اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سئوال هنری کسینجر از سناتورهای آمریکا: اگر تهران و واشنگتن به توافق هسته ای برسند، آن‌وقت چه می‌شود؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,کسینجر

کسینجر گفته است: "هیچکس نمی‌تواند به طور کامل به سیستم بازرسی اعتماد داشته باشد، یا حداقل بعضی [کشورها] نمی‌توانند."

وال استریت ژورنال نوشت: یکی از سئوالات اصلی در کنفرانس امنیت مونیخ این بود که آیا ایران و آمریکا می‌توانند تا پایان مهلت تعیین شده، که احتمالا آخرین هم خواهد بود، به توافق هسته‌ای برسند یا خیر. اما سئوال بهتر این است که اگر به توافق برسند، آن‌وقت چه می‌شود؟

به گزارش «تیک»، این سئوالی است که اخیرا هنری کیسینجر در جلسه سنا مطرح کرده است. وزیر خارجه اسبق آمریکا، مدیر استراتژیست‌های آمریکایی‌ست که در دهه ۱۹۷۰ با شوروی مذاکره هسته‌ای کردند.

کیسینجر روز ۲۹ ژانویه به همراه دو تن از وزرای خارجه پیشین، جورج شولتز و مادلین آلبرایت، در کمیته سرویس‌های مسلح سنا حاضر شد. آن‌چه در زیر می‌آید بخشی از اظهارات او در آن جلسه است:

"مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان یک تلاش بین‌المللی آغاز شد و به ضرب شش قطعنامه سازمان ملل سعی کردند از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی جلوگیری کنند. حالا این مذاکرات به گفتگویی دوجانبه تبدیل شده تا تعیین شود ایران تا چه حد می‌تواند با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد. نتیجه این رفتار این است که از ممانعت از تکثیر سلاح هسته ای، به سمت مدیریت آن پیش می رویم."

خبرهایی که از دولت نشت کرده حاکی از آن است که جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات عنوان کرده که ایران نباید کمتر از یک سال با دستیابی به سلاح فاصله داشته باشد. اما همانطور که  کیسینجر به سنا گفته است، این موضوع اهمیت بازرسی‌ها را بسیار بیشتر می‌کند. وی گفت: "فاصله زمانی یک سال، مشکلات بازرسی بزرگی ایجاد می‌کند، اما نظراتم در این باره را به زمان دستیابی به توافق موکول می‌کنم. اما همچنان مسئله تکثیر سلاح را مورد تاکید قرار می‌دهم. بر فرض این‌که بازرسی‌ها تایید شود و ذخیره مواد هسته‌ای مورد توجه قرار گیرد، سئوال این است که کشورهای دیگر منطقه چکار می‌کنند؟ اگر بقیه کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که آمریکا توانایی هسته‌ای با فاصله یک سال تا دستیابی به سلاح را مورد تایید قرار می‌دهد، آن ها هم خواهند خواست به چنین توانایی دست یابند. آن وقت در جهانی زندگی خواهیم کرد که همه –ـ حتی با وجود یک توافق ـ–به نقطه بحرانی بسیار نزدیک می شوند."

کیسینجر از کشوری نام نبرده، اما این کشورها می‌تواند شامل عربستان سعودی باشد که یک بمب از پاکستان خواهد خرید؛ ترکیه که نخواهد نشست تا ایران منطقه را اشغال کند؛ مصر که مدت‌هاست خود را کشور پیشروی جهان عرب می‌پندارد و احتمالا یک یا دو امیرنشین حاشیه خلیج فارس که به سعودی‌ها اعتماد ندارند. علاوه بر این‌ها اسرائیل است که بدون ایجاد تهدیدی در منطقه، تصور می‌شود که سال‌هاست بمب هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

کسینجر گفته است: "هیچکس نمی‌تواند به طور کامل به سیستم بازرسی اعتماد داشته باشد، یا حداقل بعضی [کشورها] نمی‌توانند."

به نظر می‌رسد اوباما می‌خواهد به هر قیمت که شده با ایران به توافق برسد. در هر صورت، نگرانی‌های آقای کسینجر نیاز به موشکافی کنگره و به رای گذاشتن هرگونه توافق با ایران را مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
توافق سناتورهای آمریکا برای خروج از بحران...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقامات بلندپایه آمریکا: واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند



 توافق هسته‌ای

مقامات بلندپایه آمریکا: واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند

دو مقام بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته‌اند واشنگتن و تهران به توافق گام اول در پرونده هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که آمریکا و متحدانش برای دور بعدی مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران آماده می‌شوند مقامات بلندپایه آمریکایی گفته‌اند آنها در حال نزدیک شدن به توافق با ایران در مرحله اول مذاکرات که بخشی از توافق بزرگتر با این کشور در مسائل هسته‌ای است هستند.

گفته می‌شود که این توافق کاهش تحریم‌ها برای تهران را به همراه خواهد داشت، گرچه مقامات آمریکایی گفته‌اند رقم این تخفیف تحریم‌ها به اندازه‌ای که قبلاً گزارش شده بود، نیست.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز یک مقام بلندپایه آمریکایی آمریکا گفته است: «برای اولین بار در طول تقریباً یک دهه ما در حال نزدیک شدن به گام اول یک توافق جامع هستیم که جلوی پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را می‌گیرد و این برنامه را در برخی مناطق کلیدی به عقب برمی‌گرداند.»

این مقام آمریکایی گفته است در چارچوب توافق مذکور «راستی‌آزمایی‌ها و نظارتهای  بی‌سابقه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران به عمل می‌آید  و بنابراین احتمال مخفی‌کاری برای ایران دشوارتر می‌شود.»

آمریکا و کشورهای 1+5 روز پنجشنبه 20 نوامبر بار دیگر در ژنو برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران که گفته می‌شود دو روز به طول خواهد انجامید تشکیل جلسه خواهند داد.

در دور قبلی این مذاکرات که هفته گذشته انجام شد طرفین در آستانه توافق بودند که   فرانسه با طرح این ادعا که برخی از دغدغه‌های پاریس در مفاد قطعنامه پیشنهادی گنجانده نشده راه توافق را سد کرد.

یکی از دو مقام بلندپایه آمریکایی که روز جمعه خبرنگاران را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دادند، گفت: «راه حل‌های جایگزین برای حل و فصل دیپلماتیک این مسئله وجود دارند و برخی آنها را مطرح می‌کنند. به نظر ما، درگیری نظامی یا اجازه دادن به پیشروی برنامه هسته‌ای ایران بدون نظارت، هر دو کم‌اثرتر و پرهزینه‌تر هستند. بنابراین، کاری که ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم دقیقا اجتناب از هر دوی این رخدادهاست.»

این مقام آمریکایی که ظاهراً درباره گفت‌وگوهای آتی خوش‌بین بوده افزوده که ممکن است برای رسیدن به توافق برگزاری دور بیشتری از گفت‌وگوها ضروری باشد. چیزی که مهم است این است که ما وارد اتاق شویم و بار دیگر برای توافق تلاش کنیم.»

وی با اشاره به ارقامی که ظاهراً واکنشی به اطلاعات مطرح شده از سوی مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر درباره رقم کاهش تحریم‌های ضد ایرانی بود گفت: «ارقام بسیار مبالغه‌آمیزی درباره رقم کاهش تحریم‌ها وجود داشته است. چیزی که ما در نظر داریم، بخش کوچکی است. این رقم برابر با 15، 20 یا 30 یا 40 یا 50 میلیارد دلار نیست.»

یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل پیشتر گفته بود کاهش تحریم‌های ایران ارزشی معادل 40 میلیارد دلار دارد.

/فارس