اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت ربات با قابلیت تغییر شكل


محققان دانشگاه كرنل نیویورك با همكاری متخصصان نیروی هوایی آمریكا، نوعی ماده كامپوزیتی تولید كردند كه امكان ساخت ربات هایی با قابلیت تغییر شكل را فراهم می كند. یكی از مواد تشكیل دهنده این ماده كامپوزیت نوعی فلز با دمای ذوب 62 درجه سانتیگراد است.

خبرگزاری ایرنا: محققان دانشگاه كرنل نیویورك با همكاری متخصصان نیروی هوایی آمریكا، نوعی ماده كامپوزیتی تولید كردند كه امكان ساخت ربات هایی با قابلیت تغییر شكل را فراهم می كند. یكی از مواد تشكیل دهنده این ماده كامپوزیت نوعی فلز با دمای ذوب 62 درجه سانتیگراد است.

به گزارش ساینس، در دماهای پایین خواص فلزی این كامپوزیت غالب است و آن را به ماده ای سخت و محكم تبدیل می كند، اما با افزایش دما، فلز ذوب شده و خواص فوم غلبه می كند و آن را به یك ماده كشسان مانند سیلیكون تبدیل می كند. بدین ترتیب محققان می توانند ماشین هایی را بسازند كه از ویژگی های هردو ماده بهره می برند.

ساخت ربات با قابلیت تغییر شكل

نیروی هوایی آمریكا امیدوار است با استفاده از این كامپوزیت بتواند ربات های پرنده ای را تولید كند كه در صورت لزوم تغییر شكل داده و برخی از اجزای شكننده خود را تغییر شكل دهند و برای مثال بتوانند با جمع كردن بال های خود درون آب نیز حركت كنند.

ساختار این كامپوزیت علاوه بر تغییر شكل، امكان ترمیم و ادغام خودكار این ماده را هم فراهم می كند. به گونه ای كه اگر دو قطعه از این كامپوزیت را در كنار هم قرار داده و به آن ها حرارت دهیم، با یكدیگر ادغام می شوند و تنها اندكی از استقامت ماده كاسته می شود.گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
ساخت ربات پرنده با قابلیت تغییر شکل در زمان پرواز و عبور راحت از موانع مختلف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت ربات خانگی فارسی زبان با قابلیت ارسال تصویر



اخبار , اخبار علمی,خصوصیات ربات جدید,ساخت ربات خانگی

 

تیم رباتیک دانشگاه پیام نور شیراز، رباتی خانگی را عرضه کردند که همزمان با انجام ماموریت‌های مورد نظر تصاویر را به کاربر ارسال می‌کند.

اشکان وحدانی از محققان تیم رباتیک دانشگاه شیراز با بیان اینکه این ربات با عنوان "دوست هوشمند" طراحی و ساخته شده است به ایسنا گفت: در طراحی و ساخت این ربات سنسورها و امکانات تلفن همراه استفاده شده و به این ترتیب به جای خرید تک تک اجزای "بورد" که هزینه بالایی دارد، از این طریق با هزینه‌ای بالغ بر 70 هزار تومان کیت ربات را طراحی کردیم.

وی با بیان اینکه این ربات، نوعی ربات خانگی است، اظهار داشت: این ربات، فارسی زبان بوده و قادر به تعامل با کاربر است.

وحدانی، تشخیص چهره را از قابلیت‌های این ربات عنوان و خاطر نشان کرد: بر روی این ربات سنسورهایی را نصب کردیم تا اطلاعات کسب شده را به سرور منتقل کند که این اطلاعات شامل میزان پخش شدن گاز در محیط خانه، میزان رطوبت و سرعت وزش باد است.

این محقق به بخشی از کاربردهای این ربات اشاره کرد و افزود: در صورت پخش بیش از اندازه گاز در محیط خانه، این ربات با شماره تماس کاربر که در حافظه آن ذخیره شده تماس می‌گیرد و در صورت عدم پاسخ کاربر، ربات با شماره دوم ذخیره شده تماس خواهد گرفت. در صورتی که ربات از هیچ یک از تماس‌ها پاسخی دریافت نکند به طور خودکار به آتش نشانی تماس خواهد گرفت.

وحدانی، داده کاوی در اینترنت را از دیگر مزایای این ربات خانگی عنوان و خاطرنشان کرد: این ربات با وارد شدن به پروفایل کاربر در شبکه‌های اجتماعی به علائق وی دسترسی می‌یابد و بر اساس علاقه وی اخبار و مطالب به روز را برای کاربر ارسال می‌کند.

این عضو تیم رباتیک دانشگاه پیام نور شیراز در این باره توضیح داد: در صورتی که فرد به تماشای فیلم علاقه مند باشد، آخرین فیلم‌ها را دریافت و همراه با ترجمه فارسی، در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وی پردازش تصویر را از دیگر قابلیت‌های این ربات نام برد و خاطر نشان کرد: این ربات در صورتی که مثلا بخواهد اطلاعات گلخانه شامل میزان رطوبت و دما را برای کاربر ارسال کند، ضمن ارسال این داده‌ها تصاویر مورد نظر را نیز ارسال خواهد کرد.

به گفته وحدانی این ربات برای انجام این ماموریت نیاز به تشخیص مسیر دارند که این قابلیت در این ربات نیز در نظر گرفته شده است.

 

اخبار علمی - ایسنا