیز میان جوانان و فقرا و مستمندان عراق دارد.

جریان صدر نقش مهمی را در انتخاب مالکی، رهبر حزب الدعوه به عنوان نخست‌وزیر در آگوست 2006 میلادی ایفا کرد. این جریان، در دور بعد هم نقش مهمی در حفظ و بقای مالکی، طی انتخابات مارس بازی کرد.

پدر مقتدی، یعنی آیت الله سید محمدصادق صدر از جمله شخصیت‌های بسیار مورد احترام در عراق است که در سال 1999 میلادی به دلیل مبارزه با صدام ترور شد و پسرعمویش سید محمدباقر صدر نیز در سال 1980 میلادی نیز توسط رژیم صدام ترور شد..../تحلیل:مشرق