اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت 40 سد در دریاچه ارومیه متوقف شد/ مقامات محلی: مخالفیم!



رهاسازی آب سدها , دریاچه ارومیه

ساخت 40 سد در دریاچه ارومیه متوقف شد/ مقامات محلی: مخالفیم!

معاون وزیر نیرو با اعلام متوقف شدن مطالعه و ساخت 40 سد جدید در حوضه دریاچه ارومیه گفت: با وجود مخالفت مقام های محلی، مردم و نمایندگان مجلس؛ تصمیم گیری نهایی در اینباره با دولت است.

علیرضا دائمی با بیان اینکه دریاچه ارومیه اکنون با شرایط بسیار سختی مواجه است، اما این مشکل را در کل پهنه سرزمین خود داریم گفت: کشور ما در کمربند خشک جهان قرار دارد و در کل کشور با کمبود آب مواجه هستیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از توقف مطالعه و ساخت 40 سد جدید در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد. دائمی افزود: در این حوضه 57 سد داریم که شماری از آنها در حال بهره برداری است اما مطالعه و ادامه ساخت 40 سد را متوقف کرده ایم، هرچند که مقام های محلی، مردم و نمایندگان مجلس موافق این تصمیم نیستند، اما فعلا دستور توقف صادر شده و تصمیم نهایی بر عهده دولت است.

وجود 296 محدوده با تنش آبی شدید
وی افزود: مشکل دریاچه ارومیه در سایر بخش های کشور هم وجود دارد با این تفاوت که حوضه دریاچه ارومیه حوضه بسته ای است و آثارش خیلی سریع خود را نشان می دهد. دائمی با بیان اینکه اکنون کشور با تنش آبی وسیع مواجه است گفت: شرایط به گونه ای است که از 609 محدوده مطالعاتی در کشور، 296 محدوده با تنش شدید آبی مواجه است.

دائمی با بیان اینکه دولت در جایگاه خودش وظیفه دارد سیاست ها، نظام ها، آئین نامه ها و قوانینی که لازم است را ارائه کند بیان داشت: نزدیک به 6 میلیون نفر در حوضه دریاچه ارومیه از آب استفاده می کنند و بدون کمک این مردم که بخش عمده ای از آنان کشاورز هستند، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در زمان حاضر نزدیک به 4.5 میلیارد مترمکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه مصرف می شود گفت: این مصرف باید کاهش پیدا کند و در غیر اینصورت نباید خیلی به بازگشت دریاچه به شرایط گذشته فکر کنیم و این احتمال را باید بدهیم که بخشی از دریاچه خشک باقی بماند.

انتقال آب ارس کافی نیست
به گفته وی، اگر قرار باشد کل دریاچه حفظ شود باید اقدامات اساسی در حوضه انجام شود. معاون ویر نیرو با تاکید بر اینکه موضوع انتقال آب نیز یکی از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه است گفت: انتقال آب از ارس با توجه به پروتکل هایی که بین کشورهای همسایه و ایران وجود دارد یکی از راهکارهاست، اما حجم آب رود ارس کفایت لازم برای حل مشکل دریاچه ارومیه به تنهایی را ندارد، برخی از طرح هایی که اکنون نیز مطرح است صرفا برای تامین آب شرب، صنایع و کشاورزی صنعتی منطقه است.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: اگر بخواهیم مدیریت به هم پیوسته منابع آب را در حوضه دریاچه اعمال کنیم، بیش از اینکه به اعتبار نیاز داشته باشیم به مدیریت نیاز داریم، اما طبیعتا دولت پس از پایان مهلت دوماهه کارگروه دریاچه ارومیه برنامه مالی و زمانی را هم راستای برنامه مدیریتی ارائه خواهد کرد.

احتمال رهاسازی 1.7میلیاردمترمکعب آب سدها
به گفته دائمی، سدهایی که در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد در حدود 1.7 میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی دارند، بخشی از سدها نیز در حال ساخت هستند و بخشی نیز در حد مطالعه اند، تصمیم فعلی این است که ساخت و مطالعه سدهای جدید متوقف شود اما در مورد سدهای در حال بهره برداری امکان رهاسازی آب را داریم که در این صورت پیش از اجرای این تصمیم باید اعلام کنیم که به طور مثال امسال برای صد هزار هکتار از زمین های کشاورزی امکان تامین آب نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: به طور تقریبی هر 1.5 هکتار زمین کشاورزی هزینه های یک خانواده کشاورز را تامین می کند و به طور مثال در صورتی که تامین آب 100 هزار هکتار زمین کشاورزی انجام نشود، 75 هزار خانواده دچار مشکل می شوند که این چالش ها را باید در هم اندیشی ها حل کرد./مهر


ویدیو مرتبط :
سد سیلوه- از پروژه های احیای دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو: نیاز باشد برای نجات "دریاچه ارومیه" سد هم خراب می‌کنیم



مشکل دریاچه ارومیه,علاج خشکی دریاچه ارومیه,

وزیر نیرو: نیاز باشد برای نجات "دریاچه ارومیه" سد هم خراب می‌کنیم

وزیر نیرو بابیان اینکه برای علاج بخشی دریاچه ارومیه، شاید نیازی به تخریب سدها نباشد ادامه داد: شاید کنترل میزان آبی كه از سدها به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود این مشکل حل شود.

چیت چیان با بیان اینکه برای علاج بخشی دریاچه ارومیه، شاید نیازی به تخریب سدها نباشد ادامه داد: شاید کنترل میزان آبی كه از سدها به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود این مشکل حل شود.

چیت چیان وزیر نیرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اگر از لحاظ فنی و اقتصادی به این نتیجه رسیدیم كه دریاچه ارومیه با تخریب یك سد نجات می‌یابد، ابایی از انجام این کار نخواهیم داشت.

وزیر نیرو بابیان اینکه برای علاج بخشی دریاچه ارومیه، شاید نیازی به  تخریب سدها نباشد ادامه داد: شاید کنترل میزان آبی كه از سدها به سمت دریاچه ارومیه روان می‌شود این مشکل حل شود.

وی درادامه  تصریح کرد: اما این راه حل، در زمان حاضر برنامه ما نیست.

وزیر نیرو پیش از این از برگزاری نخستین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه به میزبانی این وزارتخانه خبر داده بود.


گفتنی است بر اساس صحبت‌های وزیر نیرو تا دو ماه آینده پیشنهادها و راهكارها به دولت ارایه شده و اطلاعات آن در اختیار همه مردم قرار خواهد گرفت. /باشگاه خبرنگاران