اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت تلسکوپی به وسعت زمین/توانایی رصد شی 10 سانتیمتری روی ماه



اخبار , اخبار علمی,ساخت تلسکوپی به وسعت زمین,تصاویری از تلسکوپی به وسعت زمین

 

یورونیوز گزارش داده که رصدخانه آلما در شیلی با همکاری کشورهای مختلف دنیا در صدد شکل دادن تلسکوپی هستند که قادر به تشخیص اشیا در اندازه ده سانتیمتری روی کره ماه است.


این پروژه شامل ترکیب داده های دو تلسکوپ و یا بیشتر با هدف ایجاد یک تلسکوپ مجازی با وضوح تصاویر بسیار بالا است که بعد جمع آوری داده‌های آن، به وسعت کره زمین خواهد شد.

رییس عملیات علمی رصدخانه آلما می گوید: «رسیدن به نفس این همکاری و مشارکت کشورها در پروژه ساخت این تلسکوپ فوق العاده است. زیرا با درنظر گرفتن وضوح تصاویر آن، تلسکوپی در اندازه زمین شکل می گیرد. می توان اشیای دور را با جزییات دقیق تر وهمچنین اشیای نزدیک مانند مرکز کهکشان راه شیری و سیاه چاله ها را بررسی کرد.»

 

اخبار , اخبار علمی,ساخت تلسکوپی به وسعت زمین,تصاویری از تلسکوپی به وسعت زمین


رصدخانه آلما که بزرگترین رصدخانه دنیا محسوب می شود در پروژه ای شامل شبکه جهانی تلسکوپ ها برای بررسی سیاه چاله های عظیم، ستاره ها و اشیا نورانی مشارکت دارد. به گفته رییس عملیات علمی این رصدخانه، ستاره شناسان می توانند پیشنهادات مطالعاتی شان را بنویسند که سپس در یک زمانبندی کاری قرار داده می شود. چشم اندازهای تازه ای برای ستاره شناسان سراسر دنیا در حال باز شدن است.

در جریان یک آزمایش موفقیت آمیز در ماه اوت امسال، رصدخانه آلما با همکاری رصدخانه ملی آمریکا با ساختن یک تلسکوپ مجازی توانستند یکی از درخشانترین اشیا که در فاصله هفت میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است را مشاهده کنند. این فاصله برابر با نیمی از فاصله ما با به اصطلاح «مرز جهان هستی» محسوب می شود. بی تردید بسیاری از اسرار جهان هستی با این فناوری شگفت آور گشوده خواهد شد.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
تلسکوپی به وسعت کره زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رصد طلوع زمین مرمری از منظر ماه + تصویر



اخبار ,اخبار علمی ,طلوع زمین مرمری از منظر ماه

 

اخبار علمی - رصد طلوع زمین مرمری از منظر ماه + تصویر

مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا تصویر دیدنی از طلوع مرمر آبی رنگ در زمین از منظر ماه تهیه کرده است.

مدارگرد اکتشافی ماه ناسا بیشتر زمان را صرف بررسی سطح ماه برای یافتن نشانه‌هایی از آب یا یخ در دهانه‌های برخوردی سایه‌دار می‌کند.

اما این فضاپیما گاهی اوقات از اگزوسفر ماه - لایه نازک شبیه جو در اطراف ماه - یا سیاره زمین نیز عکسبرداری می‌کند که تصویر طلوع زمین از منظر ماه یکی از همین مجموعه تصاویر است.

دوربین زاویه گسترده مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا تصاویر را در شیوه‌ای متفاوت از اغلب دوربین‌های دیجیتال تهیه می‌کند؛ یک دوربین معمولی تلفن‌همراه بیش از 5 میلیون پیکسل دارد، اما یک فریم از دوربین LRO کمتر از 10 هزار پیکسل دارد.

با چرخش مداوم فضاپیما در طول یک ماه، دوربین مدارگرد، تصاویر کافی برای پوشش کامل ماه را جمع‌آوری می‌کند؛ از این طریق تصویر بزرگتری ساخته می‌شود که تصویرسازی Push-frame نامیده می‌شود.

مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) با استفاده از دوربین زاویه گسترده، نمای زیبایی از طلوع زمین بر فراز دهانه برخوردی Rozhdestvenskiy به پهنای بیش از 180 کیلومتر تهیه کرده است.

در این تصویر زیبا، مرمر درخشان زمین در ترکیب رنگ‌های آبی، سبز و قرمز دیده می‌شود. 

اخبار علمی - ایسنا