اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیدان: می‌خواهم سرمربی شوم


اسطوره فوتبال فرانسه فکر می‌کند به اندازه کافی در نقش یک دستیار کسب تجربه کرده و اکنون زمان آن است که به عنوان شخص اول کادر فنی یک تیم ایفای نقش کند.

خبرگزاری تسنیم: اسطوره فوتبال فرانسه فکر می‌کند به اندازه کافی در نقش یک دستیار کسب تجربه کرده و اکنون زمان آن است که به عنوان شخص اول کادر فنی یک تیم ایفای نقش کند.

 زین الدین زیدان اعلام کرد آماده است تا فعالیتش را به عنوان یک سرمربی آغاز کند اما هنوز نسبت به کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید و فلورنتینو پرس، رئیس این باشگاه که به او اعتماد نشان داده‌اند، احساس دین می‌کند و باید به آنها برای تحقق اهداف کهکشانی‌ها کمک کند.

زیدان در گفت‌وگو با نشریه اکیپ فرانسه اظهار داشت: می‌خواهم هر کاری از دستم ساخته است برای رئال مادرید انجام دهم تا اعتمادی که به من برای حضور در کادر فنی‌ این تیم نشان داده شده را جبران کنم. اکنون من باید به روند پیشرفتم شتاب دهم. من یک رقابت کننده هستم و رقابت در خون من است.

زیدان که اخیراً مدرک مربیگری خود را دریافت کرده است، اعتراف کرد دوست دارد هدایت یک تیم را برعهده بگیرد و از برنامه‌هایی برای مربیگری در تیم بعدی‌اش دارد گفت.

وی تصریح کرد: در تیم من تعادل وجود خواهد داشت و حمله حرف اول را می‌زند. فوتبال یک بازی آسان و در عین حال هجومی است. من توانایی‌ها و ضعف‌هایم را می‌شناسم و دوست دارم بیینم می‌توانم به اهدافم دست پیدا کنم یا خیر. می‌خواهم چیزهای جدیدی یاد بگیرم و شانسم را امتحان کنم. دوست دارم ببینم به عنوان یک سرمربی تا کجا می‌توانم پیش بروم.

زیدان در خصوص زمان دقیق آغاز دوره سرمربیگری‌اش گفت: در حال حاضر من دستیار کارلو آنچلوتی هستم و معتقدم او سرمربی خوبی است و در کنارش چیزهای زیادی آموخته‌ام. در مورد رئیس باشگاه نیز همین موضوع صدق می‌کند و من بسیار خوش شانس هستم که رابطه‌ام با او یک رابطه سراسر احترام است. در واقع از زمانی که از یوونتوس به رئال پیوستم رابطه او با من همینطور بوده است و بدون پرس من هرگز به رئال مادرید ملحق نمی‌شدم.


ویدیو مرتبط :
می خواهم دیده شوم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برانکو: می خواهم دوباره سرمربی ایران شوم



 برانکو: می خواهم دوباره سرمربی ایران شوم

 

برانکو که در طول فعالیتش در ایران از سوی منتقدان تندخو به عنوان یک مربی که "کمتر از صدام و هیتلر نبود" شناخته و برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران کوچک شمرده می شد، اخیرا با تیم شان دونگ قهرمانی لیگ چین را تجربه کرده است. او که گفته می شد تیم ملی را شانسی به جام جهانی 2006 آلمان برده است، در نظرسنجی های اخیر به عنوان برترین مربی 30 سال اخیر تیم ملی از سوی مردم برگزیده شده است. برانکوایوانکوویچ که با شاندونگ قهرمان لیگ برتر فوتبال چین شده فصل آینده هم در این تیم می ماند تا در آسیا هم خودنمایی کند. با کلی زحمت توانستیم با پروفسور که به تازگی از تعطیلاتش در کوه های آلپ به کرواسی بازگشته بود هم صحبت شویم. برانکو در طول مصاحبه نشان داد همچنان شوق بازگشت به ایران را دارد؛ البته او همچنان مانند گذشته با ادبیات قابل احترامی در خصوص فوتبال ملی و فدراسیون صحبت و حتی راجع به قطبی، که روزی قرار بود آنالیزورش شود با فعل معکوس صحبت کرد! تا مبادا کسی از دستش ناراحت شود...

 

- دلتان برای فوتبال فارسی و مردم ایران تنگ نشده؟

5 سال بسیار زیبا را در کنار مردم ایران سپری کردم. 5 سالی که نمی توانند آن را از من بگیرند؛ زندگی با مردم ایران، همکارانم و نتیجه نهایی که از من باقی ماند اکنون سبب شده باز هم با گذشت سالها دوری از ایران، ایران را وطن دوم خودم بدانم.

- چرا فکر می کنید ایران وطن دوم شماست؟

چون من از مردم ایران احساسات پاکی گرفتم و در سایه حمایت های آن ها بود که توانستیم کارهای زیربنایی خوبی در فوتبال ایران صورت بدهیم؛ آن چه باعث می شود ایران را هنوز دوست داشته باشم، موفقیت هایی بود که به دست آوردیم و توانستیم فوتبال ایران را شانه به شانه کره و ژاپن در سطح آسیا بالا بکشیم و شکل تازه ای از این فوتبال ارائه دهیم.

- به نظر شما فوتبال ایران نسبت به آن دوران چه تغییری کرده است؟

اگر بخواهیم به لحاظ نتایج فوتبال ایران را بررسی کنیم قطعا دچار افت فاحشی شده است. جدا از بازی های اخیر دوستانه ای که تیم ملی داشته؛ جام ملت های قبلی و سایر بازی های مقدماتی جام جهانی نشان داد، تیم ملی ایران کاملا دچار افت شده و دیگر اثری از آن تیمی که ساخته بودیم نیست. البته فوتبال باشگاهی ایران در این چند سال نشان داده جدا از فوتبال ملی است و پیشرفت خوبی داشته و رسیدن 2 تیم اصفهانی به فینال جام باشگاه های آسیا بیانگر این موضوع است.

- دلایل افت فوتبال ملی، در این سال ها دربرگیرنده چه مسایلی می تواند باشد؟

معلوم نیست بعد از رفتن من چه بلایی بر سر فوتبال ملی آمده و من از آن بی خبر هستم اما از آن تیم، 3 نفر به دلیل مشخصی باید خداحافظی می کردند؛ دایی، گل محمدی و بختیاری زاده بازیکنانی بودند که باید از فوتبال ملی ایران خداحافظی می کردند اما من و همکارانم هسته خوبی تشکیل داده بودیم طوری که بازیکنانی چون کعبی، تیموریان، نکونام و ... سکان هدایت تیم ملی را به دوش بکشند اما حالا نمی دانم چه اتفاقی برای تیم ملی افتاده که دچار چنین افتی شده است.

- می دانید دایی هم مثل شما از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت کرده است؟

من از این شکایت بی خبرم اما با شناختی که از علی دایی دارم حتما مجبور به چنین کاری شده است وگرنه دایی یک وطن پرست واقعی است و فکر می کنم برای کارش دلیلی داشته است.

- ماجرای شما و فدراسیون فوتبال به کجا کشید؟

لازم است در این خصوص از طریق مجله شما به مردم ایران بگویم من هرگز به خودم اجازه نمی دهم از فدراسیون فوتبال شکایت کنم، اما نمی دانم چه دشمنی وجود داشت که از من به فیفا شکایت و غرامت سنگینی را طلب کردند. من هم طبق درخواست فیفا کل اطلاعات و مستندات را ارائه کردم و بر اساس قرارداد بابت صعود به جام جهانی، درصدی از پاداش به من تعلق می گرفت. این پاداش مال بیت المال نبود و در زمان بازی های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان طبق قرارداد پاداشی به من تعلق نمی گرفت اما دکتر دادکان در قرارداد من بندی را آورده بود مبنی بر این که در صورت صعود به جام جهانی به من پرداخت شود. این پول نه مال دولت بود و نه بیت المال و با این که حقم بود از فدراسیون شکایت نکردم تا این که آنها خودشان خواستند از من غرامت بگیرند.

- در حال حاضر پرونده شکایت فدراسیون فوتبال از شما در چه مرحله ای است؟

فیفا به فدراسیون فوتبال اعلام کرده تا 6 دسامبر (15 آذرماه) مهلت دارد پرونده را اگر می خواهد پیگیری کند به دادگاه فدرال سوییس بفرستد.

- شما فکر می کنید امکان مصالحه وجود ندارد؟

من که پیگیر نیستم؛ آنها هستند که دائما شکایت شان را تجدید می کنند. مسوولان کنونی فدراسیون فوتبال دنبال مصالحه نیستند و با این که می دانند من طبق قرارداد و مدارک مستند از خودم دفاع کرده ام، تنها با کش دادن این پرونده جریمه تاخیر را به مبلغی که باید به من بپردازند می افزایند.

- شاید کمتر کسی فکر می کرد برانکو در 2 مقطع و نظرسنجی متفاوت بتواند بیشترین رای را در برنامه 90 از مردم ایران کسب کند.

من واقعا به این نتیجه افتخار می کنم. به اعتقاد من بزرگ ترین عنوان، عنوانی است که از مردم به اشخاص داده شود. سال گذشته برترین مربی فوتبال چین شدم و توانستم با تیم "شان دونگ" قهرمان لیگ چین شوم اما این اعتباری که مردم ایران با آراءشان به من دادند از آن افتخاراتی که در چین کسب کردم بهتر است، چون مردم ایران من را به رسمیت شناختند.

- این رای نشان می دهد مردم ایران عملکرد شما را تایید کردند.

دقیقا این گونه است. وقتی مردم هم صدا برترین مربی 30 سال اخیر را انتخاب می کنند این افتخاری بزرگ برای یک مربی است. این رای بزرگ ترین پاداش مردم ایران به من بود و من از همه آنها سپاسگزارم. این که آنها برای کار من ارزش قائل شدند و تشخیص دادند چه قدر برای فوتبال ایران زحمت کشیده ام مایه افتخار برای من است.

- حالا که مردم به شما رای داده اند آیا حاضرید مجددا هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرید؟

البته که افتخار خواهم کرد بار دیگر سرمربی تیم ملی وطن دوم خودم شوم... اما باید ابتدا پیشنهاد بدهند.

- حتما می دانید قطبی در پایان جام ملت های آسیا از تیم ملی جدا خواهد شد و با این صحبت شما، فدراسیون می تواند بار دیگر برانکو را به عنوان یکی از گزینه های هدایت تیم ملی در نظر داشته باشد.

واقعیت این است که من در حال حاضر با باشگاه چینی قرارداد دارم و حرفه ای نیست که آن قرارداد را لغو کنم و برگردم ایران؛ شما اگر یادتان باشد در زمان جام ملت های چین فدراسیون فوتبال کرواسی هدایت تیم ملی کشورم را به من پیشنهاد داد اما چون قرارداد داشتم، با این که سرمربیگری تیم ملی کرواسی برایم افتخار بود به قراردادم با فدراسیون فوتبال ایران احترام گذاشتم و فکر می کنم این جزو اخلاق حرفه ای است.

- اگر قرارداد نداشته باشید با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در راس مدیریت فدراسیون فوتبال باز هم حاضرید هدایت تیم ملی ایران را قبول کنید؟

چرا که نه؛ من با کسی مشکلی ندارم و یک مربی حرفه ای هستم.

- شما حاضر نشدید قطبی را حتی به عنوان آنالیزور قبول کنید اما حالا او سرمربی تیم ملی است؛ فوتبال ایران پسرفت کرده یا قطبی پیشرفت داشته است؟

قبل از هر چیز به قطبی بابت نتایجی که کسب کرده تبریک می گویم! کسی به ارزش های قطبی شک ندارد اما کادر فنی تیم ملی در آن زمان شکل گرفته بود و اکثر نفرات کادر فنی را مربیان ایرانی تشکیل داده بودند. آن زمان نمی توانستیم قطبی را در کادر فنی بپذیریم، اما مطمئنا قطبی به عنوان مربی توانسته خودش را به اثبات برساند که هدایت تیم ملی کشور بزرگی چون ایران را به او سپرده اند.

- زمانی برانکو را در رسانه های ایران با هیتلر و صدام مقایسه می کردند و معتقد بودند فوتبال ایران را نابود کرده اید اما حالا مردم می خواهند شما برگردید.

من آن مسایل را فراموش کرده ام و تنها خوبی های آن دوران را به یاد دارم. گفتم بزرگ ترین تایید کار من همان رای مردم است. من نیاز به زمان داشتم تا بتوانیم با تیم ملی نتیجه بگیریم و حالا که مردم متوجه زحمات من و همکارانم شده اند دیگر به انتقادات آن روزها فکر نمی کنم. مردم با رای شان نشان دادند از برخی رسانه ها جلوترند.

- به اعتقاد شما دلیل موفقیت مربیان کروان در فوتبال ایران چه بود؟

مربیان کروات نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان موفق بوده اند. مربیان کروات در یک سیستم آموزش یافته خوب پرورش یافته اند. این مربیان و فوتبال کرواسی دارای روشی هستند که تلاش می کنند خودشان را با فوتبال روز دنیا تطبیق دهند. جدا از هماهنگی با فوتبال مدرن و پیگیری علم روز فوتبال دنیا، مربیان کروات دارای این خصیصه هستند که سریعا خودشان را با شرایط محیطی که کار می کنند، وفق دهند. شاید یکی از دلایل موفقیت مربیان کروات این مساله باشد.

- در لیگی به قهرمانی رسیدید که آری هان وبلاژویچ در آن مشغول بودند.

من از این لحاظ به نتیجه ای که در چین کسب کردم، افتخار می کنم که در حضور این مربیان با سوابق جهانی توانستم موفق باشم. لیگ چین شرایط خاصی دارد و تیم ها به هم نزدیک هستند و حضور آری هان و بلاژویچ در رده دوم و سوم لیگ نشان می دهد چینی ها در مورد حضور ما در لیگ کشورشان اشتباه نکرده اند. در ایران هم با آوردن بازیکنان جدید، نسل تازه ای را به فوتبال ایران معرفی کردیم و همان تیم پایه گذار تیم ملی شد که به جام جهانی صعود کرد. عدم موفقیت تیم فوتبال امید در 2 دوره گذشته نشان می دهد باید کار بیشتری انجام دهند.

- فکر می کنید تیم ملی فوتبال ایران بتواند در جام ملت های آسیا موفق شود؟

برای من جالب است که تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا موفق شود، چرا که فوتبال ایران همیشه پتانسیل این کار را داشته و قطبی هم حتما آن قدر شناخت داشته از تیم ملی که قول قهرمانی داده است.

- شما طرفدار چین هستید یا ایران؟

من همیشه از موفقیت تیم ملی فوتبال ایران خوشحال می شوم و پیگیر کارش هستم. بازی های ایران را در چین زمانی که بازی دوستانه داشتند دیدم و در جام ملت های آسیا هم عملکرد ایران و چین را پیگیری خواهم کرد.

- ... حرف آخر؟

سلام من را به همه مردم ایران برسانید و بگویید همیشه در قلب من جا دارند و امیدوارم روزی بتوانم دوباره آنها را خوشحال کنم.../عصر ایران