اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت فلز سبک ولی مستحکم


کاربرد این فلز در حوزه‌ی هوانوردی، حمل و نقل، پزشکی و تکنولوژی بسیار مفید خواهد بود و باعث پیشرفت‌های چشمگیری خواهد شد.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی مؤید: تیم تحقیقات دانشکده‌ی مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه UCLA موفق به ساخت فلز بسیار سبکی شده‌اند که علی‌رغم وزن کمی که دارد، از مقاومت و استحکام خیلی بالایی برخوردار است.

دانشمندان موفق به ساخت فلزی سبک با استحکام فوق‌العاده بالا شدند

این فلز حاصل ترکیب منیزیوم با نانو ذرات سرامیک سیلیسیم کاربید است. نانو ذرات با یک شیوه‌ی تازه درون فلز ذوب شده ریخته و پراکنده می‌شوند.

«شیائوچون لی» (Xiaochun Li)، سرپرست ارشد این تیم تحقیقاتی گفت: "می‌دانستیم که نانوذرات می‌توانند بدون از بین بردن خاصیت پلاستیسیته‌ی فلزات، مقاومت آن‌ها را افزایش بدهند؛ مخصوصا فلزهای سبکی مثل منیزیم را. ولی تا به امروز کسی موفق نشده بود این نانو ذرات را با بافت فلز ذوب شده ادغام کند. حالا که علم فیزیک و ترکیب مواد پیشرفت‌های زیادی به خود دیده، موفق به این کار شده‌ایم. حالا می‌توانیم با ادغام همسان نانوذرات متراکم در بافت فلزات، کارایی و قابلیت انواع فلزها را افزایش بدهیم. ماده‌ی به دست آمده ضمن این‌که وزن کمی دارد، از استحکام و مقاومت بسیار بالایی هم برخوردار خواهد بود.”

از میان تمامی فلزهای سازه‌ای، منیزیم سبک‌ترین آن‌هاست و تراکمی معادل دو سوم فلز آلومینیوم دارد. دانشمندان برای افزایش ماندگاری چنین فلزی که بر پایه‌ی منیزیم ساخته می‌شود، کم‌تر از صد نانومتر ذرات سیلیسیم کاربید (silicon carbide) را به منیزیم افزودند. به این ترتیب درجه‌ی مقاومت، سختی  پلاستیسیته‌ی فلز نهایی تا حد زیادی افزایش یافت؛ ضمن این‌که ماندگاری‌اش تحت دمای شدید هم تقویت شد.

کاربرد این فلز در حوزه‌ی هوانوردی، حمل و نقل، پزشکی و تکنولوژی بسیار مفید خواهد بود و باعث پیشرفت‌های چشمگیری خواهد شد.

دانشمندان موفق به ساخت فلزی سبک با استحکام فوق‌العاده بالا شدند
سمت چپ: ذرات فلز خالص. سمت راست: ذرات فلز جدید. هر کدام از این میکروپیلارها (که شبیه ستون هستند) حدودا 4 میکرومتر طول دارند.


ویدیو مرتبط :
ساخت سبک ترین فلز جهان توسط شرکت بوئینگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران از اروپا برای ساخت موشک، فلز وارد می‌کند



اخبارسیاسی, ساخت موشک توسط ایران

ایران از اروپا برای ساخت موشک، فلز وارد می‌کند

بعد از اولین روز ماه ژوئن، تجارت معادن از جمله آلومینیوم، ذغال سنگ، مس، طلا، نقره، پلاتین با ایران تحت تحریم قرار می‌گیرد که باید اکسید آلومینیوم نیز به آن اضافه شود؛ اکسید آلومینیوم می‌تواند در کابری‌های حساس نظامی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

ایران فلزات مورد استفاده در ساخت موشک را از اروپا وارد می کند.

به گزارش "ایران دیپلماتیک"، رویترز در گزارشی نوشت: ایران با استفاده از شکاف موجود در تحریم‌های بین المللی، توانسته است اکسید آلومینیوم با درجه بالایی از خالصی را از چند کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه وارد کند.

احتمالا تهران در تولید بخش های زرهی در تسلیحات و قطعات موشکی از این فلز استفاده می‌کند.

 

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا علیه ایران به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور از جمله معادن و فلزات، آسیب هایی وارد کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این تحریم‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شوند اما تهران تاکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش ، تنها اهداف صلح آمیز دارد.

در تحریم های اتحادیه اروپا، صادرات آلومینیوم خالص به ایران مستثنی شده است اما آمریکا در تحریم های بعدی، این شکاف را بست.

 

برپایه گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم ها علیه ایران باید دسترسی این کشور به معادن و فلزات خالص یا نیمه خالص آلومینیوم را ممنوع کند.

"مارک دوبویتز" که به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اعضای کنگره این کشور درباره تحریم ایران مشاوره ارائه می‌کرد در این باره گفت: بعد از اولین روز ماه ژوئن، تجارت معادن از جمله آلومینیوم، ذغال سنگ، مس، طلا، نقره، پلاتین با ایران تحت تحریم قرار می‌گیرد که باید اکسید آلومینیوم نیز به آن اضافه شود.

اکسید الومینیوم می‌تواند در کابری‌های حساس نظامی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

براساس گزارش های منتشر شده، در فاصله زمانی ژانویه 2012 تا مارس 2013، ایران چهار هزار تن اکسید الومینیوم وارد کرد که بخش اعظم آن  از فرانسه و آلمان بود.

بخشی از واردات این اکسید الومینیوم به ایران نیز از اسلوونی، ایتالیا، مجارستان و بلژیک نیز انجام شده است.

به گزارش ایران دیپلماتیک کارشناسان و بازرگانان گفته اند که قیمت حدودی 700 تا 100 دلار برای هر تن اکسید الومینیوم و حجم صادرات آن به ایران نشان می‌دهد این اکسید الومینیم خلوص بالایی دارد./ایران دیپلماتیک