اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت لباسی از تار عنکبوت +عکس


تار عنکبوت دارای خواص خارق‌العاده‌ای است. در میان آنها باید به قدرت همتراز با فولاد، محکم‌تر از کولار و سبک‌تر از فیبرکربن اشاره کرد.

وب‌سایت TopInEarth: تار عنکبوت دارای خواص خارق‌العاده‌ای است. در میان آنها باید به قدرت همتراز با فولاد، محکم‌تر از کولار و سبک‌تر از فیبرکربن اشاره کرد. با این حال متاسفانه، پرورش عنکبوت به منظور برداشت ابریشم آنها غیرعملی است. به همین دلیل گروه‌هایی در پی ساخت ابریشم عنکبوت مصنوعی برآمدند. کمپانی ژاپنی Spiber یکی از آنهاست و اخیرا در همکاری مشترک با North Face موفق به ساخت یک نیم تنه با استفاده از فیبر QMONOS شد. این لباس که Moon Parka نامیده شده، طبق گزارش‌ها اولین پوشش ساخته شده از مواد پروتئین مصنوعی جهان می‌باشد.

لباس Moon Parka ساخته شده از تار عنکبوت مصنوعی

کیفیت چشمگیر تار عنکبوت طبیعی عمدتا به دلیل پروتئین دخیل در ساخت آنهاست که فیبروئین نامیده می‌شود. ساخت فیبروئین کاملا دست‌ساز در آزمایشگاه کار ساده‌ای نیست، به این ترتیب Spiber به انتخاب شیوه‌ی رمزگشایی ژن مسئول تولید فیبروئین در عنکبوت‌ها و سپس بیومهندسی باکتری با DNA دارای همان صفات جهت تولید این پروتئین پرداخت. فیبروئین مصنوعی متعاقبا در QMONOS – که واژه ژاپنی عنکبوت است – تنیده شده است.

لباس Moon Parka ساخته شده از تار عنکبوت مصنوعی

نمونه‌ی آزمایشی Moon Parka مبتنی بر طراحی Antarctica Parka مجموعه‌ی North Face است و مجهز به پوشش خارجی کاملا از QMONOS است. اگرچه فیبرهای آن می‌توانند به هر رنگی مجهز شوند، رنگ اصلی طلایی به تقلید از رنگ گوی طلایی عنکبوت در حال تار تنیدن برای آن انتخاب شده است.

لباس Moon Parka ساخته شده از تار عنکبوت مصنوعی

طبق گزارش‌ها، نه تنها مواد سازنده مزیت‌های عملکردی متعددی را نسبت به فیبرهای پلیمر مبتنی بر نفت خام ارائه می‌دهند، بلکه فرایند تولید آن نیز سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. علاوه بر این، این ماده همچنین زیست تجزیه پذیر است.

اگرچه مشکلات زیادی تا قبل از تولید انبوه Moon Parka باید حل شوند، Spiber وعده‌ی عرضه‌ی تجاری این لباس را تا سال 2016 داده اما جزئیات قیمت آن را مشخص نکرده است.

لباس Moon Parka ساخته شده از تار عنکبوت مصنوعی


ویدیو مرتبط :
ساخت تار عنکبوت مصنوعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت قصر از تار مو + عکس



 

 

ساخت قصر از تار مو

 

آگوستینا وودگیت هنرمند آمریکایی موفق شده است با موی سر دو قصر بسازد. وی که در میامی آمریکا  زندگی می کند و به تازگی اعلام کرد از موی سر دو قصر ساخته است.اثری که این هنرمند خلق کرده است به نام "می خواهم یک شاهزاده باشم"، شامل دو قصر است که با سه هزار قطعه آجر تهیه شده از موی سر ساخته شده است.نخستین قصر به نام "برج" 1.22 سانتی متر طول دارد. نام دومین قصر " قلعه شنی" است.وودگیت نخستین هنرمندی نیست که با موی سر، اثر هنری خلق کرده است زیرا پیش از این گردبند مویی همچنین کفش پاشنه بلند و پیرآهن های مویی ساخته شده اند.